Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag deze verteltechniek?

Mag je vertellend, tegenwoordige tijd ik figuur, afwisselen met dialoog zonder enige toevoeging? Ik heb een verhaal in mijn hoofd wat ik de ik-figuur wil laten vertellen in de tegenwoordige tijd. Afwisselend wil ik een telefoongesprek, sms, mailtekst of een gesprek doen, alleen in de vorm van letterlijke tekst. Dus geen zucht zij, of doet zij, alleen als aanduiding wat er gebeurt, zonder dat de ik figuur vertelt. Als simpel voorbeeld: 'Dag mam, ik dacht ik bel even, Gaat het goed?' 'Ja hoor kind, maak je geen zorgen.' 'Ik kom morgen langs hoor.' 'Dat is goed.' 'Dag mam.' Mijn vraag is: Mag dat? Zijn er regels voor? Moet je het dan cursief doen of zo? Met dank Kronkelgedachten

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles kan en mag, het is jouw verhaal. :D Zolang duidelijk is wie wat zegt, denk ik dat er geen probleem zal zijn.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jup, jouw verhaal: jouw stijl. Bij het perspectief dat jij noemde zie ik ook geen problemen. Het enige wat telt is of het - bijdraagt aan de kracht van de vertelling: een doel dient - nog wel duidelijk blijft - niet afleidt van de inhoud Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik dialogen zo opschrijf uit luiheid, en dan mag het natuurlijk niet!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mag je vertellend, tegenwoordige tijd ik figuur, afwisselen met dialoog zonder enige toevoeging?
Waarom twijfel je daaraan?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag je vertellend, tegenwoordige tijd ik figuur, afwisselen met dialoog zonder enige toevoeging?
Waarom twijfel je daaraan?
Omdat eerst er een verteller is, die vertelt vanuit zichzelf, zijn emoties, en je dan ineens wisselt naar verslag, zonder enige emotie of uitleg. Ik wil dat bewust gebruiken om een bepaald effect te bereiken hopelijk. Een apart blok als het ware, dat de lezer zelf zijn conclusies moet trekken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen, dit is strikt verboden op straffe van levenslange geseling met de hardgekafte Dikke van Dale op uw derrière. Natuurlijk kan dat, en het wordt veel gedaan. Maar zorg ervoor dat het nut heeft, dat er sjeu zit in de dialoog (het wordt al gauw saai, dialoog) en dat steeds helder blijft wie wat zegt. Je kunt je ook afvragen of iedere zin los moet komen te staan, of dat je een stuk dialoog bijeen kan pakken zodat je personages wat langer aan het woord zijn.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:-) Ik denk dat het vooral moeilijk wordt als er meerdere personen aan het woord zijn. Zal het dan duidelijk zijn wie spreekt?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Omdat eerst er een verteller is, die vertelt vanuit zichzelf, zijn emoties, en je dan ineens wisselt naar verslag, zonder enige emotie of uitleg.
Wanneer het perspectief steeds duidelijk blijft, lijkt het me een goed experiment. Misschien kun je er - als je wilt - een stuk(je) van op Proeflezen zetten om te zien hoe het overkomt bij lezers. Ik ben er wel benieuwd naar. Vooral of je de spanning kunt vasthouden.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen, dit is strikt verboden op straffe van levenslange geseling met de hardgekafte Dikke van Dale op uw derrière.
Kijk eens! Dat wil ik ook wel! Wat moet ik ervoor doen?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle snelle reacties! Zonder jullie antwoorden was ik lekker veilig gaan herschrijven tot alleen de ik-verteller. Ik ga het proberen, met de voorwaarden die jullie noemen van spanning, doel enz. . Als het me lukt, zal ik plaatsen op proeflezen. Met het risico natuurlijk alsnog veroordeeld te worden tot de geseling met de Dikke van Dale.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen, dit is strikt verboden op straffe van levenslange geseling met de hardgekafte Dikke van Dale op uw derrière.
Kijk eens! Dat wil ik ook wel! Wat moet ik ervoor doen?
Bukken.