Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#66- Stemmingswisseling

16 September 2015 - 23:54
Stemmingswisseling De zon laat de lente voelen op haar gezicht en blote armen. Roos neemt een hap van haar salade en laat haar ogen dwalen naar het gedenkbeeld in de vorm van een vlinder in het midden van het dakterras. ‘Dit moeten we vaker doen, meiden.’ Lisa snijdt haar broodje in tweeën. Sylvia knikt, ‘Heerlijk zo’n kantine buiten’, en schilt haar appel. 'Laten we iedere donderdag hier lunchen.' Een vlinder landt op het witte beeld dat glanst in de zon. Lisa roert haar takken munt door het hete water. ‘Hoe laat ben jij vrijdagmiddag op de dansschool?’ Roos slikt. ‘Vrijdagmiddag?’ Ze legt haar vork op het bord. ‘Oh, shit Lisa. De generale repetitie van de Elfjes. Helemaal vergeten! Ik vlieg straks naar Milaan.’ Schaduw haalt het zonlicht in. De vlinder vliegt weg. Roos schuift haar bord van zich af. Sylvia klettert haar bestek op het bord. ‘Zeker weer naar die DJ van je?’ Roos gaat rechtop zitten. ‘Hoe serieus is jullie relatie eigenlijk?’ Sylvia vergeet zacht te praten. Roos richt zich tot Lisa. ‘Zondagmiddag ben ik er natuurlijk wel bij.’ ‘Neem hem anders mee naar de uitvoering, dan kunnen wij hem ook eens zien.’ Sylvia zet haar zonnebril af en kijkt Roos uitdagend aan. ‘Dat gaat niet zo makkelijk. Thimo heeft een drukke agenda.’ Roos staat op. Sylvia wijst met het mes naar haar. ‘Maar jij hebt wel altijd tijd voor hem.’ ‘Het geeft niet, Roos. Als jij er zondagmiddag maar bij bent, voor de kinderen.’ Lisa gebaart Sylvia haar mond te houden. ’Het is toch zo, ze vliegt hem altijd achterna.’ Roos pakt haar colbert van de stoelleuning en trekt het aan. ‘Sorry, ik herinner me een afspraak.’ Ze legt haar hand op de arm van Lisa. ‘Zondag ben ik er, dat beloof ik.’ Lisa knikt. ‘Heel veel plezier dit weekend.’ ‘Volgens mij ben je gewoon een groupie.’ De stem van Sylvia klinkt boven het grind geknisper onder haar schoenen uit. De vlinder vliegt tot de deur met haar mee. Ze vlucht naar binnen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2015 - 0:35
Weet niet of ik je verhaal helemaal door heb, Marietje. Al wil ik graag geloven dat het verschijnen van de vlinder de stemmingswisselingen activeert.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2015 - 1:00
Weet niet of ik je verhaal helemaal door heb, Marietje. Al wil ik graag geloven dat het verschijnen van de vlinder de stemmingswisselingen activeert.
:) Stukje uit mijn manuscript. Drie vriendinnen die hun stemmen laten horen. Ik vond het toepasselijk voor de opdracht. :thumbsup: Mooi dat de vlinder je is opgevallen. De vlinder staat symbool voor de HP (Roos) haar overleden zus. Dat haalt men hier niet uit het stukje. :o Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2015 - 9:25
Hi Marietje, in vind de relatie tussen de drie vriendinnen interessant en was zeer benieuwd naar de betekenis van de vlinder, die voor mij meteen een belangrijke rol speelt. Ik vind het het veel informatie in dit korte verhaal en kan daarom niet helemaal volgen wat bij wie hoort (grappig dat ik deze feedback ook kreeg in de vorige opdracht ;) ). Ik begrijp dat de vriendinnen onderwerp zijn van een langer verhaal, daarin zullen ze beter tot hun recht komen..... Groetjes

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2015 - 10:54
Interessante vriendinnen relatie, jaloezie is voelbaar. Even was ik de draad kwijt halverwege. Wie zegt nou wat tegen wie. Dus weer opnieuw gelezen. Mooie betekenis van de vlinder in vergelijking met het fladdergedrag van de vriendin.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2015 - 17:19
@Chère Marietje, mag ik stilletjes opmerken dat je wel heel veel informatie in dit stukje geeft. Er zijn drie vriendinnen, Thimo, kinderen, kletterend bestek, zwaaiende messen en dan een vlinder die staat voor Roos' zus. Plus beelden. Een gedenkbeeld in de vorm van een vlinder en dan een wit beeld waar een vlinder op neerstrijkt. Of gaat het om hetzelfde beeld. Het zal uiteraard anders zijn als je de voorgeschiedenis kent. Dit, als fragment uit je ms, vind ik persoonlijk te druk. Ergens las ik dat twee personen voor een scène genoeg zijn. Ik vermoed dat grindgeknisper een woord is en waar vlucht, ik neem aan Roos, naar binnen? Tot gauw weer. En heel veel succes met je ms natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2015 - 17:23
