Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is een gebouw vrouwelijk of mannelijk?

Deze zin staat in mijn manu Het gebouw ziet eruit alsof het haar bewoners wil beschermen. Ik twijfel aan zijn en haar... en als ik toch aan het twijfelen ben, zou de tweede "het" vervangen moeten worden door ze/hij? Ik heb hetzelfde dilemma bij een motor en een auto.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Mario. Ik had me hier nooit in verdiept. Ik ging er altijd vanuit dat dingen in het Nederlands gewoon onzijdig zijn, maar misschien was het "het willen beschermen" wat me in de war maakte. Omdat ik dat in mijn puberteit als een moederlijke eigenschap zag (= vrouwelijk). Motoren en auto's zijn waarschijnlijk ook gewoon onzijdig in het Nederlands.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, waarom is een gebouw onzijdig? En het vliegtuig? En het schip? Het is toch het schip en haar bemanning? En het vliegtuig met haar inzittenden? Het huis met haar bewoners? Of vergis ik me?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op deze site kun je de regels hierover vinden, Bo. Ros, een gebouw is onzijdig omdat het het gebouw is. Volgens mij is het zijn bemanning, zijn inzittenden en zijn bewoners.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gebouw ziet eruit alsof het haar bewoners wil beschermen.
'Het' gebouw klopt (zegt de online VanDale). Maar vind je dat echt een mooie zin? Hoe moet je er daar nou iets bij voorstellen? Hoe ziet dat gebouw er dan uit dat het zijn (zijn gaat op de automatische piloot, maar dat komt denk ik door bewoners) bewoners wil beschermen?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het karakter van taal is fallisch. De verwevenheid van het lichamelijke met het culturele van het vrouwelijke is eraan ondergeschikt gemaakt. De vrouwelijke meerduidigheid, een eigenschap door mannen aan haar toegekend, zal dan tot haar recht en erkenning gaan toebehoren. Het is nog maar kort geleden dat vrouwelijke schrijfsters zich als mannen moesten voorstellen om aan de kost te kunnen komen. gr alberta

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, en ik ga die site eens bekijken vandaag. Waus, ik gebruik het om de tegenstelling aan te geven tussen de kraakpanden met opengetrapte deuren en kapotte ruiten, en een ander pand.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Trenke, leuke site, dat soort dingen lees ik graag. @Bo, in de van Dale (of een ander woordenboek) staat of een woord mannelijk of vrouwelijk is. Bij twijfel gewoon even opzoeken.