Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nachtworkshop bij volle maan

Naar aanleiding van het topic http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/14… wil ik geïnteresseerden een Nachtworkshop Creatief Schrijven aanbieden. Het idee is om in de nacht van 3 op 4 oktober aanstaande op een bijzondere plaats een nacht lang bij elkaar te komen, van zonsondergang tot zonsopgang. Zo'n plaats zou kunnen zijn: een grote, in bedrijf zijnde oliemolen in het noorden van het land, of een vrij primitief, houten huisje aan een achterafweggetje, ergens diep in Drenthe. Dat zijn op dit moment de locaties waar ik een mogelijkheid zie. Het doel is: met gerichte schrijfopdrachten de situatie en de sfeer van de omgeving waarnemen en beschrijven (en jullie kennen me: nauwkeurig formuleren :) hoort erbij), waarna ter plaatse in concreto een verhaal wordt opgezet - mogelijk op zó'n manier dat alle verhalen bij elkaar een samenhangende bundel vormen. Het programma werk ik uit wanneer er zeven, maximaal twaalf mensen mee willen doen. In de molen passen met gemak die twaalf, maar in het houten huisje wordt het dringen met zeven personen. Over de prijs van de Nachtworkshop kan ik nu nog niets zeggen; bij voldoende belangstelling vraag ik de molenaar c.q. de huisjesbezitters naar hun tarief, en maak ik een berekening, waarbij alles inclusief is (ontvangstmaaltijd, koffie / thee met een koekje, een sapje en een bakje pinda's halverwege de avond, en een ontbijt, ook met koffie / thee / melk). In elk geval overweeg ik studenten korting te geven, terwijl ik tegelijkertijd vrees dat cursisten meerderjarig moeten zijn om 's nachts buiten het ouderlijk huis te mogen verblijven (???). Nadere informatie zal dus in de loop van de tijd gegeven worden in dit topic. Voorlopige deelnemerslijst: Zjors (?) Lúthien Appel rutgerwolf trannel Zjaan (?) Geven jullie a.u.b. je voorkeur aan optie A of B. Optie A: In een grote oliemolen, met een authentieke, houten, werkende machinerie, en een molenaarsechtpaar, dat bij goede weersomstandigheden de molen wel zal laten draaien. En hóóg dat zo'n molen is. Maximaal twaalf personen. Optie B: In een klein huisje, op het Drentse platteland, zonder elektriciteit, stromend water en gas, maar met een houtkachel, een bedstee, een appelboom in de hof, een put, en een boomhut. Voor water en hout wordt gezorgd. Ik denk dat er ook ergens een 'achter' is, dat wil zeggen: een plee. Maximaal zeven personen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom niet. 't Lijkt me wel slopend, maar ook heel bijzonder. Neem een slaapzak mee, als je denkt, toch te moeten slapen - vooral als je nog een heel eind terug naar huis moet. 't Wordt niet een spookverhalenworkshop, hoor. Waarnemen op een plaats waar je niet eerder bent geweest, in een situatie die ongewoon is ... misschien gaat het schrijven dan gemakkelijker, komt de inspiratie vanzelf.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk idee MJ! :nod: Schrijven draait om zien, voelen en horen... Ook in je gedachten. Verbinding maken met hetgeen je beschrijft is essentieel. Soms moet je je afsluiten voor de wereld om rond te kunnen lopen in de fantasie, om de fantasie in woord tot leven te wekken. Op andere momenten moet je juist je zintuigen aan het werk zetten, als het openen van een enorme deur om de wereld te ervaren. Creatief schrijven draait volgens mij in de eerste plaats om het volledig kunnen opgaan in wat je ziet, beleeft of ervaart. Hoe krachtiger de binnenkomende prikkels zijn, des te eenvoudiger is het met alle informatie te spelen en er een draai aan te geven. Er zijn natuurlijk wel oefeningen die helpen dat proces te bevorderen. Verblijven op zo'n donker plekje kan volgens mij zeker helpen. De sfeer, entourage en geluiden kan ik al bedenken ;). Soms is creatief zijn trouwens juist vertellen wat je níét ziet. Een griezelige sfeer kan bijvoorbeeld het beeld oproepen van een skelet, een halve meter verborgen onder de houten vloer... :D Zet je fantasie maar aan het werk. Daarnaast heb je natuurlijk de keuze uit verschillende invalshoeken. Maar goed, ik zal het gras niet voor de voeten van MJ wegmaaien. Voor mensen die hun creativiteit willen aanscherpen lijkt het me zeker een waardevol idee!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alweer een bundel :') Afgezien daarvan, puik initiatief! Heel bijzonder.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt leuk MJ. Had er graag bij willen zijn, helaas zal het er wel weer op uitdraaien dat ik dan niet in NL ben.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi idee. Als de datum mij uitkomt, wil ik hieraan meedoen. Voornamelijk omdat mijn beschrijvingen van de omgeving er volgens mij nog weleens bij in schieten...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dargor, je brengt de mensen al een eind op weg :) . Mooi. Maar zoals ik al zei, wordt het geen spookverhalenworkshop met skeletten; eerder diverse oefeningen in geconcentreerd waarnemen, en vervolgens (be)schrijven. Dat lukt soms / vaak beter zonder afleiding van de dagelijkse dingen. En meestal neem je 's nachts niet zo veel waar; meestal slaap je dan. Ook is het - wanneer we in de molen gaan - van belang om informatie over (de werking van) de molen te krijgen, om die te integreren in je verhaal. Je bent niet voor niets in een molen. Bij een ander gebouw - laten we zeggen: een oude melkfabriek - heb je heel andere waarnemingen, een andere entourage, andere gegevens en dus heel andere beschrijvingen c.q. verhalen. @ MichaM: bundelen van de verhalen kan, hoeft niet. 't Hangt van de resultaten en behoefte van de deelnemers af. 't Zou heel bijzonder zijn wanneer een uitgever er op voorhand mee in zee zou willen gaan. Een boek uitbrengen heeft heel wat voeten in aarde, zoals iedereen weet. Maar 't kan ook een bundel in eigen beheer worden, dat is ook leuk. Met een paar mooie sfeerfoto's of een enkele illustratie. @ Zjors: als er iemand is, die dat wakker blijven wel lukt, ben jij het. ;) @ Lúthien en Appel: Ik zal de beginpost aanpassen en jullie namen - ook die van Zjors? - op een voorlopige lijst plaatsen. @ Esmeralda: heel jammer dat je zo ver weg zit, maar wie weet ...

