Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wendy

Hallo allemaal, Ik zal me maar meteen voorstellen. Mijn naam is dus Wendy en ik ben 17 jaar oud. Op dit moment zit ik in 5 Havo en dus mijn examenjaar. Zoals iedereen (denk ik) hier op Schrijven Online, houd ik veel van lezen en schrijven. Naast deze hobby's zit ik sinds twee maanden op hiphop (dansen) en ik vind het echt heel erg leuk. Verder vind ik het geweldig om te tekenen, alhoewel ik deze hobby een beetje verwaarloos aangezien ik meer tijd steek in het schrijven en mijn schoolwerk. Ik ben begonnen met het schrijven toen ik heel klein was, volgens mijn moeder al sinds ik net kon schrijven. Kan me nog vaag herinneren dat mijn eerste verhaaltje ging over een zeester en ik heb het als het goed is zelfs nog ergens in een doos liggen. Het begin dat ik echt actief begon te schrijven (waaronder ik ongeveer elke dag versta) is alweer een paar jaar geleden. Ik begon toen de tijd met het schrijven van Engelse fan fiction - vooral om meer feedback te krijgen van andere mensen. Nu schrijf ik ongeveer een jaar Nederlands - voor een deel nog fan fiction, maar dit is eigenlijk ook nog steeds om meer feedback te kunnen krijgen. Waar ik eerlijk in moet zijn is dat ik echt van lezen houd, maar dat als ik gedwongen moet lezen ik het niet leuk meer vind (denk aan literatuur voor Nederlands, Engels etc.). Dit omdat je zelf geen boeken mag kiezen en mijn voorkeur uitgaat naar Fantasy boeken. Op scholen denken ze lezen leuk te maken door mensen te dwingen om literatuur te lezen, maar ik vind dit persoonlijk onzin. Je maakt het niet leuk voor de leerlingen en al helemaal niet als ze zelf hun boeken niet mogen kiezen. Mijn inspiratie haal ik voornamelijk uit muziek (ik luister veel verschillende genres) en alledaagse dingen die ik meemaak. Vaak komt er zo ineens een idee in mijn hoofd op en wil ik meteen beginnen met schrijven - natuurlijk kan dat niet altijd. Ik wil graag nog werken aan mijn Nederlandse taal en woordenschat, want ik weet van mezelf dat mijn woordenschat niet echt overdreven groot is. Er is alleen één probleem aan zoveel ideeën en inspiratie: ik schrijf mijn verhalen nooit af. Elke keer begin ik met een verhaal en heb na een tijdje een "beter" idee waardoor ik meteen daaraan wil beginnen. Met dank aan verschillende mensen heb ik sinds september mijn eerste verhaal/boek afgeschreven en ik ben er eigenlijk best wel trots op. Als ik mijn examen heb gehaald, stap ik meteen naar de bibliotheek om informatie te zoeken voor het idee dat ik al een tijdje in mijn hoofd heb. Ik ben er nog niet aan begonnen, maar ik heb besloten dat dat sowieso het tweede boek zal worden dat ik afschrijf. Mijn favoriete boeken van dit moment zijn vooral: Harry Potter (J.K. Rowling), Twilight Saga (Stephenie Meyer) en de Gone series (Michael Grant) Ik gok dat mijn zogenaamde "voorstelronde" een beetje lang is, haha. Sorry daarvoor, ik heb snel de neiging om veel te typen. :o Als er nog vragen zijn hoor ik het wel! Groetjes, Wendy

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Wendy. Hè bah, literatuur. Laten we het erop houden dat ik er alles vanaf weet. ;) Het leukste is nog wel dat de boeken die je dan verplicht moet lezen (denk: Nederland leest (bijv.) De Grote Zaal) ook nog eens minder dan 200 bladzijdes hebben, terwijl je uiteindelijk op een gemiddelde van 200 blz. per boek uit moet komen. :\\ Nee, Fantasy is inderdaad een stuk leuker. :) Schrijf je zelf ook in dit genre?