Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

stijlfiguren opdracht #20

24 juli 2014 - 14:33
Hoer. Ze zat voor het venster in haar opzichtige, lustopwekkende kledij en keek naar de traag voorbij rijdende stoet auto´s, met daarin mannen die gedwongen door hun seksuele drift en onvervulde verlangens, haar op hun beurt bekeken. Taxerend, brutaal, hongerig. Ze was er aan gewoon. Het deerde haar niet. Ze hoopte dat er spoedig zo´n getormenteerde man zou binnen komen. Dan kon ze aan het werk. Ze zou haar ogen sluiten en haar benen openen. Ze zou niets voelen, niet in haar hoofd, niet in haar hart, niet in haar onderlichaam. Na afloop zou ze wel het geld voelen en zorgvuldig opbergen. Met dat geld zou ze een gevoel van veiligheid krijgen. De zekerheid dat ze voedsel, kleding en warmte zou hebben. Een zekerheid die ze vroeger als vanzelfsprekend had gevonden. Een vlammend houtvuur, een goed gedekte tafel, een warm gezellig bed met daarin liefhebbende lippen en strelende handen. Het was haar alles ontglipt. In de linnenkast, tegen de achterwand verscholen, bewaarde ze de oude krantenknipsels waarmee haar zekerheden verdwenen waren, haar leven verwoest. In het begin had ze het niet kunnen geloven dat het haar man was die als opvoeder kleine jongetjes had misbruikt. Ze was in paniek naar haar vriendin gevlucht nadat woedende ouders en buren, stenen, speeksel en scheldwoorden door haar raam hadden geslingerd. Maar na een paar dagen had ze ook de afschuw in de ogen van haar vriendin gelezen. Afschuw die het medelijden met haar en haar gebroken bestaan stilaan overschaduwde. Hier, in de straten waar vrouwen het oudste beroep van de wereld uitoefenden, was ze enigszins veilig. Hier had iedere vrouw haar verborgen drama, haar vervlogen geluk. Automatisch beantwoordden haar vingers de gebarentaal van een geïnteresseerde klant. Ze schoof de gordijnen toe. Het zachte motorgeronk op de achtergrond stoorde haar niet. De buitenwereld lag altijd op de loer. Ze had ermee leren leven. De klant was mager, netjes, goed gekleed, een veertiger. Hij zette zich op de rand van het bed en sloeg zijn ogen naar haar op. Ze had gedacht dat ze niets meer kon voelen dan de zachte ruwheid van een bankbiljet, de koude gladheid van munten. Ze had zich vergist. Een steekvlam, een diepe emotie doorkerfde haar. Die ogen kende ze. Vroeger hadden ze het helblauw van een wolkeloze hemel weerspiegeld. Nu waren het grijsgrauwe wolkenvelden, zwanger van regen en mist. Sprakeloos staarden ze elkaar aan. Dan gleden zijn ogen weg van haar gezicht, haakten zich vast aan haar lichaam met de ordinaire lingerie om zich tenslotte beschaamd naar de grond te richten. Zijn smalle nek diep gebogen. "Koen?", haar stem zweefde ijl door het schemerdonker van de kamer. "Wat kom je doen? Wat zoek je?" Zijn handen zochten in de binnenzak van zijn regenjas en legden aarzelend een stapeltje bankbiljetten op de tafel naast haar bed. "Verdiend en gespaard terwijl ik vast zat. Ik dacht...Ik...Het spijt me...Misschien kun je het gebruiken..." Zacht en een aarzelend was zijn eens zo welluidende stem. Zacht en aarzelend waren zijn gebaren terwijl hij de deur uitschoof. Zacht was het geluid waarmee hij de deur achter zich sloot. Ze ging die avond vroeg naar huis. Ze had genoeg verdiend.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2014 - 16:53
Allereerst mijn complimenten voor de opbouw van je verhaal naar de ontknoping toe. De woorden zijn 'gewogen' en toch ervaar ik dat niet door de soepelheid waarmee het verhaal wordt verteld. Het heden en verleden geeft het verhaal spanning en extra lading. Goed gedaan! De stijlfiguren die je in je verhaal verwerkt, vind ik functioneel gebruikt en.... mooi! De opsommingen en antitheses werken goed. Maar ook..... zinnen als 'zwanger van regen en mist' vind ik qua associatie met je hoofdpersoon erg treffend. En... had ik ook al gezegd dat het geloofwaardig is geschreven? Mijn complimenten, Blavatski! Erg goed gedaan.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2014 - 17:18
Prachtig Blavatski, wat schrijf je toch mooi. Zoals jij zou zeggen; het doorkerfde mij. Ik neem aan dat haar ex-man haar bezocht. Een heel klein dingetje dat voor mij totaal geen afbreuk doet. Ik denk niet dat je met speeksel kunt slingeren. Respect voor dit doorleefde verhaal :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2014 - 20:09
Dank U Mili voor het opbouwende commentaar. In feite heb je gelijk dat speeksel niet geslingerd kan worden; maar ik veroorloof mij hier een schrijverlijke vrijheid; er bestaat een dichterlijke vrijheid dus moet er ook een schrijverlijke vrijheid bestaan, toch? Of bestaat daar een ander woord voor? Ik zou het niet weten. :o

