Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een boek schrijven over Autisme en (Liefdes) Relaties

Beste schrijvers en schrijfsters. Als nieuweling was het even zoeken, maar ik heb dan uiteindelijk gevonden hoe ik een bericht in het Forum kan maken :). Maargoed... Ik zal meteen ter zake komen. Een boek schrijven is niet makkelijk. Voor mijn vriend en ik eveneens niet. Toch hebben wij een idee van wat voor boek wij willen. (Of we het uitgeven weten we nog niet, behoort tot de opties voor later) Wij beiden zijn totaal verschillend, maar hebben 1 ding gemeen: 'Het syndroom van Asperger' ofwel: 'Autisme'. Nu zijn er een heleboel boeken geschreven over Autisme, tot in allerlei stijlen en gradaties aan toe. Maar ik ben nog nooit een boek tegen gekomen over een semi-biografie in de stijl van romantiek en (liefdes)relaties met een combinatie van autisme. Wij 2 hebben er allebei veel moeite mee. En snappen bepaalde dingen in de liefde niet goed. Wij zouden dit graag willen weerspiegelen in een (kort) boek(je). Maar hiervoor hebben wij een (hobby) schrijver/schrijfster nodig. Die ons wil meehelpen. Indien diegene ook de opdracht accepteert. Dan willen me vriend en ik een interview met de schrijver/schrijfster van het boek. Dat diegene luistert in een interview naar hoe wij de wereld ervaren. En wat voor kijk we erop hebben. De plek waar het interview kan worden gehouden bekijken we nog. Me vriend woont in Antwerpen. Ikzelf in de Achterhoek. het is dus voor ons beiden een eindje met de trein o.i.d. Ik ben benieuwd naar de reacties. Indien er vragen zijn, stel die gerust. Ook in PM's mag er op mij worden gereageerd. Met Vriendelijke Groeten, Esay

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog even een toevoeging op het woord: 'Boek' Met het woord: 'boek' bedoelen wij een (fictief) verhaal waarin toch een hele grote kern van waarheid in zit. Met fictief bedoelen wij dat er andere namen zijn gebruikt bijvoorbeeld. Maar dat de gebeurenissen wel echt zijn! Dit boek hoeft niet per sé heel lang te zijn. Wij willen graag ons verhaal doen. Aangezien we allebei in korte tijd erg veel hebben meegemaakt. We willen graag ons verhaal kunnen doen zodat het in boek vorm uitgegeven kan worden. En mensen meer begrip krijgen over de werking van Autisme en (Liefdes)relaties. Wat voor velen misschien sociaal makkelijk is, kan voor een autist één van de moeilijkste dingen zijn om aan te werken. en diegene dat ook voor zijn of haar leven moeten blijven doen. Het draait voornamelijk om 1 hoofdwoord in Autisme en (liefdes)relaties. --> 'Gevoel' Misschien kennen mensen het boek: 'the curious incident of the dog in the night-time' wel? Ik heb het gelezen en het barstte van de stereotype gedrag e.d. wat kenmerkend is voor Autisme. Op zich erg leuk om te lezen, nadeel is alleen dat alle autisten over 1 kam worden geschoren. Want de ene autist is de andere autist niet. En ook dat willen we duidelijk maken. Met de nodige dosis humor die van onze kant zeer zeker zal komen (misschien dan wel gedeeltelijk sarcastisch, maar de humor komt er wel!) Het boek zal zich dus afspelen in de tijd dat elke autist over het algemeen nog leeft: 'de puberteit+volwassenheid' Met alle dingen die in de puberteit voorkomen + ook de heftigere dingen zoals: 'geestelijke mishandeling' 'ruzie waartoe de politie bij moet komen' 'zelfmoord of het proberen daarvan' en bovenal: 'zelf-ontplooiing' Ik hoop dat alles nu een beetje duidelijker is. Mvg Esay