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Scarlet. :D .. Als ik op een gemiddelde van 200 blz. moet komen weet ik niet of ik daar wel aan kom. D: Bij mij is er sowieso volgens mij niks gezegd over het aantal blz. maar dat weet ik ook niet zeker meer, haha. Het ergste van literatuur vind ik gewoon dat je al die lagen moet weten binnen het verhaal en ik hou niet van overdreven denken bij het lezen (dat klinkt heel lui, ik weet het, maar ik vind het gewoon leuker om te lezen voor ontspanning) Ik vind Fantasy wel geweldig en het tweede boek dat ik ga schrijven (en als het meezit wordt het een serie) wordt ook dit genre, maar het boek dat ik zo ongeveer heb afgeschreven (ik moet denk ik nog wel wat dingen aanpassen etc.) die is ehm.. Ik weet het niet precies, haha. M'n moeder wist het ook niet precies. Het is zegmaar een soort jeugdboek, maar dan weer net wat ouder. Dus mijn moeder zei iets van semi volwassene. Klinkt echt vet ingewikkeld, maar ik ben nogal slecht in genres. :\\ Ik schrijf dan ook zelf een beetje verschillende soorten verhalen. ;)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Wendy! Kan het zo zijn dat je in het genre Young Adult (Twilight, The Hunger Games) zit? Overigens, als ik naar je favoriete boeken kijk... Heb je De Hongerspelen/The Hunger Games van Suzanne Collins al gelezen? De Nederlandse vertaling is een grammaticale, lelijke ramp, maar de Engelse versie is goed te doen. De triologie is echt verslavend.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Young Adult bedoelt ze misschien. Bij mij op school moeten we per (bovenbouw)jaar vier boeken lezen, met in totaal 800 bladzijdes, dat komt dus neer op 200 per boek. Als je boeken leest met minder bladzijden, moet je dat compenseren door daarna een boek te lezen dat er meer dan 200 heeft. Persoonlijk kan ik niet echt lagen ontdekken in literatuur, kan ook eraan liggen dat mijn boekkeuze niet gunstig is geweest. Ik vind juist dat er te weinig diepgang in zit. Het is me te beschrijvend, gaat alleen maar over het leven. Dan heb ik liever een fantasyverhaal, daar zitten naar mijn mening meer levenslessen in. In literatuur vind ik overigens ook vaak "fouten", daarom is mijn theorie: we moeten dit lezen om te leren hoe het niet moet. Als schrijver kun je er in ieder geval verdomd veel van leren. :D Ik houd me nu maar even in, maandag mag ik literatuurboeken toch al af kraken, want dan moet ik een ervaringsverslag maken over een boek dat ik heb gelezen. Ik weet zeker dat ik daar al mijn frustratie in kwijt kan. :unibrow: Trouwens, veel plezier op SOL, ik weet zeker dat je hier veel kan leren. Uit ervaring kan ik zeggen dat je productiever wordt en meer afmaakt naarmate je hier langer bent. :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Spirit Dankjewel! Ja, klopt - ik vind dat soort boeken echt geweldig, haha. Ik wil The Hunger Games nog steeds een keer lezen (mijn moeder raadde ze mij al aan - zij leest echt zóveel!). Ik wil hem sowieso wel in het Engels lezen dan, want heel veel grapjes en andere dingen zijn gewoon leuker in het Engels. Dankjewel voor de aanbeveling! :D @ Scarlet Ja, ik moet ook 4 boeken lezen - dus 8 voor mijn mondeling. Blegh, alleen het idee al aan mijn mondeling.. Ik mag blij zijn als ik het haal, haha. Dat ging makkelijker op vmbo, maar goed ik ging geen havo doen omdat het me makkelijk leek. Ja, nou ik weet niet of je het Gouden Ei van Tim Krabbé kent? Dat boek gingen we toen lezen met de klas en er zaten zóveel dingen in die me niet opvallen in een boek. Echt met muntjes die in de grond begraven worden en dat moet dan weer terug slaan op het einde. Echt frustrerend gewoon! Gelukkig heb ik dat boek niet gekozen om te lezen, maar dan nog. Daarom houd ik inderdaad ook veel van Fantasy verhalen, sowieso spreken de karakters me altijd al meer aan en kan ik me meer in hen verplaatsen. Ik vind jouw theorie wel goed eigenlijk, die onthoud ik! Ik heb ook altijd zo'n idee met dat het mijn woordenschat in ieder