@Marietje Drie personages is altijd lastig (om te duiden wie wat zegt zonder label), maar hier geeft het een onnatuurlijk ritme, omdat de dialoog vertraagt door de handelingen en sfeertekeningen die je tussendoor beschrijft. Dat vind ik in deze context te veel van het goede. Een tweede lastig punt is voor mij dat er geen duidelijk anker is in de dialoog. Het zou Roos moeten zijn, maar de dialoog lijkt weg te drijven. Wellicht een paar gedachten erin van Roos? Taaldingetjes: Sylvia knikt, >> punt, geen komma. ... naar het gedenkbeeld in de vorm van een vlinder in het midden van het ... >> moeilijk leesbaar door de zogenoemde dubbele voorzetsels. O, shit Lisa >> O shit, Lisa Lisa gebaart Sylvia haar mond te houden. > het is duidelijk dat Lisa het zegt door de aanspreking en de nieuwe alinea. dat gebaren hoeft m.i. niet, maar als je het nodig vindt, haal het dan naar voren. grindgeknisper (aaneen)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 September 2015 - 9:50
Hoi Marietje, Ik heb een paar opmerkingen: In de eerste paragraaf gebruik je drie keer het woord laat/laten. Voor mij een beetje te veel van het goede om twee redenen. Drie keer een zelfde woord waar ook synoniemen voor zijn stoort me in het verhaal Het woord laten is een passief woord. Ofwel een woord dat aangeeft dat er iets kan gebeuren. Over het algemeen haalt dat de sfeer voor mij uit een verhaal. Kleine zeurtjes, maar wellicht dat zoiets je verhaal nog beter kan krijgen. Dank je wel voor het delen, want ik heb overigens wel van je verhaal genoten

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
18 September 2015 - 17:31
Zo kunnen vrouwen kletsen. Het is altijd lastig om een stukje uit een langer verhaal te plaatsen. Roos is anders dan haar vriendinnen. Dat is wat ik eruit haal.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 September 2015 - 17:50
Marietje, De sfeer en symboliek heb je in deze scene goed te pakken - ik heb wel wat stilistische opmerkingen.
De zon laat de lente voelen op haar gezicht en blote armen. Roos neemt een hap van haar salade en laat haar ogen dwalen naar het gedenkbeeld in de vorm van een vlinder in het midden van het dakterras.
Is wat passief en te veel info ineens , suggestie: Roos voelt de lentezon op haar gezicht en armen. Ze neemt een hap van haar salade en kijkt gedachteloos naar het vlinderbeeld in het midden van het dakterras.
‘Lisa roert haar takken munt door het hete water.
… door het theewater (‘hete’ is overbodig op een storende manier)
De stem van Sylvia klinkt boven het grind geknisper onder haar schoenen uit.
Loopt niet echt. Misschien: Sylvia's woorden overstemmen het knarsende grind onder haar schoenen. Of: het geknars van het grind (onder haar schoenen) wordt overstemd door Sylvia’s woorden.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 September 2015 - 10:44
Van je vriendinnen moet je het maar hebben. Ik had dit stukje al eens gelezen volgens mij. Ik kan me wel vinden in de suggesties van Jan P. Aangenaam leesvoer voor een katerige zaterdagochtend.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 16:37
Hi Marietje, in vind de relatie tussen de drie vriendinnen interessant en was zeer benieuwd naar de betekenis van de vlinder, die voor mij meteen een belangrijke rol speelt. Ik vind het het veel informatie in dit korte verhaal en kan daarom niet helemaal volgen wat bij wie hoort (grappig dat ik deze feedback ook kreeg in de vorige opdracht ;) ). Ik begrijp dat de vriendinnen onderwerp zijn van een langer verhaal, daarin zullen ze beter tot hun recht komen..... Groetjes
Bedankt voor je reactie. :) Ze komen idd beter tot hun recht in het grotere verhaal. Fijn te weten dat je hun relatie onderling nu al interessant vindt.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 16:40
Interessante vriendinnen relatie, jaloezie is voelbaar. Even was ik de draad kwijt halverwege. Wie zegt nou wat tegen wie. Dus weer opnieuw gelezen. Mooie betekenis van de vlinder in vergelijking met het fladdergedrag van de vriendin.
