Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#78 Schokkend incident

10 december 2015 - 21:06
Een vrouw in een felrood jasje gilt. Rita vraagt zich af waarom. "Opzij alstublieft !" Ze duwt voorzichtig lichamen van elkaar, wringt zich tussen gekleurde kledingstukken door naar voren. Twee meter verderop ligt iets of iemand op de kinderkopjes. Rita duwt haar bril steviger op haar neus. Het lijkt een man. Heel even schiet angst in haar benen. Herinneringen aan tv-beelden van Parijs. Er zijn op dit tijdstip veel mensen in Amsterdam. "Wat is er gebeurd?" vraagt ze de man rechts van haar. Een bange blik is het antwoord. Hij moffelt zich weg achter een gezette vrouw. Zij antwoordt in zijn plaats: "Er is een man uit de tram gevallen." Rita duwt opnieuw een fysiek obstakel aan de kant en knielt naast het lichaam van de gevallen man. Ze registreert bloed op zijn hoofd en op de straat. "Meneer, kunt u mij horen? Wat is uw naam?" Ze houdt haar oor boven de mond van het slachtoffer. "Heeft iemand het alarmnummer gebeld? Meneer in de blauwe jas, ja, u, bel direct 112! Vertel dat een man uit de tram gevallen is en dat hij nog wel ademt, vermeld ook even de juiste straat." Ze hoort iemand zeggen dat de man, voordat de tram stopte, naar de uitgang was gewankeld alsof hij dronken was, en toen de deur openging was hij pats-boem op straat gevallen. Ze maakt de bovenste knoopjes van de jas van het slachtoffer los. Iemand anders zegt dat hij rare schokkende bewegingen had gemaakt op de grond. Rita krijgt een deken aangereikt en legt die over de man. "Bent u arts?" vraagt de dekenbezorgster. "Nee, maar ik heb wel een cursus Bedrijfshulpverlening gevolgd." Toch is ze blij wanneer een sirene de komst van een ambulance aankondigt. Twee broeders buigen zich over de man, die net bijkomt. "Ik denk een epileptische aanval. Ik vond deze medicijnen in zijn jaszak." Rita overhandigt de mannen een strip pillen. De Telegraaf kopt de volgende dag met het schokkende nieuws dat een vrouw met gevaar voor eigen leven, het leven van een doodzieke, onder de tram geraakte man heeft gered. Naast het artikel prijkt een foto van de vrouw in het felrode jasje.

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 december 2015 - 17:47
Doortastende dame. Goed geschreven stukje. Geen dubbele aanhalingstekens naast elkaar. Ze kunnen weg, omdat ze doorpraat. Je kunt het ook oplossen door ertussen te zetten dat niemand antwoordt. Misschien zelf weglaten bij dat hij wel zelf ademt? Weet de broeder dat er medicijnen in zijn zakt zit of voelt hij in zijn zakken en haalt hij die eruit?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2015 - 20:24
Ik begon me wel te ergeren aan je ubercorrecte hp, dus ik gun de schreeuwerd de eer - laat dat idd maar aan de Telegraaf over. Ik was ook een beetje verbaasd over de broeder zijn kennis van de inhoud van de jaszakken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2015 - 22:18
Die verstijfde giller was natuurlijk de enige die goed scherp te stellen was :)
Natuurlijk, dat ik daar niet meteen aan gedacht heb ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2015 - 22:23
Doortastende dame. Goed geschreven stukje. Geen dubbele aanhalingstekens naast elkaar. Ze kunnen weg, omdat ze doorpraat. Je kunt het ook oplossen door ertussen te zetten dat niemand antwoordt. Misschien zelf weglaten bij dat hij wel zelf ademt? Weet de broeder dat er medicijnen in zijn zakt zit of voelt hij in zijn zakken en haalt hij die eruit?
Dankjewel Tja. Er stond eerst inderdaad tussen dat niemand antwoordde. Ik ben vergeten de aanhalingstekens te verwijderen toen ik dat stukje tekst verwijderde. Zelf haal ik weg. De medicijnen pas ik aan. Bedankt voor je feedback en voor "goed geschreven stukje "

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2015 - 22:42
Volgens mij zou de Telegraaf eerder koppen met iets over asielzoekers ofzo, maar dat terzijde. :ninja: 'Fysiek obstakel' vond ik er vreemd tussen staan. Het schept een afstand die je volgens mij niet echt wilt hebben. Denk ik. Zelf vind ik het altijd lastig om een soort van 'uitsmijter' te bedenken, maar daar ben je met je Telegraaf-fragment erg goed in geslaagd :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2015 - 9:33
Ik vind Hp onaangenaam. Je hebt van die mensen die overal vooraan willen staan. Anderzijds, dergelijke mensen zijn ook nodig. Goed geschreven

