Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leestekens in een dialoog, zien jullie mijn fout?

5 juni 2014 - 16:03
Hallo allemaal, Leestekens... Ik blijf ze helaas moeilijk vinden. Kan iemand mij alstublieft helpen met deze zin? Deze aanmerkingen van mijn docent snap ik niet. Ik kan het hem niet vragen, bij de cursus krijg je geen mailcontact met hem, alles gaat via een plaza en ik was deze vraag vergeten in mijn volgende huiswerk te plaatsen. "Laten we dan maar voor de plastieken uitvoering gaan(,)(.)" beaamde Rosa. Waarom zet mijn docent een punt voor de laatste aanhalingstekens? Normaal is het toch een komma, als er nog een stukje tekst achter komt? Wat maakt hier dan het verschil? Kan het zijn, omdat deze zin het einde van een dialoog is? Groetjes, Jaimie

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 16:32
Daar hoort volgens mij inderdaad een komma, want de zin is nog niet gedaan (er komt immers nog beaamde Rosa achter en dan pas een punt). Volgens mij heeft je docent het dus fout. Er zijn verschillende regels voor dialooginterpunctie (ELDA of niet) maar dat heeft hier niets mee te maken. Als het een punt zou zijn, dan zou je overigens na de aanhalingstekens met een hoofdletter moeten beginnen (en krijg je het elliptische: Beaamde Rosa.) Wat geloof ik ook kan, maar dan eerder in een journalistieke tekst met een letterlijk citaat, is dat je het citaat afsluit met een punt en dan na de aanhalingstekens nog een komma zet (dat is dan geen ELDA).

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 16:38
Een komma, 100%. Gelukkig ben ik geen schrijfcoach. Ik zou meer moeite hebben met "beaamde Rosa" als dialooglabel.
??, sorry ik volg weer niet vrees ik :) Groetjes, Jaimie

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 16:44
Daar hoort volgens mij inderdaad een komma, want de zin is nog niet gedaan (er komt immers nog beaamde Rosa achter en dan pas een punt). Volgens mij heeft je docent het dus fout. Er zijn verschillende regels voor dialooginterpunctie (ELDA of niet) maar dat heeft hier niets mee te maken. Als het een punt zou zijn, dan zou je overigens na de aanhalingstekens met een hoofdletter moeten beginnen (en krijg je het elliptische: Beaamde Rosa.) Wat geloof ik ook kan, maar dan eerder in een journalistieke tekst met een letterlijk citaat, is dat je het citaat afsluit met een punt en dan na de aanhalingstekens nog een komma zet (dat is dan geen ELDA).
Dank u voor de snelle reactie. Mijn docent heeft een diploma journalistiek. Groetjes, Jaimie

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 17:32
Een komma, 100%. Gelukkig ben ik geen schrijfcoach. Ik zou meer moeite hebben met "beaamde Rosa" als dialooglabel.
??, sorry ik volg weer niet vrees ik :) Groetjes, Jaimie
Ik ben van de school die de opvatting heeft dat afwijkingen van zeggen, vragen en antwoorden de schrijver onnodig in beeld brengen. Niks van aantrekken; ik ben geen schrijfcoach. Het antwoord op je vraag is een komma, geen punt. Zie ook antwoord van Hekate.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 17:55
Waarom je docent daar een punt wil hebben kun je hem beter zelf vragen, lijkt me. Ik ben nu ook wel benieuwd. In ieder geval: het is voor journalisten niet altijd hetzelfde als voor romanschrijvers. Vaak genoeg hebben kranten hun eigen set van aan te houden regels opgesteld, zoals het NRC, om maar een voorbeeld te noemen: http://apps.nrc.nl/stijlboek/aanhalingstekens-com…. In uitgegeven romans zie je daarentegen doorgaans de ELDA-regels aagenhouden worden. Hoe dan ook, in jouw geval zou ik ook een komma gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 18:58
Waarom je docent daar een punt wil hebben kun je hem beter zelf vragen, lijkt me. Ik ben nu ook wel benieuwd. In ieder geval: het is voor journalisten niet altijd hetzelfde als voor romanschrijvers. Vaak genoeg hebben kranten hun eigen set van aan te houden regels opgesteld, zoals het NRC, om maar een voorbeeld te noemen: http://apps.nrc.nl/stijlboek/aanhalingstekens-com…. In uitgegeven romans zie je daarentegen doorgaans de ELDA-regels aagenhouden worden. Hoe dan ook, in jouw geval zou ik ook een komma gebruiken.
Ik ben Vlaams, geen idee of dat verschil maakt. Ik merk dat jullie wel veel andere woorden gebruiken dan wij . Soms grappig, bv, wij zeggen 'zetel',jullie noemen het een 'bank'. Ik kan het hem niet vragen, ik kan hem enkel vragen stellen onderaan mijn volgend huiswerk. Met die regeling van de cursus heb ik wel een probleem, want dat wil dan zeggen dat ik eigenlijk nu nog eens een huistwerk met fouten moet inleveren. :confused: Ik vrees dat ik nog een fout opgemerkt heb? Eerder in een verhaal schrijf ik 'goedenmorgen' zonder 'n' tussen. Maar mijn docent laat mij 'goedemorgen',dus met een 'n' schrijven, dus ik denk ok, hij zal het beter weten? Doe ik het in een volgend verhaal zo, rekent hij het goed. En nu bij dit huiswerk vandaag zegt hij ineens dat ik het wel zonder 'n' moet zetten. Beetje raar allemaal vind ik het zo en verwarrend voor mij. Ik dacht: 'goedemorgen' als groet zonder lidwoord vooraf, is toch juist zoals ik het in het begin had geschreven? Pff, moeilijk soms zonder directe communicatie met je docent. Hij heeft het net vandaag fout teruggegeven, dus ook dit kan ik pas bij mijn volgende huiswerk vragen. Anders moet ik hem eens vragen of het via privé-mail kan, maar twijfel eraan dat ze dat doen. Groetjes, Jaimie

