Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

On the road/ onderweg

18 februari 2013 - 8:38
Mijn boek gaat over een jongen, een Vogeljongen. Zijn naam is Falco en hij 15 jaar. Samen met zijn vriend Tycho gaat hij onderweg om de gestolen Stympha's te bevrijden. Stympha's zijn moordzuchtige vogels die de ogen van hun prooi uitkrassen en knarsend opeten. Falco noemt zijn vogel 'vriend'. De jongens gaan op pad en dit zal ongeveer de helft van het verhaal worden. Enkele avonturen heb ik al in mijn hoofd, maar waar moet ik aan denken bij het schrijven? Wat zijn valkuilen? Wat moet ik zeker beschrijven: veel omgeving of juist niet? Wat doet het goed en wat juist niet? Tips om te lezen? Alle info is welkom

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2013 - 8:55
Volgens mij heb je al aardig wat proza bij elkaar geschreven. Maak een afgerond geheel, een eerste deel bijvoorbeeld..., en stel een groep proeflezers samen. Divers van samenstelling, leeftijd, beroep, intereses etc etc, wel allemaal echte lezers. De totale feedback geeft je heel veel antwoorden. Herschrijf op basis van bevindingen en herhaal de oefening met je lezers. Op proeflezen SOL ben je te veel aan in het inzoomen op kleinse scenes die meestal uit verband zijn gerukt. De verschillende discussies over je totale verhaal (of substantieel deel) werken enorm verhelderend voor je valkuilen en waar je en op welke onderwerpen je meer of minder gas moet geven.

Lid sinds

20 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
18 februari 2013 - 8:57
Ik denk dat je dat soort dingen toch echt zelf moet bedenken. Als ik het korte stuke hierboven lees had je ook geen moeite met het bedenken van de rest. Wij kunnen voor jou niet beslissen of het omschrijven van de omgeving of juist de karakters bij jouw verhaal passen. Dat kan allebei. Belangrijk is welk soort boek JIJ wilt schrijven. Het klinkt een beetje als Kerouac meets Avatar overigens. En verplaatst naar stijl & techniek. Oproepen zijn er als je een schrijver zoekt.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2013 - 9:20
@ Johan. Voor het eerste gedeelte heb ik dit gedaan: ik heb een aantal proeflezers (van allerlei gezindten) mijn stuk laten lezen en nu kunnen ze op pad. @ Dries, Kerouac ken ik niet en het lijkt niet op Avatar. Mijn vogels zijn helpers in de jacht en passen op je schouder. Ook het verhaal heeft geen bewuste overeenkomsten. confrontatie primitief/modern zit erin maar dan moet ik meer uitkijken voor de Hunger gamessetting. die discussie is al aan de gang op dit forum. Natuurlijk schrijf ik mijn boek en niemand anders. Maar de vorige keer is mijn verhaal gestrand door een groot aantal beginnersfouten. Die probeer ik ditmaal te voorkomen. Ik hoop dat er SOLlers zijn die al een keer zoiets hebben geschreven en hun bevindingen hier neerschrijven. Als inspiratie voor elkaar. Wat werkt en wat niet. We zullen zien of er wat uit dit forum komt. @ johan: ik heb je idd overgeslagen en bewaar je voor het gepolijste werk ( geintje voor mevr Silver)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2013 - 9:25
@ Johan. Voor het eerste gedeelte heb ik dit gedaan: ik heb een aantal proeflezers (van allerlei gezindten) mijn stuk laten lezen en nu kunnen ze op pad.
Dan, mevrouw A, bent u ongeduldig. Wacht op uw feedback en u zult de antwoorden krijgen die u wenst. Racertje, he?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2013 - 9:35
@ johan: ik heb je idd overgeslagen en bewaar je voor het gepolijste werk ( geintje voor mevr Silver)
Kom maar op met die vogels! I will eat them for breakfast and leave the bones for the dog... })

