Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen Schrijfcursussen en- workshops

Zelf ben ik niet meer actief op dit forum, dus het heeft geen zin om mij berichten te sturen met ervaringen. Omdat ik zelf in de toekomt ook ooit nog wat goede cursussen wil gaan volgen, dacht ik, laat ik een verzameltopic maken. Ik zie zoveel verschillende topics over verschillende cursussen, dat ik het eens wilde verzamelen met meningen over de verschillende cursussen. Volgens mij is er nog niet echt zo'n verzameltopic. NTI Jeugdverhalen schrijven
  • Ik ben er niet zo over te spreken. Bij elk hoofdstuk (15 in totaal) zitten vier opdrachten. Hiervan mag je er maar één insturen ter beoordeling. Dat vind ik vrij weinig. Verder vind ik dat de schrijfopdrachten vaak totaal niet aansluiten bij het betreffende hoofdstuk. Voorbeeld: Na drie hoofdstukken over resp. "schrijven voor baby's en peuters" / "de geschiedenis van het jeugdboek van de middeleeuwen tot 1700" / "schrijven voor kleuters", is een opdracht "Beschrijf de handelingen voor een pantomime [...] voor 10 jarigen." Inhoudelijk niet zulke hele goede reacties van de docent, wel snelle reacties. (kippiemet)
  • Er staat veel informatie in de cursus over bepaalde typen boeken enzo. Veel basisinformatie, maar er wordt weinig verteld over verhaalopbouw, interpunctie, plot enzo. Zou hem niet iemand aanraden. (lize)
  • De cursus Jeugdverhalen schrijven bij de NTI heb ik een proefmaand geprobeerd, maar ik wist al snel dat dit niet was wat ik wilde. Oa omdat de theorie niet goed aansloot bij de huiswerkopgaven en omdat ik de opdrachten die ik kreeg onvoldoende gericht vond op wat je IMO zou moeten doen als schrijfster, iets waar ze bij de cursus Kinderverhalen schrijven van het NHA wel ruim voldoende aandacht aan besteden. (Four Seasons)
  • Ik vond de cursus van NTI heel schools. Heel veel informatie die uitgediept werd, Op zich wel veel van geleerd. Herschrijven van mega oude verhalen, rijmpjes, kort vehaaltje, veel boeken lezen. Ze behandelen bij het NTI voor kids van 0-12 (als ik me niet vergis, kan ook tot 14 jaar zijn). Het is natuurlijk een hele brede cursus. (angel B)
Korte verhalen en romans schrijven
  • Ik kan alleen maar zeggen dat het heel interessant is en leuk om te doen. Kan het iedereen aanraden. Wat ik ook prettig vind is dat alle huiswerk per email gaat. Supergemakkelijk dus. (Jaike)
  • Leuke cursus waar ik veel van geleerd heb. (josje)
  • De docent is Hans van Mors en ik vind dat hij heel ter zake kundig is, hij weet feilloos de problemen eruit te pikken en de vinger op de zere plek te leggen. Zijn commentaren zijn kort, maar wel treffend. Ook vind ik het prettig dat hij heel snel nakijkt. In principe dezelfde dag, of als je laat instuurt de volgende ochtend al. (Pien Ling)
  • De cursus bevat dertig hoofdstukken en is goed opgebouwd. Je komt bijvoorbeeld in aanraking met een hele serie genres, maar ook dingen als bijvoorbeeld de rol van de verteller, perspectief, karakteropbouw, doseren van informatie en research komen aan bod. Dit maakt dat de cursus een goede balans heeft tussen het leren van de valkuilen en het schrijven zelf. Je wordt uitgedaagd plots te verzinnen voor allerhande verhalen en er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Hierdoor is het echt een schrijfcursus. Ter Mors is kort in zijn commentaar, maar het is altijd raak. In één zin weet hij de essentie van een probleem bloot te leggen. Het doet soms pijn, maar het is wel leerzaam. De opdrachten worden beoordeeld met cijfers. De relevantie hiervan betwijfel ik. Óf ze zijn heel soepel in de beoordeling, óf ik ben heel erg goed, maar ik heb van anderen gehoord dat er in dat geval meer mensen zijn die heel erg goed zijn. (trannel)
[hr] NHA Kinderverhalen schrijven
  • Ik heb die cursus een jaar of vier geleden gevolgd, tenminste, alleen de proefperiode. Na een maand ben ik weer gestopt. De feedback op mijn schrijfsels was erg karig, die ging niet verder dan: goed gedaan, cijfer 8, en dat was het dan. Omdat ik daar dus niets van leerde en ik ook de opdrachten niet erg uitdagend vond, was het geen cursus voor mij. (Ing)
  • Ik begon aan deze cursus terwijl ik nog niet eerder een kinderverhaal had geschreven, het was helemaal nieuw voor me. In deze cursus heb ik veel geleerd en de docente Jacobina Kunnen beoordeelde mijn verhalen. Tijdens deze cursus moet je veel verhalen schrijven, en dat is juist goed, daar leer je van. En van Jacobina Kunnen kreeg ik goede tips en kritiek waar ik echt iets mee kon. Jacobina nam ook altijd de tijd om mijn vragen te beantwoorden! (Naturalwoman)
Korte Verhalen Schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Scenario Schrijver
  • In afwachting van ervaringen / meningen
[hr] LOI Creatief schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Kinderverhalen schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Gedichten schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
