Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekopverzoek en KvK

Hallo allemaal. Ik ben van plan zelf een boek uit te geven en ik wil graag dat dat via het Centraal Boekhuis leverbaar is (en daarmee bij boekhandels, BOL etc.). Nu zijn er volgens mij verschilende manieren om levebaarheid via CB te hebben: 1. uitgeven via een reguliere uitgever (geprobeerd, maar 'past niet in fonds') 2. zelf een uitgeverij beginnen en dan een aansluiting bij het cb nemen (is erg duur) 3. zelf een uitgeverij beginnen en dan aansluiten bij een clusteruitgeverij (goedkoper, maar nog steeds vrij duur) 4. POD bij het CB zelf afnemen: Boek op verzoek. Dat is wat ik graag wil doen, maar dat betekent dat ik een KvK-inschrijving nodig heb. 5. Of kennen jullie andere manieren? Heeft iemand van jullie hier ervaring met een KvK-nummer? Ik wil eigenlijk geen 'eigen zaak' hebben met alle besognes, ik wil gewoon dat boek uitgeven en landelijk leverbaar maken. Wat voor consequenties heeft het bezitten van een KvK-nummer? Belastingtechnisch bijvoorbeeld? En wat zijn jullie ervaringen met de Boekopverzoek-dienst van het Centraal Boekhuis?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Nieuw: Uw boek bij Centraal Boekhuis, dus ook bij bol.com! Het is nu ook mogelijk dat uw boek bij centraal boekhuis leverbaar is. Door deze aansluiting kan het ook besteld worden bij o.a. bol.com en andere internetboekwinkels. Informeer naar de voorwaarden!" bron: www.boekenbent.com

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi! Ik lees dit topic met veel interesse. Het is echter al bijna 4 jaar ´oud´ en ik vraag me af hoe het nu zit. Misschien is het inmiddels ergens anders op dit forum aan de orde geweest, maar ik kon het nog niet vinden. Ik heb mijn boek in eerste instantie uitgegeven gehad via een uitgever, maar door omstandigheden doe ik het nu zelf (en eigenlijk bevalt dat ook goed :-)). Mijn boek is via mijn website te bestellen. Wel zou ik graag boek ook via CB geleverd willen hebben (het staat op dit moment op 'niet leverbaar' omdat die uitgever er nog 'achter zit'. Ik heb prefix aangevraagd (omdat 2e druk van mijn boek er aan zit te komen en ik ander ISBN-nummer wil). ISBN-nummer heb ik inmiddels toegekend gekregen. Vervolgens heb ik contact gehad met CB en daar gaven ze aan dat ik eerst een KvK-nummer moet hebben. Ik zie de opmerkingen van de beheerder van dit forum en ik ben het met hem eens. Teveel haken en ogen. Maar is dat nu -4 jaar later- nog zo? Ik hoop werkelijk dat iemand mij verder kan helpen, zeker omdat het nogal haast heeft (volgende week komt er een artikel in Margriet over mijn boek en over aantal weken nog een in de Flair). Media-aandacht genoeg dus en ik zou het fijn vinden als boek dan ook 'breed' leverbaar is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ook gehoord dat je bij de KvK ingeschreven moest staan. Maar ik meende dat iemand schreef dat dit niet per se nodig was. Geen idee meer wie dat was.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het CB een KvK inschrijving eist, dan kun je er moeilijk onderuit. Bij mijn weten is inschrijving bij de KvK de laatste jaren juist aangescherpt en moet je nu ook een nummertje hebben bij wat vroeger een "vrij beroep" was (en daar werd behoorlijk de hand mee gelicht, dan weet ik dan weer wel). Je kunt gewoon langslopen bij de KvK en vragen naar het hoe en wat; ik ken ze als een bijzonder servicegericht bedrijf.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar is aansluiting bij CB dan betaalbaar voor jou als individu? Volgens mij is dat stervensduur. Heb je je nog voor niks ingeschreven bij KvK. Wat weer een hoop gedoe geeft en kosten. Volgens mij is aansluiting bij CB alleen betaalbaar als je je aansluit bij een cluster.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
