Start » Forum » prozagedicht of gedicht?

prozagedicht of gedicht?

12 reacties [Laatste bericht]
Daisy
Laatst aanwezig: 7 jaren 9 weken geleden
Sinds: 16 Jun 2012

prozagedicht of gedicht?

Hallo allemaal,

Na veel zoeken heb ik voor mezelf nog geen concreet antwoord kunnen vinden dus hoop ik dat jullie een antwoord hebben op de volgende vraag.
Wanneer is iets een proza gedicht en wanneer is het een gedicht? Dus wat is nu precies het verschil tussen deze twee? Misschien is het voor jullie een simpel iets, maar voor mij is het lastig achter het antwoord te komen.

Reacties

lizeke
Laatst aanwezig: 7 jaren 4 weken geleden
Sinds: 8 Jun 2012

Hallo Daisy,

zelf vind ik het ook best moeilijk wanneer ik schrijf of het gaat om een prozagedicht of een gedicht.
Meestal laat ik mijn gevoel spreken, is het iets met meerdere losse gedachten in vol zinnen dan spreek ik meestal over een prozagedicht. Anders over een gedicht.

Vroeger toen ik op woord en toneel zat hadden we wel enkele regels hiervoor. Bijvoorbeeld wanneer je uit meerdere personen praat, een conversatie voert dan is het een prozagedicht. Zo is het ook als je het voordraagt ( of vind dat het voorgedragen moet worden) door meerdere personen. Wanneer je een paradox maakt op een verhaal was het ook een prozagedicht als ik me goed kan herinneren.

Ik denk zelf niet dat er vaste regels voor zijn voor wat nu wel of niet een prozagedicht is.
Hopelijk zijn er nog andere die misschien met de tip voor jouw komen smile

Groetjes Lizeke

Hilde Cornelis
Laatst aanwezig: 4 weken 1 dag geleden
Sinds: 19 Dec 2011

Waarom zou je je daar als schrijver druk om maken?

schrijven, een uit de hand lopende onderneming

marja
Laatst aanwezig: 4 jaren 44 weken geleden
Sinds: 1 Dec 2004

Gaat het hier niet om: Wat vind jij een prozagedicht? Waar moet dat voor jou aan voldoen? En waarom wil je in die vorm schrijven?

Voor mij is er niet voor niets verschil tussen proza en poezie. Een gedicht is iets geen proza en een stuk proza is geen
gedicht. Als proza in ritme en versvoeten geschreven is is het dan een prozagedicht? Voor mij heeft een gedicht naast ritme en metrum nog verdichting nodig, klankrijmen(daarmee bedoel ik niet het rijmen), poetische beelden, maar dat vind ik. Dat is natuurlijk niet 'de regel'.

Wat maakt het voor het schrijven uit hoe de vorm heet, behalve als je speciaal die vorm wilt gebruiken.(ik schrijf een light vers anders dan een sonnet of een haiku)

Naast de boeddha bloeit
kardinaalshoed, monnikskap
salomonszegel.

Ceridwen
Laatst aanwezig: 19 weken 2 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Prozapoezie is voor mij een korte tekst met verdichtelijke eigenschappen, die zonder dichtregels opgesteld wordt. Je kunt dat ook nog een vrij vers noemen, maar overheerst de tekst en de letterlijkheid, vind ik het proza-poezie. Poezie gebruikt taal meer overdrachtelijk en is gebonden aan regels rondom rijm, vorm en ritme. Als je het echt wilt uitzoeken, kun je het beste voorbeelden van beide vormen zoeken en die naast elkaar leggen. Vooral het verschil tussen vrij vers en prozapoezie is meer iets dat je voelt, dan dat je uit kunt leggen.

Déesse-en-France
Laatst aanwezig: 1 dag 14 uren geleden
Sinds: 25 Nov 2011

Hoi Daisy, een heel goede uitleg vond ik hier: http://www.types-of-poetry.org.uk/91-prose.htm

"Hoe groot je talent ook is, schrijven kan niet in één keer worden geleerd." (Rousseau)

Daisy

@lizeke
Bedankt voor je reactie!

@Hilde Cornelis
Het is niet zo dat ik me voor ik begin te schrijven of tijdens het schrijven druk maak over wat ik nu schrijf... Ik schrijf al een tijdje (wat in mij ogen gedichten zijn) en zou het gewoon fijn vinden om nu eens te kunnen bepalen waar mijn stijl ondervalt.

@Marja
Nou het is dus juist niet zo dat ik perse in een vorm wil schrijven, ik vraag het meer omdat ik achteraf graag zou willen weten in welke vorm het geschreven is. Ik vind het fijn om te weten in welke vorm ik schrijf omdat er soms wedstrijden zijn waar je in een bepaalde vorm moet schrijven... Vaak stuur ik dan maar niks in omdat ik denk, tja het is een gedicht maar als dit een totaal andere dichtvorm is denken ze pfff die weet niet eens wat ze zelf schrijft... Het is meer het idee van, je staat toch wel een beetje voor aap als je zelf niet eens weet wat je schrijft?

@Ceredwin
Bedankt voor je reactie!

@Déesse-en-France
Heel erg bedankt! Dit ga ik even goed bestuderen!

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 10 uren 7 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Daisy schreef:

Hallo allemaal,

Na veel zoeken heb ik voor mezelf nog geen concreet antwoord kunnen vinden dus hoop ik dat jullie een antwoord hebben op de volgende vraag.
Wanneer is iets een proza gedicht en wanneer is het een gedicht? Dus wat is nu precies het verschil tussen deze twee? Misschien is het voor jullie een simpel iets, maar voor mij is het lastig achter het antwoord te komen.

Er zijn epische gedichten (verhalen op rijm) en lyrische gedichten (daar gaat het meer om het vertolken van een gevoel, een sfeer, een impressie).

Misschien heb je hier ook iets aan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_tussen_e...

N.B.

Daisy schreef:

Ik (...) zou het gewoon fijn vinden om nu eens te kunnen bepalen waar mijn stijl ondervalt.

Een stijl is iets anders dan een vorm. In poëzie zowel als in proza zijn er verschillende stijlen en vormen. Ik weet niet wat je nu precies in deze quote verstaat onder stijl?

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Daisy
Thérèse schreef:

Een stijl is iets anders dan een vorm. In poëzie zowel als in proza zijn er verschillende stijlen en vormen. Ik weet niet wat je nu precies in deze quote verstaat onder stijl?

Ik bedoelde idd de vorm... *sorry*

ps.
Dank voor de antwoorden, ik denk dat ik er zo'n beetje achter ben ik welke vorm ik mijn gedichten schrijf... Lyrieke gedichten. smile

Thérèse
beheerder

Is het een idee dat je eens iets op Proeflezen plaatst, Daisy? Dan is het wat gemakkelijker voor ons met je mee te denken.

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Daisy

Jaaa, maar mijn favoriete schrijfsels zijn in het engels en dat mag niet... Zal straks even zoeken of ik nog iets leuks in het nederlands heb!

-edit, heb ik iets gevonden, zet ik het (dacht ik) in proeflezen, blijkt dat ik het in dit gedeelte van het forum plaats! Sorry! Hopelijk kan iemand dit snel verplaatsen?

Thérèse
beheerder

Verplaatsen kun je doen door op Bewerken te klikken en het juiste forum aan te vinken.

Daisy

Gelukt! Bedankt smile

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Mis Schrijven Magazine niet!

Mis het komende nummer van Schrijven Magazine niet, word vóór maandag 23 september abonnee!

Speciale aanbieding!