Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#171 De waarheid op tafel

1 december 2017 - 23:48
‘Evelien?’ Ik kijk op en laat bijna het blad met mijn koffie en tompouce vallen. ‘Niels? Wat doe jij hier?’ ‘Ik woon hier sinds kort weer. Zullen we samen een tafeltje nemen?’ Het grijs bij zijn slapen staat hem goed en hij is nog net zo slank als toen. Met strak aangespannen buikspieren ga ik tegenover hem zitten en wens dat ik de gebakcorner had weerstaan. ‘Woon jij nog steeds hier?’ ‘Nee, in Amsterdam. Ik was bij mijn moeder in het verzorgingshuis en voordat ik terugga, moest ik even een kop koffie.’ ‘Weet je, ik heb nooit begrepen waarom je ineens niks meer van mij wilde weten. Waarom je mijn telefoontjes niet beantwoordde.’ ‘Wat? Na wat jij gedaan had? Verwachtte je nou echt dat ik dan nog met je wilde praten?’ ‘Wat ik gedaan had? Waar heb je het over?’ ‘Waar heb ik het over? Schijnheil! Was het lekker met Mariska? Neukte ze beter dan ik?’ De mensen naast ons draaien hun hoofd opzij maar voor een keer kan het mij niets schelen. ‘Mijn beste vriendin. En dan niet het lef hebben het mij zelf te vertellen maar haar te laten vertellen hoe fantastisch je in bed was.’ Mijn stoelpoten krassen over de vloer. Niels pakt mijn pols, zijn gezicht is spierwit. ‘Mariska? Ik vond haar vreselijk. Op een dag stond ze voor mijn deur. Ze vertelde dat jij een oogje op Frans had en toen probeerde ze mij te versieren. Ik wees haar af en toen is ze vloekend vertrokken terwijl ze riep dat ik daar spijt van zou krijgen.’

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 0:11
Vraagje. Hoe goed dialoog en beschrijving, vooral
‘ Met strak aangespannen buikspieren ga ik tegenover hem zitten [...]
ook is. Hoe geloofwaardig vind je de scene; dat er een relatie was en ene Mariska, nota bene beste vriendin van hp, heeft verteld dat ze met partner van hp geneukt heeft en hp vertelt hoe lekker hij in bed was en hp dan niet meteen verhaal gaat halen? Mind you; beste vriendin. Dan gaat het er wel op bij de meeste dames. Hoe geloofwaardig is het dat Niels - toen hp het contact in een keer verbrak - niet tegen de deur heeft staan te schoppen bij hp - als jaren later zijn gezicht nog spierwit wordt - om om uitleg te vragen?

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 0:15
Weer een prachtige Marceline! Goede dialoog, leuke plot. Lijkt af te stevenen op een happy end, daar hou ik wel van! Maar dat is wat ik er als lezer bij fantaseer. Kleine aarzeling vwb de geloofwaardigheid; in het begin lijken ze wel blij elkaar te zien, maar even later blijkt er een lelijke breuk te zijn geweest, om welke reden het nu ook explodeert.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 december 2017 - 0:34
Mooi Marceline, goede dialoog en weer een paar mooie details, waaronder ‘ stoelpoten krassen’. In tegenstelling tot Ton vind ik het enthousiasme bij de ontmoeting die snel overgaat naar het zeer, juist wel realistisch. Heel graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 10:15
Ja, Marceline, zo gaat dat. Een goede dialoog ! Dit noem ik echte wijvenstreken, en met dat soort wijven krijg je altijd weleens te maken in je leven. Dat ik mij giftig maak, wijst erop dat je het goed hebt geschreven.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 10:48
Vraagje. Hoe goed dialoog en beschrijving, vooral
‘ Met strak aangespannen buikspieren ga ik tegenover hem zitten [...]
ook is. Hoe geloofwaardig vind je de scene; dat er een relatie was en ene Mariska, nota bene beste vriendin van hp, heeft verteld dat ze met partner van hp geneukt heeft en hp vertelt hoe lekker hij in bed was en hp dan niet meteen verhaal gaat halen? Mind you; beste vriendin. Dan gaat het er wel op bij de meeste dames. Hoe geloofwaardig is het dat Niels - toen hp het contact in een keer verbrak - niet tegen de deur heeft staan te schoppen bij hp - als jaren later zijn gezicht nog spierwit wordt - om om uitleg te vragen?
Angus, dank voor je compliment en je scherpe vraag. Hoe ik het voor mij zie: Evelien en Niels waren toen nog erg jong en onzeker, eerste liefde was het. Mariska was een manipulatief, foute, vriendin maar HP had dat niet door. Luisterde altijd naar haar, onzeker als ze was. Iedere man is anders, iedere leeftijdsfase ook. Niels was toen nog jong en schuchter, dat durfde hij niet. Hij is nu een rijpe man niet meer zo schuchter en benieuwd naar toen. En door de reactie van Eveline valt het kwartje en trekt hij wit weg. Ik kan dit mij als geloofwaardig voorstellen. Jij ook met deze uitleg? Hoewel het natuurlijk niet goed is als ik een verhaal uit moet leggen, gebruik ik nu het excuus van de korte scene waarin het lastig is meer complexe karakters uit te leggen. ;)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 10:49
Weer een prachtige Marceline! Goede dialoog, leuke plot. Lijkt af te stevenen op een happy end, daar hou ik wel van! Maar dat is wat ik er als lezer bij fantaseer. Kleine aarzeling vwb de geloofwaardigheid; in het begin lijken ze wel blij elkaar te zien, maar even later blijkt er een lelijke breuk te zijn geweest, om welke reden het nu ook explodeert.
Dankjewel Ton, ik ben blij met je compliment.. Wat betreft de geloofwaardigheid: zie mijn reactie bij Angus.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 10:54
Mooi Marceline, goede dialoog en weer een paar mooie details, waaronder ‘ stoelpoten krassen’. In tegenstelling tot Ton vind ik het enthousiasme bij de ontmoeting die snel overgaat naar het zeer, juist wel realistisch. Heel graag gelezen :thumbsup:
Dank voor je compliment! Fijn dat jij het wel realistisch vond. Ik ben blij met je duimpje!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 11:01
Ja, Marceline, zo gaat dat. Een goede dialoog ! Dit noem ik echte wijvenstreken, en met dat soort wijven krijg je altijd weleens te maken in je leven. Dat ik mij giftig maak, wijst erop dat je het goed hebt geschreven.
Dankjewel, madd! Wat een heerlijk compliment, fijn!

