Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

100 manieren voor het woord: zeggen

4 mei 2015 - 19:20
Dialogen worden vaak afgewisseld met een tussenzin als zegt. bijvoorbeeld: "Het is warm buiten" zegt Henk tegen Marieke Wie verzamelt met mij woorden die op zulke plekken passend zijn. Ik zal een aftrap doen in de eerste reactie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2015 - 15:59
Als dat zo is kan mijn bundeling getiteld 'Interviews met hulpsinterklazen door de jaren heen' opnieuw naar de drukker. Kun je die uitspraak onderbouwen, Allie? Zoals je ziet is het van levensbelang dat de waarheid boven water komt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2015 - 16:53
Ja volgens mij hoort die komma daar officieel niet.
Het is voor mij ook niet 100% helder, maar voorlopig denk ik dat je ernaast zit.
Als de zin begint met het citaat, vervalt de punt (het vraagteken blijft staan), en wordt het citaat gevolgd door een komma. Na een vraagteken of uitroepteken kan die komma weggelaten worden, maar het hoeft niet: "Ik hou niet van appeltaart", zei ik. "Hebt u een klantenkaart?", vroeg de kassière. "Hebt u een klantenkaart?" vroeg de kassière.
Het mag? Hoeft niet? Opzich vreemd, maar leuk dat niet alles officieel is. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/aanhalingst… Met die komma is het niet nodig - te beginnen met een hoofdletter. Zonder de komma - moet? - je beginnen [ in dit geval ] met een Hoofdletter. En het niet beginnen met een hoofdletter geeft dan ook geen pauze aan. En dan klopt het volgens mij toch wat Miranda zo keurig op een rij, in kolom, had gezet.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2015 - 17:03
Okey, mijn visie: ik volg altijd de ELDA regel. Zie deze voorbeeldzinnen. 'Kom maar even.' Jan draaide zich om. 'Kom maar even,' zei Jan. In de onderste zin maken we van de punt een komma, omdat de zin doorloopt. 'Wil je even komen?' vroeg Jan. Hierbij zet ik nooit een komma, want we hebben (volgens de ELDA-regel) al een leesteken gehad. Anders zou er een dubbel leesteken staan: 'Wil je even komen?,' vroeg Jan. Dat vind ik er heel raar uitzien. (goed argument he :P )

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2015 - 19:07
'Wil je even komen?,' vroeg Jan. Dat vind ik er heel raar uitzien. (goed argument he :P )
Ik hou van argumenten, leunend op humor. :D
Als een samengestelde zin begint met een citaat, geldt dezelfde regel: eerst sluit het vraag- of uitroepteken het citaat af, dan volgt het aanhalingsteken. Daarna komt een komma voor de citaatuitluidende zin. Voorbeelden: (6) 'Is dat geen klinkklare onzin?', vroeg hij. (7) 'Dat is klinkklare onzin!', riep hij.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2015 - 22:09
Okey, mijn visie: ik volg altijd de ELDA regel. Zie deze voorbeeldzinnen. 'Kom maar even.' Jan draaide zich om. 'Kom maar even,' zei Jan. In de onderste zin maken we van de punt een komma, omdat de zin doorloopt. 'Wil je even komen?' vroeg Jan. Hierbij zet ik nooit een komma, want we hebben (volgens de ELDA-regel) al een leesteken gehad. Anders zou er een dubbel leesteken staan: 'Wil je even komen?,' vroeg Jan. Dat vind ik er heel raar uitzien. (goed argument he :P )
Niet dat ik als een kommaneuker wil overkomen maar dan zou je als alternatief het tweede leesteken achter de komma kunnen plaatsen. 'Wil je even komen?', vroeg Jan. Ook hier is de elda-regel nog steeds in tact, toch? Ik zou die hele komma, net als jij, weglaten. Want, zoals ik me al eerder afvroeg, wat is het nut ervan?
Met die komma is het niet nodig - te beginnen met een hoofdletter. Zonder de komma - moet? - je beginnen [ in dit geval ] met een Hoofdletter. En het niet beginnen met een hoofdletter geeft dan ook geen pauze aan.
Op de een of andere manier komt wat je zegt wel logisch over maar dan krijg je wel een heel ander citaat. 'Wil je even komen?' Jan draaide zich om. Zoiets dus. Samenvattend is het dus als volgt: 'Wil je even komen?' Vroeg Jan terwijl hij zich omdraaide. Dit mag niet want zo loopt de zin niet goed door (het ziet er ook heel vreemd uit). 'Wil je even komen?' vroeg Jan terwijl hij zich omdraaide. Dit mag ook niet omdat de pauze weg is (persoonlijk heeft het mijn voorkeur want het vraagteken zorgt al voor genoeg rust). 'Wil je even komen?', vroeg Jan terwijl hij zich omdraaide. Dit is de correcte methode (met deze hele rits aan frutsels die nog langer is dan een wachtrij bij de populairste attractie van Walibi Flevo moeten we het dus doen. Geweldig).