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2014 - 8:35
Dit is een mooi verhaal. Niet voor HP. Ik heb het inmiddels een aantal keer gelezen. Naar mate ik het vaker lees wordt het verhaal steeds mooier.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2014 - 18:07
Beste Blavatski, Wat een fantastisch verhaal! Ik werd meegenomen door de goede opbouw en niet teleurgesteld in de ontknoping. Een triest gegeven, maar wat een gevoel heb jij in dit stukje gelegd! Complimenten! De titel intrigeerde al. Mag ik vragen waarom jij niet gekozen hebt voor het woord prostituee? Zou jij voor mij de stijlfiguren willen verklaren want daar kom ik niet uit? :( Maar dat ligt helemaal aan mij! Wij hadden eerder al een gedachtewisseling over beekjes en stromingen. Dit bedoelde ik met wilde onderstromingen, hier laat jij het verhaal voelen achter de situatie! Top gedaan! :nod:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2014 - 20:04
Dag Marietje, dank U voor het compliment. Fijn dat mijn wilde onderstroom toch doorbreekt....Mede door U! Waarvoor mijn dank. Ik vond de uitleg over "stijlfiguur" ook moeilijk. Heb er over zitten piekeren. En kwam tot de slotsom dat een stijlfiguur een typische inhoud moet hebben. In feite zijn we allemaal stijlfiguren; we hebben allemaal iets aparts, een herkenningsmerkteken zal ik maar zeggen. Enfin, zo heb ik het begrepen... Een "hoer" is een mens met een stempel, evenals een "pedofiel". Een metselaar heeft ook een stempel, maar het begrip/woord ""metselaar" roept minder gevoelens op. Ik heb voor het woord "hoer" gekozen omdat het meer emoties oproept dan "prostituee" (naar mijn gevoel toch). "Hoer" klinkt rauwer, harder, nadrukkelijker. Is een schokkender woord. :o

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2014 - 20:13
Dag Marietje, dank U voor het compliment. Fijn dat mijn wilde onderstroom toch doorbreekt....Mede door U! Waarvoor mijn dank. Ik vond de uitleg over "stijlfiguur" ook moeilijk. Heb er over zitten piekeren. En kwam tot de slotsom dat een stijlfiguur een typische inhoud moet hebben. In feite zijn we allemaal stijlfiguren; we hebben allemaal iets aparts, een herkenningsmerkteken zal ik maar zeggen. Enfin, zo heb ik het begrepen... Een "hoer" is een mens met een stempel, evenals een "pedofiel". Een metselaar heeft ook een stempel, maar het begrip/woord ""metselaar" roept minder gevoelens op. Ik heb voor het woord "hoer" gekozen omdat het meer emoties oproept dan "prostitué (naar mijn gevoel toch). "Hoer" klinkt rauwer, harder, nadrukkelijker. Is een schokkender woord. :o
Jij hebt zelf het lef getoond jouw onderstroming vrij te laten dus alle lof naar jezelf! Dank voor de uitleg van het stijlfiguur. Ik begrijp nu dat er meerdere uitleg mogelijk is en dus meerdere toepassingen. En jij hebt helemaal gelijk mbt het woord hoer, het is een stempel die men iemand geeft. Prostituee is een beroep. De titel hoer is hier beter op zijn plaats. Begrijp jij dat voor mij het een verrassing is dat mevrouw Blavatski het woord hoer als titel heeft? :eek: De juiste keuze bij dit prachtige verhaal! Dank je wel voor jouw reactie! :)

