Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#53 bevrijding

11 mei 2015 - 10:55
wekelijkse schrijfopdracht #53: bevrijding Het brokje steen voelt ruw aan mijn vingertoppen. Ik laat het ronddraaien, zonder kijken, en voel het zacht langs mijn vel schuren. Het voelt anders dan de steentjes in de tuin bij opa en oma. Die glijden zo lekker. Ze glinsteren ook mooi, vooral als het geregend heeft. Ik hoop dat we snel weer eens naar opa en oma gaan. Het brokje draait moeiteloos door, zonder weg te glippen. Het voelt goed. Misschien dat ik hem echt voor altijd bewaar, zoals de man zei van wie ik het kreeg. Ik denk aan zijn tandeloze lach. Ik durfde er niet goed naar te kijken, maar kon mijn ogen er niet van los krijgen. Ik denk niet dat hij het doorhad. Hij zei er niets van. Hij lachte maar en lachte maar, zijn blote lach zonder tanden. Ik denk aan zijn kloppen op mijn schouder. Het had eigenlijk een beetje pijn gedaan, maar ik was niet bang geweest. Hij was vrolijk en vriendelijk en dat was zijn kloppen ook. Het was alleen iets te hard. Maar ik geloof dat hij dat ook niet doorhad. Een van de andere mannen had op de brokstukken gespuugd, maar dat vond hij maar niets. Hij had hem gestopt en geroepen dat dat puin belangrijk was. Hij had wat kleine stukjes opgepakt en hoog gehouden. Hij had een brokje voor de spugende man zijn gezicht gehouden en gezegd dat het een belangrijk memento was. Memento. Of zoiets. Daarna gaf hij het met zijn grote lach aan mij, klopte op mijn schouder en zei me het voor altijd te bewaren. Het draait nog altijd door mijn vingers als ik onze tuin in loop. “Waar was je jongen? Wat heb je daar?” “Het standbeeld van de Grote Leider is kapot gevallen.”

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2015 - 11:53
Een kind is toevallig op de plek waar het beeld van de Grote Leider wordt vernield. Ik had graag wat meer informatie gewild, bijvoorbeeld over wie de mannen waren en waarom het beeld is vernield. Een mooi beeld dat kind met die steentjes :thumbsup:.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2015 - 13:28
Automatisch denk ik aan Mao. Maar het kan net zo goed Stalin, Saddam Hoessein of eender welke potentaat zijn. Minstens drie generaties passeren hier de revue en allemaal zijn ze met mededogen neergezet. Geen veroordeling, niet van de auteur en niet van de lezer, zelfs niet van de HP. Net door het niet benoemen van het land waar het zich afspeelt is dit eigenlijk een universeel verhaal (in mijn beleving). Ik kan Anne volgen in haar repliek, maar voor mij volstaat dit ruimschoots (nogmaals, mijn beleving). Het kind dat intussen het steentje taxeert...ja hoor, ook daar spreekt veel meer uit. Sterk.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2015 - 16:10
schrijvenmaar, Het maakt niet uit welke Grote leider het is. Het beeld van het kind met het brokstukje staat op zichzelf. Goed geschreven.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2015 - 19:31
Wie zijn die mannen en waarom wordt er vernield? Ja waarom? Het antwoord had afbreuk gedaan aan dit aandoenlijke relaas. Een kind oog in oog met een stuk geschiedenis. Dat standbeeld blijft staan, ruw tot in de kleine vingertopjes. Ik hoop dat hij snel weer eens naar opa en oma gaat. Prachtig schrijvenmaar!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2015 - 19:54
Ik vind het fijn dat er niks wordt gezegd over wie die mannen zijn en van wie het standbeeld is. Ik was heel erg benieuwd waar het verhaal naartoe zou gaan. Ook leuk om iets in de eerste persoon te lezen. Goed gedaan! Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2015 - 22:26
@Anne: ik kan begrijpen dat je meer wilt weten over de situatie, de mannen -op zich denk ik zelfs dat dat een compliment is, maar dan zou het een ander verhaal worden. Hier wilde ik dit verhaal neerzetten; universeel in zijn eenvoud @de anderen: fijn dat dat zo is overgekomen en dat jullie de moeite genomen hebben mij dat te laten weten.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2015 - 22:36
Mooi. Met een revolte valt het beeld van het oude regime altijd aan diggelen. Letterlijk en figuurlijk. Met de nodige fascinatie tot gevolg.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2015 - 0:40
Ja, nu hoef ik eigenlijk niet meer te reageren. Er is al gereageerd en jij hebt overkoepelend gereageerd. Dus mosterd na de maaltijd, maar toch. Volgens mij maakt het inderdaad niet uit wie er is omgevallen. Er is een beeld van een leider omgevallen en de situatie is, ook zeker door al het gespuug, een beetje besmuikt geraakt.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2015 - 9:05
mosterd kan altijd Johanna, ik ben er dol op ... vooral met bitterballen, elk moment van de dag. of nacht. och ... bitterballen ... da's lang geleden maar nu dwaal ik af ik bedoelde natuurlijk dat ik je mening altijd graag hoor, of die nu overeenkomt met wat al gezegd is of niet en ook marcus bedankt voor het reageren

