Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 144 - Mijn oudste zus

26 mei 2017 - 18:33
Knerpend zei ze in het ziekenhuis dat ik dood voor haar was hoewel ik nog wel leefde. Waarom zei je dat, wil ik haar nog steeds vragen. Mijn angst kristalliseert zich in mijn zus. Ik zie haar overal, met name in mijn spiegelbeeld. Haar huid vlekkelozer dan de mijne, haar neus rechter, de lippen voller. Haar ogen ken ik niet meer, wel herinner ik mij haar handen die plukken haar uit mijn hoofd trokken en haar armen, jaren later, gebogen onder giften. Ik kreeg de jurkjes waar zij uitpuilde en hoorde haar huilen in haar bed. Met de man die zij het hardst en verst van zich aftrapte trouwde ze. In het zwart en ik kleedde me in het wit. Onnozele gasten vroegen of ik de bruid was, niet voordat ik plaste langs de kant van de weg, opgezogen in de lens van haar camera. Hoorde ik haar lachen, ja, vals, als ik uitkeek op haar brede vertrekkende rug, mijn armen open. Toen onze oudste broer stierf raakte zij uitzinnig. Niet voordat zij helse berichten stuurde dat ik een waardeloze zus was en zij een hele goede. Als ik uit het raam kijk, woont zij aan de overkant. Zij is ouder dan ik ben en ik kijk naar mijn huid die opkleurt met pigmentvlekken, groeven, deuken en littekens vertoont. De middelvinger die zij brak staat strak gebogen. Zachtjes zwaai ik ermee en vraag mij af of zij mij ook in de spiegel ziet.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 mei 2017 - 19:24
@Mili, en ook bij jouw zo intens geschreven beeld ben ik diep geraakt. Wat een prachtige zinnen in een zo pijnlijk relaas. Een herkenbare film, ook al is de mijne niet versierd met plukken haar en een opgestoken middelvinger. Chapeau! Groet Connie Frappant deze opdracht, terwijl ik niet meedoe, maar wel een aantal mensen graag volg.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 mei 2017 - 20:53
@Connie, gesofisticeerde freewriting. Ik schrok er zelf wel van en durfde het in eerste instantie niet te plaatsen. Maar als je wilt schrijven moet je in je ziel weten te wroeten. Als je over jouw film beschikt, waarom niet schrijven, Connie. Ik weet dat het je niet zo goed gaat lichamelijk, maar denk je niet dat het je heerlijk kan ontspannen? Je beschikt over een arsenaal aan verhalen. Ik let op en zie je verschijnen. :nod:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 mei 2017 - 22:07
@Mili, verhalen genoeg, Als je het zo zegt komt de verleiding dichterbij. Inmiddels schrijf ik zo ontzettend graag, Moet alleen modus vinden om met SOL om te gaan: niet constant willen lezen en reageren, kost teveel tijd en ik ben nu eindelijk op gang met mijn boek. Maar wie weet? En nu :ontopic: want ik maak er wel een privéhoekje van :rolleyes: Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 mei 2017 - 23:04
Boh Mili wat een heftige dit, wauw. Intens in alles, inhoud en schrijfwijze. Wordt er zelf een beetje machteloos en verdrietig van. Super geschreven. :{}

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 9:11
Hoi Mili, dit verhaal komt behoorlijk binnen! Ik schrok met je mee. Zo mooi als het is beschreven, zo lelijk is de pijn die daaronder rondwaart. Je scherpe pen die genadeloos, loepzuiver en perfect en verrassend formulerend, het gewroet in jouw ziel weergeeft, imponeert! :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 9:43
Ja, Mili, zussen...... als ik je eerste regels lees en laatste en deze woorden extra accent geef, ook al heb ik het hele verhaal gelezen, zijn het begin en einde zo snijdend in de geest. De afwijzing en het verlangen. Omdat het toch je zus is. Perplex ben ik, hoe je dit hebt neergezet. Vanuit de krochten, lijkt wel.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 14:36
Milli, wat is dit ...? Je hebt ongelooflijk sterk, hard en intens geschreven uit het diepst van je ziel. Bij muziek kun je je ook wel eens afvragen, wat heeft de componist meegemaakt. Zo is het met schrijven en dichten natuurlijk ook. Dankjewel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 11:03
Oef, pijn en onvoorwaardelijke ontbeantwoorde liefde, rauw maar de moeite waard om op te schrijven. Wat zou ze verliezen als ze verhuist? Valt er niet wat te winnen?

