Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voorstellen: Maria-Dolores Schwarz

Ik ben sinds twee dagen lid en ga me niet voorstellen, maar wil wel vertellen waarom ik hier ben en wat ik ongeveer kom doen. Mijn naam heb ik gekozen toen ik in 2002 voor het eerst meedeed met NaNoWriMo en op zoek was naar een naam die alleen maar van mij was, had dus geen Maria06 of Maria37. De gekozen combinatie leek me daar wel geschikt voor. Soms denk ik dat ik wel een grappigere of kortere naam zou willen, maar totnogtoe is me niets beters te binnen geschoten. Vroeger heb ik nooit graag geschreven. Niet eens als tiener een dagboek bijgehouden of gedichten geschreven. Heb later otndekt dat dat vooral te maken had met angst voor de woedende kritiek die meestal volgde als ik mijn gedachten de vrije loop liet en gewoon zei wat ik ergens van dacht. Als zulke gedachten op papier staan, kan de tegenpartij je er flink mee om de oren slaan... En dàt wilde ik juist vermijden, dus schreef ik niet. Durfde niet eens brieven te schrijven, kwam nooit verder dan de eerste zin, waarna ik het blaadje verscheurde en opnieuw begon, met weer een zin die er volgens mij òòk niet mee door zou kunnen... Ik lees nagenoeg alleen maar non-fictie. Moeilijk uit te leggen waarom. Lees hoogstens fictie als ik iets over een boek gehoord of gelezen heb dat een thema behandelt dat me interesseert, hoe moet ik het zeggen, als ik concreet denk dat een roman een antwoord geeft op dingen die ik zou willen weten of waar ik een oplossing voor zoek. Maar ik lees dus niet aan de lopende band romans alleen maar om het feit dat iedereen zegt dat ze geweldig geschreven zijn ofzo. Of heel zelden. Ik heb al een paar jaar een blog waar ik foto's plaats en ook wel eens stukjes schreef over min of meer psychologische thema's. Daar ben ik een week geleden zo dom geweest om te zeggen dat ik een boek ga schrijven over mijn psychologische thema's en heb gevraagd of andere bloggers me daar eventueel bij willen helpen. Heb erg leuke reacties gekregen, maar moest met schrik vaststellen dat veel van de reacties vooral met de vorm te maken hadden en niet met de inhoud... Over de vorm had ik totnogtoe nooit zo erg nagedacht. Ik had ondertussen wel verschillende cursussen en workshops creatief schrijven gevolgd (waar ik erg weinig geleerd heb van de dingen die ik daar eigenlijk dacht te kunnen leren) en gemerkt dat bij mij de vorm alleen automatisch goed komt als ik theater improviseer. Vond ik nogal vreemd omdat ik toneelspelen waarbij je een rol uit je hoofd moet leren verschrikkelijk vind. Bij improviseren hoef ik niet de hele scène vantevoren uit te werken, maar me alleen te concentreren op het gevoel dat ik ongeveer uit wil drukken, het begin te vinden en de rest gaat dan min of meer vanzelf. Iets wat ik bij gewoon schrijven ook wel graag zou willen, maar waarvan ik nog niet goed weet hoe ik dat in het soort verhaal dat ik voor ogen heb kan gebruiken. Ik ben hier lid geworden omdat er hier op het forum beslist meer mensen zijn die zich dat soort dingen afvragen. Waarschijnlijk zal ik in het begin vooral lezen wat anderen schrijven en zelf nauwelijks posten. Hoewel ik dat natuurlijk niet kan garanderen. De tijd zal het leren. Maria-Dolores Schwarz

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maria-Dolores Schwarz, welkom. Grppig, dat je zo'n lange naam, die kennelijk niet je eigen naam is, zo bij je vindt passen. :) Veel mensen hier kijken eerst de kat eens uit de boom en beginnen dan met posten. Dat komt ook, doordat het forum steeds langer bestaat en er dus over vele onderwerpen al topics zijn. Echter, scrhoom niet om te posten, hoor.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Maria-Dolores! Ach vorm, inhoud het is allemaal één lijdensweg :P Nee, nu effe serieus; veel succes bij het opzetten van je boek. Neem hier de tijd voor, dat scheelt veel werk, want een heel boek in een andere vorm of stijl overschrijven, ik geef het je te doen. Just take your time and enjoy Groetjesss Daantie

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Maria-Dolores Schwarz, Ik hoop dat je je hier ook thuisvoelt. ciao :)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ciao Maria! Hopelijk doe je hier ideeën op! Ik moet bovenstaande nog eens even rustig doorlezen en er over nadenken. Ik had je op VKB geloof ik al gezegd dat je soms het beste gewoon kunt beginnen met wat in je opkomt en dat je het later meer kunt structureren. We houden contact oké. Hier of via het andere kanaal!! liefs, Astrid

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle leuke reacties! Ik ben ook even bij jullie gaan kijken. Mijn 'lange naam' valt in de praktijk best mee, hoor, aangezien iedereen er gewoon van maakt wat hij of zij zelf wil: Dolores, Marie, Maria, M.D. of een berichtje van de webmaster die meedeelt dat de naam om technische redenen ingekort moest worden... Aan de andere kant heeft zo'n lange naam natuurlijk toch wel iets, want in feite zeg je er ook mee: nou allemaal even je mond houden tot ik tenminste mijn naam gezegd heb. Ciao, Maria-Dolores

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maria D. Leuk om te lezen hoe je werkt. Ook herkenbaar, ik schrijf zelf ook het liefst vanuit een gevoel. Het gevaar hiervan is wel dat de samenhang soms ontbreekt. Allemaal losse scenes zeg maar. En dan is het best moeilijk om het tot een geheel te maken. Groetjes Luisa

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@luisa, Leuk dat je het herkent :-). Ik zou er inderdaad één geheel van willen maken, maar weet nog niet goed hoe. 't Is natuurlijk niet zo dat ik helemaal nooit fictie lees, maar toch denk ik bij de meeste fictie: best knap gedaan, geniaal, maar da's eigenlijk niet wat ik zoek, hoe ik zelf zou willen schrijven... Ciao, M.D.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk ook niet dat je daarnaar op zoek moet gaan. Je eigen stijl komt helemaal uit jezelf. Je kunt je natuurlijk wel een beetje laten inspireren... :unibrow: Groetjes Luisa