Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 47 Dagboek

25 maart 2015 - 18:54
Er is een derde dochter geboren en het wordt volgens iedereen, behalve volgens mij, te krap aan de gracht. We vertrekken naar een flat. De verbetering blijft me onduidelijk want ik deel een kamer met mijn zus en de nieuwe baby 'slaapt' bij mijn ouders. Bovendien moet ik aan een nieuwe school geloven. Bij nader inzien blijkt dat het ergste niet. Ondanks het dood moeten zien trappen van mijn favoriete lieveheersbeestje en een verkreukeld fietsmandje, blijf ik min of meer aardig in mijn vel zitten. Maar nu gaan we emigreren. In Amsterdam zat ik op een gemengde school, iedereen sprak Nederlands, ik vermoedde dat de meester verliefd op me was, en ik mocht blijven zitten wanneer de juf iets tegen me zei. Ik had geen Latijnse les. Nu zit ik op een nonneninternaat voor meisjes (het Heilige Kruis), iedereen spreekt Frans behalve ik, ik weet zeker dat de nonnen mij haten (en ik hen) en ik sta continu op de gang omdat ik niet opsta wanneer de non het woord tot mij richt. Ik moet Roodkapje van het Latijn in het Frans vertalen. Zeven jaar duurt dit rotlyceum. Met als bonus een ‘Baccalaureaat’ waarvoor je een onmenselijke prestatie moet neerzetten. Ik zak. Op het eindfeest heb ik meer spullen voor op de brandstapel dan de rest van de klas bij elkaar. Na een week bezinning besluit ik, niet geheel vrijwillig, mijn kwelling nog een jaar voort te zetten. Anders is alles voor niets geweest. Een jaar Nederlandse brugklas en acht jaar Frans lyceum verder, slaag ik nog aardig goed. Ik krijg een ring van mijn vader waarin hij, naast een datum waar ik me voor schaam, in sierlijke letters ‘B A C’ heeft laten graveren. Die ring komt me goed van pas. De 'verloofde van Bernhard Anthony Cornelis' slaat er heel wat handtastelijk geklier mee van zich af.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2015 - 19:33
Goed verhaal. Moest even zoeken naar de betekenis van B A C, maar zie dat het de Franse bachelortitel is: Baccalaureaat. Volgens mij is het: Ik moet Roodkapje van het Latijn in het Frans vertalen. Leuk gevonden die datum waar ze zich dood voor schaamt in de ring.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2015 - 21:54
Je hebt gelijk nyceway, ik heb mijn Latijnse typo aangepast. Een 'Bac' is te vergelijken met een eindexamen VWO. Dankjewel voor het lezen en je feedback!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2015 - 22:29
Elyse, Ik heb het dagboek met aandacht gelezen en kan er mij erg veel bij voorstellen maar op de een of andere manier ben ik niet echt gepassioneerd. Ik mis een beetje de echte Elyse-stijl en ik heb een licht vermoeden hoe dat komt. Please... vat het niet meteen op als kritiek en laat je niet ontmoedigen! Als ik voor mezelf spreek dan voel ik bij een Young Adult opdracht toch vooral beperkingen. Ik voel er mij niet meteen in thuis en ik meen dat ook een beetje aan jouw tekst te zien. Het dubbele van de opdrachten hier is dat je soms druk voelt om uit je eigen natuurlijke biotoop te treden, hetzij door de aard van de opdracht, hetzij door de feedback die je krijgt. Toch zou ik adviseren: blijf vooral trouw aan je eigenheid! De laatste alinea met de pointe vind ik wel erg leuk. Klinkt het dagboek overigens een heel klein beetje autobiografisch?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2015 - 23:33
Ben het helaas met W. eens. Doorgaans lees ik je graag, maar ik vond het deze keer moeilijk om mijn aandacht erbij te houden. Beetje droge stof. Geef niet graag minder positieve reacties, maar ik mis iets in je verhaal dat het sprankelend maakt.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2015 - 23:44
Ryn je hebt helemaal gelijk, ik heb mij hier niet echt uitgeleefd. Ik schrijf bijvoorbeeld wel graag kinderverhaaltjes en sprookjes (omdat je daarin je fantasie weer op een andere manier kwijt kunt), maar in Young Adult literatuur heb ik me nooit echt verdiept. Ik heb daarom geprobeerd een beetje in mijn 'puber' huid te kruipen en kwam tot de conclusie dat een puber/YA door omstandigheden cq haar/zijn omgeving vaak min of meer onbewust maskers draagt. Zich noodgedwongen toch steeds aanpast. Maar ook best vaak gefrustreerd denkt: 'Ik ben niet wie jij denkt dat ik ben'. Daarom heb ik er maar een soort dagboek van gemaakt, om die gedachtengang proberen weer te geven. En in de laatste alinea is dat 'een ander zijn' uit een soort recalcitrante reactie een bewuste keuze geworden. Verder heb ik geen idee hoever je qua woordgebruik in YA kan gaan. Ik heb me dus braaf een beetje ingehouden en dat heb jij heel goed opgemerkt! (Ik heb zelf trouwens nooit een dagboek bijgehouden. Ik was meer van het lyrisch puber gedichten schrijven :lol: ;) )

