Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#44 Hoop (herschrijf )

4 maart 2015 - 14:52
Het is vandaag op de kop af een jaar geleden dat ik samen met mijn vrouw bij de oncoloog zat en het verdict viel: hersentumor in een vergevorderd stadium. Wat de arts zegt dringt nauwelijks tot me door, het is één grote waas. Ik ben bang, zo ontzettend bang. Bang voor de pijn, de nare onderzoeken, de dood. En hoe moet het nu met mijn vrouw en kinderen. Zullen ze het redden zonder mij? Waarom ik? Vier jaar geleden heb ik al een hersenbloeding gehad. Heb ik iets fout gedaan? Ik hoop wel dat we nog naar mijn zus in Nieuw Zeeland kunnen. Mijn vrouw en ik zijn daar al jaren voor aan het sparen. Desnoods lenen we de rest. Na twintig jaar zou ik haar graag nog eens willen vasthouden. Op het moment dat je besluit om er voor te gaan, dat willen leven het allerbelangrijkste is, kom je terecht in de mallemolen van allerlei onderzoeken. De operatie is op zich goed geslaagd. De tumor ter grootte van een ei is er uit gehaald. Ik ben er nog. Dan komen de tegenslagen. De littekens zijn gaan ontsteken en door de vele chemokuren slaap ik zeker achttien uur per dag. Waar ik me vreselijk voor schaam is dat ik altijd loop te schelden en te vloeken . Vooral mijn vrouw moet het ontgelden. Dit ben ik niet maar ik kan er niets aan doen. Die verdomde tumor is terug en bezorgt me ondraaglijke hoofdpijn. Als toegift heb ik ook nog een longontsteking gekregen en hallucineer ik door de morfine. Het enige wat ik nog kan, schrijven, lukt zelfs niet meer. Mijn handen trillen te erg en alle letters dansen voor mijn ogen. Langzaam voel ik mijn weerstand verdwijnen, mijn zuurstof raakt letterlijk op en ik moet aan de beademing. Ik heb het ontzettend benauwd, ben bang om te stikken . Vroeger zou ik nooit hebben kunnen bedenken dat dood gaan, een verlossing kan betekenen. Maar die helse pijn is niet meer uit te houden. Ik hoop alleen dat me nog wat tijd wordt gegund, want ik kan weliswaar niet meer naar Nieuw Zeeland, maar mijn zus komt naar mij. Daar kijk ik enorm naar uit.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2015 - 17:32
Groei de verkeerde kant op. Realistisch weergegeven, goed geschreven verhaal. Iedereen kent wel zo'n geschiedenis uit de naaste omgeving. We zijn er allemaal bang voor en hopen dat die Hein ons niet zal vinden. Laat hem maar werkloos ronddolen. Of dat hij naar Richard gaat, die heeft hem ook van stal gehaald. Hij weet er wel raad mee. Je bouwt de spanning naar het einde toe goed op. Geen plezierig verhaal.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2015 - 17:46
Naar... Dit ligt te vers in mijn geheugen. Is het bedoelt als een groei naar 'er klaar voor zijn om elkaar los te laten'? Ik vind het een beetje een cliché... In mijn beleving ben je daar nooit echt klaar voor. Realistisch weergegeven Nicole, dat zeker.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2015 - 18:15
Nicole, dit afglijden vind ik verschrikkelijk. De groei van de tumor staat in schril contrast met de groei van het besef dat het einde stilaan nadert. Het is als een spagaat die in het hele verhaal steeds breder wordt. Ik heb het moeilijk met zulke zaken. Het loslaten is een hallucinante gedachte, zeker als je er zelf nog niet klaar voor bent. In die zin grijpt je tekst naar de keel. Wat ik eigenlijk een beetje mis is precies hetgeen de titel belooft: hoop, maar misschien lees ik er ook wel overheen door de weemoed die mij overvalt. Een sprankel van het een of het ander had je nog kunnen toevoegen. Een glinstering. Het had dit afglijden iets meer dragelijk gemaakt. Maar het zij zo. Goed geschreven hoor.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2015 - 23:20
Brrr, een realistisch verhaal. De toon is ook realistisch daarom is het toegankelijk voor iedereen. Het is zoals Dos zegt: iedereen kent wel iemand in de omgeving. :( Wil je met de titel 'Hoop' aangeven dat iedereen tijdens de strijd gaat 'verlangen' naar de dood en er dus hoop is dat het goed komt, in die zin dat de dood wordt verwelkomd?

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2015 - 10:31
Ik vind het een beetje een cliché... In mijn beleving ben je daar nooit echt klaar voor. .
@ Elyse. Je hebt gelijk dat het cliché is en dat je nooit kaar bent om elkaar los te laten. De tekst heb ik wat aangepast zie @w rynland. Ik denk wel, maar dat is persoonlijk, dat je op een gegeven moment zoveel pijn kunt hebben en dat je karakter dusdanig verandert dat het leven niet meer voor je hoeft. @w rynland, je hebt gelijk de titel komt niet terug in het verhaal. Ik heb in de tekst geprobeerd meer hoop te laten zien en met name het eind aangepast om het niet te clichematig te laten zijn. @ Dos. Hein heb ik nog even terug gestuurd...... Allemaal bedankt voor het lezen, de complimenten en de reacties

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2015 - 10:27
Wil je met de titel 'Hoop' aangeven dat iedereen tijdens de strijd gaat 'verlangen' naar de dood en er dus hoop is dat het goed komt, in die zin dat de dood wordt verwelkomd?
@ Marietje. In eerste instantie wilde ik aangeven dat zodra je hoort dat je ernstig zoek wordt je altijd blijft hopen (soms tegen beter weten in) dat je beter wordt. Gaandeweg ga je je eisen bijstellen en wordt hoop vaak minder en kan het naar mijn idee zijn zoals jij omschrijft. Ik heb je reactie geprobeerd in mijn tekst te verwerken dank voor je reactie en het compliment.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2015 - 12:30
@Nicole. Hoewel het gegeven aangrijpend is, kun je je verhaal sterker maken door het meer op het gevoel van de hp te trekken. Bijv: "Wat er dan door je heen gaat is met geen pen te beschrijven. De wereld om je heen stort in elkaar." is een veralgemenisering die de lezer naar de ratiokant jaagt. Ook deel je m.i. te veel mee; laat zien wat het betekent voor de hp, bijvoorbeeld (ik roep maar wat) dat hij zijn dochtertje niet meer kan voorlezen omdat de letters dansen voor zijn ogen. Nu concludeer je voor mij (TELL) dat hij zo moe is. Remedie is feiten geven, details waaruit ik als lezer kan afleiden wat er door de hp heen gaat, wat het verdict voor hem en zijn omgeving betekent. het merkwaardige is dat kleine, persoonlijke dingen veel meer doen dan grote aalgemeenheden. Bijv: hij spaart al jaren om zijn broer te kunnen bezoeken die twintig jaar geleden naar Australië is geëmigreerd en die hij sindsdien niet meer heeft gezien - bedenk maar iets. Het verhaal wordt zo aangrijpender (emotioneler) en geloofwaardiger. Eens? *(verdicht >> verdict; vergevorderd (aaneen); toen hield ik op met taalzeurtjes)

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2015 - 15:09
@Nicole, in de feedback die Leonardo jou geeft, kan ik mij goed vinden. De zinnen die hij aanhaalt, zou ik bijna als een cliché aanduiden. Ik lees je uiteraard weer mocht je gaan herschrijven.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2015 - 8:22
Nicole, een heftig verhaal. Het pakt mij en raakt mij zonder dat het herschreven is. (Over een week is een soortgelijke situatie vijf jaar geleden) Misschien komt het daarom zo binnen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2015 - 8:02
Nicole, het is zo realistisch geschreven dat ik ging twijfelen of je het zelf hebt meegemaakt. Ik kan me vinden in de commentaren die je van anderen, met name van Leonardo hebt gekregen. Probeer algemeenheden te vertalen naar concrete details. Dan spreekt je verhaal meer. Volgens mij heb je het verhaal al herschreven en ik vind het aangrijpend.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2015 - 9:23
@Odile.bedankt voor je reactie. Ik heb het gelukkig zelf niet meegemaakt en ik heb het inderdaad al herschreven. Staan er nog teveel veralgemeniseringen in?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 maart 2015 - 13:41
@Nicole, je tekst vind ik nu stukken beter. De verdomde angst, de helse pijnen, het getier en dan je droevige slotzin. Zal hij het nog halen? Dat is de vraag. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 maart 2015 - 15:28
@leonardo zeer zeker... Bedankt voor de tips en het voor de tweede keer lezen @mill dank je wel om het nog eens te lezen.laten we het hopen dat hij het haalt

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 maart 2015 - 16:40
Perfecte inleving in de strijd tegen de helse pijnen. Niet alleen de tumoren groeien, maar de groei van de pijn, de angst en de hoop op verlossing ook. Mooi geschreven