Die jaloezie heb je goed aangevoeld! Dat ga ik verder uitbouwen. Ik heb gemerkt dat personages gedurende het verhaal echt een rol kunnen opeisen. ;) Het fladderen van de vriendin en de vlinder vind ik een mooi vergelijk: zo had ik het nog niet bekeken maar het klopt wel. :thumbsup: Daarom hartelijk dank! :nod:

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 16:45
@Chère Marietje, mag ik stilletjes opmerken dat je wel heel veel informatie in dit stukje geeft. Er zijn drie vriendinnen, Thimo, kinderen, kletterend bestek, zwaaiende messen en dan een vlinder die staat voor Roos' zus. Plus beelden. Een gedenkbeeld in de vorm van een vlinder en dan een wit beeld waar een vlinder op neerstrijkt. Of gaat het om hetzelfde beeld. Het zal uiteraard anders zijn als je de voorgeschiedenis kent. Dit, als fragment uit je ms, vind ik persoonlijk te druk. Ergens las ik dat twee personen voor een scène genoeg zijn. Ik vermoed dat grindgeknisper een woord is en waar vlucht, ik neem aan Roos, naar binnen? Tot gauw weer. En heel veel succes met je ms natuurlijk.
Je hebt gelijk. Wegens tekort aan vrije tijd deze week dacht ik even een bestaand fragmentje te plaatsen en klaar! Toch goed dat ik het heb gedaan want het levert leerzame reacties op. Daarom dank! :nod: Zoals eerder belooft stuur ik je een PB als ik mijn ms 'klaar' genoeg vind om gelezen te worden, dan wordt alles duidelijker. - hoop ik :? Jouw feedback is altijd welkom! :nod:

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 20:39
@Marietje Drie personages is altijd lastig (om te duiden wie wat zegt zonder label), maar hier geeft het een onnatuurlijk ritme, omdat de dialoog vertraagt door de handelingen en sfeertekeningen die je tussendoor beschrijft. Dat vind ik in deze context te veel van het goede.
:!: Een dialoog vertraagt door handelingen en sfeertekening: dat is een leerzaam feit! Dank je wel. Teveel van het goede is het zeker in dit korte stukje. Zoals gezegd is dit een stukje uit een groter geheel. Mi, is het dan niet storend maar geeft juist de relaxte sfeer aan waarin ze lunchen.
Een tweede lastig punt is voor mij dat er geen duidelijk anker is in de dialoog. Het zou Roos moeten zijn, maar de dialoog lijkt weg te drijven. Wellicht een paar gedachten erin van Roos?
:thumbsup: Ik zie hier wat je bedoelt met het weg drijven. In het groter geheel is de anker duidelijk Roos.
Taaldingetjes: Sylvia knikt, >> punt, geen komma. ... naar het gedenkbeeld in de vorm van een vlinder in het midden van het ... >> moeilijk leesbaar door de zogenoemde dubbele voorzetsels. O, shit Lisa >> O shit, Lisa Lisa gebaart Sylvia haar mond te houden. > het is duidelijk dat Lisa het zegt door de aanspreking en de nieuwe alinea. dat gebaren hoeft m.i. niet, maar als je het nodig vindt, haal het dan naar voren. grindgeknisper (aaneen)
Dank hiervoor. Het gebaren vind ik nodig om te laten zien dat Lisa het niet eens is met Sylvia en ze Roos wilt beschermen tegen de 'aanval' van Sylvia. Ik haal het naar voren. :nod: Volgende keer ga ik weer voor een 'Marie'! ;)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 20:42
Hoi Marietje, Ik heb een paar opmerkingen: In de eerste paragraaf gebruik je drie keer het woord laat/laten. Voor mij een beetje te veel van het goede om twee redenen. Drie keer een zelfde woord waar ook synoniemen voor zijn stoort me in het verhaal Het woord laten is een passief woord. Ofwel een woord dat aangeeft dat er iets kan gebeuren. Over het algemeen haalt dat de sfeer voor mij uit een verhaal. Kleine zeurtjes, maar wellicht dat zoiets je verhaal nog beter kan krijgen. Dank je wel voor het delen, want ik heb overigens wel van je verhaal genoten
Stom: normaal let ik erop maar nu was het me totaal niet opgevallen! :confused: Dus hartelijk dank. :thumbsup: Het woord toelaten/ toestemming geven dat het gebeurt, vind ik niet altijd passief. Het kan mi een stemming aangeven. Maar 3x is zeker teveel van het goede! ;)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 20:55
Marietje, De sfeer en symboliek heb je in deze scene goed te pakken - ik heb wel wat stilistische opmerkingen.
