Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeugdboek schrijven en voorstellen

Hallo allemaal! Ik ben Lana en 25 jaar jong. Ik heb een idee voor een boek. Ik wil een jeugdboek gaan schrijven. Ik heb totaal geen ervaring, geen opleiding maar wel veel fantasie. Ik heb al een titel en ik weet waar ik met mijn verhaal naar toe wil. Ik weet dat dit een moeilijke klus is maar ik zou graag willen weten waar ik kan beginnen. Ik ga zelf wat jeugdboeken lezen om me erin te verdiepen. Alvast bedankt voor de tips.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lana, Welkom hier. Haal je hart maar op. Er is veel te lezen en te leren. Ik wens je succes met je boek. Ups en dows kun je hier delen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerst een stel korte stukjes schrijven, als vingeroefeningen. Als je piano leert spelen, begin je ook niet meteen met een symfonie, tenslotte. Schrijf kleine stukjes, niet eens korte verhalen, gewoon losse scenes, en probeer je eigen stijl te vinden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Lana! Leuk, nog iemand die een jeugdboek schrijft :) In tegenstelling tot Micha zou ik zeggen om wél meteen te beginnen, nu je al een idee hebt. Zo ben ik ook begonnen, en ben ik drie of vier jaar bezig geweest. Maar hou het begin bijv. bij een hoofdstuk ofzo, en plaats een stukje daarvan bij Proeflezen. Ik wens je succes!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha, bij dat verhaal was ik 1,5 jaar aan het herschrijven, en 1,5 jaar aan het schrijven, en het was nog lang niet af :) *vat het misschien iets te letterlijk op?*

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, wel iets ;) Punt is, als je meteen aan een manuscript begint, zitten DAAR al je beginnersfouten in, en waarschijnlijk is de stijl in het begin ook heel anders dan aan het eind omdat je tijdens het schrijven jezelf erg ontwikkelt. Een heel manuscript herschrijven moet toch wel, maar meestal zorgen al die beginnersfouten ervoor dat het heel veel werk wordt. Als je nu eerst oefent, met perspectief, tijd, zinsbouw etc in kleine stukjes, dan hoef je straks niet een heel boek door te worstelen en kun je je bij het schrijven daarvan goed richten op dat project in plaats van nog eerst te leren schrijven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vooral lol. Welkom. Ik ken niemand die altijd gelijk heeft. Ik wel vaak, maar jij dus altijd, Micha.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties! Ik heb een eigen stijl tenminste dat denk ik zelf. Ik schrijf ook vaak blogs op mijn site. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik een ongeduldig persoon ben. Ik wil elke dag 3 pagina's in shrift schrijven voor mijn boek is dat een goed begin? Iedereen succes, jij ook Netel!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lana, volg lekker je eigen weg. Voor iedereen is het anders. Al ben ik het wel met Micha eens dat je het risico loopt op veel extra werk als je zonder ervaring meteen aan een manuscript begint. Maar onmogelijk is het zeker niet!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Lana. Ik heb een heleboel verschillende schrijfboeken en sommige daarvan zijn het eens met Micha en andere niet, die zeggen: schrijf maar gewoon meteen het boek dat je schrijven wilt. Ze beloven alleen niet dat je voor dat eerste boek meteen een uitgever vindt, maar dat is van later zorg, eerst gewoon lekker schrijven! :thumbsup: :nod:

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lana, (familie van Lana Turner?) welkom op de site van SOL en aan boord van mijn Fokker Fellowship. Ik vlieg je overal heen waar je maar wilt. Als zeer gewaardeerd forumlid vliegt u 1e klas, laat me weten wat uw wensen zijn. ‘So fasten your seatbelts, ready for take off.’