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2015 - 23:03
Nee, met jouw laatste versie klopt de elda regel niet meer, want het aanhalingsteken komt voor de komma. In een hele tekst zou die zin dan opvallen doordat die niet uniform is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2015 - 23:17
Ok, en twee leestekens en dan een aanhalingsteken is ook onderdeel van de elda-regel? Of mag het er altijd maar één zijn?

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2015 - 2:17
Boeiend, dit allemaal.
Er was een oud topic waar dat in geval van een vraagteken aan de orde kwam: 'Wat vroeg hij?,' vroeg hij. 'Wat vroeg hij,' vroeg hij. 'Wat vroeg hij?,' zei hij. 'Wat vroeg hij,' zei hij. 'Wat vroeg hij!,' schreeuwde hij. 'Wat vroeg hij?,' schreeuwde hij. 'Wat vroeg hij!,' vroeg hij. 'Wat vroeg hij!,' zei hij. 'Nou vraag ik je,' zei zij. :confused:
Persoonlijk vind ik de komma na het uitroep- en het vraagteken bijzonder verwarrend. Wat is de waarde ervan? Een rustmoment? Dat doe je als lezer toch automatisch na het lezen van een vraag- of uitroepteken.
Wellicht niet ten overvloede: in mijn post draaide het niet om die komma: 'Wil je even komen?', vroeg Jan. > met 'vroeg hij' hef je al de functie van het vraagteken op. Als er een vraagteken staat, zou je dus ook 'zei hij' kunnen gebruiken, of inderdaad een begeleidende actie, waarin je de naam van het personage verwerkt. 'Wil je even komen,' vroeg Jan. 'Wil je even komen?', zei Jan, terwijl hij de deur van zijn kantoor voor haar openhield. 'Wil je even komen!' Jans geschreeuw deed haar schrikken. 'Wil je even komen,' gebaarde Jan. (of, als Jan echt alleen gebaarde: Wil je even komen, gebaarde Jan.) To ELDA or not to ELDA - dat is hier off-topic :( Toch een tip: of je de Elda-regel aanhoudt of niet, is minder belangrijk dan dat wat je dan wèl als regel aanhoudt, consequent aan te houden. Stel je voor dat je een manuscript hebt afgerond waarin je de ELDA-regel aanhield, maar de uitgever die jouw manuscript wil gaan uitgeven, houdt ELDA niet aan. Dan is dat helemaal niet erg, omdat met de functie 'zoek en vervang' deze: ", in één keer vervangen kan worden door deze: ," óf: deze: ' door deze: ". Heb jij echter van alles door elkaar gebruikt, (een beetje van ELDA, een beetje van jezelf, een beetje van SO, een beetje van je proeflezers, een beetje van Maggi) dán moet het hele manuscript met de hand aangepast. Kies dus je favoriet, en gebruik die consequent. Dat geldt ook voor dubbele aanhalingstekens, of enkele (Gebruik je echter ook aanhalingstekens om de nadruk te leggen op een woord, let dan op met zoek en vervang). http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/871/volgo… Betreffende meerdere tekens opvolgend: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/872 Citaatje:
In het algemeen hangt de plaats van de komma af van de vraag of de komma tot het citaat behoort. Als dat het geval is, komt de komma binnen de aanhalingstekens te staan; als dat niet het geval is, zetten we de komma buiten de aanhalingstekens. Van die regel wordt meestal afgeweken in literaire teksten: daar staat de komma vaak in alle gevallen binnen de aanhalingstekens.
