Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Hane(n)poten
Overal waar amateurschrijvers, schrijvers in de dop en beginnende talenten elkaar ontmoeten is er een gespreksonderwerp dat vroeg of laat de kop opsteekt. De kwestie van schrijffouten.
In een cursus proza voor gevorderden die ik volgde ontstond de onvermijdelijke discussie dat schrijvers geen taalfouten horen te maken. 'Het schept zo'n beeld van iemand, als teksten schrijffouten bevatten,' was een constatering. Iemand anders opperde dat grammatica het fundament moest zijn van goed auteurschap.
Fundamenten worden gelegd in de vroege jeugd. Op school. We kennen allemaal de kinderbriefjes vol met taalfouten en hane(n)poten. Schattig vinden we dat. Die briefjes komen op koelkasten of prikborden en worden heel lang bewaard. Maar wanneer raken we niet meer vertederd door de vaak fonetische schrijfwijze van kinderen? Wanneer komt het omslagpunt? Na de basisschool? Al eerder? Vinden we dan dat kinderen te oud zijn geworden om nog zulke fouten te mogen maken? Of is dat het moment dat we kinderen serieus gaan nemen? Misschien schuilt daar wel een essentie. Dat je jezelf serieus moet nemen.
Ik neem mijn schrijven heel serieus, maar ik kan toch van mijn taalfouten niet echt wakker liggen. Want is het werkelijk een waarheid? Is het echt zo dat je slechts met alle spellingsregels in je zak goed kunt schrijven? Goed is een relatief begrip. In de beste stukken die ik heb gelezen tijdens die schrijfcursussen stonden weleens schrijffouten. Ik lees daar rustig overheen. Mochten mijn stukken ooit publicabel worden bevonden dan verdwijnen onder redactie zulke imperfecties geruisloos.
Dus of foutloos schrijven een voorwaarde is voor goed schrijverschap? Ik zou er geen sluitende definitie aan kunnen hangen. Behalve dan dat ik denk dat je als schrijver een verhaal moet kunnen vertellen. En je hebt goede vertellers en slechte.
Marjon Zomer (41) schreef in haar kinderjaren veel gedichten. Tijdens een verhuizing vond ze oude gedichtenboekjes terug, die de liefde weer aanwakkerden. Ze debuteerde in 2010 met de poëziebundel dat wel bij uitgeverij Kontrast. Marjon schrijft poëzie, proza en columns en was GGZdichter van 2010/2011. Ze heeft publicaties in o.a.: Ballustrada, PoëziepuntGl., O.K.Periodicals, Strapuzy en verschillende verzamelbundels. Momenteel werkt ze aan een dichtbundel over het overlijden van haar vader. Een roman ligt op de planken. Ook geeft ze graag dichtles op het basisonderwijs.
- Login of registreer om te reageren
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Comments
Het gaat wat mij betreft om
Het gaat wat mij betreft om
Ik ben het eens met Sigrid,
Ik ben het eens met Sigrid,
Schrijffouten heeft niets met
Schrijffouten heeft niets met
Mijn zoon maakt prachtige
Mijn zoon maakt prachtige
Ik vind het zelf erg moeilijk
Ik vind het zelf erg moeilijk
@Odile and Likaiar Dyslexie
@Odile and Likaiar
Dyslexie
@Marjon: 'Mochten mijn
@Marjon: 'Mochten mijn
Leonardo Pisano schreef:
Leonardo Pisano schreef:
@Yrret, Zie ook mijn stukje
@Yrret,
Zie ook mijn stukje