Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Help, Ik heb per ongeluk een boek geschreven! ~ Sweet Lucy

Goed, dit klinkt niet noodzakelijk als een probleem. Maar zo voelt het wel een beetje! Ik, 30-jarige, werkloze dyslect, heb nooit enige ambitie gehad om te schrijven. Tot er zo'n drie jaar geleden een hardnekkig zinnetje in mijn hoofd bleef rondzwerven. Ik schreef het op, vroeg me af hoe het verder zou gaan, en nu heb ik een freaking vierdelige boeken reeks. What happend?! Goed, ik overdrijf. Ik heb één afgerond deel van zo'n 150 A4-tjes en een bucketload aan losse pagina's die in mijn hoofd op te delen zijn in twee vervolg delen en een prequel. Nog steeds de vraag; What happend?! Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik nu plotseling absurd ambitieus wordt en vind dat mijn meesterwerk (Kuch, kuch, haha rommel!) gedeeld moet worden met de wereld. Dit levert twee problemen op. 1. Zoals bovengenoemd, ben ik werkloos. Dat wil zeggen; geen geld om te investeren. 2. Ik heb vier fictie 'boeken' die samen één verhaal vormen, maar alle vier vallen ze in compleet verschillende genres. Het eerste (complete) deel, is zwijmelige chicklit rotzooi. Eerlijk, ik zou het mijn ergste vijand niet aandoen. (Maar wel al mijn vrienden en kennissen, die gedwongen worden de troep voor zoete koek te slikken en me lieve feedback te geven..) Het tweede gedeelte is where the fun begins. De relatie die in boek één tot stand komt blijkt een dikke hel te zijn. *Denk: Drama, Tragedie, Thriller*. Dan komt boek drie. We kruipen uit de hel, maar zijn heftig aangedaan en vrijwel non-functionerend. *Drama/Chicklit*. Maar om de chaos compleet te maken is er ook nog een prequel die echt onder romantische (maar zonder happy ending) Young Adult valt. Als je het gered hebt om je tot zo ver door mijn tirade te worstelen: Bedankt. Je wordt beloont met mijn grootste probleem: Ik weet niets, NIETS van schrijven, uitgeven, de literaire wereld en alles wat daarbij hoort. Dus vandaar mijn titel. Help, ik heb per ongeluk een boek geschreven! (Geen grapje, HELP!)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O wauw, ik moet zeggen, dit is wel een origineel probleem. :P Ik moet zeggen, voor iemand die zegt niets van schrijven te weten, schrijf je erg grappig en meeslepend, dat blijkt al uit de manier waarop je deze post schrijft. Dus misschien heb je wel degelijk talent? Wil je misschien uiteindelijk iets doen met het schrijven? Ik zeg niet dat je er veel aan kan gaan verdienen, maar wil je het misschien uitgeven? Heb je ambitie? Zo ja, dan staat niets je in de weg. Schrijven kun je voor een groot deel niet leren, maar voor een gedeelte ook wel. Het niet te leren gedeelte is een aangeboren gevoel voor ritme, taal, spanning, enzovoorts. Ik ga er voor het gemak (en bij het zien van je post) even van uit dat je het hebt. Dan kun je nog heel veel leren. In theorie, zoals je al noemde (boeken lezen over schrijven, topics opzoeken op deze site), of in de praktijk, door vooral heel veel te lezen (en te ontdekken hoe andere schrijvers het dus doen, wat werkt en wat niet), veel te schrijven en om kritiek te vragen op je werk. Van goede kritiek leer je echt heel veel! Doe dat dus ook vooral, zoek mensen die eerlijk zijn (dus geen vrienden die alleen maar zeggen dat het goed is omdat ze je gevoelens niet willen kwetsen) en zorg ervoor dat je tegen commentaar kan. Als je wilt weten hoe goed je stukken nou echt zijn, kun je daarom ook om kritiek vragen. Dat kan hier op het forum bijvoorbeeld, door een stukje te plaatsen in de sectie proeflezen, met gerichte vragen erbij. De mensen hier zijn vaak streng, maar rechtvaardig, en het geeft je een goed idee van waar je zit. En bedenk ook: als je wilt schrijven, doe het dan gewoon! Schrijven doen we vooral voor onszelf, omdat we ervan genieten. Uitgeven is heel leuk, maar het hoeft misschien niet met dit verhaal. Als je het leuk vond om te