Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#403 Meneer Oto-san

24 mei 2022 - 20:46

Meneer Oto leek totaal niet op wat je je bij een viooldocent voorstelt. De viooldocent die ik in Kyoto had, was een typische soshoku otoko, een vegetarische hipster die op een andere planeet leefde en me eindeloos Beethovens negende liet oefenen. Meneer Nakamura, de benedenbuurman, smeekte me iets anders te spelen voordat zijn oren gingen bloeden. 

Meneer Oto leek meer op een accountant dan op een muzikant. Hij droeg een grijze polyester broek met daarboven een wit overhemd, een blauwe stropdas en een blazer. Geen accountant bij nader inzien, maar een buschauffeur.

Hij begroette ons formeel en boog twee keer diep. Misschien was dat normaal in Tokyo, misschien dacht hij dat papa iemand belangrijks was. Ik weet het niet. Nadat ze de formaliteiten bespraken, betaling en frequentie, twee keer in de week voor 10,000 yen, nam papa afscheid en bleek ik meteen mijn eerste les te krijgen. Dat had ik niet verwacht.

Zodra papa weg was, transformeerde meneer Oto. De klinische accountant werd een koddige labrador. Hij knipoogde en zei:

‘Zo, laat die viool eens zien.’

Hij gaf me een schaaltje konpeito en dat zou ons ritueel worden. Voor iedere les begon, mocht ik een handvol snoepjes nemen en zo leerde ik de zoete smaak te associëren met de viool. Nog steeds kan ik geen Beethoven spelen zonder dat mijn speekselklieren actief worden. Ik ben letterlijk een Pavlov hondje.

Terwijl ik sabbelde, stemde meneer Oto mijn viool. Met een bemoedigend knikje gaf hij die terug en zei:

‘Laat maar eens horen waar je van gemaakt bent, Sakura Shu.’

Natuurlijk speelde ik Beethoven. Die ode an die freude. Toen ik klaar was, applaudisseerde hij voor me en riep verheugd uit:

‘Sakura Shu, er bestaat geen twijfel over. De muziek houdt van je!’

Een vreemde uitdrukking, maar ik begreep wat hij bedoelde. Nooit had ik het gevoel gehad dat ik de muziek maakte die uit de viool kwam, maar dat ik meebewoog, letterlijk speelde met de muziek die de viool zelf maakte. Ik was niet de muzikant, maar het instrument. Niet de chauffeur, maar de bus.

‘We gaan mooie dingen doen,’ zei meneer Oto met een snoepje in zijn mond en ik geloofde hem.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
24 mei 2022 - 23:54

Wat een mooi verhaal. De metaforen werken hier goed, vind ik. Warmte voor de muziek en de docent.

In de zin die begint met: Terwijl ik sabbelde ... staat een 'stemde' teveel.

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 1:12

Hoi Sakura, ik vind het ook een erg mooi verhaal, de metaforen zouden voor mij nog iets beeldender mogen zonder uitleg. Je beschrijft nu bijvoorbeeld hoe een accountant eruit ziet en wat het effect van Pavlov is. Buiten dat, een mooi verhaal.

In de eerste alinea beschrijf je de leraar als een "vegetarische hipster die op een andere planeet leefde", maar bij de tweede alinea is hij ineens een klinische accountant, of nee, bij nader inzien toch een buschauffeur. 

Beethovens negende --> volgens mij moet Negende met een hoofdletter omdat het een titel is.

10,000 yuan  --> in Engeland schrijven ze het met een komma, maar in het Nederlands geven we duizendtallen aan met een punt. 

Nog steeds kan ik geen Beethoven spelen zonder dat mijn speekselklieren actief worden. Ik ben letterlijk een Pavlov hondje. ---> Je zou ook alleen kunnen schrijven: Nog steeds kan ik geen Beethoven spelen zonder het Pavlov effect. Dan hoef je niet uit te leggen dat je speekselklieren actief worden. 

