Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 130 De maskers gaan af

16 februari 2017 - 12:19
# 130 Natuurlijk is het allemaal de schuld van Geert Wilders; hij begon ermee. Zijn kopvoddentaks klonk in eerste instantie misschien nog wel origineel, maar in plaats van over een hoofd werd hier dan toch maar gesproken over een kop. En een kop hoort bij een beest. Allengs verruwde de taal steeds verder en duurde het niet lang of iemand - De Boer van het VNO-NCW om precies te zijn - noemde uitkeringsgerechtigden 'labbekakken'. Hoewel banken, ondernemers en overheid, door achteraf te reageren en regeren in plaats van vooruit, het presteerden om duizenden werknemers op straat te zetten, achtte de heer De Boer de tijd rijp om er rond voor uit te komen dat hij vond dat werklozen te beroerd waren om te werken. (Saillant detail is, dat de heer De Boer na een berisping vanwege de labbekakkenopmerking spreekt over uitkeringsgenieters. Een opmerkelijk verschil met uitkeringsgerechtigden. Wedden dat deze meneer op het moment dat hij gaat genieten van zijn riante pensioen daarnaast zijn AOW opstrijkt - ook als er een overheidstekort is - omdat ie daar recht op heeft?) Ik dwaal af, de verleiding was te groot. Je zou denken dat onze minister president boven dit alles staat, toch was mijn verrassing niet eens zo heel erg groot - je raakt gauw aan iets gewend - toen ik hem hoorde zeggen: 'pleur zelf op'. Het ging om Turkse Nederlanders die geen binding hebben met ons land. Het dieptepunt werd wat mij betreft bereikt toen niet alleen allochtonen werden gehekeld, maar ook alle vrouwen - wereldwijd! Moest er in Nederland een piemel bij de dames in, in Amerika eindigde de beschaving, die uiteindelijk slechts een laagje vernis blijkt te zijn, toen zijn nieuwe president het normaal achtte 'to grab them by the pussy'. Ik zeg u: 'de maskers gaan af'.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2017 - 17:38
Willemina, Tja, beschaving is idd een laagje vernis of een masker dat je op of af kunt zetten. Het is een keus. Leuk geschreven.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2017 - 18:07
Meer een column, maar wel prettig om te lezen, Willemina. Het onderstaande stoort me.
Je zou denken dat onze minister president boven dit alles staat, toch was mijn verrassing niet eens zo heel erg groot - je raakt gauw aan iets gewend - toen ik hem hoorde zeggen: 'pleur op'. Het ging om Turkse Nederlanders die geen binding hebben met ons land.
Ik ben geen fan van Rutte, maar hij zei niet 'pleur op', hij zei 'pleur zelf op'. Dit in reactie op beelden van mannen met Turkse roots die voor Erdogan demonstreerden in Nederland en een TV-ploeg van het journaal het filmen op een vrij agressieve manier onmogelijk maakten waarbij een van hen de woorden 'pleur op' gebruikte. Rutte heeft gevraagd naar een reactie gezegd dat zijn eerste reactie is: 'pleur zelf op' en daarna toegelicht dat naar zijn mening mensen die gebruik maken van hun recht om te demonstreren en hun mening te uiten ook het recht op vrije nieuwsgaring dienen te respecteren. Het leek hem te gaan om de binding met de verworvenheden die naast rechten ook het respecteren van rechten behelst. Dat is een belangrijk verschil met jouw duiding. Dan beweeg je zelf in de richting van 'alternative facts.' Los wat je van zijn uitspraak vindt (ik denk dat hij even op een ongelukkige en inderdaad discutabele manier wilde laten zien dat hij net zo stoer kon zijn als Wilders) als je hem in een column ter discussie wil stellen of als voorbeeld wil gebruiken moet je die - naar mijn mening - wel in zijn juiste context plaatsen en juist citeren. Anders verliest een columnist voor mij zijn waarde als beschouwer en ga ik hem zien als stemmingmaker. Het is maar een mening, maar die wilde ik wel even kwijt :o

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2017 - 22:36
@Willemina, ook voor mij inderdaad eerder een column. En geen geslaagde. Persoonlijk ben ik moe van het internationale hysterische pussy-gedoe. Alsof er geen Bill Clinton Lewinkskygate plaatsvond en - om maar een dwarsstraat te noemen - in een bouwkeet niet over seks wordt gepraat. In deze tekst geeft de schrijver m.i. blijk van gezever over woorden. Is 'verruwing' van taal belangrijker dan inzicht/constatering van problemen om vervolgens een daad te stellen? De toon van het debat is nu een hype om vooral oplossing van problemen uit de weg te gaan. (Minister-president is met een liggend streepje.)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2017 - 23:31
Willemina, Tja, beschaving is idd een laagje vernis of een masker dat je op of af kunt zetten. Het is een keus. Leuk geschreven.
