Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe financieren jullie het schrijven?

Je hoort wel eens dat schrijven niets kost, maar eigenlijk klopt dat niet. Ik zal jullie niet moeten vertellen hoeveel de redactie en dergelijke van een boek kost. Ik neem aan dat je met je eigen geld het zelf niet kan blijven financieren. Ik vroeg me af welke creatieve ideeën jouw schrijverschap hebben kunnen helpen? Veel afwijzingen horen erbij, maar wie kan al die kosten blijven dragen?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven financier ik niet, ik schrijf gewoon. Je hebt het over het financieren van het uitgeven, lijkt me. Klopt dat?
Ja inderdaad ik bedoel alle kosten die met schrijven te maken hebben. Het is uiteindelijk toch de bedoeling om je werk de wereld in te sturen...

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is uiteindelijk toch de bedoeling om je werk de wereld in te sturen...
Ja?
Bij mij toch alleszins.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien eens op een rijtje zetten welke kosten je precies bedoelt? Dat geeft inzicht. En wanneer je weet waar je aan uitgeeft, kun je naar besparingen c.q alternatieven zoeken.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is uiteindelijk toch de bedoeling om je werk de wereld in te sturen...
Als dat de bedoeling is, dan zijn de kosten zo laag dat ik het geen onkosten noem. Schrijven is gewoon tijd met liefde bedrijven. En in tegenstelling tot het spreekwoord "time is money" kost tijd mij niets. Een perfect boek afleveren dat door een aantal mensen gelezen zal worden geeft zoveel voldoening dat een kostenplaatje zinloos is. Om meerdere redenen zijn de kosten totaal onbelangrijk. Wie dat toch op een rij gaat zetten of wil weten is mijn inziens niet bezig met zijn innerlijke liefde voor het schrijven. Als je dwangmatig schrijft om het geld is er een balans nodig. Waar die balans ligt is natuurlijk persoonlijk. Stel dat je uurloon €100,- netto was voor een simpel kantoorbaantje en je pakken printpapier verplaats van je werk naar je slaapkamer, als dat toevallig niet dezelfde werkplek is, zou je de onkosten van printpapier kunnen opvoeren als onkosten en als je zulke onkosten aftrekt van de netto opbrengst van een boek ligt het break-even-punt ongeveer op 60 uur schrijven per week met een minimale verkoop van 150.000 exemplaren van één boek in het Nederlands in Nederland. Ik wacht in spanning je lijst van onkosten af.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij bedoelt Robby bijvoorbeeld de kosten voor het inhuren van een professionele redacteur om de tekst te verbeteren. Zulke kosten heb ik tot nu toe nog niet gehad. Ik liet de manuscripten (die overigens (nog) niet gepromoveerd zijn tot boek, beoordelen door een aantal proeflezers en paste op basis van hun opmerkingen de tekst aan. De enige kosten die ik specifiek maak voor de schrijfhobby, zijn de hostingkosten voor de websites waar ik mijn korte verhalen op publiceer. Ik vind het namelijk zonde als verhalen ongelezen blijven ;) .En die kosten worden grotendeels weer terugverdiend door advertenties op die websites.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij bedoelt Robby bijvoorbeeld de kosten voor het inhuren van een professionele redacteur om de tekst te verbeteren. Zulke kosten heb ik tot nu toe nog niet gehad. Ik liet de manuscripten (die overigens (nog) niet gepromoveerd zijn tot boek, beoordelen door een aantal proeflezers en paste op basis van hun opmerkingen de tekst aan. De enige kosten die ik specifiek maak voor de schrijfhobby, zijn de hostingkosten voor de websites waar ik mijn korte verhalen op publiceer. Ik vind het namelijk zonde als verhalen ongelezen blijven ;) .En die kosten worden grotendeels weer terugverdiend door advertenties op die websites.