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 juni 2014 - 19:29
Zeker geen punt. Ik vind beaamde ook niet bij de zin passen. Goedenmorgen is volgens mij ouderwetser. Er zit inderdaad wel verschil tussen Vlaams en Nederlands. Raar dat je geen contact met je coach kunt hebben. Volgende keer maar een Nederlandse coach zoeken?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 19:46
Zeker geen punt. Ik vind beaamde ook niet bij de zin passen. Goedenmorgen is volgens mij ouderwetser. Er zit inderdaad wel verschil tussen Vlaams en Nederlands. Raar dat je geen contact met je coach kunt hebben. Volgende keer maar een Nederlandse coach zoeken?
waarom past 'beaamde ze' , niet bij de zin, het is een synoniem van: goedkeuren, instemmen met,.. je moet het misschien in heel de dialoog kunnen plaatsen? ik gaf ook enkel maar de laatste zin ervan :) Ik heb vanmorgen bevestiging gekregen van het CVA (ook in België) dat mijn cursus volgende week in de bus zal steken. Creatief schrijven met docente Jacobina Kunnen (als die info nog klopt ?) Groetjes,

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 20:13
Goedemorgen/goedenmorgen kun je gelukkig in het woordenboek opzoeken, en dan weet je 100% zeker of je docent je al dan niet kul verkoopt. Als hij fouten maakt in het verbeteren, is dat een ernstig probleem voor de cursus.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 20:37
Volgende keer maar een Nederlandse coach zoeken?
Nee, beter van niet. Je moet dan op de bank gaan zitten. En dan... hebben onze Vlaamse vrienden een probleem.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 juni 2014 - 22:26
Kunnen die niet zitten? ...' was Rosa het met me eens. 'Dat kan ik beamen,' zei Rosa. Het is meer een gevoelskwestie Jaimie.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 22:35
Ik zie (als Vlaamse) ook geen graten in "beaamde ze". .... ' was Rosa het met me eens klinkt dan weer nogal krom, want je kunt wel iets beamen maar niet iets het met iemand eens zijn.En van de hele kale dialogen met alleen zeggen en vragen ben ik ook geen voorstander, zo lang je maar niet te veel bijwoorden gebruikt (zei ze lachend, vroeg ze smalend, fluisterde ze zacht ...) Maar dat is meer smaak.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 22:37
Kunnen die niet zitten? ...' was Rosa het met me eens. 'Dat kan ik beamen,' zei Rosa. Het is meer een gevoelskwestie Jaimie.
De dialoog was een gesprek tussen vrouwen en hun mannen. Het waren twee dames die zin zeiden. Omdat ze het goedkeurde wat hun mannen melden, maar inderdaad het is hoe jij als lezer het het mooist vindt.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 22:40
Volgende keer maar een Nederlandse coach zoeken?
Nee, beter van niet. Je moet dan op de bank gaan zitten. En dan... hebben onze Vlaamse vrienden een probleem.
LOL. Vragen wij, als vlaamse,, aan de docent waar de zetel staat ? :)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 22:46
Goedemorgen/goedenmorgen kun je gelukkig in het woordenboek opzoeken, en dan weet je 100% zeker of je docent je al dan niet kul verkoopt. Als hij fouten maakt in het verbeteren, is dat een ernstig probleem voor de cursus.
Ik had het opgezocht op een vlaamse site, taaltelefoon.be en ja ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Ik heb volgende een tweede cursus , dus ik hoop daar vergelijk mee te krijgen en hopelijk voor mij geen punthoofd van de verwarring dan , het is allemaal al moeilijk genoeg :(

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2014 - 23:21
Volgende keer maar een Nederlandse coach zoeken?
Nee, beter van niet. Je moet dan op de bank gaan zitten. En dan... hebben onze Vlaamse vrienden een probleem.
LOL. Vragen wij, als vlaamse,, aan de docent waar de zetel staat ? :)
Zijt gij de Koning der Belgen, dan? :p

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juni 2014 - 14:35
Volgende keer maar een Nederlandse coach zoeken?
Nee, beter van niet. Je moet dan op de bank gaan zitten. En dan... hebben onze Vlaamse vrienden een probleem.
LOL. Vragen wij, als vlaamse,, aan de docent waar de zetel staat ? :)
Zijt gij de Koning der Belgen, dan? :p
Indien ik ineens mannelijk ben geworden :confused:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juni 2014 - 14:32
Ik heb vandaag mijn nieuw huiswerk ingezonden bij mijn docent, samen met de vraag over zijn aanmerking, dus ik ben benieuwd. Of hij verkeerd was of...? Ook heb ik vanmorgen mijn andere cursus 'creatief schrijven' aangekregen. Daar is de docente inderdaad Jacobina Kunnen en gaat het contact via een mailadres. Yes! :) Groetjes,