Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

beoordeling manuscript gedichtenbundel

Hallo allemaal, Nadat ik mijn manuscript voor mijn gedichtenbundel zelf nog een keer door heb gelezen, kwam ik toch nog weer een paar fouten tegen. Daarna heb ik het nog een keer laten door lezen door iemand anders maar die hield na een paar pagina's al op. Nu zoek ik alleen iemand anders en een andere manier om mijn manuscript van mijn gedichtenbundel te laten beoordelen, maar weet waar ik moet zoeken. Wat ik me eigenlijk af vraag is weet iemand een plek waar dat kan of een iemand die dat wil? Met vriendelijke groet, Jurriën Bodaan ps. ik vraag me af of dit onderwerp hier wel goed staat :S

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal zijn er hier wel mensen die het leuk vinden om iemands manuscript door te kijken. Helaas heb ik zelf de komende weken een aantal zware tentames en moet ik mij daarop concentreren en zal ik pas over 3 weken kunnen lezen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote]Daarna heb ik het nog een keer laten door lezen door iemand anders maar die hield na een paar pagina's al op. Oei :) Er zijn natuurlijk genoeg (min of meer) professionele manuscriptbeoordelingsbureautjes. Je zou hen eens kunnen vragen of ze ook gedichtenbundels doen. Het lijkt me eerlijk gezegd wel moeilijk werk. In het tijdschrift Schrijven worden ook weleens gedichten beoordeeld, heb je dat weleens gezien? Gijs

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer het eens bij Schrijven On Line, die hebben een snelscan.(in de kiosk, rechterbovenhoek van deze bladzij)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Gijs M]
Daarna heb ik het nog een keer laten door lezen door iemand anders maar die hield na een paar pagina's al op. Oei :) Er zijn natuurlijk genoeg (min of meer) professionele manuscriptbeoordelingsbureautjes. Je zou hen eens kunnen vragen of ze ook gedichtenbundels doen. Het lijkt me eerlijk gezegd wel moeilijk werk. In het tijdschrift Schrijven worden ook weleens gedichten beoordeeld, heb je dat weleens gezien? Gijs
ja zeker, heb ook zeker overwogen om een van mijn gedichten daar tussen te zetten.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor soort gedichten zijn het? Degene die het gaat lezen moet er wel verstand van hebben. Dus als je een bepaalde vorm gebruikt moet je proeflezer daarmee bekend zijn.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf vraag ik altijd om een proefstukje (of gedicht), om te kijken of ik er iets mee kan. Proeflezen of begeleiden gaat het beste als je zelf ook een klik met het onderwerp of de schrijfstijl hebt. Als die klik er niet is, is de kans veel groter dat je dingen aan iemands tekst wilt veranderen om de verkeerde redenen. Dus liever een proeflezer die zegt: 'hier kan ik niets mee', dan iemand die het dan toch gaat beoordelen en zijn eigen smaak dan teveel laat meewegen. 'Hier kan ik niets mee' hoeft niets te zeggen over de schrijfstijl of de kwaliteit. Ik kan bijvoorbeeld niets met Kafka (sorry Bavarois).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor soort gedichten zijn het? Degene die het gaat lezen moet er wel verstand van hebben. Dus als je een bepaalde vorm gebruikt moet je proeflezer daarmee bekend zijn.
het is meer een mix van soorten eigenlijk. Ik heb niet echt een stijl. Mijn gedichten komen voort uit gedachten, gebeurtenissen en het onbekende. Ik weet ook niet precies wat voor feedback ik wil hebben op mijn gedichten. Vaak/altijd schrijf ik ze vanuit een ingeving.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wat op je site gelezen. En nu lees ik wat je er zelf van zegt. Ik denk dat je gedichten niet bijzonder genoeg zijn wat betreft inhoud om uit te geven. Vooral omdat je ook geen echt eigen stijl zegt te hebben. Wat je nog wel kunt proberen is een echte bundel te maken door afdelingen te maken en de gedichten zo logisch in te delen naar thema, met per afdeling een logische volgorde, en de afdelingen in een logische volgorde. Een echte bundel is geen gedichtenverzameling, maar een geheel van met elkaar samenhangende gedichten. Dat kan door inhoud (thema), of stijl, of in het type gedichten (bijvoorbeeld: allemaal sonnetten) of doordat jij een bepaalde, typische werkwijze hebt die er duidelijk in terugkomt en die bij andere dichters niet is te vinden. Denk even aan de begeleidende brief die je bij je manuscript moet opsturen: wat ga je erin zetten? Waarom moet die uitgever specifiek jouw gedichten uitgeven? Wat wil je met de uitgave bereiken, als mens, als dichter? Dat zijn onderwerpen waar je het ook met een beoordelaar/proeflezer over moet hebben, zodat die weet welke kant je opwilt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wat op je site gelezen. En nu lees ik wat je er zelf van zegt. Ik denk dat je gedichten niet bijzonder genoeg zijn wat betreft inhoud om uit te geven. Vooral omdat je ook geen echt eigen stijl zegt te hebben. Wat je nog wel kunt proberen is een echte bundel te maken door afdelingen te maken en de gedichten zo logisch in te delen naar thema, met per afdeling een logische volgorde, en de afdelingen in een logische volgorde. Een echte bundel is geen gedichtenverzameling, maar een geheel van met elkaar samenhangende gedichten. Dat kan door inhoud (thema), of stijl, of in het type gedichten (bijvoorbeeld: allemaal sonnetten) of doordat jij een bepaalde, typische werkwijze hebt die er duidelijk in terugkomt en die bij andere dichters niet is te vinden. Denk even aan de begeleidende brief die je bij je manuscript moet opsturen: wat ga je erin zetten? Waarom moet die uitgever specifiek jouw gedichten uitgeven? Wat wil je met de uitgave bereiken, als mens, als dichter? Dat zijn onderwerpen waar je het ook met een beoordelaar/proeflezer over moet hebben, zodat die weet welke kant je opwilt.
hier kan ik wel wat mee, daar ga ik ook mee aan de slag. Bedankt!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes ermee!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een optie is een schrijfcoach inhuren. Ik heb zelf ooit een weekje schrijfretraite.nl gedaan: een weekje in een luxe huis in alle rust schrijven, waar een schrijfcoach bij inbegrepen zat. Dat was Renske Verberg en die vond ik super. Zij kijkt naar alle aspecten: van taalfouten tot onduidelijke premisse, van woordkeus tot indikken. Tijdens die schrijfweek waren we met alleen maar proza-schrijvers, maar ze werkt vast ook met dichters.