schrijven, kun je misschien nog wel meer schrijven. Hoe meer je leert over schrijven over de jaren en hoe meer je schrijft, hoe beter je meestal wordt, totdat een uitgever uiteindelijk je verhalen accepteert. Dat betekent niet dat de verhalen die je daarvoor schreef nutteloos zijn. Elk verhaal leert je weer om beter te schrijven, en ook als je scènes in de prullenbak gooit, heb je geoefend doordat je die scènes schreef. Later kun je zelfs teruggaan naar die vroegere verhalen en ze verbeteren met de kennis die je dan hebt. In ieder geval: welkom in de wonderlijke schrijfwereld! Als je het leuk vindt om te doen, doe het dan vooral! Laat je niet tegenhouden, want schrijven is ook gewoon erg leuk. Heb je de ambitie om er ook iets mee te doen, ga er dan vooral voor.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O wow, het begint met een compliment! Dankjewel :D Ik word er gelijk een beetje verlegen van, dus ik ga snel inhoudelijk door op je bericht. Ik moest even nadenken over de eerste vraag: Zou ik wat met schrijven willen doen? En het antwoord is, ja. Dat wil ik. Niet omdat ik er mogelijk geld mee zou kunnen verdienen (want hoewel mijn ambitieuze ouders er behoorlijk chagrijnig van worden, bevalt het mij prima om rustig en compleet nutteloos op de zak van mijn man te teren), maar omdat ik het oprecht leuk vind! (Een gevoel van zelfrespect en waardigheid heeft er misschien ook nog iets mee te maken. Maar dat alleen stiekem. Nutteloos op de zak van je man teren is een stuk minder vervelend als je kunt zeggen dat je schrijver bent en dus daadwerkelijk iets doet met je tijd.) Wat ik me afvraag is of zo'n rare boekenreeks uberhaubt wel kans heeft om gepubliceerd te worden? Zelfs in het meest gunstige geval dat ik een razend natuurtalent ben (uiteraard) en de volgende Harry Potter geschreven heb. Zijn er wel uitgevers die zitten te wachten op zo'n ratjetoe van genres in één verhaal? Kritiek is inderdaad echt iets wat ik heel graag wil! Familie en vrienden heb ik niks aan. Daar krijg ik niet meer uit dan "Ja, leuk. Wordt is met dt." *Bedankt mam...* Maar de manuscript-lees-mensen die ik online vind doen alles alleen maar tegen betaling en, nou ja, zie probleem één. In dat opzicht zou het proeflezen op deze website een uitkomst zijn, maar ik heb echt geen idee welk stuk ik aan jullie kan laten lezen! Het begin? De prequel? Een leuk stuk? Een spannend stuk? Een sappig, slijmerig, kwijlend romantisch stuk? Het eind? (Nee, spoilers :p ) En vraag me niet om een gedeelte waar ik onzeker over ben, want dan schuif ik je schaamteloos 150 pagina's onder je neus. Dus. Ja. Bedankt voor de adviezen!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of uitgevers er wat mee willen? Waarom niet? Dat weet je alleen als je het probeert, lijkt me. Veel boeken zijn overigens niet in één genre in te delen (bovendien, wat is een genre?). Gewoon ervoor gaan. Zeker als je het gewoonweg leuk vindt om te doen. En ik begrijp het zelfrespectgevoel maar al te goed. Het geeft een enorme fijne boost als je ziet dat je verhaal groeit, of als je iets van jezelf doorleest en beseft dat het zo slecht niet is, of als lezers je waarderen. Gewoon dat het harde werk zijn vruchten afwerpt geeft voldoening, al ben jij misschien tot nu toe de enige die de vruchten plukt. Wat betreft proeflezers: ken je toevallig andere mensen die ook voor hun plezier schrijven? Ik doe vaak aan proefleesruiltjes onder mijn schrijversvrienden: zij proeflezen mijn verhaal, en ik hun verhaal, ongeveer van gelijke lengte. Wel bespreken we dan van tevoren goed wat we van dat "proeflezen" verwachten (sommigen verstaan onder "proeflezen" alleen het corrigeren van niet lekker lopende zinnen en spelfouten, anderen geven uitgebreid kritiek op meerdere niveau's zoals woordkeuze, scèneopbouw, plot, personages en logica, en weer anderen geven geen aanwijzingen in de tekst zelf maar geven, soms per hoofdstuk, een overall mening