Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#43 Het witte goud

25 februari 2015 - 21:45
Als zelfstandig ondernemer is er toch niets op tegen om geld te verdienen? We willen toch allemaal een mooi huis en een chique auto? In zaken doen is alles geoorloofd vind ik. Wel heb ik mezelf twee restricties opgelegd: ik handel niet in wapens en niet in vrouwen. Verder heb ik lak aan legaliteit omdat daar weinig in te verdienen is. Belasting betalen is voor simpele zielen en de erfenis van mijn moeder is mijn pensioen. Mijn personeel zoek ik onder de kwetsbaren in de maatschappij. Alleenstaande ouderen of langdurig werklozen zijn een gewillige prooi.. Ik weet dat sommige mensen bang zijn van mijn indringende ogen en mijn grote mond. Het komt meer dan eens voor dat ik daar gebruik van maak als ik mijn zin wil door drijven. Ik werk hoofdzakelijk samen met zakenmensen uit Aruba,Venezuela en Afrika. Met de opbrengst van het zogenaamde ‘witte goud’ willen we een hotelcomplex met 1000 kamers, zwembaden en casino’s bouwen op een paradijselijk eiland. Ik zie het al helemaal zitten. Toch is er ergens op een kwade dag ‘iets’ fout gegaan. Ik werd erin ‘geluisd’, verraden door mijn vrienden. Twee jaar zit ik nu al vast, onschuldig! Moederziel alleen en ver weg van Jan en alleman. Mijn vrouw en kinderen durf ik niet over te laten komen uit schrik dat hun iets zal overkomen. Je weet maar nooit hè in dit ‘apenland’. Het ergste van al is dat mijn moeder in de shit zit en ik haar niet kan helpen. Een of andere klootzak, zo’n gladjanus heeft haar met zijn mooie praatjes duizenden euro’s afhandig gemaakt. Voor een stom crowdfunding project. Die vent heeft een compleet scheef normbesef over wat goed en kwaad is. Mijn moeder notabene van 93! Dat doe je toch niet? Lieve God, ik houd van u. Wilt u me alstublieft nog één kans geven?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2015 - 22:19
He he... schitterend Nicole! Ik moest echt glimlachen... de pot verwijt de ketel... of iets in die zin. Je hebt dat mooi gezien. We benaderen anderen altijd met een normbesef dat we niet op onszelf toepassen. Leuk geschreven. Veel vaart. Ik heb je stukje met interesse en een glimlach gelezen. Vooral die: "Twee jaar zit ik nu al vast, onschuldig." Prachtig!

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2015 - 23:42
@Nicole Je hebt een vlotte pen en dit verhaal zit goed in elkaar. Let wel op je interpunctie: die rammelt nogal en deed me een paar keer haken. Dat is jammer, want dat haalt je verhaal omlaag. Verder is het HUN iets zal overkomen. De derde zin voegt vrijwel niets toe aan de eerste. 2x paradijselijk viel me ook op.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 februari 2015 - 14:06
Goed verhaal, Nicole. Inderdaad de pot die de ketel verwijt, zoals W. schreef. Je schrijft: 'Ook mensen die bang zijn voor mijn verbaal zeer sterke communicatie kan ik goed gebruiken, manipuleren en chanteren' Dat vind ik een slecht lopende zin, en flink over the top, vooral gebruiken, manipuleren en chanteren achter elkaar in 1 zin is een beetje teveel van het goede. Je schrijft vlot en heel goed leesbaar. Graag gelezen dus! PS: zijn mensen zonder relatie kwetsbaar en (dus) ontvankelijk voor chantage?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 februari 2015 - 18:04
Nicole Brouwer, ja vlot geschreven - deze types bestaan helaas echt. Zijn schietgebedje op het eind vertrouw ik niet.
Mijn personeel zoek in onder
zoek ik

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 februari 2015 - 20:38
@ Ryn, dank je wel voor het compliment. Ik hecht veel waarde aan jouw oordeel. :) @ Leonardo. Dank je wel voor je reacties en het intensieve lezen.Het klopt dat ik wat problemen heb met interpuncties. Ik heb de tekst nagelezen en hier en daar een komma gezet. - hen laat ik staan in de zin .....als hen iets overkomt....want ik ben niet overtuigd dat het hun moet zijn. - de derde zin heb ik eruit gehaald. je hebt gelijk die is overbodig. - paradijselijk eiland heb ik ook vervangen, alhoewel ik die er bewust dubbel in had gezet om het te benadrukken. maar zo als het nu is, is het beter. @harry bedankt voor het compliment en de tips. Gebruiken, manipuleren en chanteren is er uit en ik heb er een beter lopende zin van gemaakt. Was idd een beetje over de top. @Jan. ik blijf geloven in het goede van de HP met of zonder Onze Lieve Heer :confused: . Dank voor het lezen. Foutje is gecorrigeerd.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 februari 2015 - 0:15
Nicole, Arme HP. Terwijl hij vastzit wordt zijn moeder bedonderd door een van zijn collega's. Actie en reactie. Een duidelijk en moralistisch verhaal. Kan ik zeker op prijs stellen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
27 februari 2015 - 10:47
- hen laat ik staan in de zin .....als hen iets overkomt....want ik ben niet overtuigd dat het hun moet zijn.
Hun is correct omdat het een meewerkend voorwerp is, geen lijdend voorwerp. De constructie staat trouwens in de hen-of-hunlijst van Onze Taal: overkómen: hun overkwamen altijd de gekste dingen (Ref.: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/hun-hen) Qua interpunctie stuiter ik vooral over: Lieve God ik houd van u wilt u me alstublieft nog één kans geven?>> Lieve God, ik houd van u. Wilt u me etc. Als lezer wil ik niet hoeven te ontcijferen wat de juiste structuur is van een zin, want dat haalt me uit de flow en brengt me in ratio-modus. Dat is jammer; dat maakt dat ik minder geniet van jouw verhalen ...

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 februari 2015 - 12:27
@Leonardo. Dank voor het opzoeken. Ik heb het gecorrigeerd. Tevens heb ik de interpunctieteken toegepast en je hebt helemaal gelijk dat het beter leest. Daarnaast wil ik natuurlijk dat je mijn verhalen blijft lezen :) :)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2015 - 12:48
@Nicole - wees niet bevreesd. Omdat je betrekkelijk nieuw bent hier: weet dat het me altijd om je volgende verhaal gaat ... Als ik zou geloven dat het nooit wat zou worden tussen jou als schrijver en mij als lezer, zou ik mijn energie in andere schrijfsels steken.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 maart 2015 - 16:50
Vind de moraal er lekker dik op zitten. Zoals de HP reageert gelooft hij ook nog eens heilig erin dat hij niets fout heeft gedaan. Met zo'n Ego zal hij nooit toegeven.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 maart 2015 - 22:22
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet ... Ik geloof niet dat de HP daar ooit van gehoord heeft. :nod: Een duidelijk verhaal. Ik vraag me alleen af of de HP al gelovig was of dit geworden is in de gevangenis? Graag gelezen! :thumbsup: