Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

New writer by heart !

Hoi allemaal! Sinds een weekje ben ik ook actief op schrijvenonline! :) Schrijven en lezen is mijn passie. Ik hou van sci-fi en thriller verhalen, graag hoor ik jullie mening over mijn proef versie's. Ik ben druk bezig met mijn eerste 'manuscript', hier vind je fragmenten van in bij proeflezen ;) Tip's/Top's/Feedback/ideeën zijn altijd welkom! :D

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom June, Mag ik je meteen een vraag stellen: vanwaar dat 'New writer by heart !'? Klinkt dat indrukwekkender dan Nederlands of voldoet onze taal in sommige gevallen niet? Ga je wellicht in het Engels schrijven? Groeten Jan

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Welkom June, Mag ik je meteen een vraag stellen: vanwaar dat 'New writer by heart !'? Klinkt dat indrukwekkender dan Nederlands of voldoet onze taal in sommige gevallen niet? Ga je wellicht in het Engels schrijven? Groeten Jan
Hoi Jan! Ik vind de Engelse taal heel erg mooi, op dit moment schrijf ik Nederlands. Maar ik hou ook erg van Engelse boeken, misschien in de toekomst ook Engelse verhalen schrijven ;) Ik ben nu druk bezig met mijn boek de Reiziger. Zou je daar je mening ook over kunnen geven? Groetjes June

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou er misschien goed aan doen, beste June, dat wat je 'je boek' noemt, 'je manuscript' te noemen. Onnodig gebruik van Engels is in mijn ogen, eh..., onnodig. En lelijk bovendien. Het laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou er misschien goed aan doen, beste June, dat wat je 'je boek' noemt, 'je manuscript' te noemen. Onnodig gebruik van Engels is in mijn ogen, eh..., onnodig. En lelijk bovendien. Het laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Hoi Jan, Ik wil niet gemeen over komen, maar ik zag je berichten en ik vind dat je nogal vervelend en negatief reageert, wat in mijn ogen nogal, eh... onnodig is. Niet dat ik verder gezeur wil, maar ik vind je reacties nogal onbeleefd en daar wilde ik graag wat van zeggen. En welkom June! :'D

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou doet, Marijke, het feit zich voor dat June niet in staat is veel zinnen zonder taalfouten te produceren en ik daardoor niet meteen dweep. Onderschat ik haar talenten schromelijk? Maar goed: I'm so sorry Marijke haha ;) dat ik mild kritisch durfde te zijn als reactie op de vraag van June mijn mening te geven. Mijn fout, mea culpa. Goed dat je me even de les las. Maar hoe zit dat nou eigenlijk op dit forum? Gisteren las ik ergens 'ik wordt'. Niemand die dat corrigeert. Wat is de bedoeling? Van elkaar leren of elkaar veren in de poeperd steken?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit forum is bedoeld om van elkaar te leren, niet om elkaar af te zeiken en te "corrigeren" als iemand boek ipv manuscript gebruikt of wél van de Engelse taal houdt. Het is niet mild kritisch. Laat June toch gewoon lekker schrijven wat ze wilt. Ja, dit forum is bedoeld om van elkaar te leren, maar het hoeft niet in iedere post perfect te zijn. Het "leren" gebeurt voornamelijk bij proeflezen, waar we onderbouwde (!) kritiek leveren op elkaars schrijfwerk. Het forum echter is bedoeld om te kunnen discussiëren en praten over alles wat ons bezig houdt. Een spelfoutje hier of daar is dan toch geen probleem? Zolang het maar niet extreem is (en dat is het niet in dit geval) en het niet teveel voorkomt in het manuscript (en June's proefleesstukken zijn ook gewoon prima). Daarnaast maak je een denkfout met "onderschat ik haar talenten schromelijk?" Taalfouten of geen taalfouten zegt werkelijk geen ene ruk over talenten. Sommige van de beste schrijvers zijn dyslectisch of maken gewoonweg veel taalfouten. June, welkom! Ik heb nog geen tijd gehad om goed te kijken naar je proefleesstukjes, maar heb ze al wel doorgelezen en ze zagen er prima uit. Trek je maar niet teveel aan van mensen die zeggen dat je zoveel verkeerd doet. Kijk, natuurlijk moet je kritiek accepteren, maar je hebt niets aan commentaar die niet steunt op wat dan ook, of alleen steunt op een heel persoonlijke mening. Als iemand het niet eens is met wat je doet, omdat dat zijn/haar persoonlijke mening is... negeer. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen, daarvoor zijn er gewoonweg teveel mensen met teveel meningen. Zolang je jouw doelgroep voor het grootste gedeelte (dus ook niet allemaal) maar tevreden weet te stellen met je schrijfsels, is het goed. Wat betreft taalfouten: dat valt ten eerste best mee, vooral in je proefleesstukjes. Ten tweede valt spellen en zo gewoon te leren en zegt het niets over hoe goed je kunt schrijven (iets dat Jan niet helemaal begrijpt, geloof ik). Vind je het nou echt lastig om goed te spellen, dan zijn er altijd proeflezers en de mensen van de redactie van uitgeverijen die het kunnen corrigeren. Je bent echt de enige niet, iedereen heeft er wel eens moeite mee en een heel groot deel van de schrijvers zelfs regelmatig -behalve natuurlijk Jan, want die kan het natuurlijk feilloos. Het is wel waar dat men vroeger simpelweg beter en meer taalles kreeg dan nu (je ziet dat de jongeren van nu bijvoorbeeld echt niet weten hoe ze goed moeten spellen, dat ligt voor een gedeelte aan dat het hen niet boeit, maar voor een groot gedeelte aan dat ze het niet goed hebben aangeleerd), dus het zou goed kunnen dat Jan inderdaad beter taalonderwijs heeft gekregen. Maar om dan anderen die het minder goed kunnen de grond in te boren... Sorry voor de lange uitbarsting, Jan, en ik weet dat dit waarschijnlijk geen effect gaat hebben. Ik had het waarschijnlijk niet gedaan als je niet zo verschrikkelijk sarcastisch reageerde op Marijke. Zij was tenminste nog vriendelijk en bracht het voorzichtig, want zij wilde jou ook niet kwetsen. Zij gaf ook gewoon haar mening, net als jij deed, en las helemaal niemand de les. Of mag zij haar mening niet meer geven omdat die van jou toch altijd beter is?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd, eigenlijk. Ik geloof dat je mijn mening over taalfouten toch deelt, te zien aan wat je schreef in een ander topic: [citaat]Als auteur heb je niet als taak een boek te schrijven waarin geen enkele taalfout staat. Je hebt als taak een verhaal te vertellen. Het dwangmatig blijven zoeken naar het kleinste foutje komt op mij nogal neurotisch over. Uiterst contraproductief ook; geen enkel boek zal afgerekend worden op een paar taalfouten, maar wel op of het boeiend is, of de informatie klopt en bovenal op of het leesbaar is.[/citaat] Dus waarom wordt June wel afgerekend op haar taalfouten?