Inderdaad. Ik bedoel de kosten van redactie en cover. Voor een kortverhaal zit ik al op 500 euro. Ik schrijf niet om er rijk van te worden, maar enige realiteitszin is toch nodig als je zulkse kosten maakt. Mijzelf reken ik daar dus zeker niet bij want ik doe het voor het plezier dat ik eraan beleef. Toch schrijf ik redelijk veel dus zou het zonde vinden om ze allemaal in mijn kast te laten liggen...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je dan niet beter je geld in een schrijfcursus investeren? Ik vind 500 euro voor de redactie van een kortverhaal nogal aan de hoge kant. Hoeveel woorden telt het? Een cover kun je ook zelf ontwerpen. Het zal dan niet superprofessioneel worden, maar met een onbekende naam verkoop je toch zo goed als niets.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je dan niet beter je geld in een schrijfcursus investeren? Ik vind 500 euro voor de redactie van een kortverhaal nogal aan de hoge kant. Hoeveel woorden telt het? Een cover kun je ook zelf ontwerpen. Het zal dan niet superprofessioneel worden, maar met een onbekende naam verkoop je toch zo goed als niets.
Elk verhaal heet toch redactie nodig? Het kost me ongeveer 500 euro voor 20000 woorden in twee redactie rondes.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, natuurlijk heeft elk verhaal redactie nodig. Er zit alleen nogal een verschil in een intensieve redactieronde en een laatste correctieronde. Maar 20.000 woorden is toch best omvangrijk en als je verhaal intensieve redactie nodig heeft, dan begrijp ik de prijs wel. En daar leer je natuurlijk zelf ook weer van. Voor een volgend verhaal ben je dan als het goed is wel minder kwijt.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als ik jou was zou ik het gewoon eerst eens klein proberen. Zoek een goede redacteur zodat je verhaal in elk geval niveau heeft - en géén fouten. Voor 20.000 woorden hoeft dat geen 500 euro te kosten (tenzij het echt rafelwerk is dat je geschreven hebt). Zoek een budget publicatievorm; kan een e-book zijn dat je gratis kunt uploaden (gebruik de zoekfunctie van deze site voor de mogelijkheden). En zie dan eens hoe vaak het gedownload wordt. Misschien kun je tegelijkertijd een kleine uitgave laten printen (dat kan vanaf een paar tientjes); ook daarvan bekijk je dan wat het doet. Zoek echter eerst iemand die een cover kan ontwerpen. Ga bij zeker een cover - dat is het eerste wat mensen zien van je boek - niet prutsen als je geen notie hebt van hoe, wat, waar, want ook al zullen niet meteen honderden mensen je boek kopen, je krijgt maar één keer een kans om (een goede eerste) indruk te maken. Laat dus zien dat je in staat bent tot het vervaardigen van een goed boek (omdat je het immers in eigen beheer doet). Maar doe het klein en overzichtelijk. Afhankelijk van je bevindingen zet je dan de volgende stap. Maar ik zou sowieso allereerst iets op Proeflezen zetten (ik geloof dat je dat nog niet gedaan hebt?) Dan krijg je om te beginnen gratis feedback. Hoeveel haast heb je?

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het je geld kost dan doe je het niet goed. Uitgevers betalen jou voor je boek, niet andersom. Eigen beheer is in Nederland op dit moment geen levensvatbare route. Misschien over een jaar of vijf maar nu zeker niet. Geld steken in je eigen boek op dit moment is geld weggooien. Kijk maar in de boekwinkel. Welke titels daar zijn eigen beheer? En welke doen het ook goed? Dat er wellicht uitzonderingen zijn is mooi, maar het is onverstandig om er van uit te gaan dat jij de uitzondering bent. Je bent de regel, tenzij anders aangetoond.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het je geld kost dan doe je het niet goed. Uitgevers betalen jou voor je boek, niet andersom. Eigen beheer is in Nederland op dit moment geen levensvatbare route. Misschien over een jaar of vijf maar nu zeker niet. Geld steken in je eigen boek op dit moment is geld weggooien. Kijk maar in de boekwinkel. Welke titels daar zijn eigen beheer? En welke doen het ook goed? Dat er wellicht uitzonderingen zijn is mooi, maar het is onverstandig om er van uit te gaan dat jij de uitzondering bent. Je bent de regel, tenzij anders aangetoond.