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 12:13
@Connie, klopt, Sol kost tijd. Sinds de maanden dat ik aan 'Jitzak' werk deed ik wel aan de opdrachten mee. Het voordeel ervan is dat je even loskomt van je boek, een andere uitdaging voelt en met name over andere onderwerpen kunt schrijven. Het houdt je m.i. scherp en maakt je creatiever. @Nancy, gaaf, het intense dat je voelde. Heb ik niet voor niets mijn zielenroerselen aan het papier toevertrouwd. :nod: Nu niet meer een beetje verdrietig? ;)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 13:11
@Ton, hoe schattig, 'ik schrok met je mee'. Die houd ik erin. Prachtige opening van een gesprek: 'Schrik je even mee?' :D Ik kan jou toch niet echt imponeren, wel? Zo'n stoere Badhemdman uit het Westland. Hoewel je me van een geweldig compliment voorzag. Ik bloos nu als kilo's rijpe trostomaten. @Madd, ik proef dat je het een en ander weet van zussen en het in ieder geval heel goed begrijpt. Ze blijft in een afgebrokkeld hoekje van mijn ziel. Merci voor deze wonderschone reacties.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 14:35
Dag Mili, Fijn om te lezen dat Mili met een tipje van haar ziel een nogal stroeve zusterrelatie beschrijft. De eerste zin kon ik ook geschreven hebben. Ik vermoed alleen dat ik het antwoord weet op het waarom doen ze zo? Angst om minder geliefd te zijn als de zuster in kwestie, waardoor het veelkoppige monster dat jaloezie heet de kop opsteekt. Ik werd dood verklaart na het publiceren van mijn roman waar een heel mooie liefdeservaring in voorkomt. Ter plekke werd ik tot hoer gepromoveerd en had ze geen schrijvende zuster meer. Ze was mooier, ze kon alles beter, ze wist alles beter, maar het ontbrak haar aan creativiteit. Ook bij haar drong een "cluster" cellen binnen met noodlottige gevolgen.Over het graf heen hebben we elkaar de hand gereikt. Er heerst vrede. Nog een mooi weekend, Mili. :{}

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 15:16
Mili, je schreef [ Ik kan jou toch niet echt imponeren, wel? Zo'n stoere Badhemdman uit het Westland. ] Jazeker, Mili, ik was (en ben nog steeds) erg onder de indruk van je verhaal. En jij imponeert wel vaker met jouw stukjes. Lach dit nu niet weg, het is er. Een andere keer gaan we wel weer lol maken, da's ook heel gezond en helend. Iets met tomaten, komkommers, Esina, de berg in Oostenrijk, you name it.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 17:00
@Riny, dit is een van mijn verhalen. ;) Ik waardeer je wijze reactie uitermate. Jij bedankt! @i-Kat, de liefde is niet onvoorwaardelijk meer en verhuizen? Ben bang in een door jou beschreven pauperflat terecht te komen waar men meubels uit ramen flikkert. Quelle horreur. :D Dank voor jullie feedback.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 17:25
@Blavatski, het antwoord dat u geeft heb ik meer kunnen vernemen maar er nooit in kunnen geloven. Zo absurd. Dan krijg ik van u weer een roerend relaas uit eigen leven aangereikt hoewel ik moest glimlachen om de formulering 'tot hoer gepromoveerd'. Te absurd voor woorden, deze veroordeling, op basis van een door u geschreven ervaring. We hebben/hadden absurde zussen, we kiezen ze ook niet uit. Blijf vooral creatief, Blavatski, tot in lengte van dagen. Ik weet welke reden ze had om afgunstig te zijn. ;) @Ton, ik denk dat ik nu toch wel afgunstig word op jouw muze, Esina. Van mij hoeft ze niet mee onze berg op. ;) Maar nu zal ik serieus doen. Dat ik je als schrijfster kan imponeren is natuurlijk weergaloos. Je begrijpt uiteraard dat ik het hier voor doe. De spanning begint natuurlijk ook te stijgen nu de publicatiedatum van 'Jitzak' nadert. Kus voor Blavatski en een hug op afstand voor jou, Ton.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2017 - 18:21
Mili, Deze moest ik na het lezen even wegleggen, nogmaals lezen en weer laten bezinken. Het is een aangrijpend verhaal over zussen. Het is dichtbij en veraf. Veraf, omdat ik geen zussen heb, dichtbij omdat ik natuurlijk wel familie heb en hierin de verbitterde relaties herken die er met name tussen zussen en andere vrouwelijke familieleden kan zijn. Je raakt met dit verhaal iets heel wezenlijks. Dankjewel dat je dit deelde. PS Een kleine (technische) pietluttigheid. Je gebruikt een paar keer 'niet' aan het begin van een zin, Dat maakt voor mij het verhaal iets moeilijker leesbaar.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2017 - 7:13
@Marceline, graag gedeeld. Uit de reacties blijkt dat jullie deze minder gangbare tekst waarderen. Ik tel welgeteld één keer 'niet' aan het begin van de zin. Heb jij een andere versie? :p Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2017 - 17:09
Ik tel welgeteld één keer 'niet' aan het begin van de zin. Heb jij een andere versie? :p ik tel er twee: [....niet voordat ik plaste langs de kant van de weg, ..... {Niet voordat zij helse berichten stuurde dat ik een waardeloze zus was...] ;)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2017 - 17:27
@Marceline, gaan we nog lang zo door? ;) Het is niet twee keer niet aan het begin van de zin. Trouwens, de essentie van dit stuk ligt in het niet besloten. @mjjbogert, nu denk ik, zou 'nice' leuk zijn maar de tekst is helemaal niet leuk. Vind je reactie wel 'nice'. :D