geval vergroot. Soms staan er van die woorden in waarbij ik denk van.. Oké, die kende ik nog niet - haha. :D Oh, succes met je ervaringsverslag! Gewoon al je frustraties eruit werpen. :p Dankjewel, ik hoop ook dat ik hier veel opsteek, want daar heb ik me ten slotte voor aangemeld. Leer ik ook nog eens wat nuttigs buiten school om. ;)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mee eens, de personages in Fantasy zijn interessanter en zijn echter. Ze komen voor mij meer tot leven dan een oude vrouw in een verzorgingstehuis die de hele dag niets anders doet dan nutteloos voor zich uit staren. Met dat ervaringsverslag komt het zéker goed. Wat ik precies van het boek vond, weet ik niet meer, maar ik hoef maar een bladzijde op te slaan van het boek dat ik nu (gedwongen) lees en de frustratie komt alweer bovendrijven. Gelukkig zijn de ergernissen van de zelfde aard, dus ik improviseer wel wat. Je bent schrijver of je bent het niet. :rolleyes: Ik heb het "geluk" dat ik er nog vier bovenop "mag" lezen, want ik doe VWO. Over mijn mondeling hoef ik me denk ik niet veel zorgen te maken, want dat is ten eerste pas over drie jaar en ten tweede weet mijn Nederlands lerares (tevens mijn mentor, dus in de 6e heb ik haar ook nog) dat ik veel lees. Ik had haar in de 2e klas ook en toen mocht ik nooit vertellen waar het boek dat ik gelezen had over ging, want voordat ik klaar was, zou de les al afgelopen zijn. :lol: Het leverde me wel een 9.5 voor mijn boekbespreking op. :D Je komt dus van -T. Grote overstap, lijkt me. Goed dat je gekozen hebt om Havo er nog achteraan te doen, daar kun je toch iets meer mee. Alhouwel, tegenwoordig lijkt het alsof je overal VWO voor nodig hebt... Doe je een natuur- of maatschappijprofiel? Één tip: gebruik mijn theorie maar niet tijdens je mondeling, dat kan je docent vast niet zo waarderen. 't Is maar een gok... :p

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, niettemin vind ik literatuur vaak zo.. Tragisch of zo. Gedwongen boeken lezen vind jij dus ook helemaal niks, hè? Het is wel irritant dat je er nog vier extra mag lezen. :\\ Houd jij je mentor? Ik krijg elk jaar een andere, wat ook niet erg handig is. Niet dat ik niet tevreden ben met de mentor die ik nu heb, maar ik heb hem niet voor één enkele les. Dus eigenlijk heb ik niet veel aan hem om het zo maar te zeggen. Hahah, nou mij moet je niet voor een klas neer zetten, maakt niet uit of het over een boek gaat of niet - ik houd niet zo van presenteren voor de klas. Ik klap dan gewoon dicht (ook heel handig). Ik heb echt respect voor mensen die gewoon voor een klas gaan staan en zo een uur bij elkaar kunnen praten - dus, respect, haha. Nou om eerlijk te zijn viel de overstap voor mij nog wel mee, want ik heb eerst ook op havo gezeten en zakte in de derde naar vmbo. Eigenlijk zou ik blijven zitten, maar heb toen besloten in het laatste kwartaal naar vmbo te gaan omdat het hetzelfde zou zijn als blijven zitten (ik mocht dan dat jaar erna gewoon examen doen voor vmbo). Ik besloot weer terug te gaan naar havo, maar wel naar een andere school - die ik overigens ook beter vind dat mijn vorige. Nee, ik heb nooit écht goed scheikunde gehad (maar een paar lessen, omdat ze elke keer geen docent konden vinden) en mijn natuurkunde was nooit zo overdreven goed dus ik heb voor Economie&Maatschappij gekozen. Dus opzich is dat ook wel goed, alhoewel ik denk dat de natuurprofielen beter aangeschreven staan omdat dat over het algemeen moeilijker is. Nee, ik zal het ook niet zeggen op mijn mondeling. Mijn Nederlands leraar is wel aardig, maar kan ook best wel fel zijn en daar heb ik niet zoveel zin in eerlijk gezegd. :p

