Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe verdienen Boekscout en Free musketeers hun geld

13 januari 2012 - 16:58
Beste mensen, schrijvers, denkers, auteurs & dichters, en anderen uiteraard, Ik heb hier al veel veel gelezen over POD, etc. En ik denk ongeveer te weten wat eigen beheer en pod nu eigenlijk is, maar zoals hier ergens eerder vermeld, is er een 'grijze zone' tussen dit alles. Ook ik, heb, zoals velen onder jullie, een aanzienlijk aantal pogingen gedaan om een uitgever te vinden. Zoals iedereen die zoekt, val je dan ooit wel eens op POD mogelijkheden, etc. Veel 'happy stories' hieromtrent heb ik niet gelezen echter. Ik weet wel dat iedereen fier is dat zijn of haar eigen boek 'op het schap staat', hopelijk tussen boeken van grote schrijvers, en dat ook iedereen fier is om het boek aan kennissen, stamgasten, familie, collega's, kinderen, kleinkinderen te tonen,te pas en te onpas, en dan worden beschouwd als 'schrijver'. Vele mensen lezen nooit een boek, laat staan er één te 'plegen'. Velen van ons, de grote meerderheid, zijn geen Shakespeare of Grunberg of Brusselmans. Of Jeroen Meus. Nu ga ik op 31/1 naar een Boekscout 'auteursvergadering', en ben eigenlijk beniuwd wat ik daarvan moet verwachten. Wat echter opmerkelijk is is het feit dat hier gezegd en geschreven is dat boekscout 'alles' uitgeeft. Boekscout is een bedrijf, dacht ik, een POD publisher. En die firma dient toch te 'verkopen' en winst te maken? Vele mensen hier schrijven dat ze 30, 50, 18 boeken hebben verkocht. Vele mensen hoopten warschijnlijk ook dat ze er duizenden gingen verkopen ... Tenzij je kookboeken schrijft (en liefst ook nog bekend bent) kan dat (na boek van ... zijn naam ontsnapt me nu even ... Kobe Ilse als bewijs). Ik versta echter niet hoe Boekscout geld kan verdienen aan het drukken van enorm beperkte oplagen van een boek van Tante Irma, waarvan ze dan zelf 12 exemplaren wegschenkt en 17 verkoopt, die ze bovendien zelf heeft gekocht eerst aan korting. Ik citeer nu Boekscout. Zelfde zal wel gelden voor Free Musketeers en anderen. Stel dat ze aan Tante Irma pakweg 5 euro verdienen per boek, dan is het maal negenentwintig, toch slechts nog maar geen 150 euro ... en dan nog personeel, en drukwerk, overheads, belastingen, BTW, verzekeringen, lunches, koffie (hoop ik toch) voor die auterursvergaderingen, lunches met de drukker, kerstboom in de gang, licht, electriciteit, water, salaris, etc ... Ofwel moeten ze 10000 van die auteurs vinden (minstens), het spul drukken in China, en hopen dat de volgende J.K. Rowling ... als bij magische wind bij hen terecht komt. Hoe verdienen deze mensen dan geld? J.J.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 april 2013 - 17:14
Mijn boek is ook uitgegeven in 2011. Het boek is veel te duur. Dat heb ik al een paar keer gezegd. Maar goed, ik moet dus in het vervolg 72,60 per jaar betalen als ik wil dat het boek bij hen blijft. Nou, ze gooien het er maar uit. Als je niet reageert, krijg je dus een reminder en als je daar ook niet op reageert, gaan ze ervan uit dat je niet geïnteresseerd bent. Dus gewoon niets doen. Dat contract had ik ook al eerder moeten opzeggen. Maar ja, dat moest weer schriftelijk. Dat lijkt me vreemd, Ocultar. Ik snap soewieso niet dat ze nog steeds met die e-mails op de proppen komen. Zoek maar een andere uitgever. Bij Boekscout zijn ze trouwens ook heel eigenwijs. Bij deze uitgeverijen heb je weinig tot niets in te brengen.

22 april 2013 - 9:47
Dat lijkt me vreemd, Ocultar. Ik snap soewieso niet dat ze nog steeds met die e-mails op de proppen komen.
Nou ja, waar het in feite toe leidt is spam. En de meesten die spam krijgen op hun email account blokkeren dan de afzender. Ik me zo maar voorstellen dat FM de reclame die ze online versturen terugkrijgen. Dus zullen ze met enige regelmaat hun adressenlijst verversen. In dat kader kan ik me voorstellen dat FM een 'schone lijst' eist van een auteur.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
22 april 2013 - 18:04
Ze moeten helemaal geen lijst eisen. De mensen geven het zelf wel door. Ik vind dat ze een beetje achter de mode aanlopen.