12 mei 2015 - 9:14
Revolute door de ogen van een kind. In zijn wereld zijn een steentje en een tandloze man veel belangrijker, dan de grote landelijke en internationale gevolgen. Ik vind het heel sterk geschreven. "Het brokje steen voelt ruw aan mijn vingertoppen. Ik laat het ronddraaien, zonder kijken, en voel het zacht langs mijn vel schuren." Ruw in de eerste zin en zacht in de tweede. Heb je dat express gedaan? Het leidde mij af. Ik moest het nog een keer lezen. De rest vond dan weer heel erg prettig om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2015 - 9:29
dank voor je reactie, Olaf! volgens mij laat hij het steentje juist zacht schuren, omdat het ruw is; het is voor mij een volkomen logische tactiele ervaring, dus goed om te horen dat het op anderen juist tegenstrijdig kan overkomen. Ik ga er eens goed over denken of/ hoe/ wat ik daar anders zou kunnen/ willen formuleren.

12 mei 2015 - 18:57
Dag schrijvenmaar, Mooi stukje. Mag ik er ook iets van verwondering in lezen, van de jonge hp? Dat hij uit de reactie van de oude man proeft dat hij iets belangrijks in handen heeft, maar het gewicht van het brokje nog niet kent? En dat daarmee kinderlijke onschuld, het pure, belicht wordt, en alle grote leiders worden gerelativeerd? ('hem' in de derde zin van de tweede alinea moet volgens mij 'het' zijn. Tenzij je bewust 'hem' hebt gebruikt, maar dan moet ik weer even dubben over de mogelijke betekenis)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2015 - 9:15
Mag ik er ook iets van verwondering in lezen, van de jonge hp? Dat hij uit de reactie van de oude man proeft dat hij iets belangrijks in handen heeft, maar het gewicht van het brokje nog niet kent? En dat daarmee kinderlijke onschuld, het pure, belicht wordt, en alle grote leiders worden gerelativeerd?
Het lijkt mij mooi als ten minste een iemand dat doet.
('hem' in de derde zin van de tweede alinea moet volgens mij 'het' zijn. Tenzij je bewust 'hem' hebt gebruikt, maar dan moet ik weer even dubben over de mogelijke betekenis)
Je hebt helemaal gelijk; gewoon stom mijnerzijds. (maar ik ben wel heel nieuwsgierig of je al een mogelijke betekenis voor 'hem' verzonnen hebt ...)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2015 - 9:19
Ha Lilithx, goed je weer te zien! (ik heb aan je gedacht, maar dat durf ik niet hardop te zeggen, natuurlijk, want ik weet niet hoe het nu met je is ... dus aan al het andere voorbijgaand:) Fijn te lezen dat dat gevoel overkomt; dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2015 - 10:27
Dag Schrijvenmaar, lief dat je aan mij gedacht hebt. Het is vandaag mijn verjaardag, dus er denken wel meer mensen aan mij vandaag ;) Wel ik had opnieuw een gebroken hartje na de 'mislukte' poging, dus heb ik besloten even de tijd te nemen voor mezelf. (Ik word anders te veel meegesleurd in een neerwaartse spiraal van negativisme.)En schrijven hoort daar nu eenmaal ook bij :) Dus vandaar dat ik hier weer actiever ga worden, Yes!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2015 - 10:48
Gefeliciteerd met je verjaardag. En schrijf ze; ik wens je alle woorden toe die ik niet voor je heb, en verder natuurlijk nog veel meer. en al dat andere.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2015 - 11:17
Gefeliciteerd met je verjaardag. En schrijf ze; ik wens je alle woorden toe die ik niet voor je heb, en verder natuurlijk nog veel meer. en al dat andere.
@Liltih, Ik voeg mij bij Schrijvenmaar.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2015 - 13:51
Dag schrijvenmaar, ik vind dit een ontroerend en tegelijkertijd veelzeggend verhaal over heden, verleden en toekomst via een klein steentje. Dank je wel want nu begrijp ik ineens waarom ik als kind stukjes gekleurd glas spaarde :o en sinds kort de neiging heb dit weer te doen!

13 mei 2015 - 18:44
Mag ik er ook iets van verwondering in lezen, van de jonge hp? Dat hij uit de reactie van de oude man proeft dat hij iets belangrijks in handen heeft, maar het gewicht van het brokje nog niet kent? En dat daarmee kinderlijke onschuld, het pure, belicht wordt, en alle grote leiders worden gerelativeerd?
Het lijkt mij mooi als ten minste een iemand dat doet.
('hem' in de derde zin van de tweede alinea moet volgens mij 'het' zijn. Tenzij je bewust 'hem' hebt gebruikt, maar dan moet ik weer even dubben over de mogelijke betekenis)
Je hebt helemaal gelijk; gewoon stom mijnerzijds. (maar ik ben wel heel nieuwsgierig of je al een mogelijke betekenis voor 'hem' verzonnen hebt ...)
Jawel, had ik. Dat dat jongetje, in al zijn verwondering, toch nog de sporen van de indoctrinatie meezeult en het zielig vind dat de grote leider - de grote vader - in barrels ligt en een stukje van het standbeeld (hem) wil bewaren.