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik kies liever zelf wat ik lees. Ik ben goed in staat zelf uit te maken wat goede boeken zijn, dat hoeven school, docenten en regering heus niet voor me te doen. :) Bij mij op school is het regel dat je in de bovenbouw van zowel Havo als VWO je mentor houdt. Dat vind ik fijn, want die maakt dan het hele traject van beroepskeuze mee. Gelukkig is mijn mentor een leuke vrouw en tevens mijn regisseuse (toneelvereniging op school) waardoor ik een goede band met haar heb. Op dit moment heb ik tijdelijk een andere mentor die ook leraar Nederlands is. Hem had ik in de 1e en toen mocht ik hem wel, maar nu kan ik hem wel wat doen. Hij is zó irritant. We moeten van hem verplicht bepaalde boeken lezen en hij vindt het nodig om mij - als ik opmerk dat de dialooginterpunctie in dat boek waardeloos is (oftewel: het bestaat niet. Geen aanhalingstekens en er wordt niet begonnen op een nieuwe zin als een andere spreker aan het woord komt) - zo nodig uitleggen dat er zoiets bestaat als de stem van het personage en de stem van de schrijver. Hij gelooft niet dat ik dat al lang wist. :\\ Overstap van school. Opvallend. Tja, als de lesmethode daar beter is en je het er meer naar je zin hebt, is dat zeker slim geweest. Natuur- en scheikunde kan ik ook niet. Één jaar goede natuurkundeles gehad en toen lukte het aardig tot goed, maar het jaar daarop had ik een waardeloze docent. Omdat ik het geen leuke vakken vind, er geen goede leraren (meer) zijn op mijn school en omdat ik het toch niet nodig heb, heb ik ook voor een maatschappijprofiel gekozen. C&M om precies te zijn. Met aardrijkskunde, want economie vind ik niet leuk. Dat N-profielen beter zouden zijn, vind ik zo'n onzin. Iedereen heeft het recht datgene te doen waar hij/zij goed in is. Voor een M-leerling is scheikunde net zo moeilijk als Duits of economie voor een N-leerling. Het is net als met atheneum en gym, gymnasium is zogenaamd beter, maar de mensen die dit doen, zijn gewoon beter in talen! Al moet ik toegeven dat ik soms best jaloers ben op al die dingen die zij wel leren en ik niet. Het is zo inspirerend om godenverhalen uit de Oudheid te lezen. Bovendien heb ik nu een vak genaamd CKV. De nachtmerrie van iedere middelbare scholier. Hmm... dit gaat wel erg veel over mij terwijl het jouw voorsteltopic is. :o Laten we maar weer :ontopic: gaan.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We moeten er allemaal doorheen in die boekenlijst zag ik ook geen been later vrijwillig enkele boeken gelezen die mochten er best wel wezen helaas geen tovenaar of vampier voor stimuleren van het leesplezier Welkom!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen heel erg bedankt voor het welkom heten! @ Cychick: Wat een leuk gedichtje, dankjewel! :D @Scarlet: Ja dat vond ik dus ook, maar zij vinden denk ik dat we dat niet zelf kunnen kiezen. Alsof we dom zijn of zo, haha. Lijkt me eigenlijk wel beter om gewoon één mentor te houden voor de bovenbouw etc. want ik zou nooit met problemen naar mijn mentor stappen. Ik ken die man amper, dus ja. Gelukkig heb ik geen problemen en hoef ik niet naar hem toe te stappen. Fijn dat je die invaller hebt :rolleyes: maakt je vast erg blij. :p Ik haat sommige leraren echt, bij mij doen ze soms ook wel eens alsof ik dom ben, terwijl ik zelf ook wel weet dat dat niet het geval is. Haha nou als je bij mij met Scheikunde aankomt, sta ik met mijn mond vol tanden. Ik snap het gewoonweg niet, maar dat is vooral omdat ik het dus niet echt heb gehad. Ben al bijna trots op mezelf dat ik weet wat CO2 is. :p Ja, ik vind het ook onzin dat die Natuurprofielen beter zouden zijn - ik had eerst ook C&M gekozen, maar mijn leerjaarcoördinator zei dat ik beter E&M kon doen (voor mij maakte het niet uit, was hetzelfde vakkenpakket) omdat het