Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#385 Oudjaar

22 januari 2022 - 18:48

Corona bestaat niet. 

Of althans, niet voor deze mensen. Dat is de enige conclusie die ik kan trekken als ik om me heen kijk. Het is op de Grote Markt bijkans drukker dan het was tijdens de millenniumwisseling. Het voelt in ieder geval drukker. Het zijn ook allemaal Hollanders. Je hoeft ze niet eens te horen om het te weten. De mannen met hun te lange lassen en aanstellerige Peaky Blinders petten. De vrouwen met hun irritant gedrapeerde wollen sjaals en allemaal een strakke zwarte broek.

Na bijna twee volle jaren Coronabeperkingen ben ik ook niet veel meer gewend. Ik voel me tegenwoordig al snel overweldigd. Zeker waar het Hollanders betreft. Daar heb je er niet veel van nodig, voordat het als beklemmend voelt in hun buurt te zijn. Het is bijna of ze er een sport van maken luidruchtig te zijn. Misschien hebben ze het nodig gehoord te worden om hun bestaan te bevestigen. Mama, hier sta ik.

Maar dit is druk hoor. Zelfs objectief gezien. Het stinkt naar mensen. Het stinkt ook naar Noordzee. Een warme damp waait af en toe mijn kant op van het karretje van de caracollenverkoper. Het maakt me misselijk. Dat mensen vissen eten vind ik al verkeerd. Laat dat over aan de aalscholvers. Maar zogenaamde zeevruchten; mossels, oesters, garnalen, kreeft. Hou op. Dat is nooit bedoeld als voedsel. 

Een groep Hollanders, allemaal geruite jassen, loopt van de caracollenkraam mijn kant op en één van hen plukt gretig de slakkenhuisjes uit een kartonnen bekertje om ze vervolgens theatraal verlekkerd leeg te slurpen. Zijn vriendin filmt het giechelend en gruwelt hardop met haar Hollandse G: 

‘Gatver, Geert-Jan! Als je maar niet denkt dat je mij nog zoent met die mond dit weekend!’

De anderen lachen allemaal. Heel hard. Geert-Jan doet iets smerigs met zijn tong. Weer lachen. Nog harder.

Dan is Louis weer terug, met twee dampende mokken glühwein. Hij slaat zijn armen om me heen. De geur van kaneel en kruidnagel kalmeert me. Ik leun naar achter in zijn troostende warmte en probeer hem over mijn schouder te kussen, maar hij heeft zijn mondkapje nog op. Ik zet mijn tanden erin en trek het los. De elastiekjes schieten achter zijn oren vandaan.

‘Dank u,’ zegt hij droogjes, terwijl ik het katoenen lapje weer uitspuug. Ik kus hem. Nu echt. Hij proeft naar glühwein en ruikt naar Hugo Boss. Onweerstaanbaar. Ik sluit mijn ogen. Het lawaai vervaagt. De Hollanders verdwijnen. Corona bestaat niet.

 

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 januari 2022 - 21:16

Mooi stukje schrijfwerk, Sakura, vol vileine observaties over massieve meutes onmiskenbare Hollanders in te lange jassen, Peaky Blinders(?) petten, met hun opdringerige luidruchtigheid en onbedwingbare neiging om de wereld te annexeren. En dan het contrast dat je schetst in de laatste twee alinea's. Subtiele beschaving en verfijning. De Hollanders verdwijnen - hoewel? Wat is er Hollandser dan ostentatieve erotiek en plein public? ZGG

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 januari 2022 - 22:18

Ha, Bobcom! Dank voor je reactie. Ik weet het niet. Pannenkoeken? Of is het een retorische vraag? 

Dag, Fief. Dank. Graag geschreven.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 4:01

Prachtig, mooie observaties, beschrijvingen en ... geheel conform de opdracht. Ik ruik meteen die vieze vislucht, ik heb jaren in een havendorp gewoond en als de wind de lucht van de vismijn de straat inblies ... Bweh!
Met plezier gelezen.

Puntjes:

  • Dat is het enige dat ik kan concluderen. - Lastig, voor mijn gevoel moet het het enige wat zijn, maar ik kan het niet beredeneren. Onze Taal geeft duidelijke voorbeelden van wanneer je wat of dat na enige gebruikt, maar ik weet het niet op deze tekst toe te passen.
  • Peaky Blinders petten > Peaky Blinders-petten
  • irritante sjaals - Wat zijn dit? Hier heb ik geen beeld bij.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 10:27

Dankjewel, Musonius! Bedankt ook voor je puntjes. Puntje één heb ik maar meteen weggepoetst. Puntje twee heb ik geprobeerd, maar ten eerste vind ik het er onrustig uitzien en ten tweede doet het hele internet het zonder streepje. Dus dat zal nog wel in het groene boekje groeien. Puntje drie: ik leg het uit.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 10:48

Sorry, ik moest nog wat komma's kwijt:

irritant gedrapeerde wollen sjaals en allemaal een strakke zwarte broek.  --> achter gedrappeerde en strakke hoort een komma. Anders slaat gedrappeerde op wollen en strakke op zwart. 

aanstellerige Peaky Blinders petten --> ook hier hoort een komma achter aanstellerige, tenzij je het schrijft zoals Musonius het aangeeft. Nu slaat aanstelletuge op Peaky Blinders ipv op de petten.