De zon laat de lente voelen op haar gezicht en blote armen. Roos neemt een hap van haar salade en laat haar ogen dwalen naar het gedenkbeeld in de vorm van een vlinder in het midden van het dakterras.
Is wat passief en te veel info ineens , suggestie: Roos voelt de lentezon op haar gezicht en armen. Ze neemt een hap van haar salade en kijkt gedachteloos naar het vlinderbeeld in het midden van het dakterras.
‘Lisa roert haar takken munt door het hete water.
… door het theewater (‘hete’ is overbodig op een storende manier)
De stem van Sylvia klinkt boven het grind geknisper onder haar schoenen uit.
Loopt niet echt. Misschien: Sylvia's woorden overstemmen het knarsende grind onder haar schoenen. Of: het geknars van het grind (onder haar schoenen) wordt overstemd door Sylvia’s woorden.
Bedankt voor je compliment en het wijzen op de stilistische verbeteringen. :thumbsup: Volgens mij wordt het hete water pas thee als de munt zich mengt door het roeren. :? Ik kijk even naar de laatste zin maar het woord -grindgeknisper- is wat mij betreft een blijvertje. ;) -Sylvia haar stem klinkt boven het grindgeknisper onder haar schoenen uit.- Beter?

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 20:57
Van je vriendinnen moet je het maar hebben. Ik had dit stukje al eens gelezen volgens mij. Ik kan me wel vinden in de suggesties van Jan P. Aangenaam leesvoer voor een katerige zaterdagochtend.
Dat je het al gelezen hebt kan kloppen, inmiddels aan het stoeien geweest met jouw feedback. ;) Hoezo katerige zaterdagochtend? Heb jij je vrijgezellenfeest gehad? Ik heb al mijn haren nog. :p Bdankt! :D

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 21:01
De drie personages vind ik duidelijk en goed te volgen, maar Roos en haar DJ herken ik inmiddels wel en dan blijven er twee onbekenden over, en dat soort geheel niet; de exacte verhouding is niet relevant en de verschillende reacties op Roos' relatie spreken voor zich - twee herkenbare types vriendin. :thumbsup: De vlinder vond ik te aanwezig, dat maakt het voor mij te gezocht - ik zou het gedenkbeeld schrappen (of heeft dat eerder in je verhaal al een rol gespeeld?) (die zin is trouwens sowieso enigszins omslachtig (en de overvloed aan 'laten' is al opgemerkt)). Verder vond ik opmerkelijk dat ze 'takken' munt roert. Munt groeit in takjes. (Heet water lijkt mij trouwens de enige juiste omschrijving, dat wij muntthee muntthee noemen zonder dat er thee aan te pas komt is één ding, dat maakt het water nog geen theewater, volgens mij.) En ook ik verbaasde me over de grindgeknisper-zin. Die kun jij mooier maken, zonder dat gekke woord en zonder het rare boven-onder-beeld.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 21:25
De drie personages vind ik duidelijk en goed te volgen, maar Roos en haar DJ herken ik inmiddels wel en dan blijven er twee onbekenden over, en dat soort geheel niet; de exacte verhouding is niet relevant en de verschillende reacties op Roos' relatie spreken voor zich - twee herkenbare types vriendin. :thumbsup: De vlinder vond ik te aanwezig, dat maakt het voor mij te gezocht - ik zou het gedenkbeeld schrappen (of heeft dat eerder in je verhaal al een rol gespeeld?) (die zin is trouwens sowieso enigszins omslachtig (en de overvloed aan 'laten' is al opgemerkt)). Verder vond ik opmerkelijk dat ze 'takken' munt roert. Munt groeit in takjes. (Heet water lijkt mij trouwens de enige juiste omschrijving, dat wij muntthee muntthee noemen zonder dat er thee aan te pas komt is één ding, dat maakt het water nog geen theewater, volgens mij.) En ook ik verbaasde me over de grindgeknisper-zin. Die kun jij mooier maken, zonder dat gekke woord en zonder het rare boven-onder-beeld.