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 11:37
Marceline, Kort en krachtig neergezet. En met minimale middelen een decor aangegeven, inclusief naamloze derden (de mensen naast ons) die het echt maken. Een misverstand uit het verleden, vooral het niet communiceren en de wederzijdse aannames wat er gebeurd is. Naar mijn smaak goed uitgevoerd. Geen woord teveel! Geen zeurtjes deze keer ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 15:26
Ik kan dit mij als geloofwaardig voorstellen. Jij ook met deze uitleg?
Ja, duidelijk.
[ Hoewel het natuurlijk niet goed is als ik een verhaal uit moet leggen, gebruik ik nu het excuus van de korte scene waarin het lastig is meer complexe karakters uit te leggen. ;)
Dat is inderdaad de consequentie van de woordenlimiet. Loop ik ook vaker tegenaan. (Niets ten nadele van die limiet, overigens. Die bevordert strak schrijven). Dank voor je uitgebreide reactie op mijn reactie.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 15:57
Hoi Marceline, met de kennis van nu.... inderdaad, mijn (overigens kleine) aarzekling is nu wel weg dank zij jouw toelichting. En tja, die woordenlimiet! Overigens van harte eens met Angus, dat die limiet je dwingt strakker te schrijven!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 december 2017 - 19:50
Heerlijke dialoog, het zou kunnen wat mij betreft. Ik vind het goed verzonnen iig. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 december 2017 - 11:11
Marceline, Kort en krachtig neergezet. En met minimale middelen een decor aangegeven, inclusief naamloze derden (de mensen naast ons) die het echt maken. Een misverstand uit het verleden, vooral het niet communiceren en de wederzijdse aannames wat er gebeurd is. Naar mijn smaak goed uitgevoerd. Geen woord teveel! Geen zeurtjes deze keer ;)
Dakjewel janp! Wat een mooi compliment van jou, je laat mij blozen van plezier! :o

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 december 2017 - 11:13
@Angus en Ton, Fijn dat de uitleg hielp en dat jullie dat even laten weten. En ook ik ben het eens met de woordenlimiet die je dwingt om strak te schrijven.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 december 2017 - 11:14
Heerlijke dialoog, het zou kunnen wat mij betreft. Ik vind het goed verzonnen iig. Graag gelezen!
Dankjewel, i-Kat. Fijn dat je het geloofwaardig vond en graag las.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 december 2017 - 10:34
Hoi Marceline, ik zie het gebeuren. Ik hoop op nog een toevallige ontmoeting, eentje met Mariska }) .
Oei, een toevallige ontmoeting met Mariska. Evelien of Niels? Ik denk dat Mariska hier niet naar uitkijkt. :D

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 december 2017 - 19:48
De tompouce plaatste bij mij de scene bij de HEMA. :D Goede dialoog waarin de gemoederen hoog oplopen. Leuk hoe je de HP een aantal karaktereigenschappen toekent maar niet benoemd. Zorgzaam voor moeder, trakteert zichzelf daarna op iets lekkers ( snoeper), heeft geen haast om meteen naar huis te gaan, is waarschijnlijk dus alleen, trekt zich normaal iets van andere mensen aan maar nu niet. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 december 2017 - 21:18
Sterke dialoog, Marceline. Een subtiel evenwicht tussen gesproken teksten en beschrijving. Het lukt je in weinig woorden de personen tot leven te laten komen. Mooi hoe gaandeweg blijkt dat misverstanden uit het verleden de kijk van de hoofdpersonen hebben beïnvloed en hoe beiden zijn verraden door een vriendin. Thema en situatie goed gekozen om een dialoog vol spanning neer te zetten. Zeer goed geslaagd, jouw uitvoering van de opdracht. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 december 2017 - 13:32
De tompouce plaatste bij mij de scene bij de HEMA. :D Goede dialoog waarin de gemoederen hoog oplopen. Leuk hoe je de HP een aantal karaktereigenschappen toekent maar niet benoemd. Zorgzaam voor moeder, trakteert zichzelf daarna op iets lekkers ( snoeper), heeft geen haast om meteen naar huis te gaan, is waarschijnlijk dus alleen, trekt zich normaal iets van andere mensen aan maar nu niet. :thumbsup:
Dankjewel, May De HEMA, het zou zo maar kunnen. ;) Leuk dat je deze karaktereigenschappen van de HP eruit haalt. En ik ben blij met je duimpje!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 december 2017 - 13:33
Sterke dialoog, Marceline. Een subtiel evenwicht tussen gesproken teksten en beschrijving. Het lukt je in weinig woorden de personen tot leven te laten komen. Mooi hoe gaandeweg blijkt dat misverstanden uit het verleden de kijk van de hoofdpersonen hebben beïnvloed en hoe beiden zijn verraden door een vriendin. Thema en situatie goed gekozen om een dialoog vol spanning neer te zetten. Zeer goed geslaagd, jouw uitvoering van de opdracht. Nel Goudriaan
Dankjewel, Nel Ik ben verguld met je feedback en lovende woorden. Ook wil ik je danken voor deze opdracht, ik vond hem erg leuk.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 december 2017 - 14:16
Hee Marceline, een mooie dialoog. Alles wat eromheen gebeurt voelt echt. Haar buikspieren, de buren, de stoelpoten. Heel knap gedaan. Ik vraag me wel af of dingen echt zo lopen, als mijn vriendin ineens niet meer zou praten nadat haar beste vriendin gezworen heeft dat deze afwijzing me zal bezuren, zou ik minimaal mijn verhaal willen doen. Al is het per brief. De actie van haar vriendin kan ik me wel voorstellen, er zijn zulke mensen. Misschien zou ze hem in dit gesprek eindelijk gelijk kunnen geven, hij zei het toen, maar ze geloofde hem niet. Graag gelezen!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 december 2017 - 16:48
Mooi geschreven, Marceline. Je zou nog kunnen overwegen een keer 'toen' aan het eind te laten vervallen. Maar echt storen doen ze niet.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2017 - 8:33
Hee Marceline, een mooie dialoog. Alles wat eromheen gebeurt voelt echt. Haar buikspieren, de buren, de stoelpoten. Heel knap gedaan. Ik vraag me wel af of dingen echt zo lopen, als mijn vriendin ineens niet meer zou praten nadat haar beste vriendin gezworen heeft dat deze afwijzing me zal bezuren, zou ik minimaal mijn verhaal willen doen. Al is het per brief. De actie van haar vriendin kan ik me wel voorstellen, er zijn zulke mensen. Misschien zou ze hem in dit gesprek eindelijk gelijk kunnen geven, hij zei het toen, maar ze geloofde hem niet. Graag gelezen!
Dank voor je compliment! En of het echt zo zou lopen? Iedereen is anders en ook iedere levensfase is anders. Zie bij #5 hoe ik het zag. Fijn dat je het graag las.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2017 - 8:51
Mooi geschreven, Marceline. Je zou nog kunnen overwegen een keer 'toen' aan het eind te laten vervallen. Maar echt storen doen ze niet.
Dankjewel Willemina! Toen is natuurlijk niet zo'n mooi woord, dus als het weg kan is dat nooit verkeerd. En je hebt gelijk: de tweede toen kan inderdaad weg.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2017 - 14:33
En of het echt zo zou lopen? Iedereen is anders en ook iedere levensfase is anders. Zie bij #5 hoe ik het zag. Fijn dat je het graag las.
Daar heb je gelijk in

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 december 2017 - 20:58
Goede en geloofwaardige dialoog. Maar dat komt omdat ik er iets in herken :) . Zo gaat dat als je nog jong en onervaren bent en bovenal te goedgelovig. In deze cultuur zijn we niet gewend om 'verhaal te halen'. Een Amerikaanse had allang gezegd 'we have to talk.' Ik heb het met plezier gelezen Marceline, ik zou zelfs wel een vervolg willen lezen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 december 2017 - 8:46
Goede en geloofwaardige dialoog. Maar dat komt omdat ik er iets in herken :) . Zo gaat dat als je nog jong en onervaren bent en bovenal te goedgelovig. In deze cultuur zijn we niet gewend om 'verhaal te halen'. Een Amerikaanse had allang gezegd 'we have to talk.' Ik heb het met plezier gelezen Marceline, ik zou zelfs wel een vervolg willen lezen.
Dankjewel Mechtilde! En ik denk dat er behalve een cultuur aspect misschien ook wel een generatie aspect in zit en dat de huidige generatie wellicht eerder geneigd is, verhaal te halen. Leuk dat je een vervolg wilt. Mede gertriggerd door de opmerking van Stella komt er nu wel wat door mijn hoofd op. Ik verweeg dat uit te werken in een verhaal voor de kerstverhalenwedstrijd