 

  • Tussen gelijkwaardige bijvoeglijke naamwoorden: ‘Oma had een mooie, oude, donkere linnenkast.’ (Meer voorbeelden vindt u hier.)

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 12:06

Nee, Fief. Niemand zegt 'zwarte strakke broek' of 'wollen irritant gedrapeerde'. Het gaat hier om vaste volgorde van naamwoorden. Komma's overbodig. Ik ben tegen het gebruik van overbodige komma's alsmede tegen het overbodig gebruik van komma's. Ik besef terdege dat mijn stellingname met betrekking tot komma's als afwijkend ervaren kan worden en regelmatig zelfs irrationeel is, maar wees gerust: het is zelden ongegrond.

'Peaky Blinders pet' heb ik al verantwoord. Ik vind dat streepje lelijk, maar het is nog steeds een samenstelling. 'Gedrapeerde' is overigens met één 'p'.

In alle eerlijkheid ben ik niet zo geïnteresseerd in commentaar op mijn interpunctie. Ik ben wel benieuwd naar wat je van de tekst vind.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 12:08

Puntje twee heb ik geprobeerd, maar ten eerste vind ik het er onrustig uitzien en ten tweede doet het hele internet het zonder streepje. Dus dat zal nog wel in het groene boekje groeien.

Ik vrees dat je gelijk zult krijgen, Sakura, de Engelse ziekte slaat meer en meer toe en ik zie dit met lede ogen aan. Het zal komen door de verengelsing/veramerikanisering van onze taal, maar ook het excuus dat de spellingscontrole zegt dat het fout is, krijg ik vaak te horen. Ik blijf er tegen strijden.
Gelukkig is het nog niet zover dat dit van het groene, witte of gele boekje mag. Je mag ook Peaky Blinderspetten schrijven als, dus zonder verbindingsstreepje als je dit rustiger vindt ogen.
Of Peaky Blinders' petten, maar dat lijkt mij in de context niet juist.
Peaky Blinders petten kan wel, maar dan betekent dit dat de petten van Peaky Blinder zijn en ook dat lijkt me niet kloppen.

Afijn, naar de duvel met het hele internet en weg met de Engelse ziekte. Peaky Blinders petten is vooralsnog fout.

https://vrttaal.net/taaladvies-spelling/samenstellingen-met-een-eigennaam

Goede verbeteringen overigens. Je tekst wordt er nog beter op.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 12:30

Nee, Fief. Niemand zegt 'zwarte strakke broek' of 'wollen irritant gedrapeerde'. Het gaat hier om vaste volgorde van naamwoorden. 

Je leest mijn opmerking verkeerd. Ik zeg niet dat de volgorde verkeerd staat. Als je de komma's niet plaatst klopt de beschrijving niet meer, maar eigenwijs is ook wijs. 

Je verhaal is goed, dat had ik al gezegd, maar zou je er niet meteen wat van leren?

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 12:50

Fief, ik denk dat jij de verdediging van Sakura verkeerd leest.

irritant gedrapeerde wollen sjaals en allemaal een strakke zwarte broek.  --> achter gedrappeerde en strakke hoort een komma. Anders slaat gedrappeerde op wollen en strakke op zwart. 

Dit klopt niet wat je zegt. Dan zou het gedrapeerd wollen sjaals en strak zwarte broek zijn. Ik mis de komma's niet, want het leidt niet tot spraakverwarring en ga mee in Sakura's bewering dat het om een vaste volgorde gaat.
Bij mooie oude huizen snap je ook dat de huizen mooi en oud zijn.
Bij mooi oude huizen begrijp je dat ze mooi oud zijn.
Bij mooi oud huis is een komma dus wel verdedigbaar als je geen ruis wil krijgen.

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 14:09

@Sakura Je hebt een paar subtiele wijzigen doorgevoerd, maar zo subtiel dat ik ze niet terugvind. Je verhaal is er nu nog vloeiender op geworden. Alleen die armen die "om me heen komen" wringen voor mij. Ik zie het beeld, maar vind het niet lekker klinken. Heb je iets beters?
En wat komma's betreft: ben het met je eens. Ze behoren tot de leestekens en zijn er om diegenen die moeite met lezen hebben te helpen. Dus is leestekengebruik ook een kwestie van taalgevoel: wie ritme en structuur van een tekst eerder te pakken heeft, heeft minder leestekens nodig. Maar het helpt natuurlijk niet om in Nederland te praten over "regels voor kommagebruik".