Bedankt voor je reactie. :thumbsup: Het resulteert tot deze, m.i., perfecte zin: -Sylvia haar woorden overstemmen het grindgeknisper onder haar schoenen. - :? Ik vind grindgeknisper een mooi woord. Het geeft aan dat er kleiner grind ligt en ze loopt op hoge hakken ( eerder in het geheel beschreven) dat veroorzaakt minder lawaai. Drink jij ook verse muntthee? Ik wel, zelfs uit eigen tuin en heb speciaal daarvoor grote theeglazen moeten kopen omdat de takjes takken waren geworden. Daarom mijn invulling van takken. Jij hebt gelijk. Takjes munt past beter. In het gehele verhaal speelt het symbool van de vlinder voor de HP onbewust een grote betekenis. Dit komt hier niet naar voren maar in het grote verhaal wel, daar is het telkens een subtiele aanwijzing. Over de zinnen met laten etc. ga ik me buigen! :thumbsup: Nogmaals bedankt! :)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 21:39
de munt in mijn tuin tiert ook welig en wordt ook regelmatig in thee omgezet - maar ik knip dan gewoon stukjes die kort genoeg zijn om te passen :D ik begin ook op te warmen aan het grindgeknisper (om eens een fantastisch anglicisme te gebruiken). Ik denk alleen eigenlijk wel dat het Sylvia's woorden zijn. De nadruk die 'haar' geeft past niet en geeft je twee 'haren' kort na elkaar, die ook nog eens naar twee verschillende vrouwen verwijzen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 September 2015 - 22:51
ik begin ook op te warmen aan het grindgeknisper (om eens een fantastisch anglicisme te gebruiken). Ik denk alleen eigenlijk wel dat het Sylvia's woorden zijn. De nadruk die 'haar' geeft past niet en geeft je twee 'haren' kort na elkaar, die ook nog eens naar twee verschillende vrouwen verwijzen.
Papier knispert, grind knerpt, zei een PL eens tegen me ... Ik was bedwelmd door de citroenverbenathee, geloof ik.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 September 2015 - 0:20
de munt in mijn tuin tiert ook welig en wordt ook regelmatig in thee omgezet - maar ik knip dan gewoon stukjes die kort genoeg zijn om te passen :D .
:!: :thumbsup:
ik begin ook op te warmen aan het grindgeknisper (om eens een fantastisch anglicisme te gebruiken). Ik denk alleen eigenlijk wel dat het Sylvia's woorden zijn. De nadruk die 'haar' geeft past niet en geeft je twee 'haren' kort na elkaar, die ook nog eens naar twee verschillende vrouwen verwijzen.
:thumbsup: Thanks! :)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 September 2015 - 0:26
ik begin ook op te warmen aan het grindgeknisper (om eens een fantastisch anglicisme te gebruiken). Ik denk alleen eigenlijk wel dat het Sylvia's woorden zijn. De nadruk die 'haar' geeft past niet en geeft je twee 'haren' kort na elkaar, die ook nog eens naar twee verschillende vrouwen verwijzen.
Papier knispert, grind knerpt, zei een PL eens tegen me ... Ik was bedwelmd door de citroenverbenathee, geloof ik.
Nu ik google op grind knisper kom ik recentelijk geschreven verhalen tegen waarin het gebruikt wordt. In http://www.nrc.nl/next/van/2015/juli/31/alleen-op… staat zelfs: - Het grind knispert onder de zolen van haar rode pumps.- http://www.encyclo.nl/begrip/knisperen zegt: een knapperend geluid maken. Knispert splitgrind wel? :p

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 September 2015 - 22:24
Marietje, je schreef:
Sylvia haar stem klinkt boven het grindgeknisper onder haar schoenen uit.- Beter?
Nee, de syntaxis blijft niet mooi en grind knispert niet - het knarst. Probeer het maar. :)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 September 2015 - 21:00
Zo kunnen vrouwen kletsen. Het is altijd lastig om een stukje uit een langer verhaal te plaatsen. Roos is anders dan haar vriendinnen. Dat is wat ik eruit haal.
1000 x excuses dat ik je heb overgeslagen! :o Natuurlijk jij ook bedankt voor je reactie! :)