Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Met de billen bloot - Ellabella

Aan het eind van de ochtend debuteerde ik al met een column op deze site (klink ik al als een schrijver?) en heb al het nodige commentaar gegeven op verschillende plekken. En zojuist vroeg iemand of ik hier vaker kwam. Geloof me, daar zaten geen virtuele bijbedoelingen achter. Dat doet me denken dat nette mensen zich normaliter voorstellen als ze ergens nieuw zijn. Ik ben een vrouw van tweeënveertig die al lang in Amsterdam woont. Maar niet alleen in Amsterdam, aangezien ik de zomermaanden in Toscane doorbreng. De naam Ellabella heb ik om vele redenen gekozen. Allereerst omdat hij zo positief is, maar ook omdat het mijn initialen zijn en Ella de naam is die ik op mijn vele reizen gebruik. En reizen doe ik. Heel veel. De laatste vijf jaar ben ik weinig in Amsterdam geweest. Maar ik kom altijd terug naar Nederland omdat hier mijn taal woont. Daarmee spreek ik met woorden uit de mond van van Hugo Claus (geloof ik) maar wel uit mijn hart. Mijn mooiste reisherineringen leg ik vast met de pen en soms met een camera. Maar schrijven heb ik altijd veel gedaan en ik hik al enige tijd tegen het boekschrijven aan. Ook dat zal non-fictie worden. Ik schrijf momenteel dagelijks, maar zal medio mei naar Italië gaan en daar zal ik meer lezen dan schrijven. Ik leef met de seizoenen, zal ik maar zeggen. In de winter en het voorjaar ben ik hier en schrijf ik, de rest elders aan het werk of op reis. Ik praat niet graag over mijzelf en dat is geen gespeelde bescheidenheid. Dus vergeef me als jullie niet veel wijzer zijn geworden van mijn presentatie. Ik heb gewoon billen-bloot-vrees.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me dat goed voorstellen, mijn ex-vriendin uit Portugal zei hetzelfde :D Voor Zuid-Europeanen zien sommige woorden er volstrekt onuitspreekbaar uit. Mag ik vragen hoe oud je was toen je voor het eerst in Nederland kwam? De gêne is nergens voor nodig, je mag dat vinden. En het is inderdaad een illusie, eerder nog een droom, dat ik ooit goed Italiaans zal spreken. Ik heb gekozen voor Portugees, en ik ga daarmee verder.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellabella; Ik vond een citaat op het internet: Een andere taal is een andere kijk op het leven (volgens Fellini) Wat wordt hiermee bedoelt (volgens jou)? Hoe kijk jij hier als "Taalwetenschapper"(want dat ben je toch?) tegenaan? Mooie naam trouwens.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Dragor: Heel goed -ga vooral verder met Portugees. Ik was nog geen zes toen we emigreerden, maar om mij (de jongste van vier die in Italië op school hadden gezeten) ook het Italiaans bij te brengen, mocht er thuis geen Nederlands gesproken worden. :p Die vasthoudendheid van mijn ouders heeft me volledig tweetalig gemaakt. Maar nu zou men roepen dat dat mijn integratie tegen zou werken. Niets van gemerkt.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een andere taal is een andere kijk op het leven (volgens Fellini). Wat wordt hiermee bedoelt (volgens jou)?
De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld (Witgenstein).

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is de vierde keer vandaag dat mijn naam als Dragor geschreven wordt hier... Die fout maken mensen al jaren, op tal van sites. Kennelijk zorgt iets in het woord (of in de hersenen) ervoor dat het verkeerd gaat... ;)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is de vierde keer vandaag dat mijn naam als Dragor geschreven wordt hier... Die fout maken mensen al jaren, op tal van sites. Kennelijk zorgt iets in het woord (of in de hersenen) ervoor dat het verkeerd gaat... ;)
De associatie met draak/dragon, lijkt me, dat is een woord dat iedereen kent en dus ook een logische link om in je hoofd te leggen. @Ellabella: leuk, welkom! Ik heb dit topic over jou met veel plezier gelezen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@DaRgor: ik zag je misgetypte naam op het moment dat ik het berichtje plaatste. Ik zie trouwens heel veel over het hoofd en als er geen rood slakkenspoor onder mijn woorden stond, dan zou ik ook na herlezen niet weten wat er mis mee is. Dragor bekt wat beter dan Dargor, trouwens.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ellabella, Dat is een mooie uitspraak! Je schreef dat je in Italië geboren bent, zijn jouw ouders ook allebei Italiaans? En waarom zijn jullie destijds naar Nederland gegaan? Is er ook een schrijver of zijn er nog boeken die je mensen die in de Italiaanse literatuur geïnteresseerd zijn kan aanraden?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Ellabella: leuk, welkom! Ik heb dit topic over jou met veel plezier gelezen.
Dag Appel, dit topic gaat razendsnel en ik voel me een circusartiest die alle draaiende bordjes op de stokjes probeert te houden! @4seasons; wat wil je weten over de Italiaanse literatuur? Je zult iets specifieker moeten zijn. Van de renaissance tot nu? Of de laatste 20 jaar? En ik weet niet waar ons boeiende gesprek verder heengaat, maar dit is voorbij het stadium van kennismaken en ik beantwoord vanaf nu graag eventuele vragen die je zult hebben ivm het schrijven van je boek. Maar je zult zeer specifiek moeten zijn. Met vrolijke groet, E