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
MarrieJeanne, Hoewel ik bijzonder geintereseerd ben, denk ik dat de prijs toch een belangrijke factor zal zijn. Ik hou zelf niet zo van het gemuts om geld en zou ook geen gebruik willen maken van een aangepast tarief, maar moet er in mijn huidige situatie gewoon rekening mee houden. De overnachting buiten het ouderlijk huis vormt daarin tegen geen enkel probleem :-). Ik meen me van andere fora te herinneren dat, mochten er minderjarigen meewillen, dat met toestemming van de ouders geen probleem hoeft te zijn. Het zal dan wel zaak zijn dat de ouders van tevoren even contact hebben met de organisatie of een van de andere volwassenen die meegaat. Het lijkt me een waardevolle ervaring in ieder geval.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, rutger. Schrappen we meteen het aangepaste tarief, maar ik dacht dat studenten altijd korting kregen, en dat het daarom wel móest. :) Ik zet je gewoon op de voorlopige lijst - en ik houd ook niet van gemuts om geld, maar je ontkomt er niet aan. Misschien kun je het voor je verjaardag vragen. Totaal off-topic, maar ineens krijg ik een idee: de kunstworkshopbon. Zou die er al zijn?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marriejeanne, Ik vind het ook een fantastisch initiatief. Ik vrees dat ik niet mee kan doen omdat het al op korte termijn is en ik volgens een rooster werk dat een paar maanden vooruit vast ligt. Je moet er toch -in mijn geval- wel een aantal dagen voor uittrekken en de reis er heen lijkt me al een avontuur. Ik blijf het volgen, wie weet wat er nog op mijn pad komt. Ik kan dus pas inschrijven als de datum bekend is.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie nu de keuze staan tussen twee opties. Als het met het aantal aanmeldingen lukt, lijkt mij optie B de mooiste.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geweldig goed idee! Een nacht zonder slaap, ik geloof nooit dat ik dat ga redden, maar optie B is wel aanlokkelijk (hoogtevrees hè, dus die eerste trekt me niet heel erg). Ik houd dit topic in de gaten!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Na de nacht mag iedereen uitslapen. Ontbijten kan ook om twee uur 's middags. We moeten maar even zien hoe we dat regelen. Maar in zo'n klein huisje hoor je wel alle snurkgeluiden, hè, net als vroeger. Ow ... zucht. Wie reserveert de boomhut.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke leuke Marriejeanne! Ik denk dat optie B ook als leukste klinkt :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uhm... ik vind het wel heel leuk, maar ik vrees dat ik dat niet kan gaan doen. Als ik mijn ritme een dag/nacht zo ver verleg duurt het weer minstens een week voor ik mijn medicijnen weer goed heb ingeregeld :crybaby:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk plan MJ. Ik ga het om praktische redenen niet redden, maar ik houd het in de gaten. En ik wens de deelnemers een enerverend nachtje :D .