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
18 februari 2013 - 10:46
De jongens gaan op pad en dit zal ongeveer de helft van het verhaal worden. Enkele avonturen heb ik al in mijn hoofd, maar waar moet ik aan denken bij het schrijven? Wat zijn valkuilen?
De grootste valkuil lijkt mij dat je als schrijver zelf verdwaalt in de route - dat je het doel niet in het vizier houdt; zijwegen bewandelt die je erg leuk vindt, maar die nergens toe leiden. Een andere valkuil lijkt mij dat die route die de jongens gaan, niet de rode draad van het verhaal is - of blijkt te zijn. Dat je dus de lezer het bos instuurt, en hem door de bomen dat bos niet meer laat zien. Houd dus scherp voor ogen waar de route voor dient. Alle avonturen onderweg moeten de route dienen. En de avonturen het verhaal (het thema / onderwerp / dat, wat je wilt vertellen). De essentiële vraag is dan: waarom moeten de jongens op pad, en waarom moet dat zo'n groot deel van het verhaal vormen? Als je dat voor jezelf helder hebt - begin- en eindpunt, en de reden van de reis - kun je de route 'versieren' met avonturen die ertoe doen.
Wat moet ik zeker beschrijven: veel omgeving of juist niet?
Dat hangt af van de reden waarom de jongens daar zijn of daarlangs moeten. Stel dat er een schat onder een brug verborgen ligt, en zij die moeten zoeken, zonder dat ze weten dat hij onder de brug ligt, dan kun je de lezer laten meespeuren door hem de omgeving te laten zien. Dat levert spanning op. Want als je het goed doet, zal de lezer net zo gedreven zijn om de schat te vinden als jouw personages. En de lezer kan pas meespeuren wanneer hij zich ook in die omgeving 'bevindt'. Daarvoor moet je hem goed beschrijven. P.S. Ik heb een verzoek: om topics niet met elkaar te laten kruisen (opmerkingen maken in het ene topic die refereren aan opmerkingen in een ander topic). Dat leidt al snel tot off-topic, én het is voor meedenkers in het ene topic die het andere topic niet hebben gevolgd, niet te begrijpen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2013 - 11:07
Om met je Ps te beginnen: daar heb je gelijk in! Dat komt omdat je elkaar graag mag en dan glipt er een geintje tussendoor. Bedankt voor je uitleg. De valkuil van de rode draad ligt inderdaad op de loer. Je vraag waarom dit zo'n groot deel van het boek gaat uitmaken is de vinger op de zere plek leggen. Dit verhaal is een uitwerking van een proloog. Daar vond ik het te mooi voor en ben eerst dit verhaal van Falco gaan vertellen. Met dit verhaal, wat dus te groot was voor een proloog, kan ik geen boek vullen. Dus ik dacht: avonturen onderweg. Ik moet die zwakte om zien te turnen naar een sterkte anders prikt iedereen er zo doorheen.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2013 - 10:44
Hey Nienke, We zitten een beetje in hetzelfde schip haha. Persoonlijk vind ik het altijd geweldig om nieuwe landen te zien (fictioneel of echt) het lijkt mij dus niet zo'n probleem om de weg die de jongens bewandelen van dichtbij te laten zien. Zoals je zelf al zegt was het verhaal van Falco te groot voor een proloog en waarschijnlijk te klein voor een heel boek. Tokien had hetzelfde met de avonturen van Bilbo waarbij hij Bilbo dus maar een eigen verhaal heeft gegeven (in De Hobbit). Misschien is het een idee om te bedenken wat voor avontuur relevant is voor het 'grote' verhaal (misschien iets wat Tjalf later nodig blijkt te hebben) maar leuk genoeg is voor het 'kleine' verhaal. Ik hoop dat je me nog volgt haha.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2013 - 11:11
Nienke, schrijf eens uit wat de karakterontwikkeling moet gaan worden van Falco en/of Tycho en koppel daar je avonturen aan. Moet hij langzaam dapper worden? Of juist minder roekeloos? Hoe kun je dat gieten in die avonturen? Angelray noemt De Hobbit en dat is een mooi voorbeeld. Er worden allerlei losse verhaaltjes verteld, die samen één grote vormen. Met elk verhaaltje groeien de vaardigheden en persoonlijkheid van Bilbo, tot hij genoeg gegroeid is om zijn rol te spelen in het eindspel. Ook kun je de reizen van Tycho en Falco laten eindigen in een grote 'daad' of 'gebeurtenis', die nog zijn uitwerking heeft in de wereld waar Tjalf opgroeit. Dan heb je een mooi einddoel, waar je met de avonturen onderweg naartoe kunt werken.
Tolkien had hetzelfde met de avonturen van Bilbo waarbij hij Bilbo dus maar een eigen verhaal heeft gegeven (in De Hobbit).
Oei! Fout! De Hobbit kwam voort uit een verhaal, door Tolkien verteld aan zijn kinderen. Daarna kwam pas In de Ban van de Ring. Toen De Hobbit werd geschreven, was Frodo nog niet eens verzonnen ;)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2013 - 11:45
@ Rudez: oeps ik dacht dat het net andersom was :o hopelijk wordt ik nu niet gelyncht door alle Tolkien fans...