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2017 - 17:38
mili,
Knerpend zei ze in het ziekenhuis dat ik dood voor haar was hoewel ik nog wel leefde. ‘Waarom zei je dat?’ wil ik haar nog steeds vragen.
je gebruikte indirecte rede - en daarna een gedachte: waarom zei je dat?. Die gedachte wordt niet uitgesproken, dan geen aanhalingstekens. Ik denk dat het stuk sterker wordt, de fictionele droom, als je directe rede gebruikt, dan kan je die zus ook echt laten knerpen, nu is het gewoon een woord.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2017 - 18:03
@janp, aanhalingstekens haal ik weg. Je bent 'technisch' zeer goed onderlegd waar eenieder hier profijt van kan hebben. Ik denk dat ik de knerpende zus van me af wilde houden, ik 'verhul' me wel meer in teksten. Ik laat het nu zo staan omdat je m.i. oneindig kunt variëren. Dank voor het delen van je inzicht.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2017 - 18:19
[quote=Mili]@Marceline, gaan we nog lang zo door? ;) Het is niet twee keer niet aan het begin van de zin. Trouwens, de essentie van dit stuk ligt in het niet besloten. Nee Mili, we gaan zo niet door. Ik wilde je op een aardige manier duidelijk maken dat 'niet-constructies' moeilijk lezen waardoor je veel vraagt van je lezer. Thats'all. Maar ik begrijp dat je niet zo van dit soort feedback houdt. Dat is geen probleem, even goede schrijf-genoten. Groet, Marceline

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2017 - 21:15
Mili, een onthutsend verhaal dat je ons deze week voorschotelt. Met ontsteltenis gelezen en nogmaals. Hier op zolder hangt een deur in eeuwenoude scharnieren. Op het kozijn rusten even oude, eikenhouten spanten, die naar alle kanten werken en druk uitoefenen op dat deurkozijn. Die deur moet regelmatig bijgeschaafd worden omdat ze klemt en knerpt. Jouw verhaal lezend moest ik aan die deur denken en ik vroeg me vertwijfeld af welke last jij je oudste zus op haar schouder hebt gelegd om haar aan het knerpen te krijgen. Overigens, :thumbsup:

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2017 - 22:42
Sterk! Dit is de kracht van de freewrite methode dat je direct uit het onderbewuste materiaal oprakelt. Best eng maar tegelijkertijd kan het zeer intens en waarachtig zijn. Je merkt hoe geraakt men is in de reacties. Ik heb geluk met mijn zus, mijn broer en ik zaten regelmatig in elkaars haren, vooral scherpe discussies. Dus herkenbaar.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2017 - 0:11
:eek: Ik heb eerder, dacht ik, een reactie geplaatst.( :rolleyes: jaartje ouder) Daarin gaf ik aan, de strak gebogen middelvinger een sterk beeld te vinden. En heb ik iets gezegd in de trant van: de HP houdt van zelfkastijding. ;) In ieder geval a grazy family. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2017 - 10:19
@Marceline, het zou zomaar kunnen dat ik meer dan een andere schrijver van een lezer vraag. Het zal inherent aan mijn manier van schrijven zijn. En we zijn en blijven schrijfmatties. :nod: @Dos, jij ontstelde aap, 'knerpen' heeft dus wel een functie omdat jij het associeert met je deur en eeuwenoude scharnieren, het leverde een beeld op. Vermoedelijk is zuslief knerpend geboren. Ze kan niet anders. Hp hoort haar niet meer en dat is heerlijk rustig. Dank voor je feedback.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2017 - 10:33
@Odile, het was inderdaad eng, minder rationeel, ik wilde het in eerste instantie niet eens plaatsen. Ik las ergens dat je diep moet weten te gaan, geen onderwerpen schuwen wil je meer volwaardig willen schrijven. Hier draagt freewriting zeker toe bij, een methode die ik eerder uit de weg ging. Hartelijk dank voor je opdracht en feedback. @Marietje, je bent lastig te volgen, lag het aan het tijdstip? :D Ik zag geen eerdere reactie. De middelvinger moest wel eerst gebroken worden voordat-ie strak bleef staan. :crybaby: Of hp aan zelfkastijding doet? Ik dacht het niet. En iedere familie herbergt zo wel zijn gekken. Dank voor deze zichtbare reactie.