Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

trackbacks en pingbacks

Zoals veel mensen hier weten, heb ik bij WordPress een blog over sonnetten. Je kunt daar kiezen uit twee soorten: makkelijke en extreem makkelijke. Nou, ik heb zo'n extreem makkelijk blog, zeg maar een digibetenblog. Voor mij is dat meer dan moeilijk genoeg. Nu is het zo dat je daar moet aangeven of je trackbacks en pingbacks wilt toestaan. Geen idee wat dat zijn, maar vooruit maar. Vandaag kreeg ik van Wordpress een verslag over het gebruik van mijn blog in het afgelopen jaar. Je kon het op je blog publiceren. Daar heb ik toestemming voor gegeven. Even later stond er een mooiere post op mijn blog dan ik ooit zelf in elkaar geknutseld heb. Maar daarna kwam het verzoek om vier trackbacks te modereren: wilde ik ze toestaan of niet? Vooruit maar weer, toegestaan. Betje gaat mee in de vaart der volken ;). Toch wel nieuwsgierig geworden wat dat nou eigenlijk zijn, trackbacks en pingbacks. Google geraadpleegd en ja hoor, daar vond ik het een en ander. Helaas snap ik daar dan weer niet veel van. Is er hier misschien iemand die het me kan en wil uitleggen? Dank.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met trackback verstuur je gegevens van je eigen blog naar een andere blog, zodat de lezers van die blog geïnformeerd worden dat er een post staat op jouw blog (en een korte samenvatting ziet). Een trackback doe je op verzoek van die andere blog. Pingback is net zoiets, maar dan niet op verzoek van een andere blog, maar op je eigen initiatief naar een service die publicatie verzorgd. Bijvoorbeeld naar http://weblogs.com/ Er bestaat nog zoiets als refback. Dat is hetzelfde als pingback, maar wat eenvoudiger.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Simon. Wat jij hier schrijft is hetzelfde als wat ik las bij Wiki e.d., alleen kon ik daar niet doorvragen en hier wel :). Als ik het goed begrijp, dan zijn nu dus lezers op een ander blog geïnformeerd over de betreffende post op mijn blog. Ze hebben zelfs een uittreksel gekregen. Maar op welk blog dan? Waar kan ik dat vinden? Hoe kom ik daar achter?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Simon. Ah, zoiets zou ik dus moeten zien, in het schermpje waarin ik mijn posts verstuur. Helaas heb ik nog niets gevonden dat lijkt op wat jij daar laat zien, maar ik weet nu in elk geval een beetje waar ik naar moet zoeken ... Edit: heb mijn hele blog omgespit geloof ik, maar nergens iets gevonden dat lijkt op het schermpje dat je hierboven liet zien. Misschien ben ik gewoon te moe en kijk ik er overheen - ik probeer het morgen nog eens, als ik fitter ben. Maar dankjewel zover.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn een aantal mogelijkheden: 1) De software van je blog is wat geavanceerder en geeft de sites met hun naam weer in plaats van de URL. Die heten dan bijvoorbeeld 'bevriende blogs'. Sites als Hyves en Facebook gebruiken het op zo'n manier, die noemen te daar ook 'vrienden' 2) De functies worden in jouw geval alleen door Wordpress gebruikt om gegevens over je site te verzamelen en te publiceren op http://nl.wordpress.com/tag/wordpress/ Ik zie op je blog geen mogelijkheid om een trackback te maken, dus ik neem aan dat dit laatste bij jou het geval is.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Sorry, maar dit is geen computerforum. Dit zul je echt elders moeten uitzoeken. Het gaat te ver om buiten de focus van deze site.