Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het invullen van een wereld/koninkrijk

Hallo iedereen! Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met het schrijven van een verhaal. De kwaliteit is slecht, maar de verhaallijn heeft wel wat. Het verhaal speelt zich af in een koninkrijk, omringt door wat andere landen. Ik ben gewoon begonnen met schrijven en nu ik teruglees merk ik dat het allemaal wat leeg aandoet. Alsof het nep is. Een soort witte kamer met heel weinig details. Hebben jullie misschien tips over hoe ik de natuur, de cultuur en de inwoners wat rijker kan maken? Alvast bedankt,

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je alleen de strikte verhaallijn vertelt, heb je inderdaad een kaal verhaal. Ik probeer voor mezelf minstens de helft van de tekst te besteden aan zaken die misschien niet cruciaal zijn voor het verhaal, maar die het wel aankleden: persoonsbeschrijvingen, plaatsbeschrijvingen, gevoelens,... Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Als je je tekst naleest, moet je je gewoon bij alles proberen een voorstelling te maken op basis van wat je geschreven hebt. Als dat niet kan, moet je toch iets meer beschrijven. Bij voorkeur verwerk je je beschrijving zoveel mogelijk in het verhaal, bijvoorbeeld: Je kan zeggen "Ik wandelde door het bos Aan de takken en bladeren hingen dikke dauwdruppels." Maar veel beter vind ik: "Toen ik door het bos wandelde werd ik nat door de dauwdruppels die van de bladeren op mijn trui vielen"

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heet worldbuilding. Er is hier op SOL best veel over te vinden, over hoe je een fantasywereld in elkaar zet op alle vlakken. Eigenlijk is het belangrijkste dat je vragen stelt op elk van de vlakken. Een paar van die vlakken heb je al genoemd: natuur en cultuur bijvoorbeeld. Begin eerst met zo volledig mogelijk de grote lijnen van je wereld uit te denken, daarna de details, daarna verwerk je het in het verhaal. Je hoeft echt niet alles wat je hebt uitgedacht te laten terugkomen, dat is onnodig en leidt af van het verhaal. Maar als een schrijver zélf de wereld goed kent, kan hij bijvoorbeeld de regels van die wereld consequent in het verhaal laten terugkomen, zonder aan de lezer een college op de gaan hangen over hoe die regels werken. Het verhaal en de wereld spreken dan voor zichzelf. En gebruik vooral ook de details en specifieke kenmerken van je wereld als plotelementen. Een politiek conflict tussen twee landen kan bijvoorbeeld een onderdeel zijn van je verhaal, met alle voorgeschiedenis van het conflict, verschillen in waarden en misschien zelfs een oorlog. Goed. Een wereld. Je kunt je wereld uittdenken op bijvoorbeeld het gebied van: -Geologie/natuur/landschap. Hoe is het klimaat? Zijn er veel bossen, bergen, een woestijn misschien? Is het land vruchtbaar en dus geschikt voor landbouw? Of ligt er juist een zee in de buurt zodat er gevist kan worden? Welke dieren leven er? Zijn dat dieren die wij kennen of zelf verzonnen dieren? Als ze zelf verzonnen zijn, wat voor aanpassingen hebben ze aan het landschap? Welke bijzonderheden zijn er te vinden? Denk hierbij aan moeilijk begaanbare plekken die je HP toch moet doorkruisen, zoals een tempel in een woestijn, een bergpas of een actieve vulkaan. Hoe ziet het landschap er in de praktijk uit? Andere planten dan wij kennen misschien? Veel regen, veel wind, hoe is de temperatuur? En een sprongetje naar de bevolking: hoe gaan de mensen hiermee om? Is er landbouw, en waar dan? Waar kunnen steden groeien (niet zomaar in het midden van een woestijn, tenzij er routes zijn vanwaar water, voedsel, etc. aangevoerd kan worden)? Hoe leven de bewoners samen met de dieren, zijn ze er bang voor, gebruiken ze hen als huisdier, als voedsel? Gebruiken ze ertsen in de grond? Mijnbouw? Gebruiken ze de gewonnen stenen misschien voor hun huizen? Of maken ze huizen van hout omdat het een bosrijk gebied is? -Politiek Hoe is de macht verdeeld in elk van de landen? Is er een koning, een keizer, een parlement misschien? Is het een republiek, een aristocratie? Heeft de bevolking inspraak in het bestuur? Wat vindt de bevolking daarvan? Is het mogelijk om in rang op te klimmen of blijf je de rest van je leven arm als je arm geboren bent? Wie heeft de werkelijke