KvK inschrijving is alleen noodzakelijk als je handel drijft ofwel in het economisch verkeer actief bent. Voor vrije beroepen (bijv huisarts) die onder eigen naam werken (dus geen handelsnaam, zoals Huisartsenpraktijk De Pil) hoeft dit mi niet (maar Schli heeft kennelijk meer recente info dan ik). Het zou kunnen zijn dat CB inschrijving eist om BTW-verrekening mogelijk te maken - je hebt dan ook een btw-nr nodig. Deze situatie geldt wellicht als zij aan jou leveren en jij dan feitelijk wederverkoper bent (dus staat dan los van jouw rol als schrijver). Vgs mij geldt dat niet voor auteurs die een royalty ontvangen. Diensten verricht door zelfstandige componist, schrijver of journalist Deze diensten zijn vrijgesteld. Het gaat dan doorgaans om overdracht of exploitatie van het auteursrecht. Uitgevers zijn niet vrijgesteld. Het verkopen door middel van downloaden via internet van een boek is ook vrijgesteld - niet als het gaat om andermans boeken. Vertalers van boeken vallen ook onder de vrijstelling. Schrijvers van reclameteksten en advertorials hebben geen recht op de vrijstelling. [ref: http://www.vrijberoep.com]

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over dat BTW-nummer: dat staat los van de inschrijving bij de KvK. De KvK kan je er wel over informeren. De Belastingdienst vat het als volgt op: zodra jij een bedrijf start, dat is: begint om bijvoorbeeld investeringen te doen met het doel iets te verkopen (voorbeeld je koopt een PC omdat je je boek aan een uitgever wilt verkopen), kun je bij de belastingdienst worden aangemerkt als "bedrijf". Inschrijving bij de KvK of andere officiële dingen zijn niet nodig. Als je je bonnetjes bewaart kun je geld terugvragen van de Belastingdienst omdat je in je bedrijf hebt geïnvesteerd. Maar op die basis kun je dus ook een BTW-nummer krijgen. Je hebt een BTW-nummer alleen nodig als je producten of diensten aanbiedt die BTW-plichtig zijn. De Belastingdienst kan je hierover informeren, maar de KvK lijkt me een beter aanspreekpunt omdat die servicegerichter zijn.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de heldere info en tips. Ik ga morgen even nader ´onderzoek´ doen. Ik heb nog geen Kvk-inschrijving en wil dat liever ook niet, maar ik wil wel dat mijn boek via CB te verkrijgen is. Ik ben nu niet gebonden aan een uitgeverij (ik heb nu alles zelf geregeld), dus ik moet zien wat het verstandigste is. Op zich zijn de kosten bij CB (wat ik gelezen heb) niet schrikbarend. Ik zou het eens voor een half jaar willen proberen. Ik heb ook nog een goed andere tip gekregen, om het bijv. via een Boekenbent bij CB te krijgen. Ook dat ga ik morgen nader 'onderzoeken'. Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik heb daar veel aan!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar verwacht jij dan bestellingen te krijgen via Centraal Boekhuis? Van wie dan? De enige die daar bestellen zijn de boekhandels. En ik denk dat boekhandels jouw boek nauwelijks of niet op voorraad leggen. (Ze nemen zelfs steeds minder boeken van bekende auteurs op voorraad).En als ze het wel willen hebben, zien ze via je ISBN welk telefoonnummer of mailadres ze moeten gebruiken (jouw thuisgegevens, omdat dat nummer op jouw naam staat). Vrijwel iedereen die het boek bestelt doet dat omdat ze erover horen of lezen. Zorg dus dat je website of e-mailadres bij het interview staat en bij alle berichten die op internet te vinden zijn. Het is een markt van rechtstreeks geinteresseerden, die bestellen het ook rechtstreeks bij jou. Zorg dat je boek verder te verkrijgen is, meteen, op symposia en zo die over het onderwerp gaan. Naast de kosten van CB heb je ook nog de boekhandelskorting als een boekhandel het via CB betrekt. Daar verdien je dus zelf geen cent meer aan en je maakt wel erg veel kosten. Van mijn eerste EB-boek dat ik via Boekenbent heb gedaan heb ik er zelf/rechtstreeks iets van 300 verkocht. Daarnaast is er zeggen en schrijven 1 bestelling gekomen via de weg van Boekenbent. En dat was een bestelling van de Brabantse Collectie die je ook rechtstreeks zelf aan kunt schrijven. Vraag je dus af of dat zin heeft, investeer liever in recensie-exemplaren via verwante sites en organisaties en zo, zou mijn advies zijn. Je boek was al aangeboden aan Biblion, he? Anders kun je dat ook rechtstreeks doen zonder CB en zonder KvK en zo. Ik neem die moeite van inschrijvingen niet voor mijn Eigen Beheerboeken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar verwacht jij dan bestellingen te krijgen via Centraal Boekhuis? Van wie dan? De enige die daar bestellen zijn de boekhandels.
