Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In zichzelf praten

3 februari 2012 - 19:39
Misschien een heel stomme vraag. Als mijn hoofdpersoon in zichzelf praat, zonder dat er iemand antwoord geeft, hoe moet ik het dan neerzetten? Met enters ertussen, zoals ik bij een dialoog zou doen? Of zonder? Even een klein stukje van de alinea waar ik mee bezig ben: “Shit!” vloekte Sifra. Vlug klikte ze op 'vorige,' maar tevergeefs. De mail was al verstuurd. “Verdomme.” Ze mompelde binnensmonds wat scheldwoorden terwijl ze doorklikte naar haar verzonden berichten. of “Shit!” vloekte Sifra. Vlug klikte ze op 'vorige,' maar tevergeefs. De mail was al verstuurd. “Verdomme.” Ze mompelde binnensmonds wat scheldwoorden terwijl ze doorklikte naar haar verzonden berichten. Of nog anders? Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Uit automatisme schreef ik het op de eerste manier, maar ik ben nog niet zo'n held met dit soort technieken. Ook dialogen schrijven kost me nog erg veel moeite, want daarbij ben ik ook geneigd om ze achter elkaar door te schrijven. Vandaar mijn twijfel waarschijnlijk. Alvast bedankt!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2012 - 19:42
Het blijft steeds dezelfde spreker, dus je hoeft geen nieuwe alinea te beginnen. In een dialoog doe je dat ook enkel als er een nieuwe spreker in beeld komt.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2012 - 20:30
Hoi Jenna. Je eerste voorbeeld is juist. Ik zou trouwens, als ik jou was, gewoon lekker doorschrijven met je dialogen. Die correcties komen later wel. Zo blijf je in je concentratie. @ Hekate: Bedoel je niet dat je in een dialoog een nieuwe REGEL gebruikt als er een nieuwe spreker in beeld komt. Geen nieuwe ALINEA dus.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2012 - 20:59
Nee, een nieuwe alinea. Als je niet inspringt zie je het verschil niet, maar als je dat wel doet hoor je niet alleen een nieuwe regel te beginnen maar wel in te springen. Daar vergissen mensen zich vaak in.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 11:05
@Jenna, Stomme vragen bestaan niet hoor. :) Het zou pas stom zijn als je geen vragen stelt. @Hekate, Het duurde even, net zoals bij Déesse-en-France, voor ik begreep wat je bedoelde. Zelf spring ik dus ook nooit in, dan wordt de opmaak, naar mijn smaak, zo onrustig.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 10:40
Inderdaad, zoals Hekate zegt. Maar let ook even op wat echt gezegd wordt, ook al is het binnensmonds gemompel, dat krijgt aanhalingstekens. Maar gaat je HP daarna in gedachten verder dan geen aanhalingstekens. 'Dat is stom', mompelde ze. Het lukt me ook nooit, dacht ze. Wat doe ik nu? dacht ze.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 10:58
Ik lette daar eens op in boeken, omdat mijn proeflezer ook altijd de quootjes weghaalt bij gedachten. Marten Toonder gebruikt ze wel, ook bij gedachten. Toch niet de eerste de beste.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 14:30
Regels zijn er natuurlijk om gebroken te worden. Als Toonder er een goeie reden voor heeft, mag hij ze van mij gebruiken. Ik heb ook wel eens in een verhaal een deel van de dialogen cursief geschreven ipv tussen aanhalingstekens, om het van de andere dialogen te onderscheiden (het ging dan over dialogen tussen een jongen en zijn bij de geboorte overleden tweelingbroer, waar je je dus van kon afvragen of het ook echte dialogen waren). En ik ben nu een boek aan het lezen waarin het levensverhaal van een zopas overleden vrouw door haar meubelen aan elkaar verteld wordt. Wanneer de meubelen tegen elkaar spreken, begint de schrijfster gewoon een nieuwe alinea bij een nieuwe spreker, maar bij het verhaal dat ze vertellen is dat niet het geval. Leek eerst een beetje vreemd, maar zodra ik de structuur doorhad, had ik er geen problemen meer mee. Maar een beginnende schrijver kan beter eerst leren de regels juist toe te passen voor hij of zij besluit ze om wat voor reden dan ook te verbreken.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 20:26