zogenaamd beter zou staan op mijn CV! Ik heb wel toegestemd, omdat het voor mijn vakken niks uitmaakte maar het slaat gewoon nergens op. Ja, ik wilde vroeger altijd Latijns leren enzo, maar daar ben ik dus 'te dom' voor. Nu kan ik wel een cursus nemen of wat dan ook, maar daar heb ik persoonlijk niet zoveel zin in. Heb het al druk genoeg met school en andere dingen haha. Ik leef met je mee! Ik had vorig jaar CKV af moeten sluiten en het was echt een drama, alles leek wel verkeerd te gaan - je moest verplicht naar een toneelstuk (die ze niet eens vergoedde kwa geld, terwijl je erheen moest). Ik heb het geld wel hoor, daar niet van, maar het is gewoon onzin al vind ik zelf. Ik vind het niet erg hoor, zo leer ik ook weer wat mensen beter kennen! :D

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaaa, zo leuk, die invalmentor. :rolleyes: Meteen de eerste dag van de bovenbouw "IK ben jullie mentor". Hmm... Dacht het niet. :unibrow: Na bijna een halfjaar beschouw ik hem nog steeds niet als mijn mentor, misschien ook wel omdat ik weet dat hij binnenkort weer weg is. Gelukkig hoorde ik afgelopen vrijdag dat mijn échte mentor officieël besloten heeft na de kerstvakantie terug te komen en met onze klas te beginnen, dus ik sla me nog wel even door de komende drie weken heen. Aha, dubbel profiel. Ja, dan maakt het niet heel veel uit. CM staat bekend als het kunstprofiel, waardoor veel mensen het afdoen als "pretpakket" en "makkelijk", maar dat is gewoonweg belachelijk. Wat dat betreft had je mentor wel gelijk, want EM staat serieuzer. Eigenlijk heel stom. Heb je het ook meegemaakt dat leraren/decanen je "vriendelijk dwongen" een bepaald vak te kiezen? De decaan zei tegen mij dat ik beter economie kon doen dan aardrijkskunde, want ja, als scenarioschrijver moet je zóvéél rekenen... :rolleyes: Ben er mooi niet ingetrapt, alles wat je aan rekenen moet kunnen, leer je op je vervolgopleiding. Een voormalig klasgenoot van mij heeft zich wel laten beïnvloeden. Ze heeft in het vrije deel van CM wiskunde gekozen, terwijl ze helemaal niet goed is in dat vak en liever biologie wilde. Tja, hij heeft gelijk. Als je tekent is wiskunde inderdaad ontzettend belangrijk. :p Ik blijf het vreemd vinden dat sommige vakken zogenaamd beter en moeilijker zijn. Wie bepaald dat?! Ja, die verplichte activiteiten ken ik. Héél leuk. :confused: Vooral als je het zelf moet betalen, terwijl je school je CJP-bijdrage inpikt. :\\ Bij ons is het ook geniaal geregeld: aan het begin van het schooljaar (dus binnen een maand na de eerste schooldag) moesten we al onze CKV activiteiten voor dit jaar inplannen. Ik bedoel: hoe kun je nu al weten dat je over zes maanden op die en die datum naar die film in het Filmhuis wil, of dat je op 21 februari naar het Rijksmuseum gaat?! En alle activiteiten die je daarnaast doet (als je de verplichte vier van dit jaar af hebt), moeten een week voor de activiteit aangevraagd moeten worden. Daarnaast doe je in de les niets en - en nu komt het leukste van alles - je moet je verslagen binnen een week afhebben, zelfs al ligt de echte deadline ervoor op een heel andere datum. Idioot gewoon dat je niet meer speling hebt. Ik kan me goed voorstellen dat je blij bent dat je ervan af bent. :nod:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, succes met jezelf erdoorheen slaan. Het is gelukkig nog maar drie weken die je moet volhouden dusja. :unibrow: Ik kan er ook niet zo tegen als ze meteen vinden dat ze iets van je zijn of zo. Oké dat klinkt ook weer lekker logisch zoals ik het zeg, maar je begrijpt me wel denk ik. Ja ik weet dat het serieuzer staat, maar het slaat gewoon nergens op, want ik heb een paar vriendinnen die écht gewoon niet goed zijn in Wiskunde, maar wel heel goed in