Inkie heeft een groot bereik met haar boek: door interviews in Libelle en Flair (en ik zag nog wat andere media voorbijkomen ook) krijg je veel mensen die geïnteresseerd kunnen zijn, of wel iemand kennen die dat is (gezien het onderwerp van dat boek). Bij de meeste mensen is de pavlov-reactie nog steeds: ik wil dat boek, nu ga ik naar de boekhandel om het te kopen/bestellen. Zowel Libelle als Flair hebben een groot bereik onder de doelgroep, en via leesmappen en de tafel van kapper en tandards ook op de langere termijn. Kom je bij Bol.com als je niet in het CB zit? Want dat zal de digitale generatie als eerste doen: boeken haal je bij bol.com.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is het punt. Als je boek niet aangemeld is bij het cb, verschijnt het niet op bol.com, eci e.d.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar onder die interviews kan toch haar website staan. Mensen schrijven over het algemeen snel titel en schrijver op. Plus website als die er staat. En de boekhandel kan het ook bij haarzelf bestellen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doen mensen dat? Ik zou eerder voor "direct kopen" gaan, of bij een als betrouwbaar bekend staande webwinkel. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er bij zo'n media-exposure geen boekhandels zijn die bij het CB willen bestellen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jullie slaan de spijker op zijn kop. Dit is precies mijn dilemma. Volstaat het om overal mijn site te noemen en mensen via die weg boek te laten bestellen? Of gaat men naar een boekhandel of bol.com en wil men daar boek bestellen. Ik weet het niet en kan het absoluut niet inschatten. Bij artikelen die in Margriet en Flair verschijnen, komt zeker mijn website te staan. Maar of dat voldoende is om mensen ´over de streep te trekken´ is mij niet duidelijk. Ik heb inmiddels wel een grote boekhandel in Belgie die boeken /als die besteld worden/ direct weer bij mij bestellen. Dat loopt. Alleen heb ik vernomen dat bijv. een Bruna dat absoluut niet zal doen. En dan heb ik het helemaal nog niet over een bol.com. Die doet alleen zaken met CB. Dus, wat is wijsheid? Ik ga morgen de knoop doorhakken, zeker ook omdat artikel in Margriet al volgende week verschijnt. Ik hou jullie op de hoogte!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ligt helemaal aan de eigenaar van de Brunawinkel. Hoewel ze niet veel speelruimte hebben in hun winkels om een 'eigen' assortiment te voeren. Voorheen had je aan CB ook niets, wat Bruna betrof, want die zaten bij hun eigen inkooporganisatie die voor hen de boeken selecteerde. Ik weet niet hoe ze het nu doen, nu Libridis failliet is. Ik heb verschillende Bruna's in de regio die me krabbelen op hyves of tweeten als ze weer een bestelling hebben voor mijn Eigen Beheerboek. Breng ik het even langs en maak een praatje. Goed voor de verkoop. :D En je hoort nog eens wat. De Bruna in mijn woonplaats heeft er tientallen verkocht van me. Die bestelde ze met vijf of tien tegelijk. Gewoon veel vriendjes bij de boekhandels zoeken op Hyves, Facebook en Twitter helpt wel. En het boek in consignatie leggen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In ieder geval staat in dat artikel dat ze het boek via jou kunnen kopen. Als mensen een artikel in een blad lezen gaan ze toch gauw naar bol.com om te kijken of het daar te koop is. Mijn ervaring, hoor. Daarom kan het bij jou wel anders lopen. Wat je ook beslist. Veel succes in ieder geval.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi! Nog even een laatste vraagje hierover. Ik hoor dat er mogelijkheden zijn om via schrijverspunt (als clusteruitgeverij) toch je boeken bij het CB te krijgen en dat zonder al te veel `gedoe`. Zij hebben de Kvk-inschrijving en heb ik dan niet nodig. Verder wordt er gezegd dat ze geen winst maken op de handelingen die CB verricht. Het lijkt me allemaal best gunstig en overweeg dit. Toch ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met Schrijverspunt? Raden jullie het me aan of hebben jullie wellicht andere zaken waar ik nog op moet letten. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Groetjes, Ingrid

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ervaring met schrijverspunt. D.w.z. dat ik een boek moest opsturen. Ik had geen boek meer en nog een boek bestellen vond ik te duur. Ik was het trouwens ook vergeten. Volgens mij heb ik daar eerder een boek heen gestuurd. Zeker weten doe ik het niet. Eerst was het gratis, nu moet je dus betalen als je via schijverspunt genoemd wilt worden. Als zij het kunnen aanmelden via het cb houdt dat niet in dat er geen kosten aan verbonden zijn. Misschien maakt schrijverspunt geen winst, maar het cb vraagt wel een behoorlijke prijs voor een verkocht exemplaar. Als jou boek b.v. 18 euro kost, gaat er ca. 40/42 procent af. Je moet wel weten of je dan nog winst overhoudt. Het ligt eraan hoeveel je zelf voor je boeken hebt moeten betalen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er geen ervaring mee, maar weet dat het voor veel mensen een oplossing is. Vergis je niet in de kosten en stel je ISBN-prijs daarop af. Als ik even snel reken: * 20E aansluitkosten * 7,50 per maand * 17% CB-kosten per boek * 42 % boekhandelskorting (of doe je het als O-boek 30%?) Dan blijft er niet veel geld voor jezelf over, toch? Of reken ik ergens verkeerd? Dan heb je er dus alle belang bij dat er rechstreeks bij jou wordt besteld. Dat zou ik dus zeker heftig promoten en de knoppen op je website verwijderen voor bestellen bij een e-boekhandel. Maak er eventueel een apart topic van: 'Wie heeft ervaring met een clusteruitgever?' Of hebben we zo'n topic al? Ik kan het me niet herinneren, maar de zoekfunctie zal het uitwijzen. Dan lezen meer mensen het, nu heeft de topictitel eigenlijk een andere lading.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja en @Zjors , Alvast dank voor jullie reacties. Ik ga er inderdaad even een apart topic van maken voor mogelijk meer reacties :-).