(Auto)biografie schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
[hr] Online Academie Ontdek je schrijftalent
  • Ik heb voor 'ontdek je schrijftalent' gekozen en heb net 2 lessen gehad. Erg leuk en leerzaam om commentaar van een prof te ontvangen. Dit is mijn eerste schrijfcursus/workshop die ik doe en vooral het veelzijdige trok me aan. Elke les behandel je iets anders. Ik hikte inderdaad tegen het poëziegedeelte aan, maar ik kan niet zeggen dat het niet leerzaam was. Ik had al het idee dat het voor mij een zwak punt was, maar kreeg daarnaast ook te horen wat er wel goed aan was en dat sommige dingen ook in andere soorten teksten gebruikt kunnen worden. (Ajstinad)
  • Wat ik jammer vond aan deze workshop is dat ik soms een betere voorbereiding had willen hebben op de slotoefeningen, bijvoorbeeld hoe het zit met aa bb cc rijmen, en hoe lang een gedicht moet zijn. Ook bij de eerste opdracht had ik van te voren meer informatie willen hebben over het schrijven in scenes (inleiding- kop - einde, of zoiets) en had voor de opdrachten (bijvoorbeeld het beschrijven van tijd, of het schrijven van essays) dus schrijfboeken geraadpleegd. (Four Seasons)
  • Ik vind het juist leuk dat je niet helemaal uitgekauwd krijgt hoe het precies moet, maar dat je het met enige richtlijnen op je eigen manier mag doen en daar achteraf de feedback op krijgt. Het is ook een goede manier om het 'op commando schrijven' te leren en soms te experimenteren met writerblocks. (Ajstinad)
  • Ik vond 'ontdek je schrijftalent' een steengoeie cursus, helemaal tof. (Suma)
  • De online academie bevestigde mij wat mijn sterktes/zwaktes waren. Het motiveerde me ook, gaf me hoop smile . Dus in die zin heb ik er zeker wat aan gehad. (daantie)
  • Die cursus heeft mij veel geleerd, en kreeg snel mijn ingeleverde opdrachten via de mail terug. De op en aanmerkingen waren duidelijk en terecht, het heeft mij mijn (schrijvers)ogen goed geopend. Ik pluk er nu nog steeds de vruchten van. De cursus kan ik echt iedereen aanraden. En wat ik ook belangrijk vindt is dat de kosten van de cursus meevallen. (Jeanet)
Personages, conflict, perspectief
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Essays schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
AVI kinderboeken schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Ontdek je eigen stijl
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Schrijven voor kinderen
  • Ook de cursus van de Online Academy gedaan. Vorige week de laatste les ingestuurd (en zaterdag reactie ontvangen van Jacobina) Ik vond (en vind) dat ik goede en duidelijke feedback heb gehad van haar. (Angel B.)
Gedichten en liederen schrijven
  • Ik heb 'Gedichten en liederen schrijven' van Yke Schotanus gevolgd en ik ben daar heel enthousiast over. Iedere les krijg je een brokje theorie en heel wat gevarieerde opdrachten. Bij de eindopdracht van iedere les krijg je vrij uitvoerige feedback. Daar heb ik echt veel aan gehad: er werd heel duidelijk uitgelegd waarom het goed of niet goed was. Een aanrader voor wie (betere) poëzie wil schrijven. (muchacha)
  • Ik heb leren nadenken over wat een gedicht een (goed) gedicht maakt. Ook heb ik geleerd om regels af te breken en om met de betekenis van woorden te spelen. Ik had de indruk dat Yke Schotanus wel positief was over mijn manier van dichten oa omdat hij wat dichtwerk die ik als huiswerk had gemaakt heeft gebruikt om zijn ideeën over een bepaalde vorm van poëzie te illustreren in Schrijven Magazine vorig jaar 2009 en omdat hij me schreef dat het boek over gedichten schrijven van Chrétien Breukers, zeker mijn niveau was. Ik weet niet of dit allemaal gebeurd zou zijn, als ik niet die workshop had gedaan. Dit is één van de leukste cursussen die ik ooit heb gedaan. Ik hoop dat Yke Schotanus nog met een vervolgcursus komt, want ik kan er geen genoeg van krijgen! (Four Seasons)
Columns schrijven
  • Ik heb de cursus 'columns schrijven' gedaan. Hoewel ik in de theorie niet veel nieuws heb gelezen (heb al zoveel schrijfboeken verslonden) vond ik het goed opgebouwd. Ik vond de cursus vooral nuttig vanwege de feedback. Louis Stiller weet goed de vinger op de zere plek van je columns te leggen. (Favake)
Autobiografisch schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Korte verhalen schrijven
  • In afwachting van ervaringen / meningen
Fantasyverhalen schrijven
  • Inmiddels heb ik net de tweede les opgestuurd gekregen en feedback op de opdracht van de eerste. Het is, voor mij, een motiverende cursus met eye openers, leuke oefeningen en feedback die me aan het denken zet. Ik heb, sinds ik besloten heb me (voorlopig) toe te gaan leggen op het schrijven van fantasy, de lol in het schrijven terug. Eigenlijk heb ik nog nooit zo veel lol in het schrijven gehad smile Deze cursus draagt daar zeker aan bij. (AndreaClimbing)
