Van Assassin's Creed worden ook boeken geschreven. Ik heb er nog nooit een gelezen en juridisch gezien denk ik dat je niet zomaar een dergelijk boek kunt schrijven en uitbrengen. Er is wel een markt voor en tot mijn verbazing zie ik net op Bol dat de boeken van Assassin's Creed ook in het Nederlands vertaald zijn.
Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt. Of dat een gameproducent een schrijver inhuurt om een boek van een game te schrijven, of dat een schrijver een manuscript indient bij de gameproducent. Volgens mij worden die boeken wel uitgegeven door echte uitgevers en niet door de gameproducent dus misschien moet je in zo'n geval je manuscript naar toch een uitgever opsturen.
Houd er rekening mee dat de grote gameproducenten niet Nederlandstalig zijn en dat nagenoeg alle games Engelstalig zijn.
Welke game had je in gedachten?
Alles mag bij schrijven! Alleen als je van plan bent het uit te geven, moet je toestemming hebben van de makers van de game die je gebruikt. Ook daar zitten rechten op. Zolang je niet uitgeeft, mag alles
Ik zou je willen aanraden om je te laten inspireren door de setting van Fallout 4, een hele mooie setting als je het mij vraagt, en er dan je eigen ding van te maken, zodat het niet meer te herleiden is naar de game, maar wel die mooie (post-)apocalyptische sfeer heeft. Maar dat ben ik.
Ik ben het met PR eens. Deel vier ken ik zelf niet, maar Fall Out 3 wel degelijk. De werelden die spelontwikkelaar Bethesda maakt (ze zijn ook verantwoordelijk voor The Elder Scrolls) zijn gigantisch en bieden zo veel mogelijkheden om daaruit je eigen wereld te destilleren.
Als je namen van de game zelf, omgevingen, karakters en attributen vermijdt, mag je best een verhaal situeren in een gelijkende post-apocalyptische setting. Zo lang je het niet publiceert in boekvorm of er geld mee verdient is het meestal ook nog ok om wel de kenmerkende namen uit de game te gebruiken. Maar dan moet het een beetje binnen de fan-fiction sfeer blijven.
Game-boeken zijn booming. Ik zie ze in stapels liggen over minecraft.
Voor het auteursrechtprobleempje zou je misschien het werk van E.L. James kunnen bestuderen, zij gebruikte de basis van de succesvolle boekenserie Twilight en gaf er een dusdanige eigen draai aan dat het volledig haar werk werd.
Van Assassin's Creed worden
Lid sinds
10 jaarRol
Alles mag bij schrijven!
Lid sinds
8 jaar 7 maandenRol
* titel gerichter gemaakt *
Lid sinds
15 jaar 3 maandenRol
Ik zat te denken aan fallout
Lid sinds
8 jaar 10 maandenRol
Ik zou je willen aanraden om
Lid sinds
11 jaarRol
Ik ben het met PR eens. Deel
Lid sinds
10 jaarRol
Als je namen van de game
Lid sinds
20 jaarRol
Game-boeken zijn booming. Ik
Lid sinds
12 jaar 4 maandenRol