Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verhaallijn

Ik wil graag een reactie over een verhaallijn die ik heb opgezet. Het gaat mij erom dat het begrijpelijk is en geloofwaardig overkomt. Ook de schrijfstijl vind ik belangrijk. 1. Proloog: Gijs en Nico zijn twee scholieren die een schoolopdracht moeten maken over het vak geschiedenis. Ze zijn zestien, bijna zeventien jaar. Ze wonen in het dorp Soesterberg. Moeten een onderwerp kiezen om over te schrijven en foto's te maken. 2. Oproep tot avontuur: Gaan op aanraden van vader Nico naar Leusderheide om '26 hoeven van de meent' te onderzoeken. Na ontmoeting Eduard en Karel gaan ze naar Hans. 3. Weerstand en weigering: Gijs en Nico willen informatie over '26 hoeven van de meent.' Ze willen zelfs een zoektocht over het terrein. Dan komt Jantine langs om brief af te geven. Deze heeft een brief gekregen van Erik uit een ver land. Brief Erik wordt voorgelezen door Hans en gaat over sleutel die op Leusderheide ligt. Nu zijn er twee zoekopdrachten. 4. De ontmoeting met de mentor: Via oude vrouw krijgt Nico een boodschap: volg de weg naar een ver land. Daar woont een man (Arie) die de originele sleutel zou bezitten. Niet op Leusderheide maar in woonhuis Arie. 5. De Selectiedrempel: Gijs en Nico besluiten het gegeven Hans te vertellen en die stemt ermee in. Betaalt treinkaartjes en laat weten dat ze als fotografen het woonhuis moeten bezoeken. Door het woonhuis te doorzoeken en de originele sleutel te stelen heeft hij het bewijs voor Erik dat sleutel niet op Leusderheide ligt. Is namelijk geen originele sleutel op Leusderheide. 6. De nieuwe wereld: Gijs en Nico bezoeken het verre land om sleutel terug te brengen naar Leusderheide. Vreemd genoeg vinden ze geen sleutel in het woonhuis. Ook Jantine gaat op een motortrip naar het verre land. Heeft vakantie genomen en ontmoet Erik. 7. De Inwijding: Wanneer Gijs en Nico alleen sleutel vinden in schuurdeur halen ze Erik erbij om het eruit te halen. Vervolgens nemen ze deze andere sleutel mee naar de Leusderheide. Jantine is eerder in woonhuis geweest en heeft originele sleutel meegenomen. 8. Crisis: Via het afhalen van de wekelijkse post, krijgt Erik boodschap om naar Praag te gaan. Daar komt Arie die hem een neppakketje bezorgt. Dit omdat hij heeft ontdekt dat de originele sleutel is verdwenen. Denkt dat Erik hem heeft. 9. De Dolk: Wanneer Gijs en Nico terugkomen op Leusderheide is Hans niet blij met kopiesleutel. Originele sleutel moet gevonden worden. Vertrouwen Arie niet meer. Gaan samen zoeken op Leusderheide, ook om te ontdekken voor schoolopdracht. 10. De terugkeer: Erik is boos vanwege neppakketje Arie en besluit Hans te confronteren met het ontvangen pakketje. Ook omdat de sleutel volgens hem op de Leusderheide ligt. Komt langs en raakt gewond door Hans. Wordt afgevoerd naar ziekenhuis. Gijs, Nico en Hans zijn aan het zoeken op Leusderheide en vinden uiteindelijk alleen plastic halve maan over een kuil. Geen enkele aanwijzing of vindplaats voor sleutel. Alleen Franse vlag wordt gevonden. 11. Dood en Wederopstanding: Jantine komt met de originele sleutel terug naar Nederland. Komt in bunker om de originele sleutel af te leveren aan Eduard. Omdat ze nu alleen de kopie sleutel hebben besluiten ze naar de bunker te gaan om Eduard ermee te confronteren. Komen ook Jantine tegen en die heeft de echte sleutel. 12. Het Elixer: beiden sleutels zijn terecht wanneer de hoofdpersonages elkaar ontmoeten in zaal geërfden. Erik is nog het meeste blij, want originele sleutel heeft Jantine en kopie sleutel heeft hij gevonden.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou je lidwoorden willen toevoegen? Telegramstijl is misschien handig om snel iets op te schrijven, maar als je nou anderen vraagt om het te lezen, is het wel zo'n goed idee om hen volzinnen voor te schotelen. Tenminste, dat zou ik prettiger vinden lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het geprobeerd te lezen, maar door de missende lidwoorden zoals Diana al aangeeft en de steekwoorden kan ik het niet volgen. Hiervoor zou ik toch echt meer informatie nodig hebben. Jij heb het verhaal al in je hoofd, dus voor jou is het duidelijk, voor ons niet.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nico, Ik begrijp uit je beschreven twaalf punten, dat je hieruit je verhaal wilt halen. Je hebt het al helemaal in je hoofd. Zo is het voor jezelf makkelijk te beginnen en kun je de chronologische volgorde goed in het oog houden. Een goed idee van je. Nu nog beginnen met je verhaal. Dat zal je op deze manier wel lukken. Oh ja, het woord 'dorp' zou ik voor Soesterberg weglaten, enkel Soesterberg is voldoende. Veel plezier met het schrijven. vrg