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2015 - 23:52
Klopt Richard, zie hierboven. Er is misschien nog een flauw excuus, maar ik zit naast mijn gebruikelijke besognes ook continu met een zeer veeleisend iemand op mijn lip deze weken. Anders had ik wel geprobeerd er iets meer werk van te maken. Die tijd wordt mij op dit moment niet echt gegund. En dan post ik toch liever iets dan niets. Ben in ieder geval blij met jullie feedback en hoop binnenkort weer iets sprankelender te kunnen zijn.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2015 - 23:57
Het is niet erg, Elyse. Ben het met je eens dat iets beter is dan niets. Natuurlijk speelt het echte leven ook nog en daar hoort ook de aandacht bij.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2015 - 0:39
Ik vind het een mooi verhaal. Het gaat over het leven zoals het echt kan zijn. Ik lees juist dit soort teksten graag. De clou vind ik ook leuk bedacht. Het lijkt me ook zeker YA. Een zeer beschaafde maar zeker wel Elyse. Mooi gedaan. Graag gelezen.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2015 - 6:37
Dankjewel Johanna, fijn dat het je YA lijkt, dan is die poging misschien toch geslaagd. (Als het maar niet alleen over het bolletje aaien is ;)) Natuurlijk ben ik blij met je waardering. Laten we het houden op een ietwat (te) snelle Elyse. :)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2015 - 7:57
Elyse, ik ben het met Ryn en Richard eens. Een YA-verhaal (wat dit ook moge zijn) schrijven in de vorm van een dagboek moet volgens mij heel goed kunnen. Zou zelfs heel origineel zijn. Maar dan moeten het ook aantekeningen zijn die dag voor dag genoteerd zijn. En dat zijn die van jou niet. Je relaas lijkt meer op een terugblijk op je kostschoolperiode. Als je hp emigreert, zeg dan meteen waar naartoe. Als dat Frankrijk of Wallonië is, dan heeft die school waarschijnlijk ook een Franse naam. Een Nederlandse naam werkt bevreemdend en roept allerhande onnodige vragen op. De 'andere ik' van je hp komt ook nauwelijks uit de verf. Als je twijfelt aan je verhaal, waarom laat je het dan niet een of een paar dagen rusten. De verbetering komt vanzelf. Goede wijn moet ook rusten. Als je het noemt, maakt het mij nieuwsgierig: welk veeleisend iemand zit er deze weken voortdurend op je lip? Het beantwoorden van deze impertinente vraag is niet verplicht. :) Volgende keer beter... met een aai over je bolleke.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2015 - 7:58
(Als het maar niet alleen over het bolletje aaien is ;)) Natuurlijk ben ik blij met je waardering. Laten we het houden op een ietwat (te) snelle Elyse. :)
Ik geloof niet dat ik al oud genoeg ben om grote mensen over het bolletje te aaien. Bij mijn zoon doe ik dat wel altijd. Die lokt dat uit met zijn obstinate gedrag.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2015 - 18:09
Dos, dankjewel voor je reactie en je hebt gelijk, ik had mijn verhaal misschien even rust moeten gunnen. Dan was die andere 'ik' waarschijnlijk beter uit de verf gekomen. Meestal niet maar soms ben ik ineens impulsief. Vooral (en hier antwoord ik dan toch maar op je impertinente vraag) als ik murw gedraaid word door de meest irritante schoonmoeder die er op deze aardbodem rondloopt, ik zweer het. Ze heeft fijn drie weken vakantie in Mexico... :confused: Dat je het over 'goede wijn' hebt is in ieder geval een hele geruststelling. :) Puntje: moet er in een dagboek echt iedere dag iets genoteerd worden? Dan klopt mijn titel inderdaad niet. Maar twintig woorden per notitie zou ik dan wel kwijt willen en dan kom ik met een woordlimiet van 300 niet verder dan een fragment van twee weken. Het is te proberen en misschien ook wel een leuke uitdaging. In twee weken kan veel gebeuren. Maar hier dus een laconieke tot YA uitgroeiende puber die niet veel aandacht aan haar dagboek besteedt en er alleen op voor haar heftige momenten naar grijpt. ;) (De naam van de school noemde ik bewust in het Nederlands omdat de hp dat uit een soort verzet tegen haar nieuwe omgeving ook deed.)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2015 - 18:17
Dos, dankjewel voor je reactie en je hebt gelijk, ik had mijn verhaal misschien even rust moeten gunnen. Dan was die andere 'ik' waarschijnlijk beter uit de verf gekomen. Meestal niet maar soms ben ik ineens impulsief. Vooral (en hier antwoord ik dan toch maar op je impertinente vraag) als ik murw gedraaid wordt door de meest irritante schoonmoeder die er op deze aardbodem rondloopt, ik zweer het. Ze heeft fijn drie weken vakantie in Mexico... :confused: Dat je het over 'goede wijn' hebt is in ieder geval een hele geruststelling. :) Puntje: moet er in een dagboek echt iedere dag iets genoteerd worden? Dan klopt mijn titel inderdaad niet. Maar twintig woorden per notitie zou ik dan wel kwijt willen en dan kom ik met een woordlimiet van 300 niet verder dan een fragment van twee weken. Het is te proberen en misschien ook wel een leuke uitdaging. In twee weken kan veel gebeuren. Maar hier dus een laconieke tot YA uitgroeiende puber die niet veel aandacht aan haar dagboek besteedt en er alleen op voor haar heftige momenten naar grijpt. ;) (De naam van de school noemde ik bewust in het Nederlands omdat de hp dat uit een soort verzet tegen haar nieuwe omgeving ook deed.)
Ik denk niet dat er regels zijn die je voorschrijven hoe vaak je in een dagboek moet schrijven. En je kunt eruit halen wat je voor je verhaal van belang vindt. Schoonmoeders... soms zijn ze tegendraads een zegen... je kunt er mooie verhalen en zelfs boeken over schrijven. Laat haar even betijen en begin er dan aan. Maak nu vooral notities, die je later uitwerkt. Wat ben je als amateurschrijver toch een rijk mens met zo'n schoonmoeder. Het is nu wel even door de zure appel heen bijten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2015 - 19:36
Niet te zwaar aan tillen Elyse... gewoon volgende keer weer een ander verhaal. Het kan niet alle dagen feest zijn (ik denk nog aan je slagroomtaart :lol: ) Ik heb ook niet het gevoel dat ik er zelf in geslaagd ben om YA te schrijven. Intussen moet je volgens mij wel blijven zoeken naar je eigen stem (en eigenlijk heb je die al wel). Experimenteren en aftasten is natuurlijk noodzakelijk om te ontwikkelen en impliceert ook af en toe een tegenvaller, maar laat je vooral niet te erg remmen door opdrachten of kritiek. Schrijf niet met de handrem op maar houdt wel de handen aan het stuur en behoud de controle! Pfff... alsof ik raad zou moeten geven. Ik weet het natuurlijk zelf allemaal niet zo heel goed. Ik doe ook maar wat hoor. :o

