Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen duidelijke visie met mijn verhaal!

16 oktober 2021 - 10:31

Hallo, op dit moment schrijf ik een boek, alleen is het mij niet echt duidelijk wat de villian van het verhaal nou wilt hebben. Aan de ene kant heeft hij de hoofdpersoon gevangen in een landhuis, om daar met een machine zijn ziel eruit te halen en die ziel dan te vernietigen. Aan de andere kant moet de hoofdpersoon eerst een soort van "test" door staan, om te bewijzen dat hij sterker is dan de villain, voordat hij gedood zal gaan worden (Hoewel als de hoofdpersoon onmiddellijk gedood zal gaan worden, reïncarneerd zijn ziel dan ook). 

Het is mij gewoon niet duidelijk wat de villain wilt!  

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 oktober 2021 - 13:12

Het is lastig om een goede slechterik te schrijven die geloofwaardig is en tegelijkertijd voor genoeg spanning zorgt omdat hij bijvoorbeeld onverwachte dingen doet of verder gaat dan de held ooit voor mogelijk had gehouden. Aangezien ik de verdere inhoud en plot van je verhaal niet ken, kan ik je alleen wat algemene pointers geven. Hopelijk heb je daar toch wat aan! 

Ten eerste moet je proberen om zo veel mogelijk in het hoofd van je villain te kruipen. Wat wil hij uiteindelijk bereiken, en waarom? Is er iets uit zijn verleden dat hem deze kant uit heeft gestuurd? Misschien wil hij wraak nemen op iets wat de held hem heeft aangedaan (of de organisatie/het instituut dat de held representeert). Of misschien is hij het niet eens met de huidige heersers van het land en ziet hij een machtsgreep als de beste manier om het land weer in het gareel te krijgen. Bedenk dat de slechterik in zijn eigen verhaal waarschijnlijk juist een held is: hij probeert iets 'goeds' te bereiken, maar schuwt daarbij kwade middelen niet. Op die manier creëer je een antagonist die driedimensionaal en echt aanvoelt, niet zomaar een schurk die ervan houdt om zonder reden weeshuizen op te blazen.

Bedenk vervolgens hoe de slechterik en de held tegenover elkaar zijn komen te staan. Kennen ze elkaar persoonlijk (waren het oude schoolvrienden bijvoorbeeld) of is hun strijd relatief anoniem? Als de twee een persoonlijke connectie hebben of elkaar in ieder geval al vaker tegen zijn gekomen, is dat spannender dan wanneer ze geen idee hebben wie ze het eigenlijk opnemen. Bonuspunten als de valkuilen van de held en de les die hij moet leren, in versterkte, uitvergrote vorm te zien zijn in de slechterik! Moet de held bijvoorbeeld leren om meer op anderen te vertrouwen, maak dan van je slechterik een einzelgänger die denkt dat hij beter af is in zijn eentje, omdat hij toch veel slimmer en sterker is dan anderen (een denkfout die hem uiteindelijk fataal wordt).  

Als je voor ogen hebt wat het uiteindelijke doel is van de slechterik, kun je zijn plan in stappen opdelen en kom je erachter welke rol hij voor de held (en diens ziel) heeft weggelegd. Je geeft aan dat de slechterik de ziel van zijn tegenstander wil vernietigen. Misschien is het spannender als hij de ziel juist ergens voor kan gebruiken. Als de held de 'test' dan faalt, sterft hij niet alleen, maar komt de slechterik ook een stap verder in zijn plan. Misschien kan hij met de kracht van de ziel een of andere machine of een magisch ritueel in werking stellen die hem meer macht of zeggenschap geeft. Kan hij het lichaam van de held bijvoorbeeld overnemen als hij diens ziel in handen heeft, of zorgt het ritueel ervoor dat hij bovenmenselijke krachten krijgt, zoals gedachtelezen of telekinese? Wellicht functioneert de ziel als batterij voor een onverwoestbare gevechtsrobot.

Als je toch wilt blijven bij het vernietigen van de ziel, moet je bedenken waarom de slechterik de moeite neemt om die zieltjesuitzuiger te gebruiken, in plaats van de held 'gewoon' te vermoorden. Je zegt iets over reïncarnatie, maar hoe snel treedt dat in werking? Als de held sterft en zijn ziel opnieuw geboren moet worden, heeft de slechterik behoorlijk wat tijd gewonnen om zijn plan uit te voeren; van een baby heeft hij immers nog niet veel te vrezen ;) Je zou kunnen zeggen dat de slechterik al een keer eerder deze fout heeft gemaakt en (tijdelijk) werd tegengehouden door een andere, gereïncarneerde held. Dit keer wil hij dat voor zijn door de reïncarnatiecyclus af te snijden. Geen held = smooth sailing naar de overwinning! 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 oktober 2021 - 14:47

Beste Roos,

Míjn struikelpunt is vooral dat de slechterik zowel wilt dat de ziel van de held vernietigd wordt, als dat hij aan deze zielen zuiger moet ontsnappen, om een soort van test te doorstaan (Waarvan ik niet weet hoe ik die moet uitwerken)!

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 oktober 2021 - 1:34

Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt. Moet de slechterik aan de zieltjeszuiger ontsnappen en die test doorstaan, of gaat dat om de held? Kun je iets meer uitleggen wat die test inhoudt? Heb je al ideeën over hoe die test eruit moet gaan zien, wat er dan getest moet worden, of in elk geval welk doel jij als schrijver hebt met die test (dus los van wat de personages denken te moeten doen)? Wil je bijvoorbeeld iets laten zien van het thema van je boek, leert de test je personages een les, of heb je die test bedacht om extra spanning en obstakels op het pad van de slechterik of held te gooien? En wat is de uitkomst van de test/wat gebeurt er als het personage de test doorstaat of juist faalt? 

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
18 oktober 2021 - 11:45

Kan het zijn dat jouw slechterik behoefte heeft aan sterkere eigenschappen dan je hoofdpersonage en dat hij daarom eerst wil testen of die inderdaad over sterkere eigenschappen beschikt en dat hij daarom pas daarná diens ziel uit hem kan trekken om die voor zichzelf te gebruiken?

Als dit klopt moet je weten wat de slechterik als doel heeft, dat hij niet kan bereiken omdat hij ontoereikende eigenschappen heeft. 

Misschien kun je de reïncarnatiegedachte achterwege laten, want die maakt het gecompliceerd. Maar je zou ook kunnen bedenken dat de ziel van het hoofdpersonage in de slechterik incarneert, dat ligt het meest voor de hand. Dan zou de ziel van de slechterik op de een of andere manier ook uit zijn lichaam moeten, want anders loopt hij met twee zielen rond. :-) Wel origineel, daar kun je van alles mee in een verhaal.

Maar hoofdvraag is en blijft: wat is het doel van de slechterik waarvoor hij andermans ziel nodig heeft. Kun je die vraag beantwoorden?