Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Andere schrijvers over je boek

1 juli 2013 - 7:51
Bij veel boeken zie je op de achterzijde - een enkele keer ook op de voorkant - positieve leeservaringen van bekende schrijvers en/of dag- en weekbladen. Deze aanbevelingen zijn m.i. een goede promotie voor je boek op het moment dat een lezer overweegt om het aan te schaffen. Wie heeft hier ervaring mee of kan meer vertellen over het effect van deze promo tekstjes?

1 juli 2013 - 11:03
Ik weet wel dat je heel creatief kunt zijn bij het "citeren" van die bekende schrijvers. Ik hecht er dan ook weinig waarde aan.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2013 - 19:54
Ongetwijfeld, maar ik bedoel of er op SO gepubliceerde schrijvers zijn die hun door een uitgever geaccepteerde en dus tot een uitgave leidende manuscript aan een bekende schrijver hebben laten lezen en zijn/haar oordeel (met toestemming van de schrijver uiteraard) op de achterzijde van hun boek zetten als promotie.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
1 juli 2013 - 20:43
Ja.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2013 - 21:49
Ja, ik heb drie auteurs mijn manuscript gestuurd en hen vrijblijvend om een quote gevraagd: Lisette van de Heg, Lucas Zandberg en Jacqueline Zirkzee. Alle drie hebben meerdere boeken op hun naam staan en zijn dus min of meer bekend. Ze hebben graag gevolg gegeven aan mijn verzoek. Zo zijn twee quotes op de omslag van Duivelsblauw terecht gekomen; voor de derde was daar geen ruimte meer, maar die staat wel op mijn website. Statistische gegevens over het effect van deze quotes heb ik niet, maar ik hou me vast aan de veronderstelling dat dit soort uitspraken een potentiële koper net dat ene zetje extra kunnen geven om het boek mee naar de kassa te nemen. Zeker als het schrijvers in een vergelijkbaar genre zijn, maar bij internetverkopen maakt het waarschijnlijk niks uit.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2013 - 9:24
Op de vertaling van mijn debuut in het Engels staat een citaat ("blurb") van Leighton Cage en er komt er nog eentje bij van R.J. Ellory. Beiden hebben het boek gelezen. Maar of het effect voor de verkoop heeft, geen idee.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2013 - 9:28
Dank Tja en Zjaan voor de reacties. Zjaan, dit is precies wat ik bedoel. Als ik in een boek geïnteresseerd ben, kan een aanbeveling op de achterzijde me overhalen om het boek te kopen. Ik neem aan dat jij de schrijvers die je om een quote hebt gevraagd kende? In dat geval lijkt het me makkelijker om de schrijver met je verzoek te benaderen. Ik vraag me af of schrijvers die jou niet kennen aan een dergelijk verzoek willen voldoen. In eerste instantie is het natuurlijk het belang van de schrijver, al benader je natuurlijk alleen schrijvers die je om hun werk bewondert. Als de schrijver het ms al wil lezen, is het natuurlijk de vraag of hij/zij zijn naam aan het geschrevene wil verbinden, maar dat terzijde.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2013 - 15:54
Ik denk wel dat het goed is / het werkt, zeker als de geciteerde een bekende auteur is. Mijn uitgever heeft me ook gevraagd om na te denken over een schrijver die het boek mogelijk zou willen lezen voor zo'n quote.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2013 - 20:40
Dank voor je reactie, kiksgreggel. Heb jij al een idee hoe je dat gaat aanpakken? Bestaand/nieuw contact, schrijver met dezelfde schrijfstijl, insteek?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2013 - 21:33
Ik heb nog geen boek uitgegeven en zeker niet met een blurb erop, maar voor mij werkt het persoonlijk wel als ik een boek wil kopen/lenen. Meestal denk ik : oh, die schrijver ken ik, vond ik goed. Hij vond dit boek goed. Conculsie: het boek is dus blijkbaar leuk.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2013 - 23:14
Ja, ik kende deze schrijvers, waardoor de drempel om hen te vragen, wat lager lag (maar evengoed was het als debutant zijnde toch echt wel een drempel). En ze hebben alle drie - begrijpelijkerwijs - het voorbehoud gemaakt dat ze alleen een quote zouden geven als ze echt achter het boek konden staan. Gelukkig bleek dat wel het geval.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2013 - 12:01
Ik heb wel wat favoriete Nederlandse schrijvers die in hetzelfde genre schrijven (wel een andere stijl). Het zou mooi zijn als een van hen het zou willen lezen en een reactie zou willen geven. Het leggen van contact gaat denk ik via de uitgever, hoewel ik het ook via mijn eigen contacten op social media zou kunnen proberen. Dat ze ook echt achter het boek staan heeft dan natuurlijk veel meer waarde dan dat ze alleen een 'quoteje' aanleveren.