Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Peiling over lettertype

7 februari 2016 - 19:45
Hallo mede schrijver, Ik schrijf een fantasy roman met een medieval setting. Ik ga hem denk ik als het af is self pubben met Brave New Books. Het voordeel wat je daarbij hebt is veel meer vrijheden dan bij een reguliere uitgever. Ik had het plan om het lettertype Segoe Script voor het verhaal te gebruiken. Het is een lettertype dat het doet lijken alsof het met een ganzenveer, gedoopt in inkt is geschreven. Dit was een leuk idee dat bij me opkwam om de lezer dichter bij deze medieval stijl te betrekken, en aangezien je toch meer vrijheid hebt dacht ik: ''Dit kan zowel een hit als een miss zijn!'' Je kan in ieder geval niet ontkennen dat het niet origineel bedacht is :D LOL! Daarom wilde ik een beetje peilen wat mensen daar zo algeheel over denken. Zeg je: Ja dat lijkt me een erg origineel idee en het zou best eens kunnen werken. Zeg je: Nee absoluut NOT DONE! Of zeg je: Ik weet het niet... Het zou net zo goed wel als niet kunnen werken. Ik ben benieuwd naar wat het merendeel van de lezers hier voor mening over heeft.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2016 - 22:44
Nee, gewoon nee Je wilt dat mensen je boek kunnen lezen en hiermee filter je iedereen uit die lezen lastig vindt - in ieder geval dyslecticus. Neem het van mij aan, ik lees je boek niet als het lettertype te fancy is. de meeste uitgevers gebruiken een normaal lettertype, met schreef als dyslecticus wil ik die schreef eigenlijk liever niet, maar de consensus lijkt met te zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2016 - 22:56
Neen, het lijkt mij geen erg origineel idee. Om te willen weten of het werkt moet je het gewoon doen. Ik heb een aantal regels getikt in Segoe Script - het is best mooi - maar ietwat onduidelijk voor mij, om te lezen. Veel succes.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 7:34
Nee. Het doet me denken aan tienertjes die net beginnen met schrijven en hun verhaal zo cool mogelijk willen pimpen. Kijk, het verhaal hoort op zichzelf te staan. Het verhaal moet sterk genoeg zijn dat de lezer blijft doorlezen. Níet het lettertype of andere opmaak, dat alleen maar afleidt van de kracht van het verhaal. Als je verhaal goed genoeg is, dan let ik toch allang niet meer op het lettertype, dan zit ik in het verhaal en zie ik de letters niet eens. Tenzij... tenzij het lettertype juist zo apart is dat het juist afleidt van goed in het verhaal komen. Dan zie ik alleen dat lettertype en kom ik niet goed het verhaal in. Dat is vast niet wat je wilt.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 8:06
Ik volg mijn voorgangers. Het is een mooi lettertype, maar het leest niet leuk. Ik lees best snel en word door andere lettertypes afgeremd. Mensen met leesproblemen zullen nog moeilijker lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 8:40
Ik kende het lettertype niet eens. In eerste instantie dacht ik dat het hier om een stevig staaltje monnikenwerk ging. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het gebruikt voor bepaalde zaken in je verhaal; wanneer er sprake is van een brief, bijvoorbeeld. Maar zelfs dan wordt er eigenlijk altijd gebruik gemaakt van een cursieve variant binnen de letterfamilie. Je zegt dat je het boek zelf wilt uitgeven. Aangezien je bezig bent met de typografie voor het binnenwerk, neem ik aan dat het hier gaat om een gedrukt boek in plaats van een epub. Een script neemt meer plek in dan een normaal font. Denk eens aan de hoeveelheid papier die je nodig hebt. Het corps zou heel klein moeten zijn wil je voldoende letters op een pagina kwijt willen. Bovendien vraag ik me af of alle leestekens überhaupt aangemaakt zijn. Punten en komma's zijn wellicht geen probleem maar hoe zit het bijvoorbeeld met de puntkomma?

pr

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 9:37
Niet doen. Ik zou je boek meteen wegleggen als het met dat lettertype gedrukt wordt, puur omdat het niet fijn leest. Een dyslecticus zou hier nooit iets uit kunnen opmaken.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 11:47
Toen ik vanochtend wakker werd met een kater zo groot als een Siberische tijger dacht ik "Wat was dat een achterlijk idee! Hoe kon ik ooit zo een topic plaatsen!" Zoals je al zult begrijpen had ik teveel aan men verhaal geschreven dus heb ik wat biertjes gedronken om mijn focus te herpakken. Toen kwamen er nog wat vrienden langs en heb ik voor het eerst in lange tijd iets te diep in het glaasje gekeken. Ik ben geen tiener die net begint met schrijven en mijn boek op wil pimpen. Ik had slechts teveel gedronken en kon niet meer als een normaal denkend mens denken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 13:03
Ik ben geen tiener die net begint met schrijven en mijn boek op wil pimpen. Ik had slechts teveel gedronken en kon niet meer als een normaal denkend mens denken.
Het heeft niets met - tiener zijn - te maken. Het heeft niets met - normaal zijn - te maken. In Segoe Script blijft dan over?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 13:25
Ah, een dronken post, dat verklaart een hoop. Mosterd na de maaltijd dan, maar hier de mening van een deskundige over Segoe Script, ter illustratie in Segoe Script opgemaakt: The main problem with Segoe Script is that it isn’t that easy to read and it also struggles to complement with other type fonts. Sentences can often come across as one long line of text which can very easily result in the reader getting lost while reading the information they are after. While hand written fonts can sometimes provide a stylish, rustic feel to text, it is best to avoid using Segoe Script. Bron

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2016 - 15:53
Het heeft niets met - tiener zijn - te maken.
Ah, ik denk dat Wilco dat zei omdat ik reageerde dat zo'n ander lettertype me deed denken aan tienertjes die hun verhaal willen pimpen. Ik zeg niet dat ik denk dat hij zo'n tiener is, alleen dat ik het ermee associeerde en daarom zo'n soort verhaal niet snel zou oppaken. Ik associeer het met tienertjes die hun verhaal willen pimpen omdat ik nog niet zo lang geleden zelf een tienertje was die graag andere lettertypen gebruikte omdat ik dat zo cool vond.