Bijna 100% oneens met je feedback. Iedereen is de uitzondering! Tenzij anders aangetoond!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het je geld kost dan doe je het niet goed. Uitgevers betalen jou voor je boek, niet andersom. Eigen beheer is in Nederland op dit moment geen levensvatbare route. Misschien over een jaar of vijf maar nu zeker niet. Geld steken in je eigen boek op dit moment is geld weggooien. Kijk maar in de boekwinkel. Welke titels daar zijn eigen beheer? En welke doen het ook goed? Dat er wellicht uitzonderingen zijn is mooi, maar het is onverstandig om er van uit te gaan dat jij de uitzondering bent. Je bent de regel, tenzij anders aangetoond.
Bijna 100% oneens met je feedback. Iedereen is de uitzondering! Tenzij anders aangetoond!
Een hele mooie droom. Maar je bent echt niet die bijzondere unieke sneeuwvlok hoor. Schrijven en uitgeven is business. En dat betekent dat het veel realistischer is om te kijken wat gangbaar is en daar van te leren, dan te hopen dat jij dat ene bijzondere genie bent dat ondanks de geldende regels toch succes heeft.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nog zo veel redactie nodig hebt (ik neem aan dat je geen 500 € betaalt voor het opsporen van een paar foutjes, anders bied ik me hierbij aan als redacteur), zou ik inderdaad eerder investeren in een cursus, of workshop, of een schrijfwedstrijd waarbij je uitgebreide feedback krijgt. Allemaal dingen waar ik al geld aan heb uitgegeven, net als bijvoorbeeld aan verplaatsingen naar prijsuitreikingen, papier en schrijfgerief, of het mee financieren van een bundel. Maar daartegenover staan prijzengeld, opbrengsten van in mijn omgeving verkochte bundels en zelfs een paar betaalde publicaties, en ik ben ook al betaald voor proeflezen (al doe ik dat vaker via het voor wat, hoort wat principe). Voor redactie heb ik, met 13 (in bundels en tijdschriften) gepubliceerde kortverhalen toch nog geen cent voor betaald. Voor een publicatie in eigen beheer (iets waar ik zelf niet snel voor zou kiezen) kan dat inderdaad een goed idee zijn, maar het bedrag lijkt mij overdreven. Ik heb nog nooit opgeteld wat ik aan schrijven heb uitgegeven en hoeveel ik eraan heb verdiend, maar ik neem aan dat de kosten iets hoger liggen dan de opbrengsten, maar dat beschouw ik als leergeld voor een toekomstige reguliere uitgave, en als dat niet lukt is het in ieder geval een goedkope hobby als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld lidgeld van een sportclub. Als voor jou de kosten zo veel hoger liggen, is het dat je nog wel waard? En hoef je per se in eigen beheer te publiceren om bevrediging te halen uit het schrijven?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nog zo veel redactie nodig hebt (ik neem aan dat je geen 500 € betaalt voor het opsporen van een paar foutjes, anders bied ik me hierbij aan als redacteur), zou ik inderdaad eerder investeren in een cursus, of workshop, of een schrijfwedstrijd waarbij je uitgebreide feedback krijgt. Allemaal dingen waar ik al geld aan heb uitgegeven, net als bijvoorbeeld aan verplaatsingen naar prijsuitreikingen, papier en schrijfgerief, of het mee financieren van een bundel. Maar daartegenover staan prijzengeld, opbrengsten van in mijn omgeving verkochte bundels en zelfs een paar betaalde publicaties, en ik ben ook al betaald voor proeflezen (al doe ik dat vaker via het voor wat, hoort wat principe). Voor redactie heb ik, met 13 (in bundels en tijdschriften) gepubliceerde kortverhalen toch nog geen cent voor betaald. Voor een publicatie in eigen beheer (iets waar ik zelf niet snel voor zou kiezen) kan dat inderdaad een goed idee zijn, maar het bedrag lijkt mij overdreven. Ik heb nog nooit opgeteld wat ik aan schrijven heb uitgegeven en hoeveel ik eraan heb verdiend, maar ik neem aan dat de kosten iets hoger liggen dan de opbrengsten, maar dat beschouw ik als leergeld voor een toekomstige reguliere uitgave, en als dat niet lukt is het in ieder geval een goedkope hobby als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld lidgeld van een sportclub. Als voor jou de kosten zo veel hoger liggen, is het dat je nog wel waard? En hoef je per se in eigen beheer te publiceren om bevrediging te halen uit het schrijven?