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat jullie inderdaad een interessant verhaal in handen hebben, Esay. Zelf heb ik gewerkt met jongeren met autisme (Asperger, PDD-NOS en klassiek autisme), en het lijkt mij een boeiend project. Er zal alleen wel een hoop tijd in gaan zitten en ik ben al met zoveel dingen bezig. Ik denk dat het lastig is iemand te vinden als je nog niet eens weet of je het boek uit wilt gaan geven. Je zal er toch een vergoeding tegenover moeten stellen, het schrijven van een boek is een langdurig proces. Ook wat betreft het interviewen, ik vermoed dat je aan een middagje zeker niet genoeg zal hebben. Je noemt nogal wat onderwerpen op die aan bod kunnen komen. Misschien is het een idee dat jullie zelf beginnen met het opschrijven van je verhaal en dan in een later stadium iemand gaan zoeken die er samen met jullie naar wil kijken. Al begrijp ik dat het wellicht niet te overzien is voor jullie. Het zou dan handig zijn om eerst eens een boek over schrijven te lezen. Hier staat bijvoorbeeld 'Hoe schrijf ik mijn levensverhaal?' tussen: http://www.schrijvenonline.org/boeken?page=2 En er zal vast nog wel meer te vinden zijn daarover. :)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mogelijk idee is bijvoorbeeld het op te delen. Ik noem inderdaad nogal wat onderwerpen die aan bod komen. Een voorbeeld van hoe het kan gaan. Autisme en (liefdes)relaties: De kennismaking. Dit boek zal de hoofdpersonen erg breed introduceren en zullen voornamelijk ervaringen van vroeger worden vertelt. Hierin worden ook bepaalde aspecten over hoe we denken geïntroduceerd. Dit is dus deel 1. Autisme en (liefdes)relaties: Het levende verleden. Dit boek is het vervolg op deel 1. De personen zijn al bekend en ook wat achtergrond verhalen. Hierin worden we beschreven een flink aantal maanden later. Dit is dus deel 2. Autisme en (liefdes)relaties: Het hedendaagse: Dit boek is het vervolg op deel 2. De lezers kennen ons nu al erg goed. Weten hoe ons verleden was en hoe wij denken over dingen. In dit boek vertellen we verhalen over ons dagelijks leven. Wat wij zoal doen en tegenkomen. Dit is dus deel 3. Autisme en (liefdes)relaties: Het totale toekomst plaatje. Dit is het vervolg op deel 3. De lezers hebben nu een totaal overzicht van ons denken, verleden en heden. Maar niet over hoe wij in de toekomst denken. Uiteraard zijn er al wat doorschemeringen van de toekomst in deel 3. Maar in dit deel wordt er uitvoerig gepraat over hoe wij over onze toekomst denken. Dit is dus deel 4. Let op! Dit is gewoon een voorbeeld! Misschien is dit een idee. Dat als deel 1 echt aanslaat. Dat we er een vervolg op maken. Even terug komen op de onzekerheid of we het willen uitgeven of niet. We willen het beiden wel uitgeven, maar alleen als het boek ons bevalt. Lijkt me redelijk toch? Diegene die zich in dit verhaal kan vinden en ook de tijd ervoor heeft, kan een PM sturen naar mijn email of het contact formulier gebruiken. Mvg Esay

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geachten, Ik ben de tweede persoon waarover mijn vriend esay berichtte. Hoewel we nog enkele dingetjes aan het bespreken zijn zijn we alvast al overeen gekomen het boek uit te geven als het verhaal ons bevalt. Wat de structuur van het verhaal betreft, dachten we dat het leuk zou zijn om het ene hoofdstuk over de ene persoon te laten gaan, en het volgende over de andere...Tot op het punt dat deze 2 levens samen komen. Verder ga ik ook akkoord met het idee van Esay om het eerste hoofdstuk van elke persoon een soort van uitgebreide situatieschets te maken, zodat de lezers het achtergrondverhaal van beide personages alvast goed kennen vooraleer ze aan het echte verhaal beginnen. Ik ben zelf al een hele tijd aan het proberen om een soortgelijk verhaal neer te pennen, maar het probleem is dat ik vaak vast zit wegens 'niet weten waar te beginnen, of hoe bepaalde dingen op papier te zetten' Een persoonlijk interview (mag van mij gerust over e-mail) zou voor mij dan ook het makkelijkst zijn, zodat ik mijn verhaal kan vertellen, met de vragen van de interviewer als leidraad. Ik sluit wel geen anders opties uit *knipoog* Verder werk ik voltijds, en kan zodoende er wel een vergoeding tegenover stellen. met vriendelijke groeten, Triple