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 juli 2014 - 21:17
Sterk door de eenvoud. Ik zat ook wel een met het spugen, maar vond dat het hier wel kon, omdat het figuurlijk werd bedoeld. Omdat ik je niet wil laten blozen houd ik het gewoon maar bij steengoed.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2014 - 10:42
@Blavatski. Wat ik errug sterk vind gedaan is de muzikaliteit van het verhaal. De verslagenheid van de hp schrijnt door de tekst heen. Stenen, speeksel en scheldwoorden slingeren: een prachtige alliteratieve zeugma. De anafoor op het laatst versterkt het drama.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2014 - 14:10
Dag Marietje, nogmaals mijn dank voor het compliment. Het verbaasde U dat ik, Mevrouw Blavatski, het woord "hoer" durf te hanteren? Grappige reactie. Och, Marietje, zoals iedere mens ben ik behept met duizend-en-een karaktertrekken en heel in de diepte schuilt het seksuele beestje. Een voorbeeld: Ik ben van mezelf geschrokken bij het schrijven van mijn "sjeik" voor de Bouquetwedstrijd! Wat er toen allemaal bovenkwam tijdens het schrijven van de erotische scénes...je wil het niet weten! Spijtig genoeg ben ik niet genomineerd, maar ik heb veel over mezelf ontdekt. God, schrijven is zalig en therapeutisch tegelijkertijd! Ik had er veel eerder mee moeten beginnen. :rolleyes: Ik wens U een fijn weekend.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2014 - 14:14
Dank U Tja, ik vind het woordje steengoed heel passend, want toevallig heb ik in de schrijfoefening :nod: "schrijfangst, wat is dat?" uitgelegd dat ik graag mijn steentje toevoeg aan het schrijf-oeuvre omdat ik zelf zo kan genieten van andermans fantasie en zielenroerselen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2014 - 14:16
Dag Maddbrug, dank U voor het compliment. Ik heb trouwens geglimlacht bij het lezen van Uw dames aan de Ionische zee. Ik speel met de gedachte een stukje te schrijven over een vrouw die badende heren gadeslaat })

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2014 - 14:28
Dag Leonardo Pisano, dank U wel voor de lovende woorden. Fijn dat men hier mijn stukje zo waardeert. Mag ik U vragen wat U bedoelt met de muzikaliteit. Ik heb een paar jaar muziekschool gevolgd, piano, ik had de vingervaardigheid, de notenleer ging goed, er was gevoel, maar er was een totaal gebrek aan ritme en ik had geen muzikaal gehoor (volgens de leerkrachten!). Toch houd ik veel van (klassieke) muziek en zing graag (als ik alleen thuis ben :\\ ) Ik wens U een fijn weekend.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2014 - 16:34
@Blavatski Onder muzikaliteit van een tekst versta ik (het is geen gangbare term, voor zover ik weet) het geheel van ritme, cadans, toonzetting, zinslengte, woorden die een bepaalde sfeer oproepen: ingetogenheid, frivoliteit, dreiging, depressie, jaloezie, etc. Dit is naar mijn bescheiden mening een van de moeilijkste aspecten van een tekst. Het effect is subliminaal en werkt op het gevoel van de lezer.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2014 - 23:09
Dag Marietje, nogmaals mijn dank voor het compliment. Het verbaasde U dat ik, Mevrouw Blavatski, het woord "hoer" durf te hanteren? Grappige reactie. Och, Marietje, zoals iedere mens ben ik behept met duizend-en-een karaktertrekken en heel in de diepte schuilt het seksuele beestje. Een voorbeeld: Ik ben van mezelf geschrokken bij het schrijven van mijn "sjeik" voor de Bouquetwedstrijd! Wat er toen allemaal bovenkwam tijdens het schrijven van de erotische scénes...je wil het niet weten! Spijtig genoeg ben ik niet genomineerd, maar ik heb veel over mezelf ontdekt. God, schrijven is zalig en therapeutisch tegelijkertijd! Ik had er veel eerder mee moeten beginnen. :rolleyes: Ik wens U een fijn weekend.
:o Mevrouw Blavatski toch! Ik ben zeer benieuwd naar jouw Bouquet verhaal! Jammer dat jij niet genomineerd bent. Ook een goed weekend gewenst! Morgen ben ik in jouw schone Antwerpen, in Boom om precies te zijn! ;)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juli 2014 - 12:13
Wat een prachtig verhaal. Dit lijkt me heel geschikt voor omwerking naar een langer verhaal, waarmee ik niet wil zeggen dat het zo niet goed is. Het is knap hoe je met zo weinig woorden de tragedie van dit leven laat zien. Het slot is mooi:: het is duidelijk dat de man meer kanten heeft, dat hij niet alleen een kindermisbruiker is.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 augustus 2014 - 18:33
Ik schrok van je titel. Ben namelijk van je gewend dat je schrijft als een zachtkabbelend beekje. Die titel maakte me daarom ook nieuwsgierig. Ik vind het een goed verhaal. Het geeft inzicht in het perspectief waar ik nieuwsgierig naar ben. De vrouw van een pedofiel. Ik heb me altijd al afgevraagd wat zo'n vrouw zal denken en doen. Dit had ik zelf niet kunnen bedenken. Goed gedaan, zoals altijd.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 augustus 2014 - 16:46
Dag Petra0. Dank U voor het compliment. Er zit inderdaad meer in.....voor een langer verhaal bedoel ik. Misschien komt dat nog eens boven borrelen. Fijn weekend toegewenst. :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 augustus 2014 - 16:50
Dag Anne, bedankt voor je mooi commentaar. Ja, dat kabbelende beekje had een stroomversnelling, hè? Ik zat ook met die vraag: wat met de vrouw/gezin/familie in die situatie. Het is totaal verzonnen, hoor, deze situatie. ;) Fijn weekend toegewenst.