macht? Wat is belangrijk voor de regering: de welvaart, handel, oorlogsvoering (trots), misschien eerder zelfbescherming, bewaring van de vrede, verbreiden van hun geloof... Wat vinden de landen van elkaar? Is er ergens een conflict? Waar gaat dat conflict dan over? Hoe is het ontstaan? Welke landen hebben handel met elkaar? Wat verhandelen ze dan? Een land aan zee kan bijvoorbeeld prima vis verhandelen aan een land dat meer landinwaarts ligt. Een onbekend woestijnvolk kan misschien edelstenen en zijde verhandelen tegen hout en graan uit het noorden. Zijn er verder nog grote steden die misschien onafhankelijk willen worden van het moederland? Hoe gaat het moederland hiermee om? Zijn er machtige wezens in het spel, of een machtig object, waarom de landen strijden? -Bevolking Hoe groot is de bevolking van een land? Waar leven ze vooral: in de steden (samenleving meer gericht op handel en industrie) of zijn er ook veel boeren? Zijn die boeren zelfvoorzienend (eten ze hun eigen oogst op) of kunnen ze hun oogst ook verhandelen? Wonen de meeste mensen in de vruchtbare kustvlakten of hoger in de bergen, om veilig te zijn? Zijn de mensen rijk? Is er een rijke bovenlaag of is de welvaart eerlijker verdeeld? Zijn de steden groot? Hoeveel kinderen per gezin? Meerdere volkeren in een land? Meerdere soorten intelligente wezens misschien? Hoe gaan die met elkaar om? -Cultuur en dagelijks leven Met welke (bestaande of historische) cultuur kun je de cultuur in het land vergelijken? Is het meer middeleeuws-Europees, meer Aziatisch, misschien meer Grieks-Romeins? Misschien meer "barbaars" zoals de vikingen, leven de mensen in kleine houten dorpen, kleden ze zich in bontvellen? Of wonen ze in trotse marmeren steden en dragen ze kleurige gewaden? Zoek in je "hoofdcultuur" naar elementen die je aanspreken, maar zoek ook naar inspiratie in andere culturen, om te voorkomen dat jouw cultuur er teveel op gaat lijken. De meeste fantasy speelt zich af in een middeleeuws-Europese cultuur, maar ook daar zijn heel veel variaties op te bedenken. De vroege middeleeuwen zagen er heel anders uit dan de late. Wat eten de mensen? (dit hangt bijvoorbeeld ook samen met de natuur: wat is er te vinden? En ook met de handel: wat haalt men uit andere landen?) Wat doen ze zoal de hele dag? Bestaan er banen, welke banen zijn dat dan? Hoe komen ze aan geld (als er geld bestaat, ruilhandel kan ook)? Zijn mannen en vrouwen aan elkaar gelijk? Hoe wordt er gekeken naar kinderen? Naar andere bevolkingsgroepen? Welke waarden staan voor de bevolking bovenaan? Geeft dat een contrast en misschien een conflict met een andere bevolkingsgroep? Hoe zien de mensen eruit? Dragen ze veel sieraden, welke huidskleur, welke gezichtsvorm, misschien onderscheidende kenmerken zoals tatoeages? Hoe is hun geloof? Gelooft iedereen hetzelfde? Hoe uit zich dat in de praktijk? Hoe vervoeren ze zich: lopend, via een rijdier of een voertuig? Wat zijn de verhalen en legenden van dit volk? Hoeveel waarde wordt daaraan verbonden? Zijn enkele van die verhalen misschien waar? -Oorlogszaken (hangt samen met politiek) Hoe is het leger georganiseerd? Vrijwillig, dienstplicht of beroepssoldaten? Bij beroepssoldaten geldt vooral dat een oorlog voor een land flink wat geld kost, waardoor het land in de problemen kan komen. Wat voor wapens gebruikt het leger? Is er infanterie, cavalerie, artillerie, en hoe worden die in een gevecht ingezet? Is het leger goed getraind? Hoe groot is het? Is er één groot leger van de staat of zijn er binnen een land aparte legertjes, van bijvoorbeeld aparte steden of edelen? Let op: als je een leger hebt, heb je macht! Tegen wie voert het land oorlog? Waarom? Is er misschien een onderliggende reden voor de oorlog? (bijvoorbeeld: het land zegt wel dat ze dit alleen maar doen om de bevolking van dat andere land te bevrijden van een tiran, maar eigenlijk is het ze alleen maar te doen om nieuwe grondstoffen en meer macht) Wie zijn zijn bondgenoten? Merkt de bevolking iets van die oorlog? (in de middeleeuwen kwam het wel eens voor dat bevolking niet eens doorhad dat het land in oorlog was. Die werd aan de grens uitgevochten, aan een vast front, leger tegen leger. Nu is een oorlog vaak wel tegen de bevolking gericht en worden bijvoorbeeld steden gebombardeerd