Start » Forum » Hoe lang is een kort verhaal eigenlijk?

Hoe lang is een kort verhaal eigenlijk?

14 reacties [Laatste bericht]
SaulYael
Laatst aanwezig: 6 jaren 42 weken geleden
Sinds: 16 Jan 2008

Als ik in dit forum kijk, en dan met name het onderdeel Korte Verhalen, valt mij op hoe kort de verhalen eigenlijk zijn.
'Logisch', denken nu een hoop mensen, 'het is immers het onderdeel Korte Verhalen'. Mij zit de lengte van die hele korte verhalen wel een beetje in de weg. Mijn favoriete auteurs van korte verhalen, presenteren immers heel vaak verhalen van zo'n 10-20 bladzijden lang. En de echte toppers presteren het om verhalen van 3-4 pagina's te schrijven.

Wat ik wil zeggen is dit - ik begrijp dat verschillende mensen hier graag heel korte verhalen willen schrijven. Maar als je het zo kort houd zoals ik hier op het forum zie, ontneem je jezelf en de lezer dan niet de kans om echt in een verhaal te duiken en als het ware een andere wereld op te roepen? Als je verhaal maar een paar honderd woorden lang is (of kan zijn) kom je mijns inziens niet veel verder dan een enigszins anekdotisch plotje met een soort van 'twist' op het einde.

Ik ben benieuwd wat jullie hierover denken.

Ronald Gebhardt

Reacties

Mario Kluser
Laatst aanwezig: 6 jaren 51 weken geleden
Sinds: 4 Jan 2005

Een kort verhaal van Stephen King heeft vaak iets van de 120 pagina's. B.v. Apt Pupil en The Shawshank Redemption.

eef
Laatst aanwezig: 4 jaren 39 weken geleden
Sinds: 13 Jul 2007

Je vraag kun je al anders formuleren: Hoe kort is een kort verhaal eigenlijk?

Wat voor de één kort is, is voor de ander lang.

Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 10 uren geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Voor mij duurt een verhaal zolang als het nodig heeft, zolang als het duurt voor de conflicten die erin komen afgelopen zijn. Dus het maakt niet uit of dat 1, 10 of 1000 pagina's is.
En hoelang een kortverhaal duurt weet ik niet. Bestaat er eigenlijk een soort van maximum voor?

Ros
Laatst aanwezig: 10 jaren 49 weken geleden
Sinds: 12 Okt 2007

gelezen bij Wikipedia:

Een kort verhaal (vaak ook aaneen als één woord, kortverhaal) is een fictionele prozatekst die vooral tot bloei kwam in de 20e eeuw. Het begint meestal midden in de handeling ('in medias res') en stelt één personage en één gebeurtenis centraal, die licht werpt op het karakter of het leven van die figuur. Vaak worden min of meer alledaagse gebeurtenissen transparant en verwijzen ze naar een wezenlijk menselijk probleem.

D e o m v a n g v a n e e n k o r t v e r h a a l v a r i e e r t v a n e e n 2-t a l t o t e e n 20-tal bladzijden. Is het verhaal langer, dan heeft men vaak te maken met een novelle. Een verhaal van (minder dan) 1 bladzijde noemt men een handpalmverhaal, of (afhankelijk van de poëtische kwaliteit) een prozagedicht.

In de Nederlandse literatuur schreven o.a. Gerard Reve, Remco Campert, Hugo Claus, F.B. Hotz, Maarten 't Hart en J.M.A. Biesheuvel korte verhalen. Een beroemd Frans auteur van korte verhalen is Guy de Maupassant. Franz Kafka schreef ook korte verhalen, waaronder enkele van slechts een paar zinnen.

Noekie
Laatst aanwezig: 2 jaren 25 weken geleden
Sinds: 12 Aug 2007

Hm.. wikipedia..

Ik vind een verhaal van 1 blz (net geen 1000 worden) ook gewoon een kort verhaal hoor..

20 blz vind ik dan geen kort verhaal meer, dan zou ik het gewoon een verhaal noemen eigenlijk smile Maarja, dat ben ik wink

I'm not myself, I'm a replica of me...

trannel
Laatst aanwezig: 1 jaar 11 weken geleden
Sinds: 3 Feb 2006

En de ene bladzijde is de andere niet. Sommige hebben 200 woorden en andere 1000. Voor mij (persoonlijk) heeft een kort verhaal tussen de 500 en 10000 woorden. (misschien is dit wel 1 en 20 blz?) smile

‘Is dat een ruiter?’ Lassara wees naar het bos waar het pad heen liep.
Alric kon het niet goed zien, maar er bewoog inderdaad een schaduw tussen de bomen.

SaulYael
Laatst aanwezig: 6 jaren 42 weken geleden
Sinds: 16 Jan 2008

@Eef

Ik persoonlijk vind niet dat je mijn vraag op die manier anders kunt formuleren. Hoe kort een kort verhaal eigenlijk is - is een heel andere vraag.
Mijn vraag ging over de lengte van een kort verhaal.

Griseo
Laatst aanwezig: 6 jaren 45 weken geleden
Sinds: 20 Jun 2005

Hemingway schreef ooit een verhaal in zes woorden.
"For sale: baby shoes, never worn."

Hieronder nog een aantal korte verhalen. Er zitten een paar echt briljante bij.

http://www.wired.com/wired/archive/14.11/sixwords....

Noekie
Laatst aanwezig: 2 jaren 25 weken geleden
Sinds: 12 Aug 2007

Daar hebben we al een topic over wink

I'm not myself, I'm a replica of me...

Archimysticus
Laatst aanwezig: 11 jaren 9 weken geleden
Sinds: 7 Aug 2008

Ernest Hemingway’s kortste kort verhaal:

Te koop: babyschoentjes. Nooit gedragen.

AvondjeWeg’s kortste kort verhaal:

Te koop: brilmontuur. Eigenaar blind. Nooit gedragen.

The Mystical Site http://www.mysticism.nl
AvondjeWeg's Weblog http://avondjeweg.wordpress.com/

NandaO
Laatst aanwezig: 9 jaren 48 weken geleden
Sinds: 28 Jul 2008

Een kort verhaal is 1000 tot 7500 woorden lang.

Ze noemen me Nanda

toms
Laatst aanwezig: 4 jaren 7 weken geleden
Sinds: 23 Jun 2008
Mario Kluser schreef:

Een kort verhaal van Stephen King heeft vaak iets van de 120 pagina's. B.v. Apt Pupil en The Shawshank Redemption.

:retard: 120 pagina's voor een kort verhaal.
Zoveel haal ik gewoon nog niet

Lucatero
Laatst aanwezig: 8 jaren 27 weken geleden
Sinds: 21 Jul 2008

er zijn uiteraard geen echte richtlijnen om je verhaal een kortverhaal te noemen. Volgens mij zijn alle bovenstaande opmerkingen correct.

Vaak wordt de omvang door een redactie of jury gespecificeerd, maar niet om de benaming. Eerder om de hanteerbaarheid (in wedstrijden, bij plaatsing, om de leesbaarheid).

alex260
Laatst aanwezig: 10 jaren 27 weken geleden
Sinds: 10 Mei 2009

Ik vind een kort verhaal, een verhaal dat in de krant kan staan bijvoorbeeld op één pagina. Een boek van 120 pagina's vind ik al geen kort verhaal meer eerlijk gezegd.

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!