Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 De vrijheid van het Niets

30 mei 2015 - 18:03
‘Ik geloof nergens in. Behalve in mezelf,’ zegt James. Hij steekt nog een sigaret op. Enkele kerkgangers kijken geërgerd in zijn richting. Achter hem begint de afbeelding in het glas in lood te glinsteren door de invallende zon. Het is een afbeelding van één of andere apostel waar ik tot mijn schaamte de naam niet van ken. Ik loop te vaak een kerk binnen, zonder de achtergrond van het bouwwerk en zijn bezoekers te kennen. De kerkgangers wenden hun blik af van James en richten zich weer op de erg jonge priester, die een rood joggingpak met bijbehorende capuchon draagt. ‘Geachte dames en heren. Gisteren was ik bij de Spar, waar het kassameisje me vroeg of ik geloof. Ik antwoordde dat ik inderdaad geloof, in het Niets. Ze vroeg hierop niets meer, behalve of ik nog een kassabon wilde. Haar hoofd is waarschijnlijk nog niet vrij genoeg om in het Niets te geloven. Jullie hoofden zijn echter wel vrij, en daarom ben ik blij dat jullie met zo velen gekomen zijn. We beginnen met het gebed…’ Oh grote Niets, Onze vrijheid is ons grootste goed. Maak ons leeg in onze hoofden, en laat ons cynisme de vrije loop. Bevrijd ons van kwellend hokjesdenken en verlicht onze spiritualiteit. Vrijheid voor ons allen! ‘De vrijheid van het Niets’ roepen de kerkgangers in koor. Tot mijn verbazing roept James met ze mee. Hij heeft zelfs zijn sigaret gedoofd en aan de kant gelegd. Mijn blik is vooral op de uitgang gericht, voor mij nu de ultieme poort van de vrijheid. Ik geloof hier niet zo in.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2015 - 18:16
De kerkgangers en de priester en geloof in niets staat voor mij wat haaks op elkaar. Een kerkganger en een priester is per definitie iemand die gelooft in God. Misschien heb ik het niet volledig goed door, maar als ik het wel goed begrijp dan kan je misschien eens nadenken over een andere benaming?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 9:28
Hoi Virtuoso, Ik snap de setting niet zo goed. Gaat het hier over een groep dronken studenten die de kerk zijn binnengevallen en er heisa schoppen? Of is er iets anders aan de hand. Dat vooraf. Wat ik wel goed vind geschreven is je cynisme. Goede voorbeelden en sterke dialogen. mooiste deel:
Onze vrijheid is ons grootste goed. Maak ons leeg in onze hoofden, en laat ons cynisme de vrije loop. Bevrijd ons van kwellend hokjesdenken en verlicht onze spiritualiteit. Vrijheid voor ons allen!
Dank je wel voor het delen Amen

31 mei 2015 - 9:48
Ja, ik deel de mening van de vorige sprekers. Wat je wil vertellen is duidelijk. De religie van het Niets en de hp die echt in niets gelooft. Het is alleen rommelig. Het is een afbeelding van één of andere apostel waar ik tot mijn schaamte de naam niet van ken. Ik loop te vaak een kerk binnen, zonder de achtergrond van het bouwwerk en zijn bezoekers te kennen. De eerste zin is een beschrijving wat de hp ziet en voelt. De tweede zin een zelfreflectie over zijn gedrag. Ik vind dat niet goed bi jelkaar passen. Gerard is atheïst, maar hij doet er al een hele tijd niets meer aan. Herman Finkers

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 20:50
De kerkgangers en de priester en geloof in niets staat voor mij wat haaks op elkaar. Een kerkganger en een priester is per definitie iemand die gelooft in God. Misschien heb ik het niet volledig goed door, maar als ik het wel goed begrijp dan kan je misschien eens nadenken over een andere benaming?
Dank voor je commentaar. Ik doelde in het verhaal op het geloven in het grote Niets. Niets is dus de profeet waar ze zich op richten, hun eigen God.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 20:53
Hoi Virtuoso, Ik snap de setting niet zo goed. Gaat het hier over een groep dronken studenten die de kerk zijn binnengevallen en er heisa schoppen? Of is er iets anders aan de hand. Dat vooraf. Wat ik wel goed vind geschreven is je cynisme. Goede voorbeelden en sterke dialogen. mooiste deel:
Onze vrijheid is ons grootste goed. Maak ons leeg in onze hoofden, en laat ons cynisme de vrije loop. Bevrijd ons van kwellend hokjesdenken en verlicht onze spiritualiteit. Vrijheid voor ons allen!
Dank je wel voor het delen Amen
Dankjewel voor het compliment en ook de aanvulling. Bedoel je de kerkgangers of de HP en James? Het idee is dat de kerkgangers wel serieus zijn, en dat de HP en James gewoon binnen zijn gelopen om het kerkje te bezichtigen. Soort toeristen zeg maar...