en burgerslachtoffers gemaakt) Wat vind de bevolking van de oorlog? Welke functie heeft eventuele magie binnen het leger? Natuurlijk hoef je niet alle vragen hiervan te beantwoorden. Je denkt alleen uit wat nodig is voor jouw wereld en jouw verhaal. Als er geen oorlog tussen legers speelt, hoef je dat natuurlijk ook niet uit te denken. De grote lijnen (hoe zit het land in elkaar, hoe is de relatie tot andere landen, hoe is het alledaagse leven van de bevolking, wat zijn de normen en waarden) moet je wel duidelijk hebben, maar voor de rest gaat het verhaal leven door de details. Als je hoofdpersoon bijvoorbeeld in een stad komt met een bepaalde cultuur, bijvoorbeeld (ik zeg maar wat), de bevolking aanbidt de vogelgod Amgoorlmjkwn, dan ziet de hoofdpersoon bijvoorbeeld standbeelden van vogels, is het blijkbaar mode in de stad om kleding te dragen met veren eraan, misschien is er een enorme tempel die boven de stad uitrijst en hoort hij ergens van een benige marktkoopman, die in zijn kraampje vogelschedeltjes met edelsteentjes erop verkoopt, dat die tempel is gebouwd door de Grote Machthebber om de bevolking te onderdrukken, en dat de tiran via het geloof zijn onderdanen in bedwang houdt... maar op dat moment verschijnt de stadswacht, met glimmend pantser van dat dure blauwachtige materiaal dat helemaal vanuit de Verre Noordelijke Landen moet komen (zozo, de Grote Machthebber is behoorlijk rijk), en de soldaten nemen de marktkoopman meteen gevangen. HP moet zich uit de situatie zien te lullen om ervoor te zorgen dat hij niet wordt opgepakt. Een cultuur komt tot leven door de details van het dagelijkse leven die de HP ziet. Hetzelfde voor de andere vlakken: natuur komt tot leven als de HP erdoorheen trekt en vreemde dieren tegenkomt, misschien een giftige plant eet, zich vergaapt aan het prachtige landschap. Worldbuilding is heel leuk om te doen en je kunt zo lang doorgaan als je wilt. Vaak is het zo dat je al snel van alles uitdenkt dat toch niet in je verhaal komt, maar dat maakt niet uit. Als de wereld voor jou gaat leven en je het gevoel hebt dat je erin kan rondwandelen terwijl je het beschrijft, dan zit je goed. PS. Maak een kaart! Teken daarin eerst de bergen, de bossen, de rivieren, enzovoorts, en dan de steden, de belangrijkste plekken die niet door de natuur zijn gemaakt, en de landsgrenzen (die vallen vaak samen met natuurlijke grenzen). Eigenlijk volg je de logica: steden ontstaan bij knooppunten van routes, bijvoorbeeld aan een rivier of een kruispunt van wegen. De dichtbevolkte gebieden zijn vaak ook de gebieden die het meest geschikt zijn voor landbouw, bijvoorbeeld delta's, waar rivieren uitmonden in de zee en allemaal vruchtbare klei neerleggen. Kijk heel goed naar hoe dit in de geschiedenis ging. Er zijn in de geschiedenis een aantal patronen te vinden die je kan gebruiken, waaronder bijvoorbeeld dat gegeven dat de meeste mensen wonen in vruchtbare gebieden. Maar er zijn altijd uitzonderingen! Pin je dus niet vast met algemene regels. Een stad kan in een verzonnen wereld best ontstaan in een woestijn, als je maar een manier hebt gevonden waarmee die stad kan overleven.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw! Dit is precies wat ik nodig heb, dankjullie wel! Ik had inderdaad moeite met de juiste vragen op te stellen, en dat 'door de wereld wandelen' lukt ook nog niet. Ik ga het goed uitwerken, en ik zal zeker wat uitzonderingen verwerken. Dat maakt het allemaal wat minder voorspelbaar. Heel erg bedankt!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel succes! En geniet ervan. Je kunt voor eventjes schepper spelen. ;)
Hahaha, dat is precies waarom ik zo enthousiast werd van jouw verhaal. Lekker dingen doen die eigenlijk niet kunnen en mijn hoofd kraken met de bedoeling een mooie, echte wereld te scheppen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak niet de fout die ik maakte. Kaarten, vervoersmiddelen, beroepen, munteenheden met wisselkoersen, eetbare en niet eetbare vissen etc. Ik besefte me na het eerste hoofdstuk van een geschiedenisboek over mijn wereld dat ik vooral bezig was met het niet-schrijven van mijn verhaal. Zorg dat het functioneel blijft. Plezier met schrijven! Overigens, die kaart(en) zijn inderdaad handig om je wereld te begrijpen en af te bakenen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
