Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Thomas stelt zich voor

Hallo, mijn naam is Thomas Coolen, ik ben 15 jaar oud en heb een paar dagen rondgekeken op dit forum en al veel geleerd. Dus ik vond het tijd me ook maar eens aan te melden. Ik heb nog nooit iets uitgegeven, ik ben natuurlijk ook pas 15, maar ik heb al vele kleine verhalen geschreven vanaf mijn achtste ongeveer. Ik hoop veel te leren en het een keer door te zetten en een goed, compleet verhaal te produceren met hulp van dit forum... Groeten, Thomas

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte welkom Thomas. :) Welke genres hebben je korte verhalen? Ik heb een tip voor je: zeg op dit forum nooit dat je "pas" zoveel jaar oud bent. Je leeftijd is niet iets om je voor te schamen en is ondergeschikt aan hoe goed je schrijft. Ik zeg je dit omdat ik weet hoe het opgevat kan worden als je dat woordje gebruikt. Zeker op Proeflezen moet je het nooit zo formuleren. Ik neem aan dat je feedback wil naar het niveau van je tekst en niet naar je leeftijd. Je loopt het risico dat je niet serieus genomen wordt en dat kan nooit je bedoeling zijn. ;) Je zult merken dat SOL verder een leuke, leerzame plek is. Er is hier veel informatie te vinden en ik weet zeker dat je nuttige tips tegen zult komen. Heb je al een idee voor een lang(er) verhaal?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte welkom Thomas. :) Welke genres hebben je korte verhalen? Ik heb een tip voor je: zeg op dit forum nooit dat je "pas" zoveel jaar oud bent. Je leeftijd is niet iets om je voor te schamen en is ondergeschikt aan hoe goed je schrijft. Ik zeg je dit omdat ik weet hoe het opgevat kan worden als je dat woordje gebruikt. Zeker op Proeflezen moet je het nooit zo formuleren. Ik neem aan dat je feedback wil naar het niveau van je tekst en niet naar je leeftijd. Je loopt het risico dat je niet serieus genomen wordt en dat kan nooit je bedoeling zijn. ;) Je zult merken dat SOL verder een leuke, leerzame plek is. Er is hier veel informatie te vinden en ik weet zeker dat je nuttige tips tegen zult komen. Heb je al een idee voor een lang(er) verhaal?
Ik schrijf eigenlijk vooral fantasy verhalen. Zo was er ooit eens een (geloof ik) vijf-delige serie genaamd Bokito in een Roze Pakje, een serie over Bokito. In ieder deel beleefde hij iets anders, dan was er weer een feest, dan verhuisde hij naar Trinidad en Tobago, etc. Ook schreef ik toen ik klein was verhalen over een verzonnen land genaamd Merkistan, maar ik weet niet meer waar deze over gingen helaas! Ook voor langere verhalen heb ik twee ideeën staan maar ik ben er nooit echt aan toe gekomen deze uit te voeren. Ze zouden wel eens goed kunnen zijn, ik ben ze nog nooit ergens tegengekomen in een ander verhaal/boek. Ik zal er vanaf nu ook op letten het woordje pas niet meer te gebruiken :D Ik hoop nog veel te leren, bedankt voor je reactie in ieder geval! Thomas

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alweer een fantasyschrijver. Leuk! :D Eerlijk gezegd had ik al zo'n vermoeden na je reactie in 'eerste verhaal ooit' gelezen te hebben. Wat jammer dat je niets meer weet over je verzonnen land en dat deze verhalen zoekgeraakt zijn. Misschien tijd dat Merkistan herrijst? Orgineel zullen ze dan in ieder geval wel zijn. Nu de uitwerking nog, maar dat komt vast ook wel goed. Tijdgebrek is (helaas) een bekend probleem. Uitstelgedrag in mijn geval ook, maar SOL werkt heel inspirerend. Veel succes met schrijven en tot ziens hier op het forum. :nod:

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alweer een fantasyschrijver. Leuk! :D Eerlijk gezegd had ik al zo'n vermoeden na je reactie in 'eerste verhaal ooit' gelezen te hebben. Wat jammer dat je niets meer weet over je verzonnen land en dat deze verhalen zoekgeraakt zijn. Misschien tijd dat Merkistan herrijst? Orgineel zullen ze dan in ieder geval wel zijn. Nu de uitwerking nog, maar dat komt vast ook wel goed. Tijdgebrek is (helaas) een bekend probleem. Uitstelgedrag in mijn geval ook, maar SOL werkt heel inspirerend. Veel succes met schrijven en tot ziens hier op het forum. :nod:
Niet zo lang geleden heb ik een nieuw fantasyland bedacht genaamd Damej, met een mooi verhaal erbij, helemaal uitgewerkt hoe het moet lopen, maar ook nu is het weer tot een pagina of 50 gekomen en toen "vergeten". Maar het was zeker geen slecht idee. Mocht ik er ooit eens aan toe komen om een boek uit te geven, dan is het waarschijnlijk dat verhaal...

