Start » Forum » Gezocht: einde

Gezocht: einde

7 reacties [Laatste bericht]
Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Gezocht: einde

Hoe gaan jullie om met een open einde? Ik haat open eindes, en een verhaal wat ik gisteren schreef heeft er kennelijk een... frown

Reacties

Anoukboek
Laatst aanwezig: 6 jaren 22 weken geleden
Sinds: 24 Nov 2008

Jee, Waus, wat een vraag. Mijn boek heeft wel een beetje een open einde. Dat vind ik prima. Maar als het helemaal open is, dat je dus geen idee hebt hoe het verder gaat...dat ligt aan het boek, lijkt me. Bij het ene boek is het prima en bij het andere vreselijk irritant. Eigenlijk net zo als bij films.

Wees maar jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)

Waus

Nou ja, het belangrijkste is wel afgerond. En er zit verandering in de laatste verhaallijn die nog open ligt, maar dan eindigt het verhaal voor mijn ogen - alsof het af is. En zo voelt het ook.
En dat vind ik vreselijk stick out tongue
Wat niks zegt over jouw boek, dan moet ik het eerst lezen smile

Anoukboek
Waus schreef:

Nou ja, het belangrijkste is wel afgerond. En er zit verandering in de laatste verhaallijn die nog open ligt, maar dan eindigt het verhaal voor mijn ogen - alsof het af is. En zo voelt het ook.
En dat vind ik vreselijk stick out tongue
Wat niks zegt over jouw boek, dan moet ik het eerst lezen smile

Grappig, je verwoordt het precies zoals ik het ook beleef met schrijven: het boek schrijft zichzelf.
Schietgebedje voor het quoten....

AndreaClimbing
Laatst aanwezig: 2 jaren 10 weken geleden
Sinds: 25 Feb 2009

Is het een echt open einde of kan de lezer het einde raden zonder dat je dit beschrijft?
Blijkbaar zijn dit twee verschillende dingen. Dat wist ik niet, maar ik lees nu 'Het geheim van de schrijver' van Renate Dorrestein en daarin maakt zij dit onderscheid. smile

“Fantasy is hardly an escape from reality. It's a way of understanding it.” ― Lloyd Alexander
http://andreavanderwilt.blogspot.com

Anoukboek

Ja precies, dat bedoel ik ook. Mijn boek eindigt open, maar je kunt je wel ongeveer voorstellen hoe het zou gaan. Dat is dan toch weer niet helemaal open...

Evelien
Laatst aanwezig: 8 jaren 25 weken geleden
Sinds: 18 Nov 2007

Waus, als het voor jou ook daadwerkelijk voelt alsof het verhaal geëindigd is, kun je er dan geen vrede mee proberen te hebben, al heb je een hekel aan open eindes? Je kunt je afvragen of je verhaal er sterker van wordt als je er een ander, geforceerder einde aan kunt breien.

sjaakcl:
stap em op de bass klap em op de klap zeg maar.

Waus

Dank jullie voor de reacties.
Evelien, ik denk dat je gelijk hebt. Als je als lezer al kan raden wat er gebeurt is er niks spannends meer aan het erbij-geschreven einde.
Ik laat het dus zo smile

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Meer informatie