Dankjewel, janp. Je hebt de kern mooi samengevat.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2017 - 23:39
Angus, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb 'pleur op' veranderd in 'pleur zelf op'. Je hebt gelijk dat de uitspraak wel juist geciteerd moet zijn. Het is lastig om binnen 300 woorden alles correct samen te vatten. Ik denk dat ik de kern behouden heb zonder iemand tekort te doen maar ik ga na jouw reactie de tekst opnieuw beoordelen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2017 - 0:01
@Willemina, ook voor mij inderdaad eerder een column. En geen geslaagde.
Jij vind,het geen geslaagde column, dat vind ik jammer, maar ik kan er mee leven :)
Persoonlijk ben ik moe van het internationale hysterische pussy-gedoe. Alsof er geen Bill Clinton Lewinkskygate plaatsvond en - om maar een dwarsstraat te noemen - in een bouwkeet niet over seks wordt gepraat.
Ehm, dat is dus precies waar deze column over gaat: het is juist zo dat er altijd al op die manier gedacht en gehandeld werd, in het geniep. Ik ben er niet moe van, ik ben er kotsmisselijk van, van al dat hypocriete gedoe. En nu is het masker gevallen. Maar daarmee ook de zogenaamde beschaving, die toch nog een klein beetje bescherming bood, die ondanks alles toch fungeerde als een rem.
In deze tekst geeft de schrijver m.i. blijk van gezever over woorden. Is 'verruwing' van taal belangrijker dan inzicht/constatering van problemen om vervolgens een daad te stellen? De toon van het debat is nu een hype om vooral oplossing van problemen uit de weg te gaan.
Denk jij serieus dat deze column gaat over woorden en verruwing van de taal? Dan doe je de schrijver dezes tekort. [i]Minister-president is met een liggend streepje.)[/quote] Dank voor je oplettendheid.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2017 - 0:08
Angus, Ik vergat te schrijven dat ik je wil vragen nog eens de eerste zin van mijn column te lezen en dan het deel van jouw feedback dat tussen haakjes staat. L :D

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2017 - 11:42
Willemina, je hebt het hele politieke circus wel mooi samengevat op deze manier ;) Zelf heb ik het vermoeden dat het altijd al zo gegaan is, maar dat het zich nu steeds duidelijker uitkristalliseert. Wat dat betreft gaan de maskers inderdaad af.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2017 - 13:01
Hoi, Ik moest het een tweede keer lezen omdat ik verwacht had dat het een verhaal zou zijn. Ik vind het een mooie opbouw van verschillende mensen die je als voorbeeld neemt. (En dat ook zijn) In het slot vind ik de overgang van Trump naar de maskers gaan af iets te snel genomen. Voor mijn gevoel ligt de nadruk nu op zijn opmerking, terwijl ik proef dat het om de algehele beschaving gaat.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2017 - 14:18
Of ik het beschouw als een column doet weinig toe. Ik voel veel boosheid in wat jij met jouw reactie wilt overbrengen. Het is een subjectief verhaal gebaseerd op de media, uitspraken, en gebeurtenissen die jou tot woede drijven. Dit onderwerp, de maskers gaan af, leent er toe om er op deze manier mee om te gaan. De wereld staat in brand. Dit klinkt als een dooddoener misschien. Ik generaliseer niet graag. En hoe zweverig het ook klinkt nu, ik kijk ook graag naar de goede kant van het leven, zonder mij af te wenden van wat er nu gebeurd in deze wereld. Of ik het er mee eens ben laat ik in het midden. Het is in ieder geval moedig dat je het hebt geschreven.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2017 - 18:15
@Willemina, [Denk jij serieus dat deze column gaat over woorden en verruwing van de taal? Dan doe je de schrijver dezes tekort.] Ik wil je uiteraard niet tekort doen. Ik denk dat ik dan de essentie van je stuk niet begrijp ondanks je toelichting.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2017 - 18:41