  • Ik vind het echt jammer dat de cursus is afgelopen, het had van mij nog wel 10 lessen door mogen gaan! En ik ben ook erg benieuwd naar het vervolgadvies. Dit was namelijk mijn eerste 'echte' cursus en het smaakt naar meer. (Spelvout)
[hr] Schrijversvakschool 4-jarige opleiding
  • Ik heb het eerste jaar van de svs gedaan. Een onaangename ervaring. Men vond mijn werk niet goed genoeg en ik mocht voorwaardelijk over naar het tweede jaar. Moest ik wel aan het begin van het nieuwe jaar vertellen tegen de nieuwe groep dat ik daar dus voorwaardelijk zat. Dat leek me nu niet bevorderlijk voor mijn creativiteit. Hulp bij mijn manuscript dat ik al had geschreven werd weggelachen: Daar was ik nog lang niet aan toe, aan zelfs maar denken aan publiceren. Uit frustratie heb ik het toen maar opgestuurd naar een uitgever, 'en de rest is geschiedenis.' (Ondine)
  • Ik heb de schrijversvakschool zelf doorlopen en ik ben er nog steeds erg positief over. Ik heb er veel aan gehad, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik (bijna) geen enkele schrijfervaring had en niets van literatuur wist. Als je al meer kennis of vaardigheid hebt moet je je afvragen wat de meerwaarde is. Maar toen (en ik geloof nu ook nog wel) was er een mogelijkheid om bv in het derde jaar in te stromen. Maar voor mij ging er dus een hele nieuwe wereld open en dat vond ik geweldig. Bovendien werd ik erg gestimuleerd om te gaan lezen, en kritisch naar het werk van anderen te kijken. Ik heb de opleiding in 2005 afgerond. (Gerard Klappers)
Proza
  • Ik heb vorig jaar een korte cursus prozaschrijven gedaan aan de SVS en ik moet zeggen, ik heb er heel erg veel geleerd. (Iris Bee)
  • Ik heb wel een aantal losse cursussen gedaan waar ik veel aan gehad heb. Proza, korte verhalen. (Ondine)
  • Ik heb bij de schrijversvakschool in Amsterdam drie 8-weekse cursussen gedaan: Proza (=kort verhaal); Schrijftraining en Roman. Alle drie erg leuk en leerzaam. Bij schrijftraining krijg je telkens korte opdrachten te doen die zeer verschillend zijn. Zeer stimulerend! Bij proza moet je in de acht weken een kort verhaal schrijven en bij Roman schrijf je een deel van een roman. (marlies)
  • Prozacursus heb ik het jaar ervoor gedaan (2005), heb ik wel heel veel van geleerd, een aanrader. (nenko)
Roman
  • Zie Proza, kopje van marlies
  • Ik heb afgelopen jaar (2006) de cursus roman schrijven gevolgd. Ik vond 'm tegenvallen. Het werkte bij mij minder motiverend. (nenko)
Schrijftraining
  • Zie Proza, kopje van marlies
[hr] Script Plus In afwachting van ervaringen / meningen van verschillende cursussen [hr] Annie van Gansewinkel Schrijven met losse handen
  • Dit is echt een ideale cursus wanneer je een specifiek probleem hebt waar geen cursus voor bestaat. In overleg met van Gansewinkel kun je kijken welk type opdrachten je wilt hebben. Deze worden dan op maat gemaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld een cursus herschrijven gedaan en overlegden we na elke opdracht (5 stuks) of het verstandig was met een verhaal verder te gaan (voor de cursus) of met een volledig nieuwe opdracht te beginnen. Het commentaar dat ik kreeg was relevant en leerzaam. Een aanrader. (trannel)
[hr] Artedu Schrijfvakantie Frankrijk - cursus
  • Ik heb in 2004 een schrijfcursus in Frankrijk gedaan bij Artedu. De docente was Elle Eggels. Het is mij prima bevallen, heb erg genoten en er veel aan gehad. Je kon een verhaal o.i.d. meenemen om er verder aan te werken bijvoorbeeld. We kregen soms een onderwerp om over te schrijven en dan lazen we het voor en Elle gaf feedback en tips. Ze las tussendoor ook ons meegebrachte werk en gaf er feedback op. Een ochtend gingen we naar een markt om daar over de mensen te schrijven. (Anoukplant)
[hr] CKE (centrum voor kunsten Eindhoven) Schrijven voor kinderen
  • Heel leerzaam en ook zeer prettig dat je elke week een kort stukje moest schrijven. Nu heb ik dus allemaal verschillende verhaalideeën, die ik ooit nog kan verwerken tot een boek (twaalf lessen, twaalf boeken) De cursus geeft informatie over verschillende onderdelen van het schrijven voor kinderen, bijvoorbeeld avi-schrijven, dichten, show en tell, spanningsopbouw, dialogen, enz. Niet alles was nieuw voor mij, maar dat gaf niet. Tijdens deze cursus heb ik ook geleerd feedback te geven en te ontvangen. Voor de brede schrijfontwikkeling een prima cursus. (Sjee)
[hr] Wim Daniels Kinderboeken schrijven
  • Deze workshop is aan te bevelen voor finetuning. Die man weet zo verschrikkelijk veel van taal, dus je leert vooral heel kritisch naar je eigen tekst te kijken.
[hr] [br] Heb je een cursus gevolgd en wil je je ervaring / mening delen? Stuur mij dan even een pb (of laat een berichtje achter), dan pas ik deze beginpost zo snel mogelijk aan!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toch even duidelijk maken dat ik het heb over ALLE periodieken: kranten, weekbladen, nichetijdschriften ... en niet over literaire tijdschriften.