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat je het eea kostendekkend wilt maken, met eventueel een kleine marge voor jezelf, dus dan zou ik het vervelend vinden als een andere deelnemer een deel van mijn kosten zou betalen. In de Albert Heijn krijgen studenten (helaas) ook geen korting. Ik heb overigens optie A als niet-zo-hele-sterke voorkeur

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk initiatief! Als achterkleinkind van een molenaar ga ik voorlopig voor optie A. Is er helemaal niets te zeggen over kosten (al is het maar heeeel globaal)? En graag wel in een weekend.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan wel een gooi naar de kosten doen, Zjaan, maar ik weet nog niet wat die mensen voor het huisje willen (of de molen) en wat het eten gaat kosten, dus dat zou een gooi in de lucht zijn. Ik kan ook vragen: wat zouden jullie ervoor over hebben, en zien of het voor dat bedrag te doen valt. Qua tijd dacht ik aan een zaterdagavond zonsondergang tot zondagochtend zonsopgang.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, leuk. Als het een beetje op een gunstige datum valt ben ik erbij. Optie A en B klinken allebei leuk. Zolang het maar een beetje donker is. Gaan we ook een wandeling maken door de duisternis? http://www.mediawatchers.nl/smileys/witch1.gif

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We zullen eens zien, trannel; misschien wordt het volle maan, ergens, ooit. Dat is ook wel sfeervol. Als het nodig is voor je verhaal, gaan we ook een wandeling maken door de duisternis :) .

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb contact gezocht met de eigenaars van het huisje, maar ze reageren (nog) niet. Misschien zijn ze op vakantie. Zodra ik meer weet, zal ik het zeker laten horen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Update: informatie over het huisje: * Geen warme douche maar verder alles wat nodig is! * Beschut gelegen terras, een kampvuurplaats, veel leef- en speelruimte. * Rustig gelegen tussen de weilanden, toegang via mooie boslaan. * Nieuw, degelijk gebouwd (hout en leembouw) en goed geïsoleerd (wol). * Beneden geïsoleerde vloer met oude plavuizen, zithoek met grote houtkachel, grote 8 persoons eikenhouten eettafel, keukenhoek, openslaande terrasdeuren. * Bovenetage met twee romantische 2-persoons bedsteden en een twijfelaar, ronde tafel en dekenkist. * Beperkte voorzieningen; geen waterleiding of douche, wel WC (in apart huisje), drinkwater in jerrycans, grondwaterpomp, koken op 4 pits butagas, licht op zonne-energie (24 V). ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Het lijkt me dus dat we een nacht moeten uitzoeken met volle maan, hoewel typen bij kaarslicht ook leuk is, maar na een paar uur is de accu van de laptop natuurlijk leeg. Het wordt ambachtelijk schrijven, dus. :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, over de prijs moeten we het nog hebben, maar met zevenen delen is al gauw te doen. Ik zoek eigenlijk een avond met volle maan, i.v.m. het licht, die nacht. Hoe kom je daarachter? Op een zaterdagavond in september, oktober?