22 april 2013 - 19:09
De bedoeling is dat de mensen op je lijst je boek gaan kopen. Die kunnen dus best ook op een lijst van een andere schrijver staan, met de intentie dat zij dat boek ook kopen. Of er spam wordt verstuurd: dat lijkt me niet. Ik meen me te herinneren dat degenen wiens e-mailadres je stuurt naar FM akkoord gaan met het ontvangen van nieuwsbercihten van FM over jouw boek. Als je akkoord gaat, is het technisch geen spam. En eigenlijk logisch ook: als jij niet eens zelf zoveel mensen weet te interesseren voor je boek, wie interesseert het dan wel (behalve de schrijver)?

23 april 2013 - 10:27
Ze moeten helemaal geen lijst eisen. De mensen geven het zelf wel door. Ik vind dat ze een beetje achter de mode aanlopen.
Ik kan me voorstellen dat ze zekerheid willen. Dat jij de kopers aanreikt voor voor jouw boek zodat zij geld kunnen verdienen. Dat is hun formule. Maar dat is een gedeelte van die emailadressen. Niet de hele stapel.
Of er spam wordt verstuurd: dat lijkt me niet. Ik meen me te herinneren dat degenen wiens e-mailadres je stuurt naar FM akkoord gaan met het ontvangen van nieuwsbercihten van FM over jouw boek. Als je akkoord gaat, is het technisch geen spam.
Maar als het boek verkocht is, wat dan? FM heeft het geld dan binnen. Ik neem aan dat ze die e-mailadressen dan niet verwijderen. En dat iedereen die ook voor andere boeken een mail krijgt. Persoonlijk zou ik dat dan zien als spam, ook al ben ik een mondelinge overeenkomst aangegaan voor een boek wat een jaar geleden is uitgegeven.

23 april 2013 - 10:32
Maar als het boek verkocht is, wat dan? FM heeft het geld dan binnen. Ik neem aan dat ze die e-mailadressen dan niet verwijderen. En dat iedereen die ook voor andere boeken een mail krijgt. Persoonlijk zou ik dat dan zien als spam, ook al ben ik een mondelinge overeenkomst aangegaan voor een boek wat een jaar geleden is uitgegeven.
Als FM die e-mailadressen gebruikt om andere boeken te promoten, dan overtreden ze de wet. Ik denk niet dat ze het risico nemen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 april 2013 - 18:15
Ik heb ooit mijn e-mailadres laten gebruiken door iemand. Dat is ondertussen een tijdje geleden en ik heb enkel voor het boek van die bepaald persoon een mail gekregen, maar nooit voor een boek waarvan ik niet de toestemming had gegeven. Ze nemen leven de wet op dat vlak wel na.

24 april 2013 - 11:40
Als FM die e-mailadressen gebruikt om andere boeken te promoten, dan overtreden ze de wet. Ik denk niet dat ze het risico nemen.
Ok, maar waarom vragen ze dan zo veel emailadressen als ze vooraf maar een gedeelte daarvan nodig hebben voor de verkoop?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 april 2013 - 13:36
Als FM die e-mailadressen gebruikt om andere boeken te promoten, dan overtreden ze de wet. Ik denk niet dat ze het risico nemen.
Ok, maar waarom vragen ze dan zo veel emailadressen als ze vooraf maar een gedeelte daarvan nodig hebben voor de verkoop?
Niet iedereen die zijn e-mail-adres laat gebruiken is ook effectief van plan om het boek te kopen. Dat weten zij ook wel. Mensen gaan dus gewoon verder ronselen wanneer hun lijstje met mensen die zeker gaan kopen niet lang genoeg is.