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Nico, toen ik je punten zag, haakte ik af. Kun je gewoon een fragment op proeflezen plaatsen? Dat is veel prettiger voor iedereen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nico, Het duurt te lang voordat er echt iets gebeurt. Ik zou beginnen met de geheimzinnige brief. Dan krijg je een betere spanningsboog.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Diana, Van de sleutel zijn er twee: een originele sleutel en een kopie sleutel. Ik wil het verhaal spannend. Als de originele sleutel wordt meegenomen en de kopie sleutel ook , worden ze weer samen teruggebracht aan het einde van het verhaal. Ze hebben de overwinning behaald door beide sleutels in de bunker terug te brengen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom maakt het uit dat er twee sleutels ergens in een bunker liggen?
Je hebt het niet helemaal begrepen. Ik wil alleen nog vermelden dat dat de twee sleutels allebei op een andere plaats liggen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom maakt het uit dat er twee sleutels ergens in een bunker liggen?
Je hebt het niet helemaal begrepen. Ik wil alleen nog vermelden dat dat de twee sleutels allebei op een andere plaats liggen.
Maar waarom zijn die sleutels zo belangrijk? Wat is daarmee? Ik zit met dezelfde vraag als Diana. Ik snap dat je een verhaal wilt opbouwen volgens 'de heldenreis' maar ik mis de ontwikkeling van de hoofdpersoon hierin. Wat leert hij gaandeweg, welke innerlijke obstakels moet hij overwinnen?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Via, Ik ben met de ontwikkeling bezig. Als de schoolopdracht uitmondt in het zoeken naar de sleutel, komen ze obstakels tegen. Ze gaan een avontuur aan om de sleutel weer terug te brengen. Tegelijkertijd ontmoeten ze een oude vrouw en een hotelhouder die hen bijstaat. En bovendien moeten ze hun schoolopdracht nog afwerken.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Diana zegt, dat is geen innerlijk conflict. Wat moet de hoofdrolspeler in zichzelf overwinnen om op avontuur te gaan? Welke weerstand moet hij doorbreken? Dat mis ik al bij punt 3. En de sleutels? Waarom moeten die per se worden teruggebracht? Waar moet ik me als lezer zorgen over maken als dat niet gebeurt?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van mij hoeft er geen innerlijk conflict te zijn. Deze samenvatting in twaalf punten is nauwelijks te volgen. Er komen in ieder geval veel personen in voor. Ik raad aan een lijstje te maken van alle personen. Vermeld dan de onderlinge relaties en wat iedereen wil. Waarom schrijft bijv. Erik een brief aan Jantine? (zie punt 3) Succes ermee! A.Kroeze

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
A. Kroeze, Nico wil een verhaal schrijven aan de hand van de 12 stappen van de heldenreis: http://www.jozuadouglas.com/storytelling-in-12-st… Punt 3 is daarbij: 3. Weerstand en weigering De held durft het avontuur niet aan of zijn omgeving houdt hem tegen. Hij ervaart een dilemma of ontkent simpelweg het probleem. Dat komt bij Nico in zijn omschrijving bij punt 3 niet terug.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Nico, Zoals Diana en Via al hebben opgemerkt is je samenvatting nog wat warrig en mist er een innerlijke ontwikkeling. Zou ik een suggestie mogen doen om je verhaal iets meer spanning en samenhang te geven? Mij viel namelijk op dat je weinig tot niets doet met de geschiedenisopdracht van de jongens. Nu ken ik het verhaal van 'de 26 hoeven van de meent' niet, maar zou het geen leuk idee zijn om de jongens terug in de tijd te sturen, misschien met behulp van de originele sleutel die ze dan bij het eerste plot point op 25% van je verhaal vinden. Op de een of andere manier werkt de sleutel dan als tijdsportaal en komen de jongens in het verleden terecht. Aldaar moeten ze een aantal obstakels overwinnen, uitzoeken hoe ze terug moeten komen en worden ze misschien wel tegengewerkt door iemand anders die ook vastzit in het verleden. De climax zou dan kunnen draaien om wie de sleutel weet te bemachtigen om weer terug te komen. Als de jongens eenmaal weer terug zijn, hebben ze niet alleen geleerd wat samenwerken echt betekent, is hun vriendschap nog hechter geworden en hebben ze meer inzicht gekregen in de geschiedenis. Het einde van je boek zou dan bijvoorbeeld het verslag van de beide jongens kunnen laten zien over 'de 26 hoeven van de meent'.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sleutel of een Ring terugbrengen: het is al meerdere keren gedaan. In een artikel op de site van Paul Harland Awards staat dit verhaal-idee bij de don't s en daar is een goede uitgekauwde reden voor. Het is moeilijk om een origineel idee te verzinnen, maar dat moet toch lukken. Succes.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een artikel op de site van Paul Harland Awards staat dit verhaal-idee bij de don't s en daar is een goede uitgekauwde reden voor.
Zul je ons in spanning houden omtrent dat artikel, of link je 'm door? ;)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach als we toch bezig zijn: hier is een analyse van Peter Kaptein. Kaptien sabelde ooit een verhaal van mij volledig neer om het later via deze analyse weer prachtig samen met mij op te bouwen. Volgens mij legt dit artikel de hiaten bloot van de opzet van het verhaal hierboven. Het moet eenvoudigweg iets complexer om een onderhoudend verhaal te worden. Deze link slaat meer op het commentaar van Via en Diana. https://writingpeterkaptein.wordpress.com/2015/05…

