Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoofdpersonage

Hoi, Mijn verhaal begint wel meteen bij het hoofdpersonage, maar volgens mij is het nog niet duidelijk genoeg dat zíj de hp is. Nou, het wordt wel pas later duidelijk dat ze 'uitverkoren/voorbestemd/etc.' is, maar moet je niet al vanaf het begin duidelijk zeggen: dit is de hp, en zo denkt ze. In het begin gaat het volgens mij nog wel, maar zodra er meerdere personages bijkomen, is dat niet meer zo duidelijk. En heeft de hp geheimen voor de lezer? Moet ik nou gewoon alles opnieuw schrijven? Kan iemand mij hiermee verder helpen? Ik zit er redelijk mee vast :confused: Groetjes, Miloney.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Juist de ontdekkingstocht die je de lezer laat meemaken op deze manier, door niet meteen álles weg te geven, kan het verhaal enorm leuk maken. Als je als lezer meteen weet dat A de hp is, en A komt in een moeilijke, levensbedreigende situatie terecht voordat het boek half uit is, dan weet je - dat gaat-ie overleven, want anders zou het verhaal nu afgelopen zijn. Dat kán een deel van de spanning eruit halen. Persoonlijk vind ik het juist spannender als niet alles meteen duidelijk is. Ik zou me hier niet te druk om maken en gewoon lekker verder schrijven.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me bij Ginny aan. Het is juist spannender als we als lezer niet direct weten dat deze persoon de 'uitverkorene' is, want dat drukt al meteen een stempel op haar. Beter kan ze het eerst nog moeilijk hebben, twijfelen, worstelen om haar doelen te bereiken. Je kunt de hoofdpersoon ook zeker geheimen laten hebben voor de lezer. Maar zorg wel dat het logisch en met reden is. Niet zomaar dingen niet vertellen om het niet vertellen. Het moet nuttig zijn voor je plot. En het wordt pas echt spannend, als je lezers wel hints geeft. Laat de lezer zich eerst een tijdje afvragen wat hij mist, wat hem ontgaan is, voordat je een geheim onthuld. Even een vraagje: vanuit welk perspectief schrijf je? Alleen je hoofdpersoon, of ook vanuit het oogpunt van bijpersonages?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt eraan of de hoofdpersoon dat zelf moet ontdekken, en de wereld met de hoofdpersoon, of dat deze hoofdpersoon al vanaf de geboorte door de omgeving als uitverkorene wordt gezien en behandeld. In het laatste geval is het verstandig de lezer het niet alleen te vertellen, maar het ook te laten zien door te vertellen hoe de mensen in de omgeving van de hoofdpersoon reageren en handelen in diens nabijheid.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je een stukje bij proeflezen plaatsen met de vraag of het duidelijk is dat personage X in dit stukje de HP is.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Diana Silver: Voor de personages bij elkaar komen, schrijf ik voor hen apart. Eerst heb ik een hoofdstuk vanuit de hp & haar beste vriendin, afgewisseld met een hoofdstuk vanuit het oogpunt van nog twee andere personages, tot ze elkaar tegenkomen, en dan wordt de hoofdstukken waarin ze alle vier al elkaar ontmoet hebben onderbroken door hoofdstukjes vanuit een laatste nieuwe personage. Momenteel zijn ze alle vijf bij elkaar, en ik denk dat ik er nog eentje bij ga doen, maar ik denk niet vanuit een ander perspectief. (Ik schrijf trouwens in 3de persoon, niet dat in het ene hoofdstuk ik deze persoon is en in het andere hoofdstuk weer een andere, dat vind ik persoonlijk wat verwarrend) @schlimazlnik De hoofdpersoon weet nog niet dat ze uitverkoren is, en ook nog niemand anders. @Xuchiejlala Ik ben inderdaad van plan om binnenkort een stukje op Proeflezen te plaatsen :)