Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aangenaam, mijn naam is Navuri (Marc).

Hallo allemaal, Mijn naam is Marc en ik heb mezelf zojuist aangemeld hier op het forum. Op dit moment ben ik een boek aan het schrijven over (in mijn ogen) de beste film aller tijden. Ik zal de naam van de film even achterwege laten voor het gemak. Echter loop ik tegen een praktisch probleem aan en daarom heb ik mezelf hier aangemeld. Ik ben een analyse aan het schrijven over een film. Ik wil echter afbeeldingen etc. uit die film gebruiken ter illustratie in het boek. Mag dit en kan dit zomaar? Ik zet er natuurlijk bij dat de afbeelding uit de film afkomstig is etc. maar volgens mij ben ik dan nog steeds het werk van een ander aan het kopiëren voor mijn boek. Hopelijk kan iemand hier op het forum zijn of haar heldere licht over mijn vraagstuk laten schijnen. Marc

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij mag het met heldere, letterlijke bronvermelding. En ook als je duidelijk maakt dat het van een ander afkomstig is. Ik weet het niet zeker want het kan zomaar veranderen...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mag alleen als citaat, dat noodzakelijk moet zijn om iets uit je verhaal te verduidelijken. Dus niet voor de mooi. Bronvermelding is bij een citaat juridisch niet nodig, wetenschappelijk gezien wel. En het is natuurlijk wel zo netjes. Maar als je een boek over een film schrijft, is het dan niet handiger om samen te werken met de makers van de film? Vraag de informatie die je nodig hebt en vraag of ze foto's hebben die je zou kunnen mogen gebruiken. Zet er wel bij wat het doel is, en zorg dat je voor een boek de juiste DPI hebt. Let er ook op dat de filmmaatschappijen vaak allerlei dingen als handelsmerk vastleggen. Dan kun je op je boek niet zetten dat het over die specifieke film gaat. Ook daarom is het belangrijk om contact op te nemen met de filmmaatschappij: laat je door hen informeren wat je mag en niet mag.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen optie om de makers van de film erbij te betrekken omdat die nagenoeg allemaal niet meer in leven zijn. Ik heb hier echter een ander boek liggen met essays over de desbetreffende film waar wel afbeeldingen worden gebruikt. Ik heb echter nergens copyright of wat dan ook gezien in dat boek. Ze lijken de afbeeldingen maar gewoon te gebruiken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een letterlijke kopie in het geschreven woord is in theorie iets dat niet hoort maar was de film stom gedraaid in zwart-wit sterren gestorven van ouderdom dan wordt het vast een hit Welkom!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bestaat de filmmaatschappij nog wel? Iemand heeft de rechten van die film nog in handen, die moet je hebben. Het zou op zich al voldoende kunnen zijn als je ze op de hoogte stelt van je voornemens, vermoed ik, al zou je dat nog even kunnen navragen. Tip: uitgeverijen kunnen erg behulpzaam zijn op het gebied van rechten en zo meer, je zou met het plan voor het boek onder je arm al eens voorzichtig kunnen kijken of je iemand kunt interesseren.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is voor mij nog geen oude film, ik dacht aan een film uit de jaren dertig of zo. Misschien kan je info vragen aan iemand die werkt in een filmmuseum, of een organisatie die zich bezig houdt met het vertonen van oude films. Zij weten wellicht hoe het zit met de wetgeving van films die niet meer behoren of in mindere mate behoren tot het commerciële circuit. Sommige oude films kan je niet kopen in dvd vorm of zelfs in video vorm. Space Odyssey nog wel, denk ik. Een fanatieke cinefiel zou je ook het één en het ander kunnen toelichten, of tenminste je verwijzen naar één of andere instantie die het fijne ervan afweet. Toen ik nog TCM had, werd die film vele malen 's nachts uitgezonden. Ik vermoed dat zij een selectie maken van films die niet duur zijn om uit te mogen zenden. In België hebben we SABAM die toekijkt op muziek, maar wellicht ook op andere takken van entertainment. Hoe dat die instantie heet in Nederland, weet ik niet. Zij kunnen je misschien ook wel helpen of door verwijzen. Veel succes met je boek.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ondertussen her en der wat contacten opgedaan, maar ik heb ook meteen geleerd dat als mensen zeggen dat ze je terug gaan bellen...ze dat eigenlijk helemaal niet gaan doen. Ik heb nu eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag weten te vinden. Ik moet er volgende week maar eens meer werk van maken. PS: en het boek begint ergens op te lijken! :) *happy mode*

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er hier iemand die mij een aantal uitgevers kan aanraden? Ik heb een uitgever nodig die filmboeken uitgeeft (denk ik) maar aangezien dit mijn aller eerste poging is om daadwerkelijk iets uit te geven zouden tips erg welkom zijn. Misschien dat iemand hier er een ervaring mee heeft. Dank!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Navuri, welkom op Schrijven Online! Mag ik je vragen in je startbericht je naam te schrijven zodat iedereen weet wie er achter Aangenaam schuilgaat, én Navuri kan vinden?