over wat ze ervan vonden). Als je niet het geluk hebt dat je schrijvende mensen kent: nou, hier zit een forum vol. Je kunt (als je dat aandurft) ook bij "algemene oproepen" vragen of mensen je verhaal willen proeflezen. Misschien met een proefleesruil. Als je echt onzeker bent over het gehele verhaal, dan maakt het denk ik niet zoveel uit welk stuk je post. Bedenk: de commentaren die je op een klein stukje krijgt, zijn vaak toepasbaar op je hele manuscript. Je leert heel erg veel van kleine stukjes laten proeflezen, daarvoor hoef je niet eens alles te laten proeflezen. Ik kreeg bijvoorbeeld bij een kort proefleesstukje de kritiek dat er wel heel veel werd uitgelegd door de hoofdpersoon, dat hij wel erg gemakkelijk over zijn moeilijke verleden en zo praat, in plaats van dingen verbergt (wat spanning geeft). Ik zag dat in, verbeterde dat in het stukje, ging toen naar de rest van mijn manuscript kijken en begreep opeens veel beter waarom bepaalde scènes niet zo spannend waren! Dus paste ik die tip overal toe, en mijn hele verhaal werd beter. Let er wel op dat elk stukje dat je post, gerichte en specifieke vragen erbij moet hebben (forumregels, en het is gewoonweg handiger voor de proeflezers). Alleen "is dit leuk? Wil je verder lezen?" is niet genoeg. "Werkt dit als een begin, of is het te onduidelijk?" of "Is de reactie van de hoofdpersoon niet te overdreven?" of "deze scène bevat te weinig emotie, maar ik weet niet hoe ik er meer emotie in kan brengen. Hoe kan ik dit doen?" dat zijn meer gerichte vragen, en je krijgt betere antwoorden dan alleen "ja, het is leuk."

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind zelf je post erg goed geschreven, heel leuk en...herkenbaar. Ook vind ik je verhaal over vier verschillende genres heel origineel en...geloofwaardig. Ik zou vooral veel gaan herschrijven, schrappen en herschrijven, Je kunt hier bij proeflezen het een en ander publiceren, je vrienden als proeflezers gebruiken enz. En inderdaad zoals gezegd hierboven veel lezen ( en ook series kijken, dat werkt ook)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suicune, dankjewel voor de tips! Helaas heb ik inderdaad geen bekenden die schrijven en ik moet eerlijk toegeven dat ik toch enigszins terughoudend ben met het laten lezen aan mensen in mijn omgeving. Niet noodzakelijk om het schrijven op zichzelf, maar meer vanwege het genre. Ik schrijf in de eerste persoon tegenwoordige tijd. Eén vriendin las een klein stukje en die vroeg gelijk "Beschrijf je hier die of die en ben je stiekem zelf ongelukkig in je huwelijk omdat je hoofdpersoon dat ook is?" Dat soort vragen zijn dingen die ik heel erg graag wil vermijden (omdat het dus duidelijk niet zo is), maar mensen die nooit geschreven hebben snappen blijkbaar niet goed dat fictie niet autobiografisch of wishfull thinking is. Dit maakt dat ik het toch vervelend vind om aan andere mensen te laten lezen.. Ik heb inderdaad een stukje bij proeflezen gezet! Ik heb wat rondgeneusd bij het proeflezen en ontdekte dat de meeste mensen toch het begin erop zetten (omdat dat nu eenmaal moet 'pakken') dus dat heb ik ook gedaan. Heb inderdaad zeer nuttige tips gekregen en notabene genoeg zelfvertrouwen om er nog een scene op te zetten! Hanneke, bedankt voor het compliment! Grappig dat één klein postje blijkbaar zo veel kan overbrengen :D Lezen en series kijken doe ik inderdaad ook. Lezen houd ik per definitie van, maar ik lees eigenlijk zelden het genre waar mijn eigen verhaal in valt. Ik vind chicklit meestal toch te druilerig en mijn eigen verhaal dus ook! Als ik mijn eigen tekst lees denk ik bij vrijwel elke zin 'Blegh, wat een langdradig gezeur!´ Best raar, bedenk ik me nu..

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
aileenvdbrink, En sweet lucy, vergeef me mijn trage welkom heten. Welkom. @aileenvdbrink, als je op haar naam klikt, vervolgens tabje berichthistorie, dan vind je haar proeflezingen. Makker