Dag Hekate, Bedankt voor je reactie. Toch even wat duidelijk scheppen. Het is niet dat mijn schrijven zo slecht is dat het intensief moet verbeterd worden. De 500 euro gaat over twee redactierondes. Een over de opbouw, stijl, tips enz en de laatste na het herschrijven. Ik sta er versteld van dat er zoveel mensen zijn die blijkbaar weinig geld aan schrijven uitgeven. Ik wil het gerust bij een uitgever proberen, maar ik denk niet dat die op kortverhalen zitten te wachten. Omdat ik toch graag mijn werk de wereld in stuur leek dat me de beste oplossing. Het is het me zeker waard want het schrijven geeft me voldoening. Het is dus niet voor het geld, doch moet ik eerlijk bekennen dat ik niet elke maand honderden euros aan redactie wil en kan uitgeven. Het zonder redactie aanbieden lijkt me ook echt niet goed als ik in eigen beheer uitgeef.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je heb nog niet geprobeerd om je verhalen bij tijdschriften e.d. aan te bieden of een bundel naar een reguliere uitgever te sturen? Dan weet je toch ook niet of ze al dan niet op jouw verhalen zitten te wachten? Uitgeven in eigen beheer zou bij mij echt pas een allerlaatste optie zijn, als ik echt overtuigd zou zijn van de kwaliteit van een verhaal en het al jarenlang nergens gesleten kreeg. Die eerste ronde, kun je daar niet gewoon een (gratis) proeflezer voor inschakelen? En je gaat toch niet iedere maand een boek uitgeven, neem ik aan, dus die honderden euros per maand lijken mij ook niet echt van toepassing?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je heb nog niet geprobeerd om je verhalen bij tijdschriften e.d. aan te bieden of een bundel naar een reguliere uitgever te sturen? Dan weet je toch ook niet of ze al dan niet op jouw verhalen zitten te wachten? Uitgeven in eigen beheer zou bij mij echt pas een allerlaatste optie zijn, als ik echt overtuigd zou zijn van de kwaliteit van een verhaal en het al jarenlang nergens gesleten kreeg. Die eerste ronde, kun je daar niet gewoon een (gratis) proeflezer voor inschakelen? En je gaat toch niet iedere maand een boek uitgeven, neem ik aan, dus die honderden euros per maand lijken mij ook niet echt van toepassing?