En nog een leuke: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873 Citaatje:
Het kan voorkomen dat de citaatinleidende zin zelf een vraag of een uitroep is. In zo'n geval komt een vraagteken of een uitroepteken achter de hele samengestelde zin. Dus: (4) Ik heb geen zin in dat voortdurende: 'Waarom mag dat niet?'! (5) Riep hij: 'Je kunt wel ophoepelen!'? 2. Het citaat staat aan het begin van de samengestelde zin Als een samengestelde zin begint met een citaat, geldt dezelfde regel: eerst sluit het vraag- of uitroepteken het citaat af, dan volgt het aanhalingsteken. Daarna komt een komma voor de citaatuitluidende zin. Voorbeelden: (6) 'Is dat geen klinkklare onzin?', vroeg hij. (7) 'Dat is klinkklare onzin!', riep hij.
:nod: Taal = leuk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2015 - 9:05
Wellicht niet ten overvloede: in mijn post draaide het niet om die komma:
Klopt, maar het eerste wat me opviel was nou juist die vervloekte komma! En toen drukte ik op 'citeer' en heb ik mijn aversie kenbaar gemaakt.
To ELDA or not to ELDA - dat is hier off-topic :(
Tja, je leeft maar één keer... Eerlijk gezegd had ik voordat de elda-regel hier ter sprake kwam, nog nooit van de elda-regel gehoord. Dat maakt dit topic voor mij nog leerzamer dan het al was. Want wat betreft je redenering op varianten voor het woord zeggen, ook daar had ik nog nooit zo over nagedacht.
:nod: Taal = leuk.
Als er in onze taal sprake was van consistentie, zou ik je helemaal gelijk geven. Onze taal heeft regels en uitzonderingen op die regels en vervolgens zijn er uitgeverijen die daar weer van afwijken. Waarom, vraag ik je? Waarom? Aan de andere kant betekent dat ook dat wanneer een uitgever diens kont tegen de krib mag gooien, je dat als schrijver misschien ook wel eens moet doen. Dat gezegd hebbende, concludeer ik dat off-topic reacties af en toe heel on-topic kunnen zijn. Al helemaal wanneer je er ook nog iets van kunt opsteken.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
2 juli 2015 - 9:53
Dat gezegd hebbende, concludeer ik dat off-topic reacties af en toe heel on-topic kunnen zijn. Al helemaal wanneer je er ook nog iets van kunt opsteken.
Dat klopt, maar er zijn al heel veel topics over interpunctie c.q. ELDA waar je je licht kunt opsteken: http://www.schrijvenonline.org/search/node/ELDA
Onze taal heeft regels en uitzonderingen op die regels en vervolgens zijn er uitgeverijen die daar weer van afwijken. Waarom, vraag ik je? Waarom?
Omdat ze consistent willen / moeten zijn in hun vormgeving, stijl etc. Elke grote krant, bijvoorbeeld, heeft haar eigen stijlgids. Nu weer :ontopic: , en anders aansluiten bij de topics die er al zijn, of een nieuw openen.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 juli 2015 - 19:00
Na een vraagteken of uitroepteken heb ik nog nooit een komma geplaatst. Ik zie het nut er ook niet van in. We gebruiken al zoveel komma's. Ook begin ik niet met een hoofdletter als iemand aan het woord is. 'Kun je morgen komen?' vroeg hij.