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2015 - 14:43
HP is inderdaad doortastend maar komt erg bazig over. Ze duwt lichamen van elkaar. Dat roept bij mij mij agressie op. Ik heb het wel een paar keer moeten lezen om alles goed te snappen. Aan de andere kant is zo'n situatie ook in het echt heel rommelig en dat heb je mooi neergezet.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2015 - 22:24
Ik herken duidelijk de stappen die een BHVer moet nemen bij een ongeval. :nod: Heb jij zelf het diploma? Ik begrijp wel waar de antipathie voor de HP vandaan komt maar kan mezelf ook wel haar reactie indenken: het doe-iets gevoel! Misschien krijgt de lezer iets meer begrip door haar ergernis te tonen ipv nieuwsgierigheid? Jouw verhaal is het bewijs dat we de media nooit zomaar moeten geloven. ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 december 2015 - 11:16
Ik begon me wel te ergeren aan je ubercorrecte hp, dus ik gun de schreeuwerd de eer - laat dat idd maar aan de Telegraaf over. Ik was ook een beetje verbaasd over de broeder zijn kennis van de inhoud van de jaszakken.
Schrijvenmaar, na je opmerking vroeg ik me af of het oké is wanneer een lezer zich ergert aan de hp. Ik heb ooit eens gelezen dat het wel mag maar dat uiteindelijk altijd hp zodanig (geschreven) moet zijn, dat ook sympathie gevoeld wordt. Ander kan de lezer zich er niet mee identificeren of zoiets. Ik heb de kennis van de inhoud van de jaszakken bekend gemaakt door dat deel in het verhaaltje te veranderen. Hp had in de zakken een strip medicijnen ontdekt. Bedankt voor het lezen en je feedback.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 december 2015 - 11:21
Volgens mij zou de Telegraaf eerder koppen met iets over asielzoekers ofzo, maar dat terzijde. :ninja: 'Fysiek obstakel' vond ik er vreemd tussen staan. Het schept een afstand die je volgens mij niet echt wilt hebben. Denk ik. Zelf vind ik het altijd lastig om een soort van 'uitsmijter' te bedenken, maar daar ben je met je Telegraaf-fragment erg goed in geslaagd :thumbsup:
Etiket, de Telegraaf kopt wel vaker mis ;) . "Fysiek obstakel" is inderdaad bedoeld om afstand te scheppen. Hp is een afstandelijk iemand die niet zoveel met mensen heeft maar die wel doortastend handelt, wanneer dat noodzakelijk is. Dank voor je compliment v.w.b. het Telegraaf-fragment.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 december 2015 - 11:29
Ik vind Hp onaangenaam. Je hebt van die mensen die overal vooraan willen staan. Anderzijds, dergelijke mensen zijn ook nodig. Goed geschreven
Annemieke, ik ga proberen om hp wat menselijker te maken :) . De vrouw in het rode jasje staat graag vooraan ;) . Beide mensen zijn nodig. De een slaat alarm, de ander handelt. Ik heb ooit een dagje "cursus" gehad waarbij de cursusleider mensen voorstelde als muziekinstrumenten. "Je kunt in je eentje mooie muziek maken", zei hij, "maar het wordt pas een prachtig concert wanneer alle instrumenten samen spelen." Ik vond het een mooie metafoor. Elk muziekinstrument had hij karaktereigenschappen gegeven. Je kon het instrument uitkiezen waar je voorkeur naar uitging. De omschrijving van de bijpassende karaktereigenschappen klopte verbluffend vaak met de persoonlijkheid van degene die het instrument koos. Dankjewel voor "goed geschreven".

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 december 2015 - 14:55
HP is inderdaad doortastend maar komt erg bazig over. Ze duwt lichamen van elkaar. Dat roept bij mij mij agressie op. Ik heb het wel een paar keer moeten lezen om alles goed te snappen. Aan de andere kant is zo'n situatie ook in het echt heel rommelig en dat heb je mooi neergezet.
Meta, Ik heb het begin iets aangepast waardoor HP mogelijk iets sympathieker overkomt. Een dergelijke situatie is idd rommelig, iedereen roept iets. Dank voor je feedback en voor "mooi neergezet"

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 december 2015 - 15:00
Ik herken duidelijk de stappen die een BHVer moet nemen bij een ongeval. :nod: Heb jij zelf het diploma? Ik begrijp wel waar de antipathie voor de HP vandaan komt maar kan mezelf ook wel haar reactie indenken: het doe-iets gevoel! Misschien krijgt de lezer iets meer begrip door haar ergernis te tonen ipv nieuwsgierigheid? Jouw verhaal is het bewijs dat we de media nooit zomaar moeten geloven. ;)
Sherlock Marietje ;) Ik heb inderdaad zelf het diploma BHVer. Ik heb het begin van dit stukje iets aangepast. Misschien kan hp nu op iets meer sympathie rekenen. Ik hoop het voor haar, ze is altijd van goede wil :) Met de verhalen in de media moet je altijd oppassen ja ;) Dank voor het lezen en reageren.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 december 2015 - 15:24
Ja, ze is sympathieker nu. Van mij hoeft het trouwens niet hoor, sympathie voor de hoofdpersoon. Het risico met een irritant personage is alleen wel dat men je verhaal irritant gaat vinden, daar moet je voor oppassen. (Ik las ooit een boek waarin ik de hp alleen al een irritante naam vond hebben en ik ging steeds meer denken: nee he, heb je haar ook weer, met d'r irritante naam.)