Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 64 - Duister sprookje

2 September 2015 - 22:15
Er was eens een zwart meisje dat in een witte legging bij haar advocaat kwam. Zij had eerder verteld dat zij van haar vader met een oudere man moest trouwen en dat zij toen op een kei, voor het huis, hard had moeten huilen. Een man, die voorbij wandelde, had zich haar lot aangetrokken. Hij gaf haar een paspoort, een vliegtuigticket en een kus ter afscheid. Het meisje kwam aan in een land waarvan zij de naam niet kende. Gelukkig zag zij een zwarte vrouw aan wie zij haar problemen vertelde. Deze vrouw nam haar liefdevol op en gaf haar een treinkaartje. Zij ging en kwam aan in een kamp. Huilend vertelde zij wat haar was overkomen. Het meisje werd met empathie ontvangen en kon naar de psychiater. Hij gaf haar wijze raad en pillen om te slapen. De advocaat zei het meisje dat hij alles voor haar zou doen.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 September 2015 - 22:37
Van het kastje naar de muur... :( :thumbsup: Goed geschreven. Het verhaal beklijft. Actueel onderwerp. Bijzondere details, met zorg gekozen zodat ze het verhaal nog vreemder maken. De situatie is dan ook vreemd. Off topic: heeft onze vredesduif haar witte legging uitgeleend? :p

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 September 2015 - 22:58
Intrigerend verhaal, maar ik heb er moeite mee. Sprookjes hebben meestal een moraal. Ik heb het drie keer gelezen en als ik moet vertellen wat de moraal is dan denk ik: je hoeft maar te huilen en mensen doen alles voor je. Toch heb ik niet de indruk dat dat het verhaal is wat je wilt vertellen. Ik zocht naar de knop waar ik je een hartje kon geven, maar die zit hier niet :lol:

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 September 2015 - 22:59
ja wel een duister sprookje en in een leuke structuur verteld, maar ergens klopt het volgens mij nog niet helemaal. Het meisje komt bij haar advocaat, zij had hem eerder verteld... en dan gaat het verhaal ineens verder? Mooie structuur dus en ik snap 'm ook wel, maar technisch klopt ergens de overgang niet volgens mij.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 September 2015 - 23:41
Alle ingrediënten zijn nog aanwezig om het, als het licht wordt, tot een echt sprookje te laten uitgroeien. Zal vast wel gebeuren. Laat haar asjeblieft niet met die wilde, woeste mannen van jou in aanraking komen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 9:05
Treurig. Hoe zou het zijn om ergens een nieuw leven op te bouwen? Hoe zou het zijn om ergens in een vreemd land vertrouwen te moeten hebben in vreemde mensen? Een zeer Milliaans verhaal.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 10:27
@Marietje, het wordt nu kouder. Ik dacht eerder aan een gebreid gevalletje. :) De werkelijkheid ontstijgt de meest vreemde verhaaltjes. @Bart, je zegt het goed. Daarnaast ligt de spot er bovenop. @Thijs, ik begrijp wat je zeggen wilt. Alleen kom je niet als eerste bij een advocaat. Je moet je sprookje eerst aan anderen vertellen. @Dos, volgens mij was zij al een woesteling of wat in haar thuisland tegengekomen. :) @Annemieke, ik deed het ook wel. In een vreemd land wonen. Je Miliaans verbaast me. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 11:24
@Annemieke, ik deed het ook wel. In een vreemd land wonen. Je Miliaans verbaast me.
Des Milis. Op een voor mij echte Mili manier overgebracht.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 13:49
Zwart, wit, oud en jong, mooie tegenstellingen in het sprookje, waar ik toch steeds aan Bram Moszkovitcz moest denken, madame Mili.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 16:58
Mili, Ik vind het een lastige qua structuur: advocaat - wandelaar - zwarte vrouw - psychiater - en weer een advocaat. Mogelijk symbolisch bedoeld voor het reeds genoemde 'van het kastje naar de muur' (?)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 18:47
@Annemieke, je bent hier sinds juni zie ik. Zoveel plaatste ik niet. Vandaar dat de Mili-manier mij verbaasde. @Angelieke, het contrast, zwart en wit. En van een Afrikaanse wikkelrok naar een strakke legging is bijna oorlog. @Lili, kijk even bij @janp als je wilt. @Madd, deze advocaat miste het golvende Bram-kapsel. @janp, de structuur is m.i. simpel, maar oké, ik schreef het. Het is een spotdicht over de ongeloofwaardigheid van 'vluchtverhalen' die opgedist worden en die keer op keer, hoe vreemd, dezelfde zijn. Asielzoekster komt bij advocaat. Eerder vertelde ze haar verhaal aan de IND. De advocaat heeft daar stukken van. Het verhaal is dat ze zomaar van een langsloper een paspoort + ticket krijgt omdat zij op een steen zit te huilen. Zij komt aan in een vreemd land met blanken en zie, alweer wordt zij geholpen, zij wendde zich tot een Afrikaanse. Die weet dat zij naar een aanmeldcentrum moet waar de ontvangst puik is en een psy met pillen op haar zit te wachten. Omdat zij niet kan slapen? Wie verdient hier aan dit verhaal? Juist. Er zijn diverse partijen. Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 18:53
@Mili, Ah oké. Nee. Ik ben hier al iets langer. Ik schreef altijd als Johanna B. Maar dat is niet mijn naam en dat was me gaan storen. Annemieke is wel mijn naam.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2015 - 22:33
Nee, ik geloof niet dat ik je begrijp. Wil je vertellen dat vluchtelingen er maar op los liegen en in het land van aankomst in een gespreid bedje komen? Ik zie dat toch anders.