Economie - en voor mij zit er niet veel verschil in die vakken aangezien je in beiden vakken met cijfertjes werkt. Sowieso, ik heb kunst als keuzevak en ik ben er echt heel slecht in - kunst is helemaal niet zo makkelijk als het lijkt! Ik moet alles van mijn praktijk hebben, want de theorie krijg ik gewoon niet in mijn hoofd. Bij ons zeggen ze niet echt dat je beter een bepaald vak kan kiezen, afgezien van Wiskunde, omdat Wiskunde zogenaamd heel handig is voor in je verdere leven. Nou serieus, ik heb nog nooit een stelling van Pythagoras moeten gebruiken hoor. Ik heb er gewoon niets aan, maar ik heb het wel in mijn vakkenpakket omdat ik dan zogenaamd beter aangeschreven sta. Nu ben ik er trouwens niet echt overdreven slecht in (afgezien van bepaalde onderdelen). Hahah lekker handig? Dat kan je inderdaad gewoon niet weten. Ik bedoel, misschien maak je zelfs nog wel andere plannen, ik wist van te voren ook nog niet dat ik naar de musical 'Chicago' zou gaan. Als je een goed verslag wilt maken, kan dat nooit in een week (nou ja het kan wel, maar niet met al het andere huiswerk dat je erbij hebt). Ik vind het altijd zo'n onzin, alle leraren denken dat het enige vak dat we hebben hun vak is - en de andere vakken maken niets uit. Zo was het vorig jaar ook vet slecht geregeld met toetsweken. In de toetsweek heb je alleen toetsen en die dag ben je verder vrij om te leren voor je andere toetsen. Nu kregen vaak veel leraren/vakken niet de kans om hun toets in de toetsweek te geven, dus wat doen ze dan? Juist ja, de week na de toetsweek hun toets inplannen. Ik had in de toetsweek minder toetsen en minder leerwerk dan dat ik in de week erna had, en die dagen was ik verder niet vrij. :\\ Dus had ik ook minder tijd om te leren. Ach ja, veel dingen zijn op scholen gewoon niet zo goed geregeld. Ik hoop dat je het een beetje overleefd met je rare invalmentor en CKV :D

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik begrijp het. Dat was precies mijn gevoel. Kunst hebben wij niet op onze school. Wel gewoon tekenen (1e klas, 3e klas en keuzevak bovenbouw) en handvaardigheid (2e klas). Ik neem aan dat tekenen, handvaardigheid, schrijven, grafische vormgeving en dat soort dingen er onder vallen? En de theorie is waarschijnlijk kunstgeschiedenis? Lijkt me best lastig. Zelf heb ik tekenen meteen laten vallen: ik kan er niets van en kunstgeschiedenis leek me ook niet leuk. Ach, de stelling van Pythagoras, inderdaad. Heel handig. Ja, dat heb je ongetwijfeld hard nodig als je meubels gaat uitzoeken en zo. :rolleyes: Of als je een weg oversteekt. Ik zou niet weten waar ik dan was zonder mijn wiskundige vaardigheden. :D Het probleem is gewoon dat je soms geen kaartjes kunt krijgen en dat je gewoonweg niet maanden van tevoren al kunt weten wat wanneer waar draait. Maar dat krijg je die docenten niet aan het verstand gebracht... En inderdaad, je kunt alleen aan je verslag werken in het weekend, want daar heb je echt geen tijd voor naast school en huiswerk. :confused: Dat principe van "mijn vak is het belangrijkst" is heel herkenbaar, dat had ik vooral vorig jaar. Al die leraren geven nog even snel voor het einde van de periode toetsen (en als dat niet mag wel SO's die twee keer meetellen). De week voor de proefwerkweek mogen er bij ons dan geen toetsen gegeven worden, maar dan zit je dus inderdaad in de week voor de week van... en de week erna. Dit jaar heb ik het probleem dat alle leraren tegelijkertijd presentaties opgeven. Dat is ook geen doen. En dan moet je ook nog eens verplicht lezen voor drie vakken en rara, dat is ook altijd rond hetzelfde tijdstip. En dan zeggen ze dat leerlingen niet kunnen plannen. :rolleyes:
Ach ja, veel dingen zijn op scholen gewoon niet zo goed geregeld.