Siv

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2015 - 18:10
Ik was even verbaast te horen, dat de HP mocht blijven zitten, wanneer de juf iets tegen haar zei. Wat is er nu leuk aan nablijven? Totdat het blijkbaar de gewoonte is om dat wel op die nonnenschool te doen. De HP moet wel een erg frustrerende tijd hebben gehad.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 maart 2015 - 23:06
Een originele invulling met de dagboek fragmenten. :thumbsup: Het leest nu erg statisch en onsamenhangend. Ik denk dat als je er data bij zet het een verhaal wordt waarin d.m.v. dagboek fragmenten de schoolperiode wordt weergegeven. Beschrijf het in je eigen stijl maar wel in de woorden van de HP op dat moment. Daarin kan je dan ook een ontwikkeling laten zien en de gevoelens op dat moment. De informatie in de eerste twee alinea's zou ik schrappen: het verhuizen naar een flat heeft niets te maken met de schoolperiode m.i. Focus op 1 onderwerp dan blijft het verhaal duidelijk. Het plot vind ik leuk gevonden. :) Ik hoop dat een herschrijf nog volgt! ;)

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2015 - 22:03
Het is inderdaad niet één van je beste verhalen, maar het is wel één van de eersten die ik gelijk begrijp en snap, en dat vind ik voor een keertje heel erg fijn :). Ik heb het te doen met je HP. Het zal je maar gebeuren wanneer je ouders gaan emigreren. Als puber sta je daar nou niet echt om te springen. Ik snap haar gedachtegang. Ze moet zich erg alleen hebben gevoeld. Is schrijven voor een YA publiek echt zo lastig? Tenminste, dat is hoe ik het YA genre zie, boeken geschreven voor young adults. In ieder geval, graag gelezen :).

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2015 - 22:13
Dag Elysevdr, ik heb je stukje met plezier gelezen omdat ik fragmenten en gevoelens van mijn eigen jeugd herkende en het YA-gedrag. Ook ik heb uren op de gang gestaan. Blij dat de ring zijn werk heeft kunnen doen ondanks een ellendige datum. :unibrow: