Ontknoping in synopsis?
Mijn manuscript ligt klaar om te worden verzonden naar de door mij met zorg uitgekozen uitgevers. Zoals aangeraden zullen zij slechts de eerste dertig pagina's ontvangen, met brief en synopsis.
Over die laatste een vraag volgens Handboek voor Schrijvers moet in de synopsis ook de ontknoping staan. Nu wil het geval dat deze in mijn manuscript erg verrassend is en pas op de laatste bladzijde komt. Lezers zeggen dat ze na die onthulling het verhaal nogmaals zijn gaan lezen, omdat het hen zo op een ander been heeft gezet.
Door het einde van mijn verhaal te onthullen, alvorens het in zijn geheel gelezen is, ontneem ik de lezer (dus uitgever) een deel van het plezier.
Dus mijn vraag is moet in dit geval de ontknoping ook in de synopsis? ?
Ontknoping in synopsis?
Lid sinds
19 jaar 9 maandenRol
Ik zou het wel doen. Je stuurt tenslotte maar dertig pagina's in; als je dan van tevoren aangeeft dat de plot jouw verhaal verrassend maakt, kan het voor die uitgever een reden zijn om nieuwsgierig te worden naar de rest van je boek. Een uitgever leest niet voor het leesplezier, als een gewone lezer, maar met het oog op verkoopbaarheid; hij wil dus in een zo vroeg mogelijk stadium weten of je boek interessant voor hem is. Dan is het zaak om de pluspunten zo goed mogelijk te benadrukken.
Ontknoping in synopsis?
Lid sinds
19 jaar 10 maandenRol
Ik zat met precies hetzelfde dilemma en moet toegeven dat Alexa 'helaas' gelijk heeft. Het is logisch dat je geen lezer de spanning wilt nemen door het einde te vertellen, maar je moet nu even beseffen dat je een product wilt verkopen. Het gaat nu puur om commercie. De uitgever is in de inhoud alleen geïnteresseerd als die verkocht kan worden. Hij/zij verheugt zich niet op een spannend avondje op de bank.
plezier
Lid sinds
19 jaar 3 maandenRol
Hai Lena,
Een uitgever leest een manuscript niet voor zijn of haar plezier. Een uitgever wil een beeld van je krijgen. Dat je aan het eind de lezer op het verkeerde been zet, is belangrijke info voor de uitgever. Stel jezelf voor dat je een manuscript voor je krijgt zonder de verrassende ontknoping. Dan denk je: 'erg voorspelbaar'. In ieder geval heb je dan geen inzicht in de creatieve wending die de schrijver aan het verhaal geeft. Wel meesturen in de synopsis dus. de synopsis moet alles bevatten wat van belang is voor de essentie van het verhaal. Een verrassende ontknoping lijkt me dan onontbeerlijk.
Groetjes en succes,
Marcello
Je ontneemt de uitgever niet
Zo... dat noem ik nog eens