 

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 mei 2022 - 9:04

Even in reactie op Fief: je omschrijft tocht twee docenten? Een die je in het begin had en een ander nadat je verhuisd was.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 9:56

Hoi Fief, ik ben het hartelijk met je oneens. De metaforen zitten elders. Hadeke heeft overigens gelijk: het gaat om twee docenten. De hipster in Kyoto, de buschauffeur in Tokyo.

Negende met een hoofdletter is vast waar. Klinkt waar.

En het getal met een komma of een punt. Het is Ichiman yen. Ik zal het aanpassen.

Wat je voorstelt met betrekking tot Pavlov is niet goed. Het leuke zit hem daar in 'letterlijk'. Maar dat zal wel weer voor mezelf alleen zijn.

Superveel dank voor je aandachtige lezing! Het helpt me enorm vooruit.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 mei 2022 - 10:04

Waar het bij mij duizelt m.b.t. onderscheid tussen metafoor en beeldspraak, speel jij daar volgens mij mee en gebruik je beide bewust. Voor mij zit daar ook precies het lastige in deze opdracht. In ieder geval helpt de opdracht, maar ook jouw bijdrage om me daar eens goed in te verdiepen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 10:21

Kyoto en Tokyo zijn prachtige anagrammen, wat het niet makkelijker maakt natuurlijk. Op zoek naar de metafoor (of foren) ontdekte ik wat dat jouw verhaal best ranzig maakt, of ligt dat echt aan mezelf? 

Als je dan sabbelt terwijl hij je viooltje stemt...

ZG

 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 12:00

Excuses, Sakura, ik zag niet dat het om twee leraren ging. Waarschijnlijk omdat in mijn beleving de tweede zin ook prima op de eerste kan slaan. Nu ik het nogmaals lees, zie ik ook Kyoto en Tokyo staan. 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 12:21

 

Commentaar Marc Hostwriters:

Meneer Oto is niet de doorsnee viooldocent. Meer nog, hij transformeert van klinische accountant naar buschauffeur tot koddige labrador. Als lezer ben je al direct geneigd meneer Oto San in je hart te sluiten. Hij geeft niet alleen muziek- maar ook levenslessen. Zijn uitspraak ‘De muziek houdt van je!’ is van een diepwijze schoonheid. Mili maant me aan de andere kant van het bureau tot stilte. Blijkbaar lees ik hardop de vondsten die me beroeren. Ik zal proberen te zwijgen en neem nog een snoepje ... Mooi verhaal, een metaforische ‘zoete’ herinnering.

 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 16:21

 

Commentaar Mili Hostwriters:

Peulenschilletjes:

Beethovens negende > Beethovens Negende of de Negende Symfonie

Pavlov-hondje

Die Ode an die Freude

‘ … applaudisseerde hij voor me …’ > ‘voor me’ is overbodig, het is zo duidelijk

‘De muziek houdt van je!’ Een vreemde uitdrukking …’ > het is geen uitdrukking, hij drukt zich vreemd uit of ‘een vreemd gezegde’

Geen peulenschilletje:

Je gebruikt 6 keer ‘maar’ in je tekst en jij weet heel goed dat ‘maar’ niet dient als een bruggetje, maar ;-) als een tegenstelling.

Sakura, wat doen die peulenschilletjes ertoe, je tekst was als een mythische ervaring voor me, ik verdronk er bijna in.

 

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 17:13

Een transcriptie voor viool van de negende van Ludwig van? Die portugees-japanse zoetekauw kauwer Oto is waarachtig een meester. Chique tekst overigens. 

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2022 - 17:58

maar, maar, maar...Julio Iglesias, dan, Mili?

Schmetterling, je hebt natuurlijk gelijk. Het was alleen die ode. Ode.

Marc, heerlijk dat ik je heb kunnen beroeren, maar momenteel ben ik een beetje op Mili, merk ik. Jammer dat TonyCoppo daar als een irritante stoorzender tussen zit.

Over Tony gesproken: @tonycoppo: lees mijn inzending voor #393 nog maar eens voor meer kleur. Mr Oto had een reputatie, laten we het daar op houden.

