Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onjuist spatiegebruik :/

30 September 2015 - 16:55
In het overzicht 'recente reacties', spot ik zo al drie ernstige gevallen van onjuist spatiegebruik: - Toch maar even 'op nieuw' voorstellen - - Op zoek naar 'mede schrijvers' - Gedicht 'waar gebeurd' - TIP: Topics kunnen door de topicstarter aangepast, ook de titels - dank zal groot zijn, en: een foutloze titel levert je hoogstwaarschijnlijk ook meer reacties op. https://nl.wikipedia.org/wiki/Onjuist_spatiegebru… Hier een linkje naar Wikipedia, om in de toekomst onjuist spatiegebruik te voorkomen.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
1 oktober 2015 - 1:29
Als dat het enige is waarmee je sukkelt, valt het nog mee. Waar blijft een verhaal van je? Ik denk dat mijn spatiegebruik heel redelijk is.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 8:46
Goedemorgen altezamen, ... wat een leuk onderwerp is dit. Dank jullie wel voor de links. @Mirandala, dankjewel voor het openen van dit topic.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 15:47
Dries :thumbsup: Ik weet best dat de autocorrectie op telefoons ervoor kan zorgen dat er ergens onbedoeld een spatie valt, maar het lijkt wel alsof er met de dag meer spaties verschijnen in woorden die toch écht aaneengeschreven horen. Omdat dit een schrijversforum is, en om het topic levend te houden, is het misschien een idee om leden hun meest memorabele confrontaties of eigen worstelingen met 'spatitis' te laten posten?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 15:56
Nou ik had moeite met het woord onenightstand :) Ik had het allemaal van elkaar geschreven one night stand en ik dacht dat het niet juist was, dus alles aan elkaar geschreven en dat liet de corrector wel toe. Maar nu blijkt dat je dat op verschillende manieren schrijft. Verder heb ik vooral het omgekeerde probleem. Ik schrijf veel aan elkaar wat van elkaar moet. Ookal is zo eentje. Waarom ik het aan elkaar schrijf, ik weet het niet, maar ik betrap me er telkens op.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 17:08
Zo wie zo > correct is: sowieso. :nod: Els, ik heb dat altijd met teveel, te veel. In een verhaal kijk ik ze tegenwoordig voor de zekerheid na.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 17:22
Hoe wie hoe? Mensen schrijven veel te vaak teveel. Het woord teveel komt in de praktijk nauwelijks voor. Als een onenightstand je dwarszit, mag je er altijd een one-night-stand van maken. Goddank is er het Groene Boekje.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 17:59
ja, mooi topic. Het lijkt inderdaad steeds erger te worden. Op 'proeflezen' zag ik: mensen kennis. Op mijn werk hangt een bordje: 'bekers leeg weg werpen' :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 19:56
Op mijn werk hangt een bordje: 'bekers leeg weg werpen' :)
Maar als je nu heel eerlijk bent, waar heb je dan een grotere hekel aan? Mensen die niet kunnen spellen of mensen die hun troep niet opruimen? ;) Kent iemand hier een turner genaamd 'Epke Zonder Land'?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 20:17
Op mijn werk hangt een bordje: 'bekers leeg weg werpen' :)
Maar als je nu heel eerlijk bent, waar heb je dan een grotere hekel aan? Mensen die niet kunnen spellen of mensen die hun troep niet opruimen? ;) Kent iemand hier een turner genaamd 'Epke Zonder Land'?
Nee, wel de zangeres zonder naam. Gokje van mijn kant over het spatiegebruik: De Engelse taal die steeds vaker opduikt in onze taal, dat vooral bij de jeugd van nu.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 20:49
Op 'proeflezen' zag ik: mensen kennis.
Zo zag ik eens op proeflezen: 'proef lezen'. Dit maakte een gevoel bij mij los dat ik bij gebrek aan beter omschrijf als een droste-effect.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 oktober 2015 - 2:12
Als de onenightstand je geen problemen heeft opgeleverd, dan kun je het gerust zo laten staan, Els.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 oktober 2015 - 8:17
Zo rekende hij het inderdaad goed. Heb het dan voor alle zekerheid nog opgezocht en je kan het echt op veel verschillende manieren schrijven. Alles aan elkaar leek me het gemakkelijkst.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 oktober 2015 - 9:15
Als de onenightstand je geen problemen heeft opgeleverd, dan kun je het gerust zo laten staan, Els.
Tja, ik zou op deze losstaande opmerking achterelkaar anders reageren.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 oktober 2015 - 13:55
Zachte boeren met worst, is ook een leuke. Dat vind ik tenminste. Zijn het zachte boeren, hoor je ze amper? Boeren met worst? Met wat anders ook? Of laat je zachte boeren door de worst? Hij is niet van mezelf, ik zag er een paar voorbij komen op taalkronkelvrijdag.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 oktober 2015 - 15:27
@Miranda - punt gemaakt. Ik duidde meer op foutieve spaties (of andersom - weggelaten spaties tussen woorden waar die horen), zoals bij woorden als tenminste/ten minste, tenslotte/ten slotte, tekort/te kort, zover/zo ver. In die gevallen is het des te storender, aangezien dan de betekenis verandert. Maar ik begrijp dat dergelijke spaties off topic zijn, dus zal mijn snater muilkorven.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 oktober 2015 - 15:53
Klopt, over teveel en te veel had ik het al in #12. Een ezelsbruggetje is dan: te weinig. Als je wil schrijven, teveel, vervang dan veel, door weinig. Dan is de noodzaak van de spatie direct duidelijk.
- Is het een idee om leden hun meest memorabele confrontaties of eigen worstelingen met 'spatitis' te laten posten.
@Leo: welnee, geen enkel spatie is off-topic. Confrontaties én de eigen worsteling. Ik las vandaag online van iemand die 'schaar niertjes' moest hebben, en daarvoor niet naar de slager en/of een fourniturenzaak hoefde.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
6 oktober 2015 - 17:12
Een ezelsbruggetje is dan: te weinig. Als je wil schrijven, teveel, vervang dan veel, door weinig. Dan is de noodzaak van de spatie direct duidelijk.
Of: tekort. Er is te veel koek < er is te weinig koek. Er is een teveel aan koek < er is een tekort aan koek.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 oktober 2015 - 18:18
Ik had ook een ondeugende reactie op #20 verwacht, Yrret. Met of zonder spatie. Hoewel een spatie wel handig zou zijn. Zo kan die wel weer, Tja. Ik weet het.