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellabella, Wat goed dat je je grenzen aangeeft! Wat ik wil weten (als het gaat om de Italiaanse literatuur) is: hoe is het (huidige) dagelijkse leven in Italië? En hoe is dat zo gekomen? Dus ik denk dat dat de laatste 20 jaar is? Mag ik je een pb'tje sturen over mijn verhaal :o ?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Pb'tje lijkt me een beter plan. Wil je graag helpen, maar ik heb geen idee in welke richting ik op moet denken. Ik zie je mail tegemoet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Ellabella! @ Fs, tel alle vragen eens op die je in dit topic stelde. Het lijkt wel of je een nieuweling wilt bespringen met zoveel mogelijk vragen. Als je nou eens zou bedenken wat je echt graag zou willen weten, wat voor jou belangrijk is en dan diie ene vraag zou stellen, misschien een kleine tweede vraag... Dat zou een hoop schelen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik klikte op 'je onderschrift'. Wat lijkt me dat een fantastische B&B!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors, Doe ik dat altijd bij nieuwelingen? Of juist vooral deze keer :? Mijn bedoeling was eigenlijk om eerst wat interesse te tonen, Ellabella (een beetje) leren kennen, voordat ik een vraag wou stellen uit eigenbelang. Ik vond het namelijk niet zo netjes om meteen te vragen of ze me wil helpen met mijn verhaal. (En ik vertrouw mensen niet zo gauw) En ik moet toegeven, ik had wat rustiger aan moeten doen. Had ik dan moeten schrijven: Ellabella, ik wil je (eigenlijk) vragen of je me wil helpen met mijn verhaal, maar ik ken je nog niet zo goed, dus wil je wat meer over jezelf vertellen? Vind je dat laatste idee goed, Ellabella?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@FS Het antwoord is nee. Ik vind dat geen goed idee. Ik wil je graag helpen (dat is naar mijn idee een van de doelstellingen van een schrijvers forum), maar ik ben niet van plan helemaal "met de billen bloot" te gaan. Tenslotte heb ik me laten verleiden tot het veel meer vertellen dan ik wilde losgelaten. Daarbij heb ik meerdere keren aangegeven dat ik dat met enige terughoudendheid doe en aangegeven wat mijn grenzen zijn. Een vraag als "Ellabella, ik wil je (eigenlijk) vragen of je me wil helpen met mijn verhaal, maar ik ken je nog niet zo goed, dus wil je wat meer over jezelf vertellen?" klinkt in mijn oren eerlijker en opener dan het spervuur van vragen-met-bijbedoelingen (zo blijkt) waar jij eerder mee kwam. Ik sta er wat sterk in, maar ik zie niet waarom ik terug moet komen op aangegeven grenzen omdat jij met een vertrouwensissue zit. Ik heb meer losgelaten dan ik überhaupt op een forum wilde loslaten en voel me als een dier na vivisectie. Dat gaat snel over, want ik ben niet boos slecht licht geïrriteerd omdat m.i. de discussie niet nodig was. Dat zakt met een uur en dan ga ik met een glimlach naar bed -en jij ook, naar ik hoop. Jij wilt graag dat ik je help en ik doe dat graag maar dan op voorwaarde dat je aangeeft hoe ik je helpen kan zonder dat ik over persoonlijke dingen moet uiteenzetten. Die drempel dat je me wellicht niet vertrouwt, zul je zelf moeten nemen. Het kan ook (ook al besproken...) met een email. :rolleyes:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ellabella, als je je niet prettig voelt over wat je hier hebt geplaatst kun je altijd je bericht aanpassen later nog.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ellabella, als je je niet prettig voelt over wat je hier hebt geplaatst kun je altijd je bericht aanpassen later nog.
Dank je. Ik denk dat mijn frustratie meer zit in het feit dat ik verder ga dan de door mij aangegeven grenzen. Als ik dan een keer "nee" zeg, dan wil ik graag dat dat gerespecteerd wordt. Maar dat lijkt me inmiddels duidelijk, toch? :o

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Respect. :thumbsup: heel knap dat je je grenzen durft aan te geven en het dan ook wil doen. Die kunst moet ik nog onder de knie krijgen. O ja, hartelijk welkom hier.