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 16:06

Nee, Fief. Niemand zegt 'zwarte strakke broek' of 'wollen irritant gedrapeerde'. Het gaat hier om vaste volgorde van naamwoorden.

Bij "wollen irritant gedrapeerde sjaals" hebben jij en Musonius gelijk, omdat wollen de samenstelling van de sjaals weergeeft en daarmee een vaste plaats heeft. Dat heb ik er dan weer van geleerd. 
Bij de eerste heb je geen gelijk. Je kunt wel degelijk de volgorde omdraaien van zwarte en strakke. 
"Ze droeg een strakke, zwarte broek" of "ze droeg een zwarte, strakke broek". Allebei kan en dus hoort er een komma tussen. Bij de eerste ligt de nadruk op strak en bij de tweede op zwart.

https://onzetaal.nl/taaladvies/komma-tussen-bijvoeglijke-naamwoorden

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 16:48

Fief, het is verdedigbaar dat zwarte broek een geheel is en daarmee is strakke een bepaling bij dat geheel, dus een zwarte broek die strak is.
Vergelijkbaar: een rijke, oude vrouw/een rijke oude vrouw.

---

Alleen die armen die "om me heen komen" wringen voor mij. Ik zie het beeld, maar vind het niet lekker klinken. Heb je iets beters?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook bij bleef haken, en hoe beter de tekst wordt, hoe meer dit opvalt. Volgens mij niet fout, maar wat Bob zegt: het klinkt niet lekker.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 19:06

Musonius, dankjewel. Niets aan toe te voegen. Met jou en Bobcom ben ik het hartgrondig eens. Het is een echte 'stoeizin' waar ik uiteindelijk maar voor gekozen heb. Ik heb het veranderd, maar of ik er nu wel blij mee ben? Het is misschien beter. Maar het is nog niet 'spot on.' Excusez-le-mot. Het is wel precies wat ik aan feedback hoop te vinden hier.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 19:35

Sakura,

Louis omarmt me van achteren.

Nee, niet echt een verbetering. Ik schoot zelfs in de lach bij het lezen.
Het beeld is ook anders dan ik mij bij de vorige versie voorstelde. Toen zag ik twee armen aan weerszijden van jou (hp) passeren en de mokken op tafel zetten. Nu begrijp ik dat het om een omhelzing gaat en ik vind dat Louis erg gevaarlijk bezig is. Een onverhoedse omhelzing met twee dampende mokken terwijl je in gepeins verzonken bent, lijkt mij behoorlijk link: een schrikreactie en de haast kokende vloeistof stroomt over je heen.

Wat wel eens wil helpen als je het even niet meer weet, is stoppen met het bedrijven van literatuur en in spreektaal proberen uit te leggen wat je bedoelt. Als je het helder hebt, kun je beginnen met stileren.
Succes, ik heb er natuurlijk ook over nagedacht, maar heb ook niet zo snel een oplossing paraat.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2022 - 20:45

Dat je in de lach schiet is al een groot compliment. Ik dank je hartgrondig voor je herhaald aandachtige lezing, Musonius. Zo'n proeflezer zou iedereen moeten hebben. Ik gooi het weer eens over een andere boeg. 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2022 - 10:22

Ha Sakura, wat een mooi verhaal. Vooral de laatste twee alinea's vind ik leuk gevonden! Zo is je verhaal mooi rond, aansluitend bij de titel en het begin. Fijn, dat je daar niet meer in je eentje staat tussen die schreeuwerige mensen. Hollanders. Ik denk dat je Nederlanders bedoelt? Toch niet alleen mensen uit Noord- en Zuid-Holland? Wij hebben 12 provincies. Hoe dan ook, ik heb je verhaal met veel plezier gelezen!

Gi

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2022 - 10:43

@Maria Fransisca: wanneer Nederlanders in het buitenland vertoeven zeggen ze bijna altijd dat ze van 'Holland' komen, vandaar dat men met name in Vlaanderen de Nederlanders Hollanders noemt. Dat heeft meestal een negatieve connotatie en is ook meestal negatief bedoeld. Zo wil mijn Nederlandse zwager absoluut geen Hollander genoemd worden. Het zou interessant zijn te vernemen wat de inwoners van de Nederlandse provincies Noord- en Zuid Holland hiervan denken.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2022 - 11:33

Wim Kan zong - op tekst van Jaap van de Merwe - over een echte Hollander en daarmee bedoelde hij dan ook echt iemand uit Holland en niet uit Brabant of de Achterhoek zoals uit de tekst wel mag blijken.
Ik zal mijzelf geen Hollander noemen, ook al woon ik in Zuid-Holland, hooguit zeggen dat ik uit de Lage Landen kom als iemand ernaar vraagt.