(Wat een mooie post Suicune, zal je flink tijd hebben gekost!) Aan wat de anderen zeiden, kan ik maar twee kleine centjes toevoegen: 1. alles kan, maar als je eenmaal kiest, moet het consequent blijven. Zeker bij een langer werk is het dus handig om makkelijk terug te vinden aantekeningen te maken. Zelf gebruik ik een heel dik aantekeningenboekje: 8 jaar ideeën bij elkaar, en een schrijfprogramma om digitale aantekeningen per werk bij te houden. 2. zorg dat je meer weet dan je lezer, maar probeer niet alle informatie expliciet te delen. Daarmee bedoel ik dat je je wereld en personages zelf heel goed voor je moet zien. Als je dan vertelt wat je personages meemaken, komen de nodige details er heel natuurlijk uit. Als je bewust gaat proberen al je "kennis" op schrift te stellen, komt het al gauw geforceerd over ("infodump"). Succes en vooral veel plezier met je wereld!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ergens een document/checklist voor world building. Origineel in het Engels, maar iemand heeft het ooit in het NL vertaald. Wie interesse heeft, moet me maar een pb sturen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik teken het het liefst. Dit werkt natuurlijk niet voor iedereen maar mij helpt het. Ook een schriftje misschien met belangrijke eventen die invloed hebben gehad op je wereld en/of je HP.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik teken het het liefst. Dit werkt natuurlijk niet voor iedereen maar mij helpt het. Ook een schriftje misschien met belangrijke eventen die invloed hebben gehad op je wereld en/of je HP.
Wat leuk! Teken je dan een kaart? Tekenen is inderdaad wel wat overzichtelijker lijkt mij :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet niet wat de Doctor tekent, maar ik teken wel kaarten, familiewapens en belangrijke gebouwen. Sommige personages, maar dat vind ik moeilijker. Paarden: ok, mensen: mwah.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem daarmee is natuurlijk dat je wel moet kunnen tekenen. Of vrienden moet hebben die dat wel kunnen en het ook nog eens voor je willen doen. Dus houd ik het vaak op beschrijven, behalve de kaarten en plattegronden voor het overzicht. Ik zou héél graag de details uit mijn verhaal willen tekenen, maar het lukt mij toch niet om alles goed op papier te krijgen. Ik denk dat een beschrijving, of het gewoon helder in je hoofd hebben zitten, ook voldoet als je geen tekentalent bent. :P

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem daarmee is natuurlijk dat je wel moet kunnen tekenen. Of vrienden moet hebben die dat wel kunnen en het ook nog eens voor je willen doen. Dus houd ik het vaak op beschrijven, behalve de kaarten en plattegronden voor het overzicht. Ik zou héél graag de details uit mijn verhaal willen tekenen, maar het lukt mij toch niet om alles goed op papier te krijgen. Ik denk dat een beschrijving, of het gewoon helder in je hoofd hebben zitten, ook voldoet als je geen tekentalent bent. :P
Suicune: Inderdaad, dat denk ik ook. Nou kan ik goed tekenen, maar ik voel helemaal niet de behoefte om alles uit te tekenen. De wapens en de kaarten wel, maar de personages niet. Uiterlijken van personages spoken bij mij altijd rond in mijn hoofd als vage vlekken met wat details. Stofvinger uit 'Hart van Inkt' bijvoorbeeld, is voor mij een man met slordig rossig haar en littekens, maar verder gewoon een vage vlek. Als ik filmbeelden of tekeningen zie, kan ik ze niet meer zelf invullen. Dat vind ik jammer, ook als het om mijn eigen verhaal gaat, maar dat zal vast bij iedereen anders liggen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar hier vind je een zeer uitgebreide lijst met mogelijke aspecten van je fantasiewereld. Het lijkt soms een beetje ontmoedigend, maar je bent natuurlijk vrij om te kiezen hoe uitgebreid je over je wereld na wil denken ;-). Ik ben zelf ook met fantasy bezig nu, en ik gebruik die lijst als richtlijn. Wat ik wel doe is alles opschrijven dat ik bedenk, zodat ik later iets van een overzicht heb wanneer ik met het verhaal ga beginnen, zodat alles consistent blijft. http://www.sfwa.org/2009/08/fantasy-worldbuilding… Die lijst heb ik overigens ook ergens hier op het forum teruggevonden, waarvoor dank :P