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje, op zo'n moment zou ik willen dat ik een goede schrijver was. Het lijkt me een uitdaging en een privilege om een dergelijk verhaal ter hand te mogen nemen. Tenslotte laten jullie iemand toe in jullie privéleven waar vast heel interessante dingen over te vertellen zijn. Geloof me, aan mij heb je als schrijver niks. Ik ben niet geschikt. Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier iets in ziet. Je kunt natuurlijk afspreken dat eventuele inkomsten gelijkelijk verdeeld zullen worden. Dat lijkt me in ieder geval vanzelfsprekend. Je kunt misschien een vereniging voor autisten eens vragen of zij ergens ingangen hebben. En hebben jullie al overwogen om er iets educatiefs van te maken? Geen idee of dat realistisch is, maar stel dat ik een autistische zoon of dochter had, dan zou ik erover willen lezen. Veel succes met het vinden van de juiste persoon!

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil er ook aan toevoegen dat ik binnen zeer afzienbare tijd ook werk en daarnaast een inkomen krijg uit de sociale zorg wet. Die mij in de gelegenheid stellen om er ook een vergoeding tegenover te zetten. Ik wil er even aan toevoegen. Dat wij beiden tot een overeenskomst zijn gekomen dat we beiden graag met diegene die het boek gaat schrijven een gesprek willen. Triple, ik en diegene die ons boek gaat schrijven. Hoe en waar zullen we nog wel zien. Maar ik vind een levens-echte indruk van ons belangrijk om later het boek te kunnen schrijven. (mede dus ook uit eigen fantasie) Wij willen graag laten zien dat autisten echt geen monsters of buitenaardse wezens zijn. Dat wij ook gewoon mensen zijn die een hart, herseninhoud en tenen hebben (oké soms zijn het er wat meer of minder :P) Wij zullen het contact met de desbetreffende persoon zelf onderhouden. Bij voorbaat dank voor alle reacties van iedereen. Mvg Esay

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ter antwoord op de vraag van Wil V.: We zijn ook tot het akkoord gekomen dat we mensen inzicht willen brengen in de leefwereld van autisten, zonder dat het boek saai en te educatief wordt. Het moet vlot kunnen lezen. en op een eenvoudige manier inzicht geven in zij die 'anders' zijn, maar toch ook net zoals U en (nou ja, niet ik :) ) Over de tip van de autistenvereniging wil ik u alvast bedanken, misschien dat dit enigszins kan helpen. we zullen dit zeker bespreken. Verder ook bedankt voor de gelukwensen

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wat ontzettend goed van jullie. Ik zou zeggen, doen! Petje af en hoop dat het een leuk boek word. Ik wilde Arie tippen over jullie plan maar zie dat hij dat zelf al heeft gedaan. Groet Nora