Neen, nog niets opgestuurd naar uitgevers. Misschien heb je wel gelijk dat ik de eerste ronde door proeflezers kan laten beoordelen. Een boek niet iedere maand, maar ik schrijf toch gauw 30000 woorden per maand dus als ik me veel met kortverhalen bezig houd heb ik wel iedere maand die kosten.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30.000 per maand? Dat is echt heel veel. Herschrijf je wel voordat je het naar een redacteur opstuurt? Laat je het liggen om het na twee maanden zelf weer met een frisse blik te bekijken?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vraag ik mij ook af, zoveel woorden schrijven per maand is niet hetzelfde als zoveel verhalen af hebben per maand. Ik ben gemiddeld jaren bezig met schaven, laten proeflezen, herschrijven, laten rusten, nog eens herschrijven, nog eens laten lezen, ... En lang niet elk verhaal dat ik schrijf, blijkt uiteindelijk van voldoende kwaliteit om het gepubliceerd te proberen krijgen. Had Roald Dahl het niet over twee kwalitatieve verhalen die je per jaar kon schrijven? (en dan bedoelde hij helemaal af en niet de eerste versie, neem ik aan)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, daarbuiten herschrijf ik ook dagelijks de al geschreven verhalen. Ik vind dat persoonlijk toch niet zoveel. Ik geloof wel niet dat je per se maar zoveel kwalitatieve verhalen op een jaar kunt schrijven. Zelf streef ik wel niet naar een hoog literair niveau. Gewoon eerlijke verhalen die mij boeien en waarvan ik niet in slaap val. Ook valt het me op dat eigen beheer zelfs bij schrijvers als het laatste redmiddel wordt gezien. Dat het met andere woorden voor loosers is die niet aan de bak kunnen komen, terwijl dit juist zoveel mogelijkheden geeft om je werk naar buiten te brengen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen werkt anders. Dus dat is met schrijven ook zo. Jaren aan een kortverhaal werken zou absoluut niets voor mij zijn (hoewel ikzelf weer iets te veel deadlineknuffel naar mijn zin). Het verhaal waarmee ik 2e werd bij de Paul Harlandprijs 2013 (op 206 inzendingen) was nog ca 50% draft. Ik denk dat als ik die maanden- of jarenlang had herschreven, ik het verhaal had doodgeslagen. En andere mensen die ik ken en succesvol zijn in wedstrijden doen ook niet altijd aan veel herschrijven en vaak wel aan hoge productiviteit. 30k per maand is haalbaar, maar naast werk houd je dan wel weinig andere vrije tijd over. En over eigen beheer: Als je het doet, doe het dan goed. Ik snap de investering wel, maar ik zou het idd niet te vaak doen. Van een echte redacteur leer je vaak meer dan van een gratis proeflezer die wellicht enkel de schrijfadviezen van anderen doorgeeft zonder te kijken of die wel echt bij dit verhaal passen. Proeflezers die wel goed zijn, zijn moeilijk te krijgen omdat ze vaak al genoeg andere afspraken hebben en dus niet iemand erbij kunnen hebben. Soms is goedkoop op de langere termijn juist duurkoop.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Robby 0123. :nod: Enkele jaren geleden werd mijn korte roman uitgegeven bij een Nederlandse on-line-uitgeverij. Totaal verkeerde keuze gemaakt, achteraf bezien. Ik vind zelf dat mijn boek meer aandacht verdient dan het gekregen heeft, maar dit terzijde...Ik had een fantastisch gevoel toen ik voor de eerste keer mijn boek in handen kreeg met een cover gemaakt van een schilderij van mij. Ik was apetrots en ben dat nog. Het is een soort kind dat je gebaard hebt. Financiëel ben ik er armer van geworden. De meeste exemplaren heb ik weggegeven aan familie en kennissen... Ik durf niet eens aan de mensen te zeggen waar je mijn boekje kunt kopen, zo duur is het; grotendeels door de hoge portokosten.( Ik woon in België.) Ik kuier af en toe door de stadsbibliotheek van Antwerpen en als ik daar mijn boekje zie staan tussen al die meesterwerken van beroemde auteurs, voel ik me klein en nietig, maar ben nog steeds apetrots dat dat kind van mij daar staat en kan worden uitgeleend. Dat is mijn beloning: dat personen die interesse hebben in mijn schrijven een paar mooie uren hebben door mijn roman te lezen. Kunnen schrijven is nog geen belofte tot succes; er komt een grote dosis geluk bij kijken om een schrijver/schrijfster te worden die er financiëel beter van wordt.