5 September 2015 - 19:25
Dag Mili, Ja, een winstgevend sprookje voor meerdere partijen. Als het meisje uit Eritrea komt, is het slot van het verhaal dat ze hier nog lang leeft. Gelukkig? Dat is dan weer de vraag. Maar ze komt niet uit Eritrea, want dan was ze gewoon vertrokken, de grens met Ethiopië overgestoken en had haar zus in Israël de verdere reis betaald. Waarschijnlijk komt ze uit Guinee. Haar aanvraag wordt afgewezen, maar ze wordt zwanger, krijgt een dochtertje en vreest voor besnijdenis van haar oogappeltje. Een duister cynisch sprookje.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2015 - 20:39
@PetraO, de werkelijkheid is hard. @Eline77, ik bracht het in voor het contrast. @Woodpecker, je legt met kennis de vinger op de gapende wonde. En ja, enig cynisme is me niet wereldvreemd. Dank voor je uitgebreide reactie.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2015 - 22:02
Ik vat het niet helemaal :( Edit ter enige verduidelijking: ik zie niet echt een sprookje. Dan wordt het voor mij een 'regulier' verhaaltje en voor een regulier verhaaltje gebeuren er vreemde dingen. Waarom geeft die man haar een ticket? Wie is die zwarte vrouw? Is het verkeerd wat er gebeurt? waarom is het dan zo lichtvoetig? Het gaat toch over een vluchteling? Ik voel er verder niets bij (kan ook aan mij liggen).

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2015 - 22:56
@Ostinato, jawel, het is een sprookje, alleen moet je het met verve weten te vertellen en anderen er in laten geloven. Jij bent misschien een reguliere ongelovige. ;) @Woodpecker, heb er een handje van het op mijzelf te betrekken. Je hebt me wel gerustgesteld voor de nacht. Dank je.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 September 2015 - 19:22
Ik vind je altijd lastig om te begrijpen, Mili. Ik haal er na de reacties gelezen te hebben een vrouw uit die van het kastje naar de muur gestuurd wordt en waaraan andere partijen verdienen. Een verhaal wat nog lang door mijn hoofd zal blijven spoken...

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 September 2015 - 21:04
Hmmm ... enige verwarring doordat niet duidelijk is dat ze het eerder aan iemand anders dan de advocaat vertelde, maar ach, daar is wel doorheen te lezen, denk ik. Dan denk ik verder dat je Mili moet kennen, om het cynisme te herkennen. Je spot is subtiel, zeker voor wie niet thuis is in de materie. Ik weet natuurlijk niet hoe erg je het vindt dat mensen je verhaal als een echt sprookje kunnen lezen, over een zielig meisje die -vermoedelijk vanwege de reinheid van haar hartje- alle nodige hulp op haar pad krijgt om nog lang en gelukkig te leven, maar ik twijfel er niet aan dat er zijn die dat doen. Haha, de advocaat op het witte paard ... misschien is de spot ook wel duidelijk genoeg.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2015 - 20:34
@Anne, nee, het is geen van-het-kastje-naar-de-muur verhaaltje. En ach, wat maakt het uit dat je niet alles begrijpt. Je zou eens moeten weten wat ik allemaal niet begrijp. ;) @schrijvenmaar, je hebt me doorgrond. Heus. :) Ik zal wellicht wat subtieler moeten worden en duidelijker in materie die anderen niet kennen. De spot blijft. Dank jullie wel.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2015 - 1:05
@Yrret, ik dacht het wel. O, en terugkomend op een eerdere reactie van jou, ik weet dat men via de moeder joods is. Fijn weer eens je vleugelslag gevoeld te hebben. :{}

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2015 - 1:24
@Yrret, ik dacht het wel.
Jij dacht het, ik denk het - nu nog steeds, en... ik heb nog duizend jaar de tijd om mijn gelijk te mogen ontvangen.
O, en terugkomend op een eerdere reactie van jou, ik weet dat men via de moeder joods is.
Volgens de zeer overbodige regels die ze naleven was dat zeer lang geleden niet zo. Het is volgens mij een mythe. Ik spot wel eens met u om een kwinkslag van u te mogen ontvangen.
Fijn weer eens je vleugelslag gevoeld te hebben. :{}
Als dit geen spot is, dan is dit sinds weken het liefste dat ik zag geschreven.