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, 'Mij ging het in deze discussie mn om punt 4: http://www.paulharlandprijs.eu/wp/?page_id=2217' Punt 4 heb ik net gelezen. Ik moest even slikken; houdt dat in dat de helft van de SF en Fantasy thema's verboden zijn voor een goed verhaal omdat ze al eerder gebruikt zijn? Oh, ik vind trouwens het stuk van PeterKaptein van hierboven erg leerzaam! Dank. Sorry vraagsteller, wordt wellicht wel wat offtopic!

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, nog even wat meer ontopic. SchrijvenNico; denk dat het verhaal echt gedragen moet worden door interessante personages, goede en geloofwaardige en aansprekende plotlijn en bv goede actie (wie schrijft er echt goede actie?! ). Zo'n 'heroesjourney' script geeft je wel een structuur maar niet gelijk een goed, geloofwaardig en spannend plot. Bv: 'Nu zijn er twee zoekopdrachten' Twee plots tegelijkertijd komt op mij wat ongeloofwaardig over. Verder bewondering voor je structuur en voorbereiding van het verhaal! Succes!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, 'Mij ging het in deze discussie mn om punt 4: http://www.paulharlandprijs.eu/wp/?page_id=2217' Punt 4 heb ik net gelezen. Ik moest even slikken; houdt dat in dat de helft van de SF en Fantasy thema's verboden zijn voor een goed verhaal omdat ze al eerder gebruikt zijn?
Hoi :) Eigenlijk is alles al eens geschreven. Clichés zijn dan ook niet voor niets clichés. Van een zinnetje als: hij keek of hij water zag branden, tot aan een heldensage van zes delen. En zelfs het hele leven is een cliché: "De jongen werd geboren, hij leefde een leven waarin van alles gebeurde en stierf." "De elf werd geboren, leefde een leven waarin van alles gebeurde en stierf." Je snapt het al: het gaat om de invulling. En dat geldt voor het leven, maar ook voor het verhaal, om het even in elk genre. Misschien heb je iets aan dit artikel: http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/litera…

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag angelray, Dat is een leuke benadering voor het verhaal. Ik had in eerste instantie het idee om de sleutel in het verre land te gaan halen, en vervolgens weer terug te laten komen waar ze de opdracht van kregen: bij de boswachter op de Leusderheide. Wel had ik dan het einde gepland in een zaal van geërfden van de bunker. Jouw idee past aardig in het huidige verhaal: ze halen de sleutel op in het verre land en komen onderweg dus voor obstakels te staan en worden dus tegengewerkt. Wie de sleutel dan weer bemachtigd zal ik dan zelf moeten bedenken. Ik heb bovendien nog een kopie-sleutel in het verhaal verwerkt, die kan misschien ook ter sprake komen. Maar dat verslag over 'de 26 hoeven van de meent' snap ik niet. Dat valt buiten de verhaallijn. Dat is een schoolopdracht waar ik niet echt over na heb gedacht. I.p.v. de schoolopdracht gaan ze de sleutel halen. Nico

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Nico, Dat stukje van het verslag was niet echt een noodzakelijkheid, maar meer een manier om het begin van het verhaal weer te verbinden met het einde. Je verhaal start met de opdracht die de jongens krijgen en het zou leuk zijn als het dan eindigde met de uitgewerkte opdracht waarin hun verkregen inzichten over het verleden verwerkt zijn. Hoeft natuurlijk niet als je dat niet wilt ;). Ik vroeg me trouwens af waarom je per se die kopiesleutel in het verhaal wilt verwerken aangezien er met die sleutel verder weinig tot niets gebeurt in je samenvatting? Is die kopie echt nodig voor je verhaal? Zo niet, dan zou ik die schrappen en me echt concentreren op de originele sleutel en de bijzonderheid daarvan. In ieder geval veel succes met schrijven!