Laten we het daarop houden. Bedankt. Ik ga nu even snel mijn verslag voor CKV afmaken, want dat moet ik vandaag inleveren (daar heb je het al). Jij succes met het overleven van de aankomende schoolweek en de komende drie weken tot de kerstvakantie. Lekker even twee weken op adem komen voordat de hel weer losbarst. :p

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Wendy! Leuk die middelbare schooltijdperikelen. Bij ons was het qua toetsen en ckv gelukkig wat beter geregeld. Bij ons hing er ook een klein beetje het idee dat C&M minder was. Maar ik was heel blij dat ik voor een ander profiel kon kiezen. Van talen had ik geen kaas gegeten en voor geschiedenis enzo moet je zoveel feitjes onthouden. trouwens scarlet, ze zijn niet zo gemeen dat ze de week voor de kerstvakantie vragen of je de week erna even een veel te groot verslag inlevert? ;)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Saya_elisheva, het is nog leuker. De week na de kerstvakantie bedenken ze zich "ineens" dat er ook nog spreekbeurten/presentaties gehouden moeten worden. Dan baal je! Had je een hele vakantie de tijd, komen ze er pas daarna mee. :\\ Of dat van dat verslag nog gaat gebeuren, zal ik wel zien. Ik hoop van niet. Ik neem aan dat jij dit hebt meegemaakt? Talen moeten je echt liggen, je moet een bepaald taalgevoel hebben. Het gekke is dat je dat soms bij de ene taal wel hebt en bij de andere niet. Geschiedenis vind ik best wel leuk, maar laatst had ik in een toets een stuk of zes jaartallen. Slik. :confused: Als je dat feitjesgedoe niets vind, had jij zeker ook niets met maatschappijleer?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dat is ook een leuke. Na de vakantie roepen volgende week graag presentatie. Die volle kerstvakantie was een geintje van een van de docenten op de uni. Op de middelbare school waren ze gelukkig niet zó vervelend. Het klopt dat het qua taal kan verschillen. Met Spaans was ik beter dan met Frans en Duits, maar dat werd ook op een meer praktische manier gegeven. Niet dat ik nu ook nog maar een woord Spaans ken :lol: Maarschappijleer was inderdaad ook niet mijn vak. Ik was meer van de natuurkunde enzo. Filosofie lag me dan weer beter, maar dat was meer over de dingen nadenken/discussieren en essay's schrijven, niet zozeer uit het hoofd leren welke filosoof wat precies wanneer gezegd had.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij filosofie geldt: zoveel mogelijk opschrijven in de hoop dat er iets bruikbaars bij zit. :D Aha, een grapje. Maar je zal toch wel in de stress hebben gezeten, lijkt me. Stel je voor dat 'ie het echt gedaan had. :unibrow:

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel. Ik maakte misschien een beetje misbruik van het woord geintje in de zin van 'geintje' (niet grappig). Maar goed, we geraken off topic ;)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm... Lekker dan. Leuke docent. :rolleyes: Maar inderdaad, laten we maar weer on-topic gaan. Dit is niet leuk voor Wendy. :) :ontopic:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het niet zo erg hoor, dat jullie op dit topic praten haha, daar heb ik niet zoveel problemen mee. :D @ saya_elisheva Dankjewel! Hahaha ja, geweldig :P. Het is wel beter dat ze het bij jullie dan in ieder geval goed hadden geregeld - hier is het soms best wel een zooitje. Maar je kan niet alles hebben, helaas. Talen ben ik ook niet zo goed in hoor, behalve Engels. Ik ben gewoon nog beter in Engels dan in Nederlands, maar de Engelse grammatica is niet zo moeilijk en er zit logica in. Ja, ik vind Nederlands een onlogische taal. Ze veranderen elke keer grammatica regels, waardoor je nog meer in de war raakt. Ik heb nog altijd moeite met d's en t's en laten we maar niet beginnen over