Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

epiloog

Hoe denken jullie over een epiloog? Done of not done vandaag de dag, of helemaal niet trendgevoelig?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie leest er hier Stephenie Meyer (de twilight saga)? Zij heeft heel aparte prologen. Zij pakt een spannende scene uit het midden van het boek, en beschrijft die, in totaal andere woorden, in haar proloog.
De proloog waar ik het eerder over had, zie citaat hieronder, was die uit Twilight. Wilde het boek eigenlijk niet bij titel noemen, omdat m'n voorbeeld juist niet zo positief was (en ik dan weer iemand op m'n dak zou krijgen dat ik er zo mee zat :D). Die proloog was volgens mij bijna letterlijk een stukje tekst uit de climax en niet in totaal andere woorden zoals jij zegt, maar ik kan me vergissen. Ik denk dat haar bedoeling, spanning opwekken, goed gelukt is, maar ben zelf gewoon niet zo gevoelig voor een proloog over iemand die zichzelf wil opofferen voor iemand waar ze verliefd op is. De rest van de boeken heb ik niet gelezen, dus daar kan ik niks over zeggen.
Nu we het er toch over hebben: denken jullie hetzelfde over een proloog? Ik zag het laatst in een boek, was er een stukje uit de climax (de hoofdfiguur stond op het punt doodgemaakt te worden) in de proloog gezet. Het was een truc puur om al meteen spanning/nieuwsgierigheid op te wekken, omdat de rest van het boek chronologisch verliep. Maar ik weet niet of het nou echt nodig was geweest, zo'n trucje, een verhaal moet van zichzelf al spannend genoeg beginnen om door te lezen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens, als we Wikipedia mogen geloven, zou het geen proloog zijn: 'Een proloog (of voorrede of voorspel) is de inleiding van een boek of een toneelstuk. De proloog bestaat uit een korte, inleidende tekst die aangeeft waarom het boek of toneelstuk is geschreven, of verhaalt wat er aan de handeling is vooraf gegaan. Het tegengestelde van proloog is: epiloog.' Maar dat is misschien een kwestie van definitie?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, daar heb ik dan in mijn vlugheid een beetje overheen gelezen.... Sorry Judy. Wel toevallig dat ik dan precies dat boek waar jij het over had eruit pik. Als je naar die definitie kijkt kan je idd niet echt over een proloog spreken. Maar hoe noem je het dan wel?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, daar heb ik dan in mijn vlugheid een beetje overheen gelezen.... Sorry Judy.
Nou ja, had natuurlijk over elk boek kunnen gaan.
Als je naar die definitie kijkt kan je idd niet echt over een proloog spreken. Maar hoe noem je het dan wel?
Misschien heeft het geen naam? Ik zie veel andere schrijvers zoiets doen (ik doe het zelf soms ook), plaatsen ze gewoon aan het begin van een verhaal of hoofdstuk al een vooruitblik, om de spanning op te bouwen. Oh, misschien heet dat gewoon een vooruitblik/flash forward dan. Meestal plaatsen ze het dan niet apart in een voorstuk zoals Meyer, maar is het gewoon echt een onderdeel/begin van het verhaal.