En nu herhaal ik mijn vraag (beetje anders geformuleerd):

Naar welke bladen heb je met succes je verhalen en colums gestuurd?

In dank aanvaardend,

 

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen bladen.

Ik zal niet in herhaling vallen, maar de tips uit mijn vorige post zijn de manieren waarop ikzelf, of schrijfvrienden van me, manuscripten op de markt hebben gekregen. Ik krijg gewoon een beetje het gevoel dat je jezelf in de vingers snijdt met die fixatie op tijdschriften...

Om even bij mezelf en mijn directe omgeving te blijven, één van mijn publicaties was in een boek dat hoorde bij een evenement - geen tijdschrift dus. De opdracht kreeg ik via een vriend die de organisatoren kende. Daarnaast is het me (en bevriende schrijvers ook) gelukt met publicaties in het buitenland, ingestuurd naar uitgeverijen die het vaak leuk vinden om vertaald werk van buiten hun eigen grenzen uit te geven. Een lijst van, bijvoorbeeld, Engelse uitgevers van korte verhalen, is zó gegoogled; zie hier de eerste hit. Een andere bekende is terecht gekomen op meerdere literaire festivals, lokaal en landelijk, en is sindsdien betrokken bij allerlei literaire en kunstzinnige evenementen. Tot slot lukt het iedereen zo nu en dan wel om in een bundel terecht te komen...

Dus, sja: waarom toch die tijdschriften?

Als je per se wilt weten waar ik precies gepubliceerd ben, moet je me maar even pb'en, daarvan ga ik geen lijst op het forum zetten.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de tips, maar ik kan niet voldoende Engels om het daar te proberen. Een droge, zakelijke tekst zou nog wel lukken, maar literatuur is natuurlijk iets anders. En ja, er zijn (gratis) vertaalsites op het web, maar die zijn zelden (lees: nooit) te vertrouwen.