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie naam voor een land. Ik vind Damej zelfs nog beter klinken dan Merkistan. Misschien is het een idee om eens te kijken waar het mis gaat. Is je tijdslijn niet goed genoeg uitgewerkt - of is hij juist te gedetailleerd? Probeer eens iets anders te doen dan normaal. Schrijf je normaal met het hele verhaal al in je hoofd, dan ga je nu eens zonder vooropgezet plan los met letters, woorden en zinnen. Wie weet lukt het je dan verder te komen dan de eerste vijftig pagina's. Weet je trouwens zeker dat je verhaal meer pagina's nodig heeft? Dat kan namelijk ook het probleem zijn. Probeer niet krampachtig het verhaal op kunstmatige wijze te verlengen als het aangeeft al 'af' te zijn. Nou denk ik niet direct dat dit jouw probleem is, maar het zou kunnen. Als je vasthoudt aan het idee 'manuscript' en het verhaal in een te klein jasje perst, gaat dat ten koste van de kwaliteit. Er zijn genoeg leuke wedstrijden voor langere kortverhalen in 'het genre'. Zelf was ik een aantal jaren geleden ook te veel bezig met de gedachte dat het lang moest zijn. Dat werkte tegen me. Ik was zo belust op publiceren en hopelijk ooit uitgeven dat ik uit het oog verloor waar het eigenlijk om gaat. Nu stel ik mezelf niet meer zo'n onmogelijke doelen. Als ik een verhaal bedenk, weet ik meestal ongeveer wel hoe lang het moet worden. Vaak blijkt dat goed ingeschat, maar anders is het ook geen probleem (meer). Ik ben ook opgehouden mezelf als doel te stellen aan bepaalde wedstrijden mee te doen. Nog steeds schrijf ik wel eens speciaal een verhaal voor een wedstrijd die me aanspreekt, maar het hóéft niet perse af. Dat geeft veel meer lucht. Aan uitgeven denk ik al helemáál niet meer. Daar ben ik nog lang niet klaar voor, bleek wel. Eerst maar eens een verhaal op papier, daarna kun je altijd nog op zoek naar een uitgeverij. Tot slot zou ik je aanraden je plot grondig te analyseren. Is het wel écht een plot. Is er een conflict? Kun je een duidelijk begin- en eindpunt van het verhaal aanwijzen? Ik heb jaren geworsteld met een verhaal waarvan ik wilde dat het ooit mijn manuscript zou worden, tot ik uiteindelijk inzag dat mijn plot niet sterk genoeg was. Puur om mijn personages heb ik nog een tijdlang doorgevochten en er nieuwe lagen in aangebracht, maar het mocht niet baten. Laat dus dat idee van 'uitgeven' los en schrijf gewoon. Kijk waar het mis gaat en probeer dat te veranderen, dan lukt het wel. Je verhaal laten proeflezen is ook heel handig. Ik weet niet of je dit al doet, maar het kan jou nieuwe inzichten bieden en vaak ziet een proeflezer beter dan jij wat er wringt in je verhaal.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Kijk uit dat je verlangen naar het uitgeven het plezier van het schrijven niet bederft...

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, hopelijk vind je het hier op sol net zo leuk als ik! En fantasy, daar houd ik wel van. Als je eens een tekst wil laten lezen, zet het dan maar op proeflezen, dan lees ik het met plezier.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bokito ging op reis gekleed in roze outfit met een woeste krijs bereikte hij de exit zette zijn soortgenoten aan de dijk Verweggistan binnen handbereik hij keek niet langer achteruit helaas maakte een verdovingsspuit een eind aan zijn dromen veel verder is hij niet gekomen Welkom!

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bokito ging op reis gekleed in roze outfit met een woeste krijs bereikte hij de exit zette zijn soortgenoten aan de dijk Verweggistan binnen handbereik hij keek niet langer achteruit helaas maakte een verdovingsspuit een eind aan zijn dromen veel verder is hij niet gekomen Welkom!
Haha :P