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend thema, maar wel ingewikkeld lijkt me. Ik hoop dat jullie iemand vinden die jullie bij jullie boek kan helpen. Veel succes en ik hoop dat het boek er komt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk idee :) Er bestaat wel een boek over twee mensen met Asperger die een relatie hebben, al weet ik niet meer welke. En voor het boek googelen weet ik de juiste trefwoorden niet. Ik wens jullie veel succes. Ehm, als ik één ding mag zeggen. Esay schreef: "'Het syndroom van Asperger' ofwel: 'Autisme'." Dat is niet hetzelfde (maar dat zullen jullie wel weten :P ), ik hoop dat jullie dat in het boek niet hetzelfde zullen noemen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ehm, als ik één ding mag zeggen. Esay schreef: "'Het syndroom van Asperger' ofwel: 'Autisme'." Dat is niet hetzelfde (maar dat zullen jullie wel weten :P ), ik hoop dat jullie dat in het boek niet hetzelfde zullen noemen.
Goed Goed, piet precies, je hebt gelijk :P. 'Syndroomvan Asperger' ofwel: 'een vorm van Autisme' En ik zal er in het boek goed op letten oké? Mvg Esay P.s. Bedankt allemaal voor de lieve comments ^^, heb het niet slecht met je voor hoor Waus :D.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik ben, als vrouw met autisme, bezig met het schrijven van een boek over vrouwen met autisme. Omdat dit al een heel langdurig proces is :confused: lijkt het me beter om me niet nog meer op de hals te halen. Jullie onderwerp spreekt me overigens wel heel erg aan en ik had in de bedoeling om dit een volgend project te laten zijn want niet alleen ik ben autistisch maar mijn echtgenoot en volwassen dochter zijn dat ook. In hulpverleningsland spreekt men over 'toevalligheden' wanneer een compleet gezin of beide partners autistisch zijn maar ik vind het heel logisch dat dit zo is en denk dat het om veel meer 'gevallen' gaat dan men tot nog toe vermoed. Ik maak overigens geen onderscheid in de verschillende vormen van autisme want in mijn ogen is de stoornis van Asperger net zo goed autisme als PDD-NOS of de autistische stoornis. Waus geeft aan dat er al zo'n soort boek bestaat maar mijns inziens gaat dit niet om twee personen met autisme maar om een (echt)paar waarvan de man de stoornis van Asperger heeft. Dat boek heet Een Asperger-relatie en is geschreven door Gisela & Christopher Slater-Walker. Ik zou, als ik jou was, eens kijken of het te leen is bij de bibliotheek. Oh ja, er schiet me opeens te binnen dat er ook een boek is (de titel weet ik even niet) van Jerry en Mary Newport. Deze beide personen hebben de stoornis van Asperger en op dat boek is de film 'Mozart & the whale' gebasseerd. Heel veel succes bij jullie project! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Esay, hihi, oké xD @Sureya, nee, het was echt een relatie tussen twee mensen met Asperger. Ik weet het heel erg zeker, want het viel me op, en degene die het gelezen had ook.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Triple en Esay, interessant idee voor een boek. In mijn omgeving heb ik ook te maken met autisme en ik zou hier best aan mee willen werken, maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor, omdat er honderdduizend dingen zijn die ik wel wil en er maar 24 uren in een dag zitten ... :confused: Wat me belangrijke vragen lijken die jullie moeten overleggen met de auteur: - jullie willen dat het boek wordt uitgegeven als jullie het leuk vinden, wat als jullie het niet goed vinden en de auteur wel? - wat bedoelen jullie met uitgegeven worden? Willen jullie alle mogelijke reguliere uitgevers benaderen, of willen jullie "uitgeven" via POD, of in eigen beheer? - in alle gevallen moeten jullie goed bedenken wie wat betaalt en wie welke verdiensten krijgt. Stel dat een reguliere uitgever het boek wil uitgeven, die gaat dan meestal het contract aan met de auteur, zorg dan dat je goede afspraken hebt met hem of haar over wat jullie eraan overhouden! - wat willen jullie bereiken met het boek? En hiermee samenhangend, voor wie wordt het geschreven? Willen jullie inzicht geven in autisme, zo ja, aan autisten en/of aan hun omgeving/ Willen jullie gewoon jullie verhaal kwijt? - hoeveel van het verhaal mag fictie zijn en hoeveel moet echt zijn? Enzovoort. Er komt echt heel veel bij kijken. Succes!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi , Ik ben psycholoog. Net afgestudeerd. Ik heb veel over autisme gelezen en hou van schrijven. Ik zou best een paar uurtjes samen willen zitten en eens willen kijken of we samen een verhaal kunnen schrijven. Lijkt me hardstikke leuk! Ik ben geen schrijver van beroep maar heb vroeger wel vaker schrijfwedstrijdjes gewonnen, t is wel altijd een hobby van me geweest. Ik ben geinteresseerd in jullie verhaal. ..Jullie moeten niet direct een hoge verwachting van mij hebben, maar we kunnen wellicht proberen. Wie weet pakt het hardtikke leuk uit. Laat me maar eens weten op welk telefoonnummer of welk emailadres ik jullie kan bereiken mochten jullie geinteresseerd zijn. Groetjes, M.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat een mooi idee, vormgeving. Geweldig! Ik denk dat ook ouders van tieners met Asperger of een ontwikkelings aanverwante stoornis erg geïnteresseerd zijn in jullie verhaal. Grijp alle deskundige hulp van psychologen aan. Zo krijgt jullie boek naast persoonlijke ervaringen ook een educative waarde. Niet dat ervaringen niet educatief werken, maar het is mooi als daarnaast nog tips voor de naasten worden meegegeven de do en don'ts. Succes! Houden jullie ons op de hoogte van jullie proces? xsg