Angus, Ik vergat te schrijven dat ik je wil vragen nog eens de eerste zin van mijn column te lezen en dan het deel van jouw feedback dat tussen haakjes staat. L :D
Point taken :nod: En...Rutte had het fragment zelf aangedragen bij Zomergasten. Dat ook.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2017 - 12:07
Een column over een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt en toepasselijk bij de maskers die afvallen. Echter, vaak als mensen boze opmerkingen maken, praten ze niet echt over wat ze dwarszit, dus nee, de maskers vallen toch niet af, zou ik betogen, er gaat juist een masker van woede op. Nu lees ik over woede en vergeving, toevallig en over de oude Furieën van Pallas Athene (oude Grieken). Deze Furieën waren wraakzuchtige, oerlelijk, tierden en raasden, tot ze tot bedaren werden gebracht en omgepraat werden voortaan meer aan de toekomst te denken en constructief en vergevend te zijn. De wraak zou voortaan vervangen worden door gerechtigheid. Nu dreigen de Furieën weer te komen?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2017 - 13:05
Soms kunnen de actualiteiten van de dag zo hard binnenkomen, dat je het gevoel krijgt dat je wel iets 'moet' zeggen. Het laat zien dat het je niet loslaat, terwijl je tegelijk machteloos bent. En of het van alle tijden Is geweest, doet eigenlijk niet ter zake. Het gebeurt 'hier en nu'! Ik vind de opdracht goed verwerkt. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2017 - 23:50
Tja, soms valt een masker in een spontane reactie. Soms zit het probleem helemaal niet in maskers, maar in de kennelijke blinddoeken van de toeschouwers. Maar laat ik hier niet op de politiek ingaan. Ik vind je afdwaling tamelijk sterk. Het Trump-citaat doet zijn wanstaltigheid echter danig te kort. Maar ik zou hier niet op de politiek ingaan. Beschaving als masker -positief of negatief- dat heb je mooi gevonden.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2017 - 0:36
Meta Boonstra, Bedankt voor je mooie reactie. De beschaving lijkt inderdaad niet meer dan een masker te zijn. Tilly, Ook jij bedankt voor je reactie. Ik denk zelf dat de witregel tussen de opmerking van Trump en de maskers genoeg afstand schept maar je hebt inderdaad goed gezien dat het vooral om (het gebrek aan) beschaving gaat. Maddbrug, Boosheid voel ik vooral wanneer ik luister naar de 'blanke man' die zich nog altijd superieur voelt ten opzichte van de 'niet blanke man' én ten opzichte van de vrouw (!). Boosheid voel ik trouwens sowieso wanneer iemand zich boven een ander verheven voelt. ;) Maar de column gaat er vooral over dat deze aap (zich superieur voelen) nu uit de mouw komt. Het masker van 'we zijn allemaal gelijk' valt weg. Ook jij bedankt voor je reactie.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2017 - 0:48
Odile, Bedankt voor je reactie, en ik vraag me af: 'zouden de Furieën' ooit helemaal weggeweest zijn?' ;) Connie, Ook jij bedankt voor je reactie, en voor je compliment. Schrijvenmaar, Bedankt voor je intrigerende feedback . :) Ik nam mij al vaker voor niet over politiek te schrijven op SOL. Toch liet ik me weer even gaan. Ik denk dat ik de volgende opdracht maar oversla. :D Allen, Bedankt voor jullie reacties en sorry voor het gebrek aan feedback van mijn kant. Dat is te wijten aan privé omstandigheden die nog wel even kunnen duren. Ik probeer toch de komende tijd wat te posten en te lezen/voorzien van feedback maar ik ga o.a. mijn huis verkopen en dat betekent 'werk aan de winkel'.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2017 - 10:26
@Willemina, succes met alle activiteiten. Minder posten op SOL vanwege omstandigheden heb ik ook besloten, maar valt niet mee. Lijkt nu al een "verslaving" :o Overigens vandaag interessant artikel in de krant over mensen die al een tijdje het nieuws niet meer (willen) volgen! Zij ervaren het als een verlichting. Ik weet niet of ik dat zou kunnen. :confused: Nogmaals succes, en ik hoop je toch nog regelmatig te "zien". Groet Connie