25 april 2013 - 9:36
Niet iedereen die zijn e-mail-adres laat gebruiken is ook effectief van plan om het boek te kopen. Dat weten zij ook wel. Mensen gaan dus gewoon verder ronselen wanneer hun lijstje met mensen die zeker gaan kopen niet lang genoeg is.
Wacht effe, ik dacht dat FM pas ging drukken wanneer ze zwart op wit hadden dat een gedeelte van de door de auteur in gestuurde emailadressen ook het boek ging kopen. Dus dat het regelen van de definitieve kopers zodat FM uit de kosten was, een taak van de auteur was. Als de auteur alleen maar het x-aantal emailadressen hoeft te regelen, stel het natuurlijk niks voor. Op elke website op het internet staat wel een emailadres wat je dan kunt gebruiken.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 april 2013 - 16:46
Ik ben een paar maanden geleden bij Boekscout langsgeweest. Het was mijn eerste ervaring met een POD uitgever. De persoonlijke benadering is goed, ze geven duidelijke uitleg en geven een goede recensie van je boek. Ik kreeg, samen met 15 andere schrijvers, een contract aangeboden. Heel feestelijk, totdat ik mezelf vragen ging stellen bij het contract en de communicatiewijze. Het contract legt je manuscript / boek voor twee jaar vast bij Boekscout. Twee jaar? Dat is veel! Communiceren doe je via in hun site ingebouwde 'correspontentie'. Waarom geen e-mail? Op de vraag of ze ook e-books publiceerden, want dat is een opkomende markt, was het antwoord nee. Ik reageerde hoopvol met het antwoord dat ik dan graag de eerste bij boekscout zou willen zijn met een e-book. Het is tenslotte een stukje business development aan hun kant en een extra verkoopkanaal voor mij. En toen bleef het stil... ... totdat drie weken later een mail (zij mailen wel, ik moet inloggen en via die rare site een berichtje terugsturen) kwam waarom ik mijn contract nog niet had ondertekend. Hierop zocht ik naar mijn voorstel over het e-book. Je raadt het al: Verdwenen. Ik heb terugbericht dat ik afzag van het tekenen met een duidelijke uitleg en daarna nooit meer iets van ze gehoord. Het voelde me toch iets te ouderwets allemaal...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 april 2013 - 17:28
Als de auteur alleen maar het x-aantal emailadressen hoeft te regelen, stel het natuurlijk niks voor. Op elke website op het internet staat wel een emailadres wat je dan kunt gebruiken.
En dan zorg jij dus weer voor spam (als je het emailadres doorgeeft aan FM, zonder dat de eigenaar van het mailadres daar toestemming voor zorgt), dus zorg jij ervoor dat de wet wordt overtreden.

26 april 2013 - 18:48
Wacht effe, ik dacht dat FM pas ging drukken wanneer ze(...)
Ik ken FM inmiddels al bijna 10 jaar, als ik me niet vergis. In die tijd zijn de regels (over de e-mails) regelmatig gewijzigd, net als hun bedrijfsvoering. De ervaring van anderen is dus een momentopname. Stefan: voor een serieuze uitgever is 2 jaar exclusief publicatierecht niet eens zo heel raar. Als jij een goede schrijver bent (dwz eentje die goed verkoopt) zal een uitgever er veel aan doen om je binnen hun schrijversstal te houden. En daar kunnen voor de schrijver ook voordelen aan zitten.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 april 2013 - 20:01
Ik heb vooral problemen mee met mensen die mensen dat ze echt "uitgegeven" worden bij deze uitgeverijen. Zo ken ik nu iemand die in de wolken is omdat haar gedichten bij boekscout geaccepteerd zijn. haar gedichten zijn echt ondermaats, daar zou geen enkele serieuze uitgeverij zich aan wagen... Maar nu denkt ze dus echt "uitgegeven" te worden... Weet persoonlijk niet goed hoe ik erop moet reageren, eerlijk gezegd...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 april 2013 - 22:22
Heeft er niemand raad voor me? Want ik weet echt niet wat ik hiermee aanmoet... Ze vist ook altijd naar mijn mening over haar gedichten, en ik probeer zo opbouwend mogelijk te zijn... En ik ben er zeker van dat ze één van haar bundels zal willen aansmeren, terwijl ik ook haar niet wil voorliegen :s

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 april 2013 - 23:54
Gewoon zeggen dat haar gedichten door iemand geprint zijn en dat dat wat anders is dan uitgegeven zijn.

27 april 2013 - 0:14
Heeft er niemand raad voor me? Want ik weet echt niet wat ik hiermee aanmoet... Ze vist ook altijd naar mijn mening over haar gedichten, en ik probeer zo opbouwend mogelijk te zijn... En ik ben er zeker van dat ze één van haar bundels zal willen aansmeren, terwijl ik ook haar niet wil voorliegen :s
Probeer haar eens te enthousiasmeren voor een cursus gedichten schrijven. Zonder dollen. Als ze daar niet beter van wordt kan de desbetreffende docent haar misschien tactvol influisteren dat haar talenten elders liggen.

27 april 2013 - 10:56
"Niet mijn smaak." "Ik heb net de volledige werken van Komrij aangeschaft!" "Ik hou niet van gedichten lezen." @ Ocultar: wie is uitgegeven denkt vaak geen cursus meer nodig te hebben. Masterclass misschien wel.

27 april 2013 - 12:01
"Niet mijn smaak."
"Waarom heb je dat niet eerder gezegd?"
"Ik heb net de volledige werken van Komrij aangeschaft!"
"Dat heb je toch wel over voor je beste vriendin?"
"Ik hou niet van gedichten lezen."
"Daar kom je nu mee, na al die gedichten die je van me gelezen hebt."
Wie is uitgegeven denkt vaak geen cursus meer nodig te hebben. Masterclass misschien wel.
De meeste mensen die bij FM terecht komen zijn juist afgewezen door reguliere uitgeverijen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 april 2013 - 12:15
Dank om even met me mee te denken mensen. Ze doet op het ogenblik een cursus gedichtenschrijven, maar zit nog niet zo ver en kent nu al heel wat problemen... Maar ik zie absoluut het resultaat wat SChli aanhaalt... Ze heeft eigenlijk nog nooit echt een uitgeverij aangesproken, dit is de eerste. Ik wil haar natuurlijk ook niet de grond inboren... Ik vind het bijzonder moeilijk. Ik hou trouwens heel veel van gedichten...

Via

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 april 2013 - 12:19
Ik heb vooral problemen mee met mensen die mensen dat ze echt "uitgegeven" worden bij deze uitgeverijen. Zo ken ik nu iemand die in de wolken is omdat haar gedichten bij boekscout geaccepteerd zijn. haar gedichten zijn echt ondermaats, daar zou geen enkele serieuze uitgeverij zich aan wagen... Maar nu denkt ze dus echt "uitgegeven" te worden... Weet persoonlijk niet goed hoe ik erop moet reageren, eerlijk gezegd...
Dan leg je haar toch het verschil uit tussen een reguliere en een POD-uitgeverij?

27 april 2013 - 12:34
Wat Via zegt is natuurlijk altijd een goed idee, ook al vind je haar gedichten wel mooi. Ik weet niet hoe de vriendschap er uit ziet (gaat ook niks aan overigens) maar misschien waardeert ze je eerlijkheid wel als je haar de waarheid vertelt.

27 april 2013 - 13:03
Ik zou eens beginnen met eerlijk zijn. Het is namelijk niet eerlijk tegenover je vriendin dat je dat niet bent. Vervolgens zoek je een goed artikel over het verschil tussen POD en regulier en laat je haar dat lezen (als ze zichzelf zo goed vindt, zou ze van jou niets aannemen). Je kunt er ook voor kiezen om haar blij te laten zijn en je mond over POD te houden, maar ik vind wel dat je eerlijk over haar gedichten moet zijn als ze dat vraagt. Stel je voor dat jij een vriendin jouw werk liet lezen en dat ze jou niet vertelt dat het niet goed is, waardoor je jarenlang een verkeerd gevoel over je eigen kunnen hebt... Wat is er mis mee om die bundel te kopen? Als je je vriendin daar toch een plezier mee doet...

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 april 2013 - 18:40
Niet iedereen die zijn e-mail-adres laat gebruiken is ook effectief van plan om het boek te kopen. Dat weten zij ook wel. Mensen gaan dus gewoon verder ronselen wanneer hun lijstje met mensen die zeker gaan kopen niet lang genoeg is.
Wacht effe, ik dacht dat FM pas ging drukken wanneer ze zwart op wit hadden dat een gedeelte van de door de auteur in gestuurde emailadressen ook het boek ging kopen. Dus dat het regelen van de definitieve kopers zodat FM uit de kosten was, een taak van de auteur was. Als de auteur alleen maar het x-aantal emailadressen hoeft te regelen, stel het natuurlijk niks voor. Op elke website op het internet staat wel een emailadres wat je dan kunt gebruiken.
Wanneer je je e-mailadres laat gebruiken moet je wel aangeven per mail dat ze jouw een mail mogen sturen over het desbetreffende boek. Geen spam dus en ook niet zomaar van het internet geplukt.