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 20:54
Ja, ik deel de mening van de vorige sprekers. Wat je wil vertellen is duidelijk. De religie van het Niets en de hp die echt in niets gelooft. Het is alleen rommelig. Het is een afbeelding van één of andere apostel waar ik tot mijn schaamte de naam niet van ken. Ik loop te vaak een kerk binnen, zonder de achtergrond van het bouwwerk en zijn bezoekers te kennen. De eerste zin is een beschrijving wat de hp ziet en voelt. De tweede zin een zelfreflectie over zijn gedrag. Ik vind dat niet goed bi jelkaar passen. Gerard is atheïst, maar hij doet er al een hele tijd niets meer aan. Herman Finkers
Dank voor je commentaar. Kan je omschrijven wat er rommelig aan is? Dan kan ik kijken of ik het kan verbeteren. Vond die zin inderdaad ook al wat wazig, heb je een suggestie om hem beter te laten lopen?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 21:20
Hoi Virtuosuo, Dank je wel voor je uitleg en toelichting daarin. Ik snap de setting nu veel beter. de HP en James zijn wel botteriken zeg. Maar dat maakt het verhaal dan ook interessant.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 23:15
Ha Virtuosuo, Leuk detail, de priester in het rode pak. Over het algemeen had ik wel de beelden erbij, maar vond dat je sommige stukje te gemakkelijk erin hebt gezen. Op basis van de volgende zin:
Gisteren was ik bij de Spar, waar het kassameisje me vroeg of ik geloof.
schets je het beeld van een zeer gelovige gemeente. Als je dan een sigaret in een kerk opsteekt, dan zul je echt vriendelijk verzocht worden om naar buiten te gaan. Het beeld strookt niet met de opmaat wat de priester, zegt. Ook de subtielere
waar ik tot mijn schaamte de naam niet van ken
trekt dat beeld naar beneden. Immers zou hij zich wel schamen voor zoiets, maar niet voor het toerisme? Je zou het sterker kunnen maken door hem een foto te laten maken van het glas in lood ding, voor later om uit te vogelen wie dat was. (of zoiets) :) Ik had niet het beeld dat de beide HP's toeristen waren :) James leek me een gelover, de andere toevallig passant / vriend die ook eens mee ging. Ondanks het commentaar. Ik heb het met plezier gelezen!

1 juni 2015 - 18:05
Dank voor je commentaar. Kan je omschrijven wat er rommelig aan is? Dan kan ik kijken of ik het kan verbeteren. Vond die zin inderdaad ook al wat wazig, heb je een suggestie om hem beter te laten lopen?
Darkvalley zegt wat ik denk, alleen heb ik het niet opgeschreven.:$ In je verhaal zitten een aantal losse flodders die niet uitgewerkt worden. Omdat je het niet verder uitlegt mist het de lading. Het is een afbeelding van één of andere apostel waar ik tot mijn schaamte de naam niet van ken. Waarom schaamt de hp zich? Ik loop ook vaak een kerk binnen en ken de apostellen niet. Ik voel echter geen schaamte. ... die een rood joggingpak met bijbehorende capuchon draagt.Je beschrijft de kleding nadrukkelijk (Alleen bij deze man. Niet bij anderen in je verhaal) Is dit nu het officiële priestergewaad of iets wat hij vanochtend uit de kast heeft getrokken? Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2015 - 16:51
Als je inderdaad na gaat denken dan komen er een aantal dingen/zinnen naar boven die niet logisch zijn. Of stukjes tekst die nog wat beter uitgewerkt kunnen worden. Maar je het verhaaltje zomaar doorleest dan leest het vlot en vind ik het leuk. Ik ruik de muffe kerk met een vleugje sigarettenrook.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2015 - 10:52
Het leuke van dit verhaal vind ik de omkering, dat de kerk gaat om het geloof in niets, terwijl juist in de realiteit van atheïsten gezegd wordt dat ze in niets geloven. Dit maakte voor mij dit verhaal interessant. Je hebt je karakters neergezet, nu nog actie. Wat gaat er gebeuren?