taal- en stijlfouten. Ik zie die dingen gewoon niet, of ik begrijp dat er iets fout is, maar kan niet uitvinden wat omdat ik die hele zin anders zou formuleren. Achja, laten we het erop houden dat ik niet zo van het vak Nederlands houd. :D @ Scarlet Ja, Kunst is een beetje van alles en nogwat - en ik moet inderdaad bij theorie de kunstgeschiedenis leren. Kortom: Boring. :rolleyes: Maar de praktijk vind ik wel helemaal geweldig, haha. We moeten nu een decorstuk maken (in het klein natuurlijk) met de vlucht uit de werkelijkheid of zo. Het is echt heel leuk en ik heb al een paar ideeën. :D Ik vind het soms zo raar dat leraren dat maar niet kunnen begrijpen! Ze zijn toch zelf ook jong geweest? Weten toch zelf ook wel dat bepaalde dingen gewoonweg niet kunnen? Ik snap leraren soms echt niet. Soms heb ik echt het gevoel alsof ze uit een andere wereld komen of zo, haha. :lol: Aww, succes met je presentaties dan! Ik haat presentaties, kan niet zo goed voor de klas staan. Ik moet in januari geloof ik mijn profielwerkstuk presenteren aan de 4e klassers en de ouders van leerlingen, maar ik vind dat echt eng - gewoon het idee dat ik iets zou vergeten staat me al niet aan. (en zoals verwacht, vergeet ik ook altijd dingen.) Hahah jij ook succes met het overleven van de laatste weken voor de kerstvakantie. Ik heb echt zin in de kerstvakantie, kerst is altijd zo gezellig met m'n ouders. De tijd is trouwens zo snel gegaan! Het lijkt wel alsof ik het laatste jaar door de weken heen vlieg. :P

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk moeten we kletsen in AMK, maar ach: wat Dries niet weet, wat Dries niet deert. ;) De praktijk lijkt mij ook wel leuk, zeker als je een decorstuk mag maken. Supervet! Bedankt. Ik heb er gelukkig al één presentatie op zitten. Nu nog Duits maken en uit mijn hoofd leren. Ach, iedereen hield gewoon het blaadje erbij, dus dan mag ik dat ook. Als je af en toe kunt spieken is het toch iets minder erg. Bij ANW was ik laatst ook een stuk vergeten. Ik had alles netjes uit mijn hoofd geleerd en vervolgens ga ik weer improviseren als ik voor de klas sta, ja, dat schiet op... :D Zelf hou ik meer van Sinterklaas, vind ik gezelliger. Mijn familie is maar klein en dat eten met kerst duurt me te lang, maar over de bijbehorende vakantie hoor je me niet klagen. Hopelijk zit ik rond kerst een beetje op schema met school, zodat ik eindelijk weer eens tijd heb om lekker te schrijven. Tijdens schoolweken werk ik vooral aan kortverhalen en columns, maar ik zal blij zijn als ik weer tijd heb voor mijn grotere verhaal. Ik krijg mijn personages daarvan gewoonweg niet uit mijn hoofd gezet. Ze zeuren continue om aandacht. Gelukkig ben ik dol op ze. :D Maandag ervaringsverslag Nederlands: wat een teleurstelling. Ik heb niet het gevoel dat de frustratie over literatuur is gezakt. Sowieso keek mijn mentor nog niet eens naar wat we hadden geschreven voor hij zijn krabbeltje zette. Vandaag rapport gekregen, gaat-ie zeuren over de slechte cijfers voor maatschappijleer. Nou, als meer dat de helft van de klas een onvoldoende heeft terwijl er mensen bij zitten die écht hebben geleerd, snap ik niet dat hij durft te beweren dat het SE slecht gemaakt is omdat "wij" (ook zo lekker iedereen over een kam scheren) denken dat "we" het recht kunnen trekken met de andere cijfers van het combinatiecijfer. En hij had nog niet eens een opmerking erbij geschreven, want meneer had geen tijd. :confused: Tja, wat moet je daar nou van denken. Ik vind dat dit schooljaar best snel gaat. Het is inmiddels alweer (bijna) december. Over ruim een half jaar is het alweer lekker warm. Hoopvolle gedachte als je door de sneeuw naar school ploeterd met je fiets de helft van de tijd meer aan de hand dan iets anders.