Uit de huisstijl van Meulenhoff: * Als wordt weergegeven wat iemand denkt: geen aanhalingstekens en geen hoofdletter na een dubbele punt. (Hij dacht: ik ga maar weer eens.) *Citaten of aangehaalde woorden worden tussen enkele aanhalingstekens geplaatst. Ik ben het dus eens met Zjors en Hekate. Dit is zoals het eruit zou moeten zien als je voor uitgever Meulenhoff schrijft: 'Shit!' vloekte Sifra. Vlug klikte ze op 'vorige,' maar tevergeefs. De mail was al verstuurd. 'Verdomme.' Ze mompelde binnensmonds wat scheldwoorden terwijl ze doorklikte naar haar verzonden berichten.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 21:09
Vraagje dat hier mee te maken heeft. In het geval van telepathie. Is het dan meer spreken of denken, en welke regel moet je gebruiken? :confused:

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2012 - 22:34
Vraagje dat hier mee te maken heeft. In het geval van telepathie. Is het dan meer spreken of denken, en welke regel moet je gebruiken? :confused:
Dit komt in mijn ms voor. Ik schrijf deze vorm van communicatie cursief en tussen aanhalingstekens. Of hier ook een "officiële" regel voor is, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2012 - 13:30
Ja, dat wil ik ook graag weten. Ik ben ook bezig met iets waarin iemand zg. praat en reageert, maar dat dit in de gedachten van iemand anders echte reacties zijn die totaal onmogelijk zijn.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2012 - 14:22
Volgens mij kun je dat zelf bepalen, zolang het maar duidelijk is voor de lezer. Cursief lijkt me een goede manier, of dubbele aanhalingstekens voor gesproken dialogen en enkele voor gedachte.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2012 - 18:26
Bedankt voor de vele reacties! Als ik het goed begrijp is de eerste manier dus de juiste, maar moet ik enkele aanhalingstekens gebruiken. Kan iemand mij ook vertellen of 'vorige' tussen aanhalingstekens dan wel correct is?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2012 - 18:31
Of je best enkele of dubbele aanhalingstekens gebruikt, hangt van de uitgever af. Voor jezelf is het handiger dubbele te gebruiken, dan kun je die in één keer allemaal door enkele vervangen als het moet. Andersom is dat problematischer, want dan worden ook afkappingstekens vervangen, dus moet je alles handmatig gaan aanpassen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2012 - 22:04
Hekate, dat klopt wel, maar tijdens het schrijven vind ik het veel gemakkelijker om die ene toets te gebruiken zonder steeds de shift ook te moeten gebruiken. kwestie van kiezen? ik lees ook wel dat het gebruik van enkele '... ' moderner zou zijn.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2012 - 22:35
Hoe bedoel je, Suma? Staan aanhalingstekens op Nederlandse keyboards op een andere plaats? Ik heb noch voor " (onder de 3) noch voor ' (onder de 4) de shift-toets nodig.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 februari 2012 - 12:11
Als je het echt over in zichzelf praten hebt (dus niet hardop praten), dan gebruik ikzelf cursief. De innerlijke stem, zeg maar. Vind ik in dit voorbeeld ook sterker om te gebruiken, omdat ze eerder al 'shit!' zegt.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 februari 2012 - 12:26
Hoe bedoel je, Suma? Staan aanhalingstekens op Nederlandse keyboards op een andere plaats? Ik heb noch voor " (onder de 3) noch voor ' (onder de 4) de shift-toets nodig.
Het NL toetsenbord ziet er zo uit Hekate: http://www.microsoft.com/enable/images/products/kbqwerty.gif Dit is de zo geheten qwerty layout. Jij hebt waarschijnlijk de Franse/Belgische layout: http://static.commentcamarche.net/en.kioskea.net/faq/images/0-Vuskup12-azerty-s-.png Dit is de azerty layout.