Fief, het kan alleen maar mijn schuld zijn, als schrijver van het stukje.

En tenslotte Hadeke, aan wie ik echt mijn hart verpand heb: dankjewel! Maar ik wil weer teveel. Dat is ook niet goed. Zoals ik het zie: beeldspraak is alles. Personificatie, naamsbetekenis, simile, metaforen; het hele zwikkie bij elkaar. Alles wat in het verhaal meer brengt dan het Ding an sich (hoofdletter, Mili). Een metafoor is waar je iets in de plaats van iets anders noemt zonder de vergelijking (als/alsof) expliciet te benoemen. Maar wat doet het er toe hoe ik het zie? Het gaat deze week om Marc. En meer nog, Mili.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 mei 2022 - 16:40

In een woord: prachtig! Met veel plezier gelezen. Je metaforen en beeldspraak ondersteunen je verhaal. Je hebt ze mooi gedoseerd. Ik raak de weg er niet door kwijt. Het is gewoon erg mooi, knap gedaan!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 mei 2022 - 18:17

Een prachtige beschrijving van Osamu Oto! Buschauffeur, indeed! Spot on. Marc zei het al: die labrador, daar heb je niet over nagedacht. Te makkelijk. En toch, je maakt er bijna een sprookje van.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 mei 2022 - 21:51

Maria, dank! Wat een heerlijke woorden. Tilma, ook dank. Ik geloof niet dat Marc dat zei, maar misschien begrijp ik wat je bedoelt.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2022 - 0:43

Prachtig verhaal met (gelukkig) subtiel gebruik van metaforen.

De meeste foutjes waar ik bij het lezen over viel, heeft Miki al benoemd.
Je weet mij echter behoorlijk figuurlijk de gordijnen in te jagen met de zinnen 'Ik ben letterlijk een Pavlov-hondje.' en 'letterlijk speelde met de muziek'. Dit zijn figuurlijk doornen in mijn ogen. Afijn, daar hebben we het al eerder over gehad. Afgezien hiervan met veel plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2022 - 9:11

Hallo Sakura, jouw verhaal trekt me onmiddellijk in een (Japanse) en ook herkenbare wereld. Zo fijn. Ik ben het met Tilma eens. Het verhaal leest als een sprookje. 
Ik speelde tijdens mijn pianoles de noten, niet de muziek. De gave om echt muziek te maken is helaas aan mij voorbij gegaan.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2022 - 23:17

Musonius, 'letterlijk' is toch uiterst grappig als je metaforisch bezig bent? Vind ik.

Carneli, dank. Ik geloof niet dat het een gave is. Je kunt het nog altijd leren.

 

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2022 - 12:51

Sakura, jij gebruikte bij een andere schrijver het woord klutspudding. Dat wordt het ook als iemand zoals ik al moeite genoeg heeft om de noten goed te spelen.  

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2022 - 20:25

Hoi Sakura, heerlijk hoe meneer Oto zijn leerling(e?) geruststelt en tot grote muzikale hoogte weet te brengen. Een happy end, ook heerlijk!
Grappig hoe je de een typeert als labrador en de ander als Pavlov-hondje.  
De metaforen zijn functioneel en mooi gedoseerd, niet overdadig. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2022 - 3:58

 

Musonius, 'letterlijk' is toch uiterst grappig als je metaforisch bezig bent? Vind ik.

 

Kan zijn, maar als je zegt: "Ik ben letterlijk een Pavlov[-]hondje", dan ben je dus echt een hond van Pavlov. Ik wens het je niet toe, want de martelingen die die dieren moesten ondergaan, waren niet mals.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2022 - 19:43

Haha, TonyCoppo! Ik weet niet hoor, Ton heeft zo te lezen ook zijn ideeën erbij.

Carneli, ik hoor je. En toch. Je schreef ook niet altijd zo mooi.

Musonius, je bent te star voor een dichter. Niet alles zo letterlijk nemen.