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2013 - 19:58
Er worden allerlei losse verhaaltjes verteld, die samen één grote vormen. Met elk verhaaltje groeien de vaardigheden en persoonlijkheid van Bilbo, tot hij genoeg gegroeid is om zijn rol te spelen in het eindspel.
Ik kan niet ontkennen dat ik Tolkienfan ben. Maar de Hobbit, daar kom ik nooit echt goed doorheen. Heerlijk geschreven, maar een draak van een plot. Ik zou zelfs zo ver willen gaan te beweren dat Tolkien in precies dezelfde valkuil is gestapt waar Nienke nu voor is stilgehouden, gelukkig voordat ze erin viel. (Het was fijn jullie gekend te hebben, morgen word ik gelynchd door alle Tolkienfans.) In je synopsis had je aan deze reis één regel geweid, dat zegt al veel. Er waren geen plotontwikkelingen tijdens de reis. En dan verdient zo'n reis ook geen uitgebreide omschrijving in je verhaal. Het verhaal dat je wil vertellen zit volgens mij vóór en na deze reis. Dáár gebeuren de belangrijke dingen, dus dat ik wat je moet beschrijven. Als je toch die reis een belangrijkere rol wil geven, kun je de jongens misschien onderweg nog nieuwe informatie laten vinden, of het plot anderzijds enkele (relevante!) wendingen geven, vóór ze in de stad aankomen. Maar bedenk dat het misschien niet nodig is om deze reis groter te maken dan hij eigenlijk is.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2013 - 23:03
Hoi @nienkea. Misschien is het handig om Falco eens in het Hero's Journey (Monomyth) systeem te plaatsen van Joseph Campbell. Er is hierover veel op het internet te vinden, helaas voor diegene die daar moeite mee heeft, bijna allemaal Engelstalig maar natuurlijk net zo goed toepasbaar op een Nederlandstalig (fantasy) schrijven. Op ...hero%27s_journey.htm staat enige uitleg hierover. Op ...Hero%27s%20Journey%20Examples.pdf staan enkele uitgewerkte voorbeelden (.pdf). Het is een mooie manier om structuur te krijgen in de reis die jouw karakter gaat maken en helpt je misschien om enkele onderdelen te benoemen en invulling te geven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2013 - 19:26
Hallo iedereen wat een geweldig leerzaam forum is dit geworden. Toen ik het postte dacht ik: kan dit wel. En toen Dries er meteen overheen ging met dat dit echt iets voor de schrijver zelf was, zonk de moed me in de schoenen. Copycat van Avatar en een Amerikaanse schrijver met pleinvrees die over roadtrips schreef: ik werd er niet vrolijker van. Gelukkig bleken Dries en ik geen gelijk te hebben en werd de hulp van SOllers onderschat. @Johan: jij leest zo langzaam, gelukkig ging de oorlog sneller. En ik heb in de tussentijd ook al vissen gevangen (zie Proeflezen) @Therese: nogmaals bedankt! Jouw opmerkingen hebben me ervan bewust gemaakt dat ik bijna mn verhaal weer om zeep had geholpen. Ik hoop dat je van zwijnen en Stympha's houdt, want je bent er voorlopig nog niet vanaf. @Angelray: bedankt. ook voor je eigen forum en we volgen elkaar gewoon tot het einde. Al heb je Tolkien niet helemaal goed verwoord, mijn verhaal voel je prima aan. @Rudez Die karakterontwikkelingen is een geweldig idee. Ik heb Falco een paar karaktertrekken meegegeven. Geen leuke en die kan die dan in de loop van het boek afleren. Door jouw opmerking samen met de tips van Johan heb ik het begin herschreven @Diana: ze zijn het dorp al uit en ik ga de route heel zorgvuldig uitstippelen voordat ik ze nog een stap laat zetten. Ik heb 1-6 herschreven en er meer gevoel en karakters ingebracht. Ze gaan opweg! @MV Smit. dit was echt een geschenk uit de Stympha hemel. Wat een goeie site of blog is dat. Angelray dit is precies wat we nodig hebben. Hierin wordt de levenscyclus van je held schematisch weergegeven. Ik had het al min of meer zo aangepakt omdat mijn verhaal op een mythe is gebaseerd. Maar de aarzeling voordat hij op pad gaat, had ik eruit gelaten. Maar nu er weer ingestopt. THX!!! Kortom dit is voor mij het beste forum ooit (nou ja ik ben pas 10 weken lid)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 februari 2013 - 7:22
Die site van MV Smit is inderdaad geweldig. Nu kan ik in het begin een beetje experimenteren met Aquaria die vecht tegen het keurslijf van het kroonprinses zijn ;) . Onze helden komen er uiteindelijk wel, hoe lang de weg voor ons en hen ook mag zijn!