28 april 2013 - 13:33
Wanneer je je e-mailadres laat gebruiken moet je wel aangeven per mail dat ze jouw een mail mogen sturen over het desbetreffende boek. Geen spam dus en ook niet zomaar van het internet geplukt.
Natuurlijk, dat spreekt ook wel voor zich. Maar waar ik eigenlijk heen wilde was het volgende. Op dit forum wordt bij meerdere topics over PODs waaronder FM wel eens gezegd dat ze niets aan de promotie van je boek doen. Ik wil dat met alle liefde geloven maar wat ik dan een beetje vreemd vind is dat de auteur bijvoorbeeld 50 emailadressen moet leveren en dat het daar wat hem betreft bij blijft. Dat zou dus betekenen de POD de daadwerkelijke kopers zoekt. Waar ik vandaan kom heet dat promotie. Ik geef toe dat mijn opmerking om een aantal willekeurige emailadressen aan de POD te geven gechargeerd was. Ik bedoelde het ook meer om een reactie van mensen te ontlokken. Want de onderstraande opmerking is voor mij, met alle respect, iets te makkelijk.
Ik ken FM inmiddels al bijna 10 jaar, als ik me niet vergis. In die tijd zijn de regels (over de e-mails) regelmatig gewijzigd, net als hun bedrijfsvoering. De ervaring van anderen is dus een momentopname.
Deze topic ging van start in januari 2012. Ik kan met voorstellen dat er sindsdien wat is veranderd (dus al helemaal in een tijdsbestek van 10 jaar) maar ik had graag een reactie van mensen die er bij wijze van spreken het laatste half jaar mee samenwerkten. Ik vind het niet erg dat er mensen zijn die melden hoe het er in 2007 aan toe ging, maar als een schrijver morgen zijn boek bij een POD wil onderbrengen heeft hij heel weinig aan een reactie van iemand die daar zes jaar geleden mee in zee ging. Het enige wat ik nu te weten ben gekomen is dat FM de emailadressen loost nadat het contract met de auteur van het uitgebrachte boek is afgelopen tenzij de auteur bijbetaald. Roep maar als dat niet zo is. Volgende vraag: moet de auteur naast het ronselen van de emailadressen ook ervoor zorgen dat een gedeelte van die emailadressen (althans de mensen daarachter) ook het boek koopt?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2013 - 22:34
Ik moet toch even mijn hart luchten hoor :$... Mijn hart brak bij het vertellen, maar ja, ik kan niet liegen... Dus ze vraagt me ook altijd advies over haar werk, en ik vind het moeilijk, daar ze familie is, en dus van nature haar ook niet wil kwetsen... Dus ik probeer mijn negatieve kritiek wat mooi en diplomatisch te verwoorden. Maar ze denkt/dacht echt dat ze uitgegeven wordt voor haar kwaliteiten als schrijfster, zoals je al hèèl goed moet zijn om bij een reguliere uitgeverij uit te geven. Ik heb het idee dat zo'n uitgeverijen meer slecht doen dan goed... Oké, misschien zal ze ooit publiceerbaar schrijven, wie zegt het, maar nu is dat in ieder geval niet het geval... En als je dan denkt dat je kwaliteit hebt als schrijfster omdat zo'n uitgeverij je in zijn fonds wilt opnemen... Thans op de website zelf staat dat 85% van het aangeboden werk wordt uitgegeven. Ik ben er echt niet goed van... Ik voel me nu echt de grote klootzak!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 mei 2013 - 20:57
Ik moet toch even mijn hart luchten hoor :$... Mijn hart brak bij het vertellen, maar ja, ik kan niet liegen... Dus ze vraagt me ook altijd advies over haar werk, en ik vind het moeilijk, daar ze familie is, en dus van nature haar ook niet wil kwetsen... Dus ik probeer mijn negatieve kritiek wat mooi en diplomatisch te verwoorden. Maar ze denkt/dacht echt dat ze uitgegeven wordt voor haar kwaliteiten als schrijfster, zoals je al hèèl goed moet zijn om bij een reguliere uitgeverij uit te geven. Ik heb het idee dat zo'n uitgeverijen meer slecht doen dan goed... Oké, misschien zal ze ooit publiceerbaar schrijven, wie zegt het, maar nu is dat in ieder geval niet het geval... En als je dan denkt dat je kwaliteit hebt als schrijfster omdat zo'n uitgeverij je in zijn fonds wilt opnemen... Thans op de website zelf staat dat 85% van het aangeboden werk wordt uitgegeven. Ik ben er echt niet goed van... Ik voel me nu echt de grote klootzak!
Jij hebt je best gedaan om haar te behoeden van een grote teleurstelling. Het is haar keuze of zij ermee wil doorgaan en die teleurstelling oploopt of dat ze jouw raad opvolgd, cursus volgt en beter wordt en misschien zelf zo goed dat ze door een reguliere uitgever uitgegeven wordt. Jij heb t gedaan wat je kon, de rest is